본 논문은 子平 命理學 관점에서 본 死亡 시기에 관한 硏究이다. 命理學의 생성 이래 四柱八字로 壽命을 판단하는 방법은 고법명리부터 신법 명리까지 다양하고 많았다. 古今 命理 연구자들의 生死壽夭의 예측에 관한 고민은 많은 冊에서 드러나고 있다. 본 논문은 명리학의 많은 이론 중에서 서자평 선생 이후의 자평 명리학을 통하여, 사망 시기를 살피는 것을 주제로 삼았다. 특...
子平 命理學에서 死亡時期에 관한 硏究
이 미 영
본 논문은 子平 命理學 관점에서 본 死亡 시기에 관한 硏究이다. 命理學의 생성 이래 四柱八字로 壽命을 판단하는 방법은 고법명리부터 신법 명리까지 다양하고 많았다. 古今 命理 연구자들의 生死壽夭의 예측에 관한 고민은 많은 冊에서 드러나고 있다. 본 논문은 명리학의 많은 이론 중에서 서자평 선생 이후의 자평 명리학을 통하여, 사망 시기를 살피는 것을 주제로 삼았다. 특히 고전 命理 가운데 淵海子平의 格局生死引用의 장절은 비록 글자 수는 많지 않으나 八字 格局에서 출발하여 命․運․歲의 각종 특수한 조합 및 음양오행의 형충합해 및 墓囚死絶과 배합하여 生死를 논하여 놓았다. 이 외에도 많은 古文과 현대 命理 書籍 역시 生死壽夭를 논하였다. 사망 시기에 대한 명리학적 이론을 분석 적용하기 위하여 많은 고전과 현대명리서에서 논한 이론들을 참고하였다. 또한 이들을 검증하기 위하여 논자는 사망자의 실제 명조 100개로 사망시기에 대한 이론을 분석 하였다. 자평명리학의 간법은 주로 음양오행론, 십성론, 격국론, 십이운성론 등을 기반으로 하는데, 논자는 이러한 이론을 기본으로 격국, 희기, 왕쇠, 십이운성등으로 사망 시기를 살펴보았다. 물론 사망이라는 논제가 가벼운 논제는 아니며 명리학에서 설명하고 있는 凶險이라는 것이 반드시 사망으로만 나타나는 것은 아니다. 일반적으로 흉험하다는 것은 파재, 파직, 사업의 실패, 시험의 불합격, 신체의 손상, 질병, 이혼, 다툼 등 다양한 형태로 나타날 수 있다. 사망은 사람의 인생에 있어서 결코 吉한 것이라 할 수 없으며 여러 흉험한 양상중 하나라는 것에는 異見이 없다. 그러므로 흉험한 일이 반드시 사망과 100% 연결된다는 것은 위험의 소지가 있는 왜곡된 견해라 할 수 있다. 논자는 이러한 흉험의 표지 중 하나인 사망에 대하여 그 시기에 국한하여 연구하였다. 죽음이라는 것은 누구에게나 다가오는 것이기에 명리학의 많은 예측 분야 중에서 사람이 사망한다는 시기 예측은 중요한 예측분야의 하나이며 예측분야에서도 비중이 큰 부분이라 할 수 있다. 이와 같은 필요성에 의하여 명리 이론 중 사망시기의 예측에 관련된 격국, 용신, 왕쇠, 십이운성, 복음, 반음 등을 살펴 명국 및 대운 유년과 관련하여 사망과의 연계성을 살펴보았다. 그러한 명리이론을 실제 100명의 명조사례에 적용하여 분석하여 보았다. 그 결과 명리학의 사망이론들은 사람의 생사관계에 밀접한 관련이 있다는 것을 알 수 있었다. 특히 격국과 용신이 형충합해가 되고 십이운성으로 격국과 용신이 사묘절에 임할 때 사망의 시기와 연관성이 많음을 알 수 있었고, 또한 복음과 반음, 일지충이 사망시기와 연관성이 있음을 알 수 있었다. 사망 시기에 대한 연구는 명조를 통하여 사망 시기를 살펴보는데 선행논문이 전무하였고 국내외의 논문과 자료도 미미하여 본 연구를 하기에 어려운 점이 많았다. 또한 논자가 제시하여 검증한 이론 이외에도 많은 다양한 명리이론들이 있음을 부인할 수는 없다. 그러나 사주명조에 명리이론을 적용하여 사망 시기를 찾아내고, 사망 시기를 밝히는 연구의 필요성을 제기하는 측면에서 본 논문이 조금이나마 명리학문의 발전에 이바지 되었으면 한다.
주제어: 명리학, 사주학, 응기, 사망이론, 사망시기
子平 命理學에서 死亡時期에 관한 硏究
이 미 영
본 논문은 子平 命理學 관점에서 본 死亡 시기에 관한 硏究이다. 命理學의 생성 이래 四柱八字로 壽命을 판단하는 방법은 고법명리부터 신법 명리까지 다양하고 많았다. 古今 命理 연구자들의 生死壽夭의 예측에 관한 고민은 많은 冊에서 드러나고 있다. 본 논문은 명리학의 많은 이론 중에서 서자평 선생 이후의 자평 명리학을 통하여, 사망 시기를 살피는 것을 주제로 삼았다. 특히 고전 命理 가운데 淵海子平의 格局生死引用의 장절은 비록 글자 수는 많지 않으나 八字 格局에서 출발하여 命․運․歲의 각종 특수한 조합 및 음양오행의 형충합해 및 墓囚死絶과 배합하여 生死를 논하여 놓았다. 이 외에도 많은 古文과 현대 命理 書籍 역시 生死壽夭를 논하였다. 사망 시기에 대한 명리학적 이론을 분석 적용하기 위하여 많은 고전과 현대명리서에서 논한 이론들을 참고하였다. 또한 이들을 검증하기 위하여 논자는 사망자의 실제 명조 100개로 사망시기에 대한 이론을 분석 하였다. 자평명리학의 간법은 주로 음양오행론, 십성론, 격국론, 십이운성론 등을 기반으로 하는데, 논자는 이러한 이론을 기본으로 격국, 희기, 왕쇠, 십이운성등으로 사망 시기를 살펴보았다. 물론 사망이라는 논제가 가벼운 논제는 아니며 명리학에서 설명하고 있는 凶險이라는 것이 반드시 사망으로만 나타나는 것은 아니다. 일반적으로 흉험하다는 것은 파재, 파직, 사업의 실패, 시험의 불합격, 신체의 손상, 질병, 이혼, 다툼 등 다양한 형태로 나타날 수 있다. 사망은 사람의 인생에 있어서 결코 吉한 것이라 할 수 없으며 여러 흉험한 양상중 하나라는 것에는 異見이 없다. 그러므로 흉험한 일이 반드시 사망과 100% 연결된다는 것은 위험의 소지가 있는 왜곡된 견해라 할 수 있다. 논자는 이러한 흉험의 표지 중 하나인 사망에 대하여 그 시기에 국한하여 연구하였다. 죽음이라는 것은 누구에게나 다가오는 것이기에 명리학의 많은 예측 분야 중에서 사람이 사망한다는 시기 예측은 중요한 예측분야의 하나이며 예측분야에서도 비중이 큰 부분이라 할 수 있다. 이와 같은 필요성에 의하여 명리 이론 중 사망시기의 예측에 관련된 격국, 용신, 왕쇠, 십이운성, 복음, 반음 등을 살펴 명국 및 대운 유년과 관련하여 사망과의 연계성을 살펴보았다. 그러한 명리이론을 실제 100명의 명조사례에 적용하여 분석하여 보았다. 그 결과 명리학의 사망이론들은 사람의 생사관계에 밀접한 관련이 있다는 것을 알 수 있었다. 특히 격국과 용신이 형충합해가 되고 십이운성으로 격국과 용신이 사묘절에 임할 때 사망의 시기와 연관성이 많음을 알 수 있었고, 또한 복음과 반음, 일지충이 사망시기와 연관성이 있음을 알 수 있었다. 사망 시기에 대한 연구는 명조를 통하여 사망 시기를 살펴보는데 선행논문이 전무하였고 국내외의 논문과 자료도 미미하여 본 연구를 하기에 어려운 점이 많았다. 또한 논자가 제시하여 검증한 이론 이외에도 많은 다양한 명리이론들이 있음을 부인할 수는 없다. 그러나 사주명조에 명리이론을 적용하여 사망 시기를 찾아내고, 사망 시기를 밝히는 연구의 필요성을 제기하는 측면에서 본 논문이 조금이나마 명리학문의 발전에 이바지 되었으면 한다.
A study on analysis of one's death in Japyeong Myungrihak
Lee, Mee Young Dept. of Oriental Studies Graduate School Seokyeong University
This study is Research about Death moment according to Japyungmyungrihak(子平命理學). Since the creation of myungrihak(命理學), various m...
A study on analysis of one's death in Japyeong Myungrihak
Lee, Mee Young Dept. of Oriental Studies Graduate School Seokyeong University
This study is Research about Death moment according to Japyungmyungrihak(子平命理學). Since the creation of myungrihak(命理學), various methods existed to judge life with saiupalja(四柱八字): from ancient myungri to the new. Fixation of time past and present, ancient and modern ages, all ages myungri researchers trying to predict life and death is well documented in many books. This thesis, among many theories of myungri, focused on analyzing the moment of death through the theory of japyong myungri named after Seo Japyong. Especially in the section of kyukguksangsainyong格局生死引用 of yunhaejapyung淵海子平 in the classic myungri, not much words are written; however it starts out with palja(八字) kyukkuk(格局) and mixes the special combinations of myung(命)․eun(運)․sae(歲) with the hyungchunghaphae of the yingyangoheng and myosusajul(墓囚死絶)to discuss of life and death. In addition to this, many ancient texts and modern myungri books have also discussed sangsasuyo(生死壽夭). In order to analyze and apply the theories of myungri to the moment of death, I have referenced many theories discussed in classical and modern studies. In addition, in order to verify these, I analyzed a hundred real myungjos of the dead. Ganbup of japyong myungri is usually based on the yingyangoheng, shipsung, gyukguk, shipeunsung theories and more; but the author examined the time of death with theories such as Gwangguk, Yagi, Kanggeon, and Suyiunseong based on these theories. Of course, the topic of death is not a light topic, and the bad case described in myungri is not necessarily death. Generally speaking, evil can appear in various forms such as breakdown, dismissal, failure of business, failure of examination, injury of the body, disease, divorce, quarrel. Death is never a good thing in a person's life, and there is no objection that it is one of many evil things. Therefore, it is a perilous and distorted view that a evil is necessarily 100% connected to death. I studied one of these evil signs, death only limited to its ocurring moment in life. Death is coming to everyone, so out of many predictive fields of philosophy, it is one of the most important and wide field to predict when a person will die. By this necessity, we have examined the connection with death in relation to the myungguk and daeun by examining the myungri theories related to predicting the moment of death: gyukguk, yongsin, wangsuae, shipeunsung, bokeum, and baneum. Such theory was applied to a hundred peoples‘ cases of myeonjo. As a result, it was found that the theories of death in myungri are closely related to human life and death. In particular, it was found that when the gyukguk and the yongsin were hyungchunghaphae-ed with each other, and in shipeunsung, when the gyukguk and yongsin came to the samyojeol, they were related greatly to the time of death, with bokeum, baneum and iljichung. The study on the moment of death through myeongjo had no precedences both domestic and overseas, making this thesis a hard one. Furthermore, there is no denying that there are many divergent theories of myungri in addition to the ones that I have presented and verified. I hope that this paper contributes to the development of myungri in terms of introducing the necessity of further studies to find out the moment of death by applying myungri theories.
Keywords: Myungri, Four pillars of destiny, Eungi, theory of death, moment of death
A study on analysis of one's death in Japyeong Myungrihak
Lee, Mee Young Dept. of Oriental Studies Graduate School Seokyeong University
This study is Research about Death moment according to Japyungmyungrihak(子平命理學). Since the creation of myungrihak(命理學), various methods existed to judge life with saiupalja(四柱八字): from ancient myungri to the new. Fixation of time past and present, ancient and modern ages, all ages myungri researchers trying to predict life and death is well documented in many books. This thesis, among many theories of myungri, focused on analyzing the moment of death through the theory of japyong myungri named after Seo Japyong. Especially in the section of kyukguksangsainyong格局生死引用 of yunhaejapyung淵海子平 in the classic myungri, not much words are written; however it starts out with palja(八字) kyukkuk(格局) and mixes the special combinations of myung(命)․eun(運)․sae(歲) with the hyungchunghaphae of the yingyangoheng and myosusajul(墓囚死絶)to discuss of life and death. In addition to this, many ancient texts and modern myungri books have also discussed sangsasuyo(生死壽夭). In order to analyze and apply the theories of myungri to the moment of death, I have referenced many theories discussed in classical and modern studies. In addition, in order to verify these, I analyzed a hundred real myungjos of the dead. Ganbup of japyong myungri is usually based on the yingyangoheng, shipsung, gyukguk, shipeunsung theories and more; but the author examined the time of death with theories such as Gwangguk, Yagi, Kanggeon, and Suyiunseong based on these theories. Of course, the topic of death is not a light topic, and the bad case described in myungri is not necessarily death. Generally speaking, evil can appear in various forms such as breakdown, dismissal, failure of business, failure of examination, injury of the body, disease, divorce, quarrel. Death is never a good thing in a person's life, and there is no objection that it is one of many evil things. Therefore, it is a perilous and distorted view that a evil is necessarily 100% connected to death. I studied one of these evil signs, death only limited to its ocurring moment in life. Death is coming to everyone, so out of many predictive fields of philosophy, it is one of the most important and wide field to predict when a person will die. By this necessity, we have examined the connection with death in relation to the myungguk and daeun by examining the myungri theories related to predicting the moment of death: gyukguk, yongsin, wangsuae, shipeunsung, bokeum, and baneum. Such theory was applied to a hundred peoples‘ cases of myeonjo. As a result, it was found that the theories of death in myungri are closely related to human life and death. In particular, it was found that when the gyukguk and the yongsin were hyungchunghaphae-ed with each other, and in shipeunsung, when the gyukguk and yongsin came to the samyojeol, they were related greatly to the time of death, with bokeum, baneum and iljichung. The study on the moment of death through myeongjo had no precedences both domestic and overseas, making this thesis a hard one. Furthermore, there is no denying that there are many divergent theories of myungri in addition to the ones that I have presented and verified. I hope that this paper contributes to the development of myungri in terms of introducing the necessity of further studies to find out the moment of death by applying myungri theories.
Keywords: Myungri, Four pillars of destiny, Eungi, theory of death, moment of death
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