본 연구는 헤어커트스타일 유형에 따른 이미지지각과 헤어스타일 인식에 대한 연령대별 차이를 알아보고 헤어커트스타일의 이미지가 헤어스타일인식에 미치는 영향을 알아보고자 한다.
동일한 여성의 얼굴이 헤어커트스타일 형태에 따라 연령별로 어떠한 이미지지각의 차이가 나타나는지에 대한 상호작용을 분석한다. 또한 헤어커트스타일 이미지가 헤어스타일인식(심리, 특성, 성격, 능력, 첫인상)에 미치는 영향을 알아봄으로써, 커트유형의 차이에 따라서 자신의 이미지를 변화시키고 형성하는데 영향을 주고 헤어 이미지변화로 인하여 심리적으로 긍정적인 효과를 기대할 수 있으며, 자신이 원하는 이미지에 타당한 헤어커트유형을 찾을 수 있는 연령별 지표가 되는데 목적이 있다.
조사대상 표본은 서울지역에서 미용서비스를 받는 여성 중 20대, 30대, 40대를 대상으로 원랭스, 그래쥬에이션, 레이어스타일을 기본으로 하여 3가지의 상위 헤어커트스타일에 세부 3가지 헤어커트스타일(원랭스, 그래쥬에이션, 레이어)의 교차 혼합으로 총 9가지 유형의 스타일을 연구자가 직접 커트를 실시하였다. 9가지 이미지화 작업을 진행하여 헤어커트스타일 선호도와 이미지 측정을 위해 자극물을 응답자에게 제시하여 설문조사를 실시하였다. 응답자도 집단을 나누어 20대 10명, 30대 10명, 40대 10명을 한 집단으로 묶어 집단마다 동일한 유형의 커트자극물에 대하여 응답하도록 하였다. 따라서 9개의 응답자 집단으로 나누어 2017년 6월 1일부터 2017년 9월 30일까지, 원랭스 스타일 121부, 그래쥬에이션 스타일 117부, 레이어 스타일 124부가 회수되었다. 총 362부의 설문지가 회수되었고 이중 360부를 사용하였다. 이미지 측정은 의미미분척도를 사용하였다. 수집된 자료는 통계패키지 ...
본 연구는 헤어커트스타일 유형에 따른 이미지지각과 헤어스타일 인식에 대한 연령대별 차이를 알아보고 헤어커트스타일의 이미지가 헤어스타일인식에 미치는 영향을 알아보고자 한다.
동일한 여성의 얼굴이 헤어커트스타일 형태에 따라 연령별로 어떠한 이미지지각의 차이가 나타나는지에 대한 상호작용을 분석한다. 또한 헤어커트스타일 이미지가 헤어스타일인식(심리, 특성, 성격, 능력, 첫인상)에 미치는 영향을 알아봄으로써, 커트유형의 차이에 따라서 자신의 이미지를 변화시키고 형성하는데 영향을 주고 헤어 이미지변화로 인하여 심리적으로 긍정적인 효과를 기대할 수 있으며, 자신이 원하는 이미지에 타당한 헤어커트유형을 찾을 수 있는 연령별 지표가 되는데 목적이 있다.
조사대상 표본은 서울지역에서 미용서비스를 받는 여성 중 20대, 30대, 40대를 대상으로 원랭스, 그래쥬에이션, 레이어스타일을 기본으로 하여 3가지의 상위 헤어커트스타일에 세부 3가지 헤어커트스타일(원랭스, 그래쥬에이션, 레이어)의 교차 혼합으로 총 9가지 유형의 스타일을 연구자가 직접 커트를 실시하였다. 9가지 이미지화 작업을 진행하여 헤어커트스타일 선호도와 이미지 측정을 위해 자극물을 응답자에게 제시하여 설문조사를 실시하였다. 응답자도 집단을 나누어 20대 10명, 30대 10명, 40대 10명을 한 집단으로 묶어 집단마다 동일한 유형의 커트자극물에 대하여 응답하도록 하였다. 따라서 9개의 응답자 집단으로 나누어 2017년 6월 1일부터 2017년 9월 30일까지, 원랭스 스타일 121부, 그래쥬에이션 스타일 117부, 레이어 스타일 124부가 회수되었다. 총 362부의 설문지가 회수되었고 이중 360부를 사용하였다. 이미지 측정은 의미미분척도를 사용하였다. 수집된 자료는 통계패키지 SPSS 20.0을 사용하였으며 연구결과는 다음과 같다. 이미지지각에 대한 헤어커트스타일 유형과 연령대의 상호작용효과를 분석한 결과와 헤어커트스타일 이미지가 헤어스타일인식에 미치는 영향에 대한 결과를 살펴보면, 첫째, 그래쥬에이션을 본 20대, 30대와 레이어를 본 20대, 30대는 원랭스를 본 20대 보다 자신들이 본 헤어커트스타일을 품위있다고 지각한 수준이 높게 나타났다. 둘째, 그래쥬에이션을 본 20대, 30대와 레이어를 본 20대, 30대, 40대는 원랭스를 본 30대, 40대보다 본인들이 본 헤어커트스타일이 더 품위있다고 지각하는 것으로 나타났다. 셋째, 그래쥬에이션을 본 20대는 그래쥬에이션을 본 40대보다 그래쥬에이션 헤어커트스타일에 대해 더 품위있다고 지각하는 것으로 나타났다. 넷째, 헤어커트스타일 유형을 9가지로 세분화 하여 차이를 검증하였을 때는 ‘매력적인’ 헤어스타일 이미지는 원랭스와 레이어 혼합 스타일이 가장 매력적이라고 지각하는 수준이 높았고, ‘품위있는’ 이미지는, 그래쥬에이션, 레이어, 레이어와 그래쥬에이션 혼합스타일이 가장 높게 지각하는 것으로 나타났으며, ‘여성스러운’ 이미지는 원랭스, 레이어, 레이어와 원랭스 혼합스타일, 레이어와 그래쥬에이션 혼합스타일이 가장 높은 수준으로 여성스럽다고 지각하였다. 다섯째, 헤어커트스타일 이미지가 헤어스타일인식 중 인상형성반영에 영향을 미치는 것으로 나타났고, 품위있는, 여성스러운, 매력적인의 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 특성반영에는 품위있는 이미지만 영향을 미치는 것으로 나타났다.
이러한 결과를 통해 연령대별 커트 유형에 따라 지각하는 이미지가 다양하였고 같은 커트임에도 다른 이미지를 지각하기도 하였다, 또한 헤어커트스타일에 대해 지각하는 이미지는 어떠한 사람의 첫인상을 결정하는데 중요한 영향을 미치는 반면에, 품위 있는 이미지의 헤어커트스타일에 의해 사람의 특성이나 성격 연령, 능력에 영향을 주는 것으로 해석 할 수 있다. 시대가 변함에 따라 의복, 메이크업, 헤어스타일 등을 통한 조화로운 이미지를 창출하는 것이 필요하다. 헤어커트스타일의 변화를 통해 자신의 이미지를 변화시키고 발전하는데 영향을 주고 헤어 이미지변화로 인하여 심리적으로 긍정적인 효과를 기대할 수 있으며, 자신이 원하는 이미지에 적절한 헤어커트유형을 찾을 수 있는 연령별 지표가 되길 기대한다. 후속연구에서는 종속변수에 해당하는 이미지 문항들을 좀 더 구체적으로 세분화 하여 색상에 대한 이미지, 온도에 대한이미지, 성별에 대한 이미지 등으로 제시하여 집단 간 차이를 발견하고, 독립변수에 해당하는 헤어커트스타일 유형과 연령 이외에 직업, 결혼 유무, 학력 등의 다른 변수들을 바탕으로 상호작용효과를 살펴본다면 더 다양하고 구체적인 결과를 얻을 수 있기를 바란다.
본 연구는 헤어커트스타일 유형에 따른 이미지지각과 헤어스타일 인식에 대한 연령대별 차이를 알아보고 헤어커트스타일의 이미지가 헤어스타일인식에 미치는 영향을 알아보고자 한다.
동일한 여성의 얼굴이 헤어커트스타일 형태에 따라 연령별로 어떠한 이미지지각의 차이가 나타나는지에 대한 상호작용을 분석한다. 또한 헤어커트스타일 이미지가 헤어스타일인식(심리, 특성, 성격, 능력, 첫인상)에 미치는 영향을 알아봄으로써, 커트유형의 차이에 따라서 자신의 이미지를 변화시키고 형성하는데 영향을 주고 헤어 이미지변화로 인하여 심리적으로 긍정적인 효과를 기대할 수 있으며, 자신이 원하는 이미지에 타당한 헤어커트유형을 찾을 수 있는 연령별 지표가 되는데 목적이 있다.
조사대상 표본은 서울지역에서 미용서비스를 받는 여성 중 20대, 30대, 40대를 대상으로 원랭스, 그래쥬에이션, 레이어스타일을 기본으로 하여 3가지의 상위 헤어커트스타일에 세부 3가지 헤어커트스타일(원랭스, 그래쥬에이션, 레이어)의 교차 혼합으로 총 9가지 유형의 스타일을 연구자가 직접 커트를 실시하였다. 9가지 이미지화 작업을 진행하여 헤어커트스타일 선호도와 이미지 측정을 위해 자극물을 응답자에게 제시하여 설문조사를 실시하였다. 응답자도 집단을 나누어 20대 10명, 30대 10명, 40대 10명을 한 집단으로 묶어 집단마다 동일한 유형의 커트자극물에 대하여 응답하도록 하였다. 따라서 9개의 응답자 집단으로 나누어 2017년 6월 1일부터 2017년 9월 30일까지, 원랭스 스타일 121부, 그래쥬에이션 스타일 117부, 레이어 스타일 124부가 회수되었다. 총 362부의 설문지가 회수되었고 이중 360부를 사용하였다. 이미지 측정은 의미미분척도를 사용하였다. 수집된 자료는 통계패키지 SPSS 20.0을 사용하였으며 연구결과는 다음과 같다. 이미지지각에 대한 헤어커트스타일 유형과 연령대의 상호작용효과를 분석한 결과와 헤어커트스타일 이미지가 헤어스타일인식에 미치는 영향에 대한 결과를 살펴보면, 첫째, 그래쥬에이션을 본 20대, 30대와 레이어를 본 20대, 30대는 원랭스를 본 20대 보다 자신들이 본 헤어커트스타일을 품위있다고 지각한 수준이 높게 나타났다. 둘째, 그래쥬에이션을 본 20대, 30대와 레이어를 본 20대, 30대, 40대는 원랭스를 본 30대, 40대보다 본인들이 본 헤어커트스타일이 더 품위있다고 지각하는 것으로 나타났다. 셋째, 그래쥬에이션을 본 20대는 그래쥬에이션을 본 40대보다 그래쥬에이션 헤어커트스타일에 대해 더 품위있다고 지각하는 것으로 나타났다. 넷째, 헤어커트스타일 유형을 9가지로 세분화 하여 차이를 검증하였을 때는 ‘매력적인’ 헤어스타일 이미지는 원랭스와 레이어 혼합 스타일이 가장 매력적이라고 지각하는 수준이 높았고, ‘품위있는’ 이미지는, 그래쥬에이션, 레이어, 레이어와 그래쥬에이션 혼합스타일이 가장 높게 지각하는 것으로 나타났으며, ‘여성스러운’ 이미지는 원랭스, 레이어, 레이어와 원랭스 혼합스타일, 레이어와 그래쥬에이션 혼합스타일이 가장 높은 수준으로 여성스럽다고 지각하였다. 다섯째, 헤어커트스타일 이미지가 헤어스타일인식 중 인상형성반영에 영향을 미치는 것으로 나타났고, 품위있는, 여성스러운, 매력적인의 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 특성반영에는 품위있는 이미지만 영향을 미치는 것으로 나타났다.
이러한 결과를 통해 연령대별 커트 유형에 따라 지각하는 이미지가 다양하였고 같은 커트임에도 다른 이미지를 지각하기도 하였다, 또한 헤어커트스타일에 대해 지각하는 이미지는 어떠한 사람의 첫인상을 결정하는데 중요한 영향을 미치는 반면에, 품위 있는 이미지의 헤어커트스타일에 의해 사람의 특성이나 성격 연령, 능력에 영향을 주는 것으로 해석 할 수 있다. 시대가 변함에 따라 의복, 메이크업, 헤어스타일 등을 통한 조화로운 이미지를 창출하는 것이 필요하다. 헤어커트스타일의 변화를 통해 자신의 이미지를 변화시키고 발전하는데 영향을 주고 헤어 이미지변화로 인하여 심리적으로 긍정적인 효과를 기대할 수 있으며, 자신이 원하는 이미지에 적절한 헤어커트유형을 찾을 수 있는 연령별 지표가 되길 기대한다. 후속연구에서는 종속변수에 해당하는 이미지 문항들을 좀 더 구체적으로 세분화 하여 색상에 대한 이미지, 온도에 대한이미지, 성별에 대한 이미지 등으로 제시하여 집단 간 차이를 발견하고, 독립변수에 해당하는 헤어커트스타일 유형과 연령 이외에 직업, 결혼 유무, 학력 등의 다른 변수들을 바탕으로 상호작용효과를 살펴본다면 더 다양하고 구체적인 결과를 얻을 수 있기를 바란다.
This research is focused on Image perception and hair-style recognition differences of haircut-style types by age.
Analyzes the interaction of the same female face on the difference of image perception according to the style of haircut style by age. In addition, by examining the effect ...
This research is focused on Image perception and hair-style recognition differences of haircut-style types by age.
Analyzes the interaction of the same female face on the difference of image perception according to the style of haircut style by age. In addition, by examining the effect of haircut style image on hairstyle recognition (psychology, characteristics, personality, ability, first impression), it influences the change and formation of the image according to the difference of cut type, The goal is to be an age-specific indicator that can expect a positive psychological effect and find a proper type of haircut in the image that the subject wants.
The subjects of this study were females among 20’s, 30’s, 40’s students who received beauty services in Seoul area. Based on the principle of gradation, and layer style, 3 top haircut styles(one-langth, gradation, layer) of which is consisted of a total of 9 types of styles that were cut directly by the researcher through intersection blending of style. the research conducted 9 imaging tasks and presented the stimuli to the respondents for the haircut style preference and image measurement. The respondents were also divided into groups of 10 of 20’s, 10 of 30’s, and 10 of 40’s, and responded to the same type of cut stimulus for each group. Thus, from June 1, 2017 to September 30, 2017, 121 pieces of one-way style, 117 pieces of graduation style, and 124 pieces of layer style were received. A total of 362 questionnaires were collected and 360 of them were used. Image measurement was performed using the semantic differential measure. The statistical package SPSS 20.0 was used for the collected data.
According to the results of analyzing the interaction effect of haircut style and age on image perception and the effect of haircut style image on hair style recognition, First, layers shown to 20s, 30s, 40s showed higher levels of perceived haircut style that they viewed than their 20s, who were in their 30s. Second, 20s, 30s, who were given gradation and 20s, 30s, and 40s, who have seen layer, perceive their haircut style to be more dignified than their 30s and 40s. Third, the 20s who had seen the graduation showed that they were more dignified than the 40s who had seen the graduation. Fourth, haircut style images were found to affect the reflection of impression formation in hair style recognition, and they were influenced in order of elegance, femininity, and charm. Also, only the decent image influenced the characteristic reflection.
These results show that perceptual images vary according to the age type of cuts and perceive other images even though they are the same cut. In addition, the perceived image of the haircut style has an important influence on determining the first impression of a person, while it can be interpreted as influencing the personality, personality age, and ability of the person by the haircut style of the dignified image. As the age changes, it is necessary to create a harmonious image through clothing, make-up and hair style. Changes in the style of haircuts can change the image of their own, the changes in the hair image can provide a psychological positive effect.
In the subsequent study, the image items corresponding to the dependent variables will be further subdivided to reveal the difference between the groups by presenting images of color, image of temperature, image of gender, etc., and by having a look on the haircut style as a dependent variable and other variables such as occupation, marital status, educational background, etc. in addition to type and age, we hope to obtain more diverse and concrete results.
This research is focused on Image perception and hair-style recognition differences of haircut-style types by age.
Analyzes the interaction of the same female face on the difference of image perception according to the style of haircut style by age. In addition, by examining the effect of haircut style image on hairstyle recognition (psychology, characteristics, personality, ability, first impression), it influences the change and formation of the image according to the difference of cut type, The goal is to be an age-specific indicator that can expect a positive psychological effect and find a proper type of haircut in the image that the subject wants.
The subjects of this study were females among 20’s, 30’s, 40’s students who received beauty services in Seoul area. Based on the principle of gradation, and layer style, 3 top haircut styles(one-langth, gradation, layer) of which is consisted of a total of 9 types of styles that were cut directly by the researcher through intersection blending of style. the research conducted 9 imaging tasks and presented the stimuli to the respondents for the haircut style preference and image measurement. The respondents were also divided into groups of 10 of 20’s, 10 of 30’s, and 10 of 40’s, and responded to the same type of cut stimulus for each group. Thus, from June 1, 2017 to September 30, 2017, 121 pieces of one-way style, 117 pieces of graduation style, and 124 pieces of layer style were received. A total of 362 questionnaires were collected and 360 of them were used. Image measurement was performed using the semantic differential measure. The statistical package SPSS 20.0 was used for the collected data.
According to the results of analyzing the interaction effect of haircut style and age on image perception and the effect of haircut style image on hair style recognition, First, layers shown to 20s, 30s, 40s showed higher levels of perceived haircut style that they viewed than their 20s, who were in their 30s. Second, 20s, 30s, who were given gradation and 20s, 30s, and 40s, who have seen layer, perceive their haircut style to be more dignified than their 30s and 40s. Third, the 20s who had seen the graduation showed that they were more dignified than the 40s who had seen the graduation. Fourth, haircut style images were found to affect the reflection of impression formation in hair style recognition, and they were influenced in order of elegance, femininity, and charm. Also, only the decent image influenced the characteristic reflection.
These results show that perceptual images vary according to the age type of cuts and perceive other images even though they are the same cut. In addition, the perceived image of the haircut style has an important influence on determining the first impression of a person, while it can be interpreted as influencing the personality, personality age, and ability of the person by the haircut style of the dignified image. As the age changes, it is necessary to create a harmonious image through clothing, make-up and hair style. Changes in the style of haircuts can change the image of their own, the changes in the hair image can provide a psychological positive effect.
In the subsequent study, the image items corresponding to the dependent variables will be further subdivided to reveal the difference between the groups by presenting images of color, image of temperature, image of gender, etc., and by having a look on the haircut style as a dependent variable and other variables such as occupation, marital status, educational background, etc. in addition to type and age, we hope to obtain more diverse and concrete results.
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