대중 매체를 이용한 작품을 중심으로 여성의 연령대별 헤어커트 형태 인식 및 스타일 이미지 선호도를 조사하기 위하여 대전, 충청, 세종지역의 여성들을 대상으로 2018년 4월 20일부터 5월 8일까지 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS(Statistical Package for Social Science) 22.0 통계 프로그램을 사용하여 분석 하였고. 이에 따른 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 연구한 대상자들의 일반적특성 결과, 연령대별로 10대 26명(8.8%), 20대 87명(29.6%), 30대 35명(11.9%), 40대 85명(28.9%), 50대 61명(20.7%) 이었고, 결혼여부 별로 미혼 137명(46.6%), 기혼 157명(53.4%)이며, 년간 미용실 이용 횟수는 10회 미만이 가장 많은 것으로 나타났다. 둘째, 스타일 이미지 선호도를 조사한 결과, 연령대와 관계없이 내츄럴 이미지에 관심도가 높았고 엘레강스, 섹시, 순이였으며. 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 헤어커트 스타일 선호도 결과, 긴머리 스타일을 선호하는 것으로 나타났고, 또한 50대 이상은 전체적으로 레이어의 층이 있는 형태의 선호도가 높게 나타났다. 넷째, 헤어커트형태 인식결과, ...
대중 매체를 이용한 작품을 중심으로 여성의 연령대별 헤어커트 형태 인식 및 스타일 이미지 선호도를 조사하기 위하여 대전, 충청, 세종지역의 여성들을 대상으로 2018년 4월 20일부터 5월 8일까지 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS(Statistical Package for Social Science) 22.0 통계 프로그램을 사용하여 분석 하였고. 이에 따른 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 연구한 대상자들의 일반적특성 결과, 연령대별로 10대 26명(8.8%), 20대 87명(29.6%), 30대 35명(11.9%), 40대 85명(28.9%), 50대 61명(20.7%) 이었고, 결혼여부 별로 미혼 137명(46.6%), 기혼 157명(53.4%)이며, 년간 미용실 이용 횟수는 10회 미만이 가장 많은 것으로 나타났다. 둘째, 스타일 이미지 선호도를 조사한 결과, 연령대와 관계없이 내츄럴 이미지에 관심도가 높았고 엘레강스, 섹시, 순이였으며. 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 헤어커트 스타일 선호도 결과, 긴머리 스타일을 선호하는 것으로 나타났고, 또한 50대 이상은 전체적으로 레이어의 층이 있는 형태의 선호도가 높게 나타났다. 넷째, 헤어커트형태 인식결과, 프린지는 전체적으로 사선뱅(40.1%)선호도가 높았으며, 연령대별로는 유의한 차이가 있으며(p<.001), 사이드는 전체적으로 가벼운 웨이브(30.3%)로 가장 많았고 연령대별로 유의한 차이가 있었다(p<.001). 네이프는 전체적으로 레이어로 층이난(37.8%)로 가장 많았다, 연령대별로는 유의한 차이가 있었다(p<.001). 탑부분으로 내츄럴(47.6%)로 가장 많았고 연령대별로 유의한 차이는 있었다(p<.001). 다섯째, 질감에 따른 헤어커트에 대한 결과, 전체적으로 웨이브이며 부드러운 느낌이 58.8%로 가장 많았고, 다음으로 매끈한 느낌, 거칠며 섹시한 느낌 순으로 나타났고, 연령대별로는 20대 10대(73.1%)순으로 유의한 차이가 있었다. 이와 같은 연구 결과, 지역적으로 한정하여 측정하였기 때문에 이의 결과를 일반화 하기에는 일부 한계점이 있을 것으로 사료되며, 후속 연구에서는 지역의 범위를 확대하여 조사하여 좀 더 객관적인 결과가 되어 질 것으로 사료된다.
대중 매체를 이용한 작품을 중심으로 여성의 연령대별 헤어커트 형태 인식 및 스타일 이미지 선호도를 조사하기 위하여 대전, 충청, 세종지역의 여성들을 대상으로 2018년 4월 20일부터 5월 8일까지 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS(Statistical Package for Social Science) 22.0 통계 프로그램을 사용하여 분석 하였고. 이에 따른 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 연구한 대상자들의 일반적특성 결과, 연령대별로 10대 26명(8.8%), 20대 87명(29.6%), 30대 35명(11.9%), 40대 85명(28.9%), 50대 61명(20.7%) 이었고, 결혼여부 별로 미혼 137명(46.6%), 기혼 157명(53.4%)이며, 년간 미용실 이용 횟수는 10회 미만이 가장 많은 것으로 나타났다. 둘째, 스타일 이미지 선호도를 조사한 결과, 연령대와 관계없이 내츄럴 이미지에 관심도가 높았고 엘레강스, 섹시, 순이였으며. 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 헤어커트 스타일 선호도 결과, 긴머리 스타일을 선호하는 것으로 나타났고, 또한 50대 이상은 전체적으로 레이어의 층이 있는 형태의 선호도가 높게 나타났다. 넷째, 헤어커트형태 인식결과, 프린지는 전체적으로 사선뱅(40.1%)선호도가 높았으며, 연령대별로는 유의한 차이가 있으며(p<.001), 사이드는 전체적으로 가벼운 웨이브(30.3%)로 가장 많았고 연령대별로 유의한 차이가 있었다(p<.001). 네이프는 전체적으로 레이어로 층이난(37.8%)로 가장 많았다, 연령대별로는 유의한 차이가 있었다(p<.001). 탑부분으로 내츄럴(47.6%)로 가장 많았고 연령대별로 유의한 차이는 있었다(p<.001). 다섯째, 질감에 따른 헤어커트에 대한 결과, 전체적으로 웨이브이며 부드러운 느낌이 58.8%로 가장 많았고, 다음으로 매끈한 느낌, 거칠며 섹시한 느낌 순으로 나타났고, 연령대별로는 20대 10대(73.1%)순으로 유의한 차이가 있었다. 이와 같은 연구 결과, 지역적으로 한정하여 측정하였기 때문에 이의 결과를 일반화 하기에는 일부 한계점이 있을 것으로 사료되며, 후속 연구에서는 지역의 범위를 확대하여 조사하여 좀 더 객관적인 결과가 되어 질 것으로 사료된다.
In order to find women's perception of haircut types and their preference of hair style images in different age groups, a questionnaire survey had been conducted with women in Daejeon, Chungcheong, and Sejong from April 20 to May 8, 2018. For data analysis, SPSS(Statistical Package for Social Sc...
In order to find women's perception of haircut types and their preference of hair style images in different age groups, a questionnaire survey had been conducted with women in Daejeon, Chungcheong, and Sejong from April 20 to May 8, 2018. For data analysis, SPSS(Statistical Package for Social Science) 22.0 was used. The analysis results are summarized as follows: First, the general characteristics of study subjects were analyzed. Regarding age, women in their 10s numbered 26(8.8%); those in their 20s numbered 87(29.6%); those in their 30s numbered 35(11.9%); those in their 40s numbered 85(28.9%); those in their 50s numbered 61(20.7%). Regarding marriage, 137(46.6%) were not married, and 157 (53.4%) were married. With regard to the annual number of visits to hair salons, the largest percentage of them had less than 10 times. Secondly, their preference of style images was analyzed. As a result, their most interesting style was a natural image regardless of age groups, followed by elegance and sexy images in order. There was a statistically significant difference. Thirdly, in terms of their preference of haircut styles, they preferred a long hair style. Women in their 50s and more highly preferred a layered hair style. Fourthly, their perception of haircut types was analyzed. Regarding the fringe area, diagonal bang (40.1%) was most preferred, and there was a significant difference in each age group (p<. 001), Regarding the side area, light wave (30.3%) was most preferred and there was a significant difference in each age group (p<. 001). Regarding the nape line, layered line (37.8%) was most preferred, and there was a significant difference in each age group (p<. 001). Regarding the top area, natural haircut (47.6%) was most preferred, and there was a significant difference in each age group (p<. 001). Fifthly, their preference of hair textures was analyzed. Women in most age groups preferred a wave texture. A soft feeling accounted for the highest percentage, or 58.8%, followed by a sleek feeling and a rough and sexy feeling in order. There was a significant difference between those in their 20s and those in their 10s. This study has a regional limitation. Therefore, it is difficult to generalize the study results. If the regional scope is expanded in follow-up research, it will be possible to produce more objective results.
In order to find women's perception of haircut types and their preference of hair style images in different age groups, a questionnaire survey had been conducted with women in Daejeon, Chungcheong, and Sejong from April 20 to May 8, 2018. For data analysis, SPSS(Statistical Package for Social Science) 22.0 was used. The analysis results are summarized as follows: First, the general characteristics of study subjects were analyzed. Regarding age, women in their 10s numbered 26(8.8%); those in their 20s numbered 87(29.6%); those in their 30s numbered 35(11.9%); those in their 40s numbered 85(28.9%); those in their 50s numbered 61(20.7%). Regarding marriage, 137(46.6%) were not married, and 157 (53.4%) were married. With regard to the annual number of visits to hair salons, the largest percentage of them had less than 10 times. Secondly, their preference of style images was analyzed. As a result, their most interesting style was a natural image regardless of age groups, followed by elegance and sexy images in order. There was a statistically significant difference. Thirdly, in terms of their preference of haircut styles, they preferred a long hair style. Women in their 50s and more highly preferred a layered hair style. Fourthly, their perception of haircut types was analyzed. Regarding the fringe area, diagonal bang (40.1%) was most preferred, and there was a significant difference in each age group (p<. 001), Regarding the side area, light wave (30.3%) was most preferred and there was a significant difference in each age group (p<. 001). Regarding the nape line, layered line (37.8%) was most preferred, and there was a significant difference in each age group (p<. 001). Regarding the top area, natural haircut (47.6%) was most preferred, and there was a significant difference in each age group (p<. 001). Fifthly, their preference of hair textures was analyzed. Women in most age groups preferred a wave texture. A soft feeling accounted for the highest percentage, or 58.8%, followed by a sleek feeling and a rough and sexy feeling in order. There was a significant difference between those in their 20s and those in their 10s. This study has a regional limitation. Therefore, it is difficult to generalize the study results. If the regional scope is expanded in follow-up research, it will be possible to produce more objective results.
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