이 연구는 1960년대 말부터 건설되어 1980년대 초에 준공된 세운상가군과 그 주변구역에 대한 여러 차례에 걸친 도시건축 국제현상설계와 이에 따른 도시관리계획(재정비촉진계획)의 특징을 분석하고, 도시건축 정책의 시대적 변화 요인을 논의하였다.
1966년에 건설되어 1981년에 준공된 세운상가군은 도심부의 역사를 담는다. 최초 등장했을 때는 서울의 주요 상권을 형성하였지만, 서울의 도시개발이 빠르게 확장되면서 이곳은 빠르게 낙후되어갔다. 1980년대부터는 세운상가는 거대한 크기, 서울의 동-서축의 방향을 흐름을 단절, 입체보행데크의 미완성, 애초부터 공공용지에 건물이 들어선 것 등에 대한 많은 비판을 받았다. 결국 서울시는 1995년에 세운상가를 철거하고 공원으로 조성한다는 계획을 발표하였다.
서울시는 세운상가군을 철거하고 공원으로 조성하는 비용은 주변구역을 통합하여 개발함으로써 충당하는 계획을 수립하였다. 2004년에 실시한 도시·건축 통합 국제현상설계를 통하여 세운상가군과 주변구역에 대한 재개발 사업은 본격적으로 시작되었다. 도시계획과 건축계획을 통합 관리함으로써 재개발사업을 빠르게 추진할 수 있었다. 2009년은 세운재개발사업의 1단계 사업을 마치고, 2단계 사업을 추진하는 해였다. 서울시는 임시영업시설을 마련하여 1단계 사업구간에 포함된 상인들을 임시영업시설로 이주시켰으며, 2008년 12월에 현대상가를 철거하였다. 2009년 세운재정비촉진계획은 전구역에 대해 수립하였으며, 세운4구역은 사업승인접수까지 마쳤다.
2009년 7월 시작된 종묘 문화재심의는 도시재정비법 하에 빠르게 추진해왔던 사업을 무산시켰다. 문화재심의위원들은 용적률 850%이하, 최고높이 122.3m의 계획안은 종묘에서 바라보는 외부경관을 헤치므로 건축물의 높이를 낮추라고 권고하여였다. 사업추진을 위해 문화재심의를 통과하는 것은 필수사항이기 때문에 122.3m이었던 높이는 75m까지 낮추게 되었다. 건축물의 높이감소는 용적률을 632%까지 감소시켰고, 결국 사업성을 담보할 수 없게 되었다. 2004년부터 수립해온 도시·건축의 통합계획은 실현할 수 없는 계획안이 되었다. 결국 서울시는 문화재심의를 통과했던 규모로 계획안을 변경해야 하는 난처한 상황에 직면하였다. 서울시는 2012년에 역사도심기본계획의 수립을 착수하였고, 세운상가군의 철거계획을 백지화하기로 하였으며, 도시정비법과 도시재정비법을 전면 개편하였다.
2014년에는 세운지구의 도시관리계획인 세운재정비촉진계획이 변경되었다. 세운상가군을 철거하지 않으므로 과도한 ...
이 연구는 1960년대 말부터 건설되어 1980년대 초에 준공된 세운상가군과 그 주변구역에 대한 여러 차례에 걸친 도시건축 국제현상설계와 이에 따른 도시관리계획(재정비촉진계획)의 특징을 분석하고, 도시건축 정책의 시대적 변화 요인을 논의하였다.
1966년에 건설되어 1981년에 준공된 세운상가군은 도심부의 역사를 담는다. 최초 등장했을 때는 서울의 주요 상권을 형성하였지만, 서울의 도시개발이 빠르게 확장되면서 이곳은 빠르게 낙후되어갔다. 1980년대부터는 세운상가는 거대한 크기, 서울의 동-서축의 방향을 흐름을 단절, 입체보행데크의 미완성, 애초부터 공공용지에 건물이 들어선 것 등에 대한 많은 비판을 받았다. 결국 서울시는 1995년에 세운상가를 철거하고 공원으로 조성한다는 계획을 발표하였다.
서울시는 세운상가군을 철거하고 공원으로 조성하는 비용은 주변구역을 통합하여 개발함으로써 충당하는 계획을 수립하였다. 2004년에 실시한 도시·건축 통합 국제현상설계를 통하여 세운상가군과 주변구역에 대한 재개발 사업은 본격적으로 시작되었다. 도시계획과 건축계획을 통합 관리함으로써 재개발사업을 빠르게 추진할 수 있었다. 2009년은 세운재개발사업의 1단계 사업을 마치고, 2단계 사업을 추진하는 해였다. 서울시는 임시영업시설을 마련하여 1단계 사업구간에 포함된 상인들을 임시영업시설로 이주시켰으며, 2008년 12월에 현대상가를 철거하였다. 2009년 세운재정비촉진계획은 전구역에 대해 수립하였으며, 세운4구역은 사업승인접수까지 마쳤다.
2009년 7월 시작된 종묘 문화재심의는 도시재정비법 하에 빠르게 추진해왔던 사업을 무산시켰다. 문화재심의위원들은 용적률 850%이하, 최고높이 122.3m의 계획안은 종묘에서 바라보는 외부경관을 헤치므로 건축물의 높이를 낮추라고 권고하여였다. 사업추진을 위해 문화재심의를 통과하는 것은 필수사항이기 때문에 122.3m이었던 높이는 75m까지 낮추게 되었다. 건축물의 높이감소는 용적률을 632%까지 감소시켰고, 결국 사업성을 담보할 수 없게 되었다. 2004년부터 수립해온 도시·건축의 통합계획은 실현할 수 없는 계획안이 되었다. 결국 서울시는 문화재심의를 통과했던 규모로 계획안을 변경해야 하는 난처한 상황에 직면하였다. 서울시는 2012년에 역사도심기본계획의 수립을 착수하였고, 세운상가군의 철거계획을 백지화하기로 하였으며, 도시정비법과 도시재정비법을 전면 개편하였다.
2014년에는 세운지구의 도시관리계획인 세운재정비촉진계획이 변경되었다. 세운상가군을 철거하지 않으므로 과도한 기반시설 확보에 대한 부담을 낮췄다. 기존도시구조 조직을 유지하도록 통합정비에서 중소규모로 변경하였다. 건축물의 높이는 가로별 높이규제로 강화하였다. 또한 기존 산업을 활성화시키기 위한 용도는 강화하였다. 서울시는 도시관리계획이 수립된 이후 2015년부터 2017년까지 3회에 걸쳐 현상설계공모를 실시하였다. 현상설계공모는 건축분야였다. 도시관리계획에서는 주민의 의사를 반영하고, 상위 도시 관리 계획 기조를 수용하고, 기존 가로 조직을 연결하여 계획하게 됨으로써 건축가의 마스터플랜은 필요가 없어졌다. 2004년부터 도시·건축의 통합 설계는 2014년 이후로 분리가 되었다. 이후 건축가의 역할은 마스터플랜을 수립하는 것에서 도시관리계획을 따르는 것으로, 전체에서 부분으로 축소되었다.
세운상가가 최초 건설될 시에는 공공용지에 민간 건물을 지음으로써 부족한 주택난을 해결하려 하였다. 용적률 최대로 건설된 세운상가군은 입체보행데크도 실현되지 않았고, 사업의 추진도 독단으로 진행했었기 때문에 공공성이 결여되었었다. 2000년대에 공공이 추진하여 공공 공간을 만들어 공공성을 회복하려고 하였으나, 용적률 최대로 지어진 건물에 대한 보상은 매우 어려웠다. 2014년 이후 공공의 역할은 축소하였고, 기존 주민, 기존 도시 가로 조직, 세운상가군의 존치, 문화재 높이 규제에 따른 경관 등의 도심의 오래된 것들이 건축계획의 기준이 되었다. 건축가의 역할은 기존 도시 조직을 복원하고 활성화할 수 있도록 공간설계를 하는 것으로 변화하였다. 건축설계는 높이규제를 받음으로써 용적률이 감소되므로 그에 대한 대책으로 저층부 건폐율을 80%이하로 완화하였다. 건폐율 60%이하일 때는 단지 내 차로, 오픈스페이스, 보행통로 등의 공간이 여유가 있었지만 80%로 늘어나면서 도시의 외부공간은 축소되었다. 건축물의 용도, 규모의 변화는 건축물의 설계를 고층부의 스카이라인의 경관을 조정하던 고층건물 설계에서 저층부의 설계로 변화하였다.
문화재심의에 따른 건축물의 높이 규제는 도심부의 역사성 회복은 재개발 사업의 사업성을 담보할 수가 없게 되었다. 세운상가군과 주변구역의 재개발사업을 시기별로 분석함으로써 재개발사업의 유형이 변화하였다. 그 원인은 도심재개발사업의 공공성 회복, 도심부 역사성 회복, 재개발사업의 사업성을 회복하려 하였다.
이 연구는 1960년대 말부터 건설되어 1980년대 초에 준공된 세운상가군과 그 주변구역에 대한 여러 차례에 걸친 도시건축 국제현상설계와 이에 따른 도시관리계획(재정비촉진계획)의 특징을 분석하고, 도시건축 정책의 시대적 변화 요인을 논의하였다.
1966년에 건설되어 1981년에 준공된 세운상가군은 도심부의 역사를 담는다. 최초 등장했을 때는 서울의 주요 상권을 형성하였지만, 서울의 도시개발이 빠르게 확장되면서 이곳은 빠르게 낙후되어갔다. 1980년대부터는 세운상가는 거대한 크기, 서울의 동-서축의 방향을 흐름을 단절, 입체보행데크의 미완성, 애초부터 공공용지에 건물이 들어선 것 등에 대한 많은 비판을 받았다. 결국 서울시는 1995년에 세운상가를 철거하고 공원으로 조성한다는 계획을 발표하였다.
서울시는 세운상가군을 철거하고 공원으로 조성하는 비용은 주변구역을 통합하여 개발함으로써 충당하는 계획을 수립하였다. 2004년에 실시한 도시·건축 통합 국제현상설계를 통하여 세운상가군과 주변구역에 대한 재개발 사업은 본격적으로 시작되었다. 도시계획과 건축계획을 통합 관리함으로써 재개발사업을 빠르게 추진할 수 있었다. 2009년은 세운재개발사업의 1단계 사업을 마치고, 2단계 사업을 추진하는 해였다. 서울시는 임시영업시설을 마련하여 1단계 사업구간에 포함된 상인들을 임시영업시설로 이주시켰으며, 2008년 12월에 현대상가를 철거하였다. 2009년 세운재정비촉진계획은 전구역에 대해 수립하였으며, 세운4구역은 사업승인접수까지 마쳤다.
2009년 7월 시작된 종묘 문화재심의는 도시재정비법 하에 빠르게 추진해왔던 사업을 무산시켰다. 문화재심의위원들은 용적률 850%이하, 최고높이 122.3m의 계획안은 종묘에서 바라보는 외부경관을 헤치므로 건축물의 높이를 낮추라고 권고하여였다. 사업추진을 위해 문화재심의를 통과하는 것은 필수사항이기 때문에 122.3m이었던 높이는 75m까지 낮추게 되었다. 건축물의 높이감소는 용적률을 632%까지 감소시켰고, 결국 사업성을 담보할 수 없게 되었다. 2004년부터 수립해온 도시·건축의 통합계획은 실현할 수 없는 계획안이 되었다. 결국 서울시는 문화재심의를 통과했던 규모로 계획안을 변경해야 하는 난처한 상황에 직면하였다. 서울시는 2012년에 역사도심기본계획의 수립을 착수하였고, 세운상가군의 철거계획을 백지화하기로 하였으며, 도시정비법과 도시재정비법을 전면 개편하였다.
2014년에는 세운지구의 도시관리계획인 세운재정비촉진계획이 변경되었다. 세운상가군을 철거하지 않으므로 과도한 기반시설 확보에 대한 부담을 낮췄다. 기존도시구조 조직을 유지하도록 통합정비에서 중소규모로 변경하였다. 건축물의 높이는 가로별 높이규제로 강화하였다. 또한 기존 산업을 활성화시키기 위한 용도는 강화하였다. 서울시는 도시관리계획이 수립된 이후 2015년부터 2017년까지 3회에 걸쳐 현상설계공모를 실시하였다. 현상설계공모는 건축분야였다. 도시관리계획에서는 주민의 의사를 반영하고, 상위 도시 관리 계획 기조를 수용하고, 기존 가로 조직을 연결하여 계획하게 됨으로써 건축가의 마스터플랜은 필요가 없어졌다. 2004년부터 도시·건축의 통합 설계는 2014년 이후로 분리가 되었다. 이후 건축가의 역할은 마스터플랜을 수립하는 것에서 도시관리계획을 따르는 것으로, 전체에서 부분으로 축소되었다.
세운상가가 최초 건설될 시에는 공공용지에 민간 건물을 지음으로써 부족한 주택난을 해결하려 하였다. 용적률 최대로 건설된 세운상가군은 입체보행데크도 실현되지 않았고, 사업의 추진도 독단으로 진행했었기 때문에 공공성이 결여되었었다. 2000년대에 공공이 추진하여 공공 공간을 만들어 공공성을 회복하려고 하였으나, 용적률 최대로 지어진 건물에 대한 보상은 매우 어려웠다. 2014년 이후 공공의 역할은 축소하였고, 기존 주민, 기존 도시 가로 조직, 세운상가군의 존치, 문화재 높이 규제에 따른 경관 등의 도심의 오래된 것들이 건축계획의 기준이 되었다. 건축가의 역할은 기존 도시 조직을 복원하고 활성화할 수 있도록 공간설계를 하는 것으로 변화하였다. 건축설계는 높이규제를 받음으로써 용적률이 감소되므로 그에 대한 대책으로 저층부 건폐율을 80%이하로 완화하였다. 건폐율 60%이하일 때는 단지 내 차로, 오픈스페이스, 보행통로 등의 공간이 여유가 있었지만 80%로 늘어나면서 도시의 외부공간은 축소되었다. 건축물의 용도, 규모의 변화는 건축물의 설계를 고층부의 스카이라인의 경관을 조정하던 고층건물 설계에서 저층부의 설계로 변화하였다.
문화재심의에 따른 건축물의 높이 규제는 도심부의 역사성 회복은 재개발 사업의 사업성을 담보할 수가 없게 되었다. 세운상가군과 주변구역의 재개발사업을 시기별로 분석함으로써 재개발사업의 유형이 변화하였다. 그 원인은 도심재개발사업의 공공성 회복, 도심부 역사성 회복, 재개발사업의 사업성을 회복하려 하였다.
The purpose of this study is to analyze the characteristics of the international competition of urban architecture and the urban management plan (rehabilitation promotion plan) which have been constructed since the end of the 1960 's and have been completed in the early 1980' s, We discuss the chang...
The purpose of this study is to analyze the characteristics of the international competition of urban architecture and the urban management plan (rehabilitation promotion plan) which have been constructed since the end of the 1960 's and have been completed in the early 1980' s, We discuss the changing factors of urban construction policy in the period.
The Sewoonsangga built in 1966 built and completed in 1981 puts the history of the City Center. When it first appeared, it formed a major commercial district in Seoul, but as the city's development in Seoul was expanded rapidly, it quickly became outdated. Since the 1980s, Sewoonsangga has been criticized for its enormous size, cutting off the direction of Seoul's eco-consciousness, incompletion of a three-dimensional walking deck, and erroneous building of public land. In the end, the city announced plans to demolish the sewoonsangga built in 1995 and to create parks.
The Seoul Metropolitan Government was planning to meet the cost of demolition and creating the park by developing and integrating the surrounding area. Through the international competition design of urban and architectural integration carried out in 2004, redevelopment projects for the Sewoonsangga and surrounding areas began in earnest. By integrating urban planning and architectural designing, we were able to speed up the redevelopment project. 2009 was the year of finishing the first phase of the redevelopment project and pushing ahead the second phase of the project. The first phase of the project completed compensation for landowners and merchants to Hyundaisangga. The Seoul Metropolitan Government(SMG) set up a temporary sales facility and made the merchants included in Phase I to the temporary sales facility and demolished Hyundaisangga in December 2008. In 2009, the Sewoon urban regeneration strategy plan was established for the entire area, and Sewoon 4th district completed the project approval process.
The deliberation on the cultural properties of the Jongmyo started in July 2009 dismissed the projects that had been promoted rapidly under SPECIAL ACT ON PROMOTION OF AND SUPPORT FOR URBAN REGENERATION. The plan with a floor area ratio of less than 850% and a maximum height of 122.3m was to lower the height of the building, as it cuts through the exterior view from the Jongmyo. As it is a necessity to pass the deliberation of the cultural property to promote the project, the height was decreased from 122.3m to 75m. Decreasing the height of the buildings reduced the floor area ratio to 632%, and finally the business was not able to be secured. The integrated plan of city and architecture that has been established since 2004 has become a proposal that can not be realized. In the end, the city of Seoul faced an embarrassing situation in which it had to change the proposal to a size that passed the deliberation of the cultural property. In 2012, SMG started establishing historic city center basis plan, and decided to cancel the Sewoonsangga demolish project, reorganized ACT ON THE MAINTENANCE AND IMPROVEMENT OF URBAN AREAS AND DWELLING CONDITIONS FOR RESIDENTS, SPECIAL ACT ON PROMOTION OF AND SUPPORT FOR URBAN REGENERATION entirely.
In 2014, the plan to promote the resettlement of Sewoon's urban management plan has been changed. Since it does not dismantle Sewoongangga, it has reduced the burden of securing excessive infrastructure. It has changed from integrated maintenance to small and medium scale to maintain existing urban structure. The height of the building was reinforced by height regulation of the horizontal zones. It also strengthened the use of existing industries. After the urban management plan was established, the architectural competition was held three times from 2015 to 2017. The scope of the competition was in the field of architecture. In the urban management plan, the master plan of the architect was not necessary because it reflects the residents' opinions, accepts the upper urban management plan, and links the existing horizontal organization. The integrated design of urban and architecture existed since 2004 has been separated since 2014. Since then, the role of the architect has been reduced from the whole to the part, from building the master plan to following the urban management plan.
When Sewoonsangga was first constructed, it tried to solve the shortage of housing by building private buildings on public land. the sewoonsangga, which was built to the maximum floor area ratio, did not realize a three - dimensional walking deck and lacked publicity because it proceeded too much to promote the business. In the 2000s, the public sought to recover public facilities by public space, but it was very difficult to compensate for buildings with the maximum floor area ratio. Since 2014, the role of the public has been reduced, and old buildings such as the existing residents, the existing urban street organization, the residence of Sewoonsangga. The role of architects has been changed to design space to recover and revitalize existing urban organizations. As the floor area ratio is reduced due to the height regulation of the architectural design, the floor coverage ratio has been relaxed to less than 80%. When the coverage ratio was 60% or less, the space like the road in apartment, the open space, the walkway were sufficient, but the outside space of the city was reduced as the coverage ratio increased by 80%. Changes in the use and scale of the buildings changed the design of the buildings from the design of the high-rise buildings, which adjusted the skyline of the high-rise buildings, to the design of the lower buildings.
Regulation of the height of the buildings due to deliberation of the cultural assets can not guarantee the business feasibility of the redevelopment project of the restoration of the historic status of the city center. The type of redevelopment project has changed by analyzing the redevelopment projects of Sewoonsangga and surrounding area in time. The cause was to restore the publicity of the urban redevelopment project, the restoration of the historical center of the city, and the business feasibility of the redevelopment project.
The purpose of this study is to analyze the characteristics of the international competition of urban architecture and the urban management plan (rehabilitation promotion plan) which have been constructed since the end of the 1960 's and have been completed in the early 1980' s, We discuss the changing factors of urban construction policy in the period.
The Sewoonsangga built in 1966 built and completed in 1981 puts the history of the City Center. When it first appeared, it formed a major commercial district in Seoul, but as the city's development in Seoul was expanded rapidly, it quickly became outdated. Since the 1980s, Sewoonsangga has been criticized for its enormous size, cutting off the direction of Seoul's eco-consciousness, incompletion of a three-dimensional walking deck, and erroneous building of public land. In the end, the city announced plans to demolish the sewoonsangga built in 1995 and to create parks.
The Seoul Metropolitan Government was planning to meet the cost of demolition and creating the park by developing and integrating the surrounding area. Through the international competition design of urban and architectural integration carried out in 2004, redevelopment projects for the Sewoonsangga and surrounding areas began in earnest. By integrating urban planning and architectural designing, we were able to speed up the redevelopment project. 2009 was the year of finishing the first phase of the redevelopment project and pushing ahead the second phase of the project. The first phase of the project completed compensation for landowners and merchants to Hyundaisangga. The Seoul Metropolitan Government(SMG) set up a temporary sales facility and made the merchants included in Phase I to the temporary sales facility and demolished Hyundaisangga in December 2008. In 2009, the Sewoon urban regeneration strategy plan was established for the entire area, and Sewoon 4th district completed the project approval process.
The deliberation on the cultural properties of the Jongmyo started in July 2009 dismissed the projects that had been promoted rapidly under SPECIAL ACT ON PROMOTION OF AND SUPPORT FOR URBAN REGENERATION. The plan with a floor area ratio of less than 850% and a maximum height of 122.3m was to lower the height of the building, as it cuts through the exterior view from the Jongmyo. As it is a necessity to pass the deliberation of the cultural property to promote the project, the height was decreased from 122.3m to 75m. Decreasing the height of the buildings reduced the floor area ratio to 632%, and finally the business was not able to be secured. The integrated plan of city and architecture that has been established since 2004 has become a proposal that can not be realized. In the end, the city of Seoul faced an embarrassing situation in which it had to change the proposal to a size that passed the deliberation of the cultural property. In 2012, SMG started establishing historic city center basis plan, and decided to cancel the Sewoonsangga demolish project, reorganized ACT ON THE MAINTENANCE AND IMPROVEMENT OF URBAN AREAS AND DWELLING CONDITIONS FOR RESIDENTS, SPECIAL ACT ON PROMOTION OF AND SUPPORT FOR URBAN REGENERATION entirely.
In 2014, the plan to promote the resettlement of Sewoon's urban management plan has been changed. Since it does not dismantle Sewoongangga, it has reduced the burden of securing excessive infrastructure. It has changed from integrated maintenance to small and medium scale to maintain existing urban structure. The height of the building was reinforced by height regulation of the horizontal zones. It also strengthened the use of existing industries. After the urban management plan was established, the architectural competition was held three times from 2015 to 2017. The scope of the competition was in the field of architecture. In the urban management plan, the master plan of the architect was not necessary because it reflects the residents' opinions, accepts the upper urban management plan, and links the existing horizontal organization. The integrated design of urban and architecture existed since 2004 has been separated since 2014. Since then, the role of the architect has been reduced from the whole to the part, from building the master plan to following the urban management plan.
When Sewoonsangga was first constructed, it tried to solve the shortage of housing by building private buildings on public land. the sewoonsangga, which was built to the maximum floor area ratio, did not realize a three - dimensional walking deck and lacked publicity because it proceeded too much to promote the business. In the 2000s, the public sought to recover public facilities by public space, but it was very difficult to compensate for buildings with the maximum floor area ratio. Since 2014, the role of the public has been reduced, and old buildings such as the existing residents, the existing urban street organization, the residence of Sewoonsangga. The role of architects has been changed to design space to recover and revitalize existing urban organizations. As the floor area ratio is reduced due to the height regulation of the architectural design, the floor coverage ratio has been relaxed to less than 80%. When the coverage ratio was 60% or less, the space like the road in apartment, the open space, the walkway were sufficient, but the outside space of the city was reduced as the coverage ratio increased by 80%. Changes in the use and scale of the buildings changed the design of the buildings from the design of the high-rise buildings, which adjusted the skyline of the high-rise buildings, to the design of the lower buildings.
Regulation of the height of the buildings due to deliberation of the cultural assets can not guarantee the business feasibility of the redevelopment project of the restoration of the historic status of the city center. The type of redevelopment project has changed by analyzing the redevelopment projects of Sewoonsangga and surrounding area in time. The cause was to restore the publicity of the urban redevelopment project, the restoration of the historical center of the city, and the business feasibility of the redevelopment project.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.