원예활동을 적용한 흡연예방 교육프로그램이 아동의 흡연에 대한 지식과 태도, 금연행동의지, 교육의 만족도 등에 미치는 교육 효과를 분석하여 흡연예방 교육프로그램 개발에 기초 자료를 제공하기 위해 서울시내 2개 초등학교 돌봄 교실 아동을 선정하여 실험군과 대조군 아동 30명씩을 대상으로 실험을 실시하였다.
교육 시작 전에 일반적 특성, 흡연지식 및 흡연태도, 금연행동의지 등에 관하여 설문 조사를 실시하였고 교육 종료일에 흡연지식 및 흡연태도, 금연 행동의지, 교육만족도 등의 사후 조사를 실시하였다.
대조군은 흡연예방 광고영상과 동영상 등 자료를 이용한 9회(2017년 1월 17일~2월 14일), 실험군은 매회 원예활동을 부가한 12회(2016년 12월 28일~2017년 2월 14일) 교육을 학교 일정에 따라 주 1~2회, 60분씩 실시했다.
수집된 자료는 Michrosoft Excel (Microsoft Office Pro Plus 2013)로 정리하여 R Program (ver.3.3.3)을 이용하여 연구 목적에 따라 Pearson -test, McNemar -test, ...
청소년의 흡연 경험 증가와 흡연연령의 저하로 흡연예방교육의 중요성이 강조되고 있다.
원예활동을 적용한 흡연예방 교육프로그램이 아동의 흡연에 대한 지식과 태도, 금연행동의지, 교육의 만족도 등에 미치는 교육 효과를 분석하여 흡연예방 교육프로그램 개발에 기초 자료를 제공하기 위해 서울시내 2개 초등학교 돌봄 교실 아동을 선정하여 실험군과 대조군 아동 30명씩을 대상으로 실험을 실시하였다.
교육 시작 전에 일반적 특성, 흡연지식 및 흡연태도, 금연행동의지 등에 관하여 설문 조사를 실시하였고 교육 종료일에 흡연지식 및 흡연태도, 금연 행동의지, 교육만족도 등의 사후 조사를 실시하였다.
대조군은 흡연예방 광고영상과 동영상 등 자료를 이용한 9회(2017년 1월 17일~2월 14일), 실험군은 매회 원예활동을 부가한 12회(2016년 12월 28일~2017년 2월 14일) 교육을 학교 일정에 따라 주 1~2회, 60분씩 실시했다.
수집된 자료는 Michrosoft Excel (Microsoft Office Pro Plus 2013)로 정리하여 R Program (ver.3.3.3)을 이용하여 연구 목적에 따라 Pearson -test, McNemar -test, t-test, 분산분석을 하였다.
연구결과는 다음과 같다.
1. 흡연예방교육은 흡연지식을 향상시켰으며, 원예활동을 프로그램 에 적용한 실험군은 적용하지 않은 대조군보다 흡연지식의 교육 효과가 더 확연했다.
2. 흡연태도는 원예활동 프로그램을 적용한 실험군은 적용하지 않은 대조군보다 흡연에 대한 부정적인 태도는 낮았으나, 변화의 폭은 커서, 체험활동이 수반된 실험군에서는 교육전후의 차이가 유의하였으나, 강의로만 이뤄진 대조군에서는 유의하지 않았다.
3. 흡연경험에서, 초등학교1-2학년이 대상이었음에도 54명 중 3명 (5.6%)이 있으므로 흡연교육을 유아원/유치원까지 확대시킬 필요가 있다.
4. 장소별 금연행동에서 교육전에 대조군이 우수하였으나, 교육후에는 비슷해졌으며, 실험군에서는 곤충앞에서와 꽃옆에서가 늘어난 반면, 대조군에서는 운동장에서가 줄어들었다.
5. 상황에 대한 금연행동에서, 유의하지 않았지만 실험군에서 오히려 응답이 적어진 문항이 많았으며, 대조군에선 강아지가 아프다면에서 응답이 늘었다.
6. 흡연예방 교육프로그램의 만족도는 73~100%로 높았으며, 점수로는 원예활동을 함께한 실험군 보다 영상과 동영상 자료로만 강의한 대조군이 높았으나, 만족 이상의 빈도로는 실험군이 높았다.
이상의 결과 본 연구에서 진행한 흡연예방교육은 초등학교 돌봄 교실 아동의 흡연에 대한 지식을 높이는데 효과가 있었으며, 원예활동을 부가한 교육은 태도 변화에도 효과가 있었으며, 행동변화는 구체적인 장소에서는 효과가 있었으나, 추상적인 상황에서는 없었다.
따라서 흡연예방교육의 효과를 극대화하기 위해서는 학년별 수준에 맞는 단계별 원예활동 프로그램 개발과 체계화가 요구된다.
청소년의 흡연 경험 증가와 흡연연령의 저하로 흡연예방교육의 중요성이 강조되고 있다.
원예활동을 적용한 흡연예방 교육프로그램이 아동의 흡연에 대한 지식과 태도, 금연행동의지, 교육의 만족도 등에 미치는 교육 효과를 분석하여 흡연예방 교육프로그램 개발에 기초 자료를 제공하기 위해 서울시내 2개 초등학교 돌봄 교실 아동을 선정하여 실험군과 대조군 아동 30명씩을 대상으로 실험을 실시하였다.
교육 시작 전에 일반적 특성, 흡연지식 및 흡연태도, 금연행동의지 등에 관하여 설문 조사를 실시하였고 교육 종료일에 흡연지식 및 흡연태도, 금연 행동의지, 교육만족도 등의 사후 조사를 실시하였다.
대조군은 흡연예방 광고영상과 동영상 등 자료를 이용한 9회(2017년 1월 17일~2월 14일), 실험군은 매회 원예활동을 부가한 12회(2016년 12월 28일~2017년 2월 14일) 교육을 학교 일정에 따라 주 1~2회, 60분씩 실시했다.
수집된 자료는 Michrosoft Excel (Microsoft Office Pro Plus 2013)로 정리하여 R Program (ver.3.3.3)을 이용하여 연구 목적에 따라 Pearson -test, McNemar -test, t-test, 분산분석을 하였다.
연구결과는 다음과 같다.
1. 흡연예방교육은 흡연지식을 향상시켰으며, 원예활동을 프로그램 에 적용한 실험군은 적용하지 않은 대조군보다 흡연지식의 교육 효과가 더 확연했다.
2. 흡연태도는 원예활동 프로그램을 적용한 실험군은 적용하지 않은 대조군보다 흡연에 대한 부정적인 태도는 낮았으나, 변화의 폭은 커서, 체험활동이 수반된 실험군에서는 교육전후의 차이가 유의하였으나, 강의로만 이뤄진 대조군에서는 유의하지 않았다.
3. 흡연경험에서, 초등학교1-2학년이 대상이었음에도 54명 중 3명 (5.6%)이 있으므로 흡연교육을 유아원/유치원까지 확대시킬 필요가 있다.
4. 장소별 금연행동에서 교육전에 대조군이 우수하였으나, 교육후에는 비슷해졌으며, 실험군에서는 곤충앞에서와 꽃옆에서가 늘어난 반면, 대조군에서는 운동장에서가 줄어들었다.
5. 상황에 대한 금연행동에서, 유의하지 않았지만 실험군에서 오히려 응답이 적어진 문항이 많았으며, 대조군에선 강아지가 아프다면에서 응답이 늘었다.
6. 흡연예방 교육프로그램의 만족도는 73~100%로 높았으며, 점수로는 원예활동을 함께한 실험군 보다 영상과 동영상 자료로만 강의한 대조군이 높았으나, 만족 이상의 빈도로는 실험군이 높았다.
이상의 결과 본 연구에서 진행한 흡연예방교육은 초등학교 돌봄 교실 아동의 흡연에 대한 지식을 높이는데 효과가 있었으며, 원예활동을 부가한 교육은 태도 변화에도 효과가 있었으며, 행동변화는 구체적인 장소에서는 효과가 있었으나, 추상적인 상황에서는 없었다.
따라서 흡연예방교육의 효과를 극대화하기 위해서는 학년별 수준에 맞는 단계별 원예활동 프로그램 개발과 체계화가 요구된다.
The importance of smoking prevention education has emphasized due to the increase of youth smoking experience and the decrease of smoking age.
The purpose of this study was to investigate the effects of smoking prevention education program on the knowledge and attitude toward tobacco smokin...
The importance of smoking prevention education has emphasized due to the increase of youth smoking experience and the decrease of smoking age.
The purpose of this study was to investigate the effects of smoking prevention education program on the knowledge and attitude toward tobacco smoking, willingness to smoke, and satisfaction of education in horticultural activities. Thirty children were selected from the caring classroom of two each elementary schools and grouped as the experimental group and the control group for study.
At the beginning of education, questionnaire surveys were conducted on general characteristics, smoking knowledge, smoking attitude and willingness to quit smoking and after the end of education, conducted on smoking knowledge, smoking attitude, and willingness to quit smoking.
For the control group, nine lectures (from January 17 to February 14, 2017) performed using smoking prevention video and presentation. For experimental group, horticultural activity were added to 12 lectures (from December 28, 2016 to February 14, 2017). The training were conducted once or twice a week for 60 minutes depending on the school schedule.
The collected data were compiled by Microsoft Excel (MS Office Pro Plus 2013) and R program (ver.3.3.3) was used to analyses of Pearson -test, McNemar -test, t-test or analysis of variance.
The results of the study are as follows
1. Smoking prevention education improved the knowledge of smoking, and the educational effect on smoking knowledge was more obvious in the experimental group than the control group which did not apply the horticultural activity to the program.
2. It is effective to expand smoking prevention education to younger children, such as kindergartens, considering that 5% of children experienced smoking already, even they are 1-2 grade of elementary school.
3. The attitude toward smoking was lower in the experimental group to which the horticultural activity program was applied than in the control group, but the change was significant. It was significant in experimental group with horticultural activity, but not in control group only.
4. The effect of smoking prevention education on smoking cessation behavior was not significant between the experimental group and the control group. However, when McNemar -test was applied to each group, the experimental group increased in all items, while control groups showed no significance.
5. The comparison of the satisfaction level of the subjects' smoking prevention education program showed that the control group was higher than the experimental group with horticultural activity, but the frequency of satisfaction was higher in the experimental group.
As a result, the smoking prevention education programs performed to the experimental group and the control group, respectively, those conducted in this study were effective in educating the knowledge and attitude of the children in the elementary school caring classes to the right direction.
In order to prevent child smoking, smoking prevention education using horticultural activity showed which can prove harmfulness of smoking is highly educational effect. The results of this study showed that smoking prevention education in the present study was effective in increasing the knowledge about smoking in elementary school care class children, and education which added horticultural activity was also effective in the change of attitude, It was not an abstract situation.
The method to maximize the effects is to develop and systematize the horticultural activity program customized for each grade level is required.
Key Words: Smoking prevention education program, smoking knowledge, attitude to smoking, caring classroom, willingness to quit smoking.
The importance of smoking prevention education has emphasized due to the increase of youth smoking experience and the decrease of smoking age.
The purpose of this study was to investigate the effects of smoking prevention education program on the knowledge and attitude toward tobacco smoking, willingness to smoke, and satisfaction of education in horticultural activities. Thirty children were selected from the caring classroom of two each elementary schools and grouped as the experimental group and the control group for study.
At the beginning of education, questionnaire surveys were conducted on general characteristics, smoking knowledge, smoking attitude and willingness to quit smoking and after the end of education, conducted on smoking knowledge, smoking attitude, and willingness to quit smoking.
For the control group, nine lectures (from January 17 to February 14, 2017) performed using smoking prevention video and presentation. For experimental group, horticultural activity were added to 12 lectures (from December 28, 2016 to February 14, 2017). The training were conducted once or twice a week for 60 minutes depending on the school schedule.
The collected data were compiled by Microsoft Excel (MS Office Pro Plus 2013) and R program (ver.3.3.3) was used to analyses of Pearson -test, McNemar -test, t-test or analysis of variance.
The results of the study are as follows
1. Smoking prevention education improved the knowledge of smoking, and the educational effect on smoking knowledge was more obvious in the experimental group than the control group which did not apply the horticultural activity to the program.
2. It is effective to expand smoking prevention education to younger children, such as kindergartens, considering that 5% of children experienced smoking already, even they are 1-2 grade of elementary school.
3. The attitude toward smoking was lower in the experimental group to which the horticultural activity program was applied than in the control group, but the change was significant. It was significant in experimental group with horticultural activity, but not in control group only.
4. The effect of smoking prevention education on smoking cessation behavior was not significant between the experimental group and the control group. However, when McNemar -test was applied to each group, the experimental group increased in all items, while control groups showed no significance.
5. The comparison of the satisfaction level of the subjects' smoking prevention education program showed that the control group was higher than the experimental group with horticultural activity, but the frequency of satisfaction was higher in the experimental group.
As a result, the smoking prevention education programs performed to the experimental group and the control group, respectively, those conducted in this study were effective in educating the knowledge and attitude of the children in the elementary school caring classes to the right direction.
In order to prevent child smoking, smoking prevention education using horticultural activity showed which can prove harmfulness of smoking is highly educational effect. The results of this study showed that smoking prevention education in the present study was effective in increasing the knowledge about smoking in elementary school care class children, and education which added horticultural activity was also effective in the change of attitude, It was not an abstract situation.
The method to maximize the effects is to develop and systematize the horticultural activity program customized for each grade level is required.
Key Words: Smoking prevention education program, smoking knowledge, attitude to smoking, caring classroom, willingness to quit smoking.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.