일학습병행제 학습근로자의 조직지원인식, 직무만족, 경력몰입 및 정서적 조직몰입이 이직의도에 미치는 영향 The Effects of Apprenticeship Workers' Perceived Organizational Support, Job Satisfaction, Career Commitment, Affective Involvement on the Turnover Intention원문보기
일학습병행제는 1년∼4년간 특정기업에서 이직 없이 재직하면서 교육훈 련을 받는 프로그램으로, 학습근로자의 이직은 곧 교육훈련 중단을 의미 하고 사업주의 참여를 기피하게 하므로 제도 취지 달성을 위해 이직 축소 가 매우 중요하다. 특히 일학습병행제는 이직률이 높은 중소기업, 청년층 중심으로 운영되어 학습근로자의 이직에 대한 체계적인 연구를 통해 대응 할 필요가 있다. 이러한 배경 하에 본 연구는 학습근로자의 조직지원인식, 직무만족, 경력몰입 및 ...
일학습병행제는 1년∼4년간 특정기업에서 이직 없이 재직하면서 교육훈 련을 받는 프로그램으로, 학습근로자의 이직은 곧 교육훈련 중단을 의미 하고 사업주의 참여를 기피하게 하므로 제도 취지 달성을 위해 이직 축소 가 매우 중요하다. 특히 일학습병행제는 이직률이 높은 중소기업, 청년층 중심으로 운영되어 학습근로자의 이직에 대한 체계적인 연구를 통해 대응 할 필요가 있다. 이러한 배경 하에 본 연구는 학습근로자의 조직지원인식, 직무만족, 경력몰입 및 조직몰입이 이직의도에 미치는 영향을 분석하였다. 이를 위해 선행연구에서 신뢰도와 타당도가 입증된 측정도구를 활용하여 유효한 885개의 설문지를 확보하였다. 수집된 자료는 학습근로자의 인구 사회학적 특성 분석, 동일방법편의 검정, 단변량·다변량 정규성 검정, 상 관분석 및 다중공선성 확인, 측정도구의 타당성 분석, 구조모형에 대한 적 합도 검정, 구조방정식 모형을 통한 가설 검정 등을 실시하였다. 그 결과 다음과 같은 사실을 확인할 수 있었다. 첫째, 조직지원인식은 이직의도에 부(-)의 영향을 미치고, 직무만족, 경 력몰입, 정서적 조직몰입에는 각각 정(+)의 영향을 미쳤다. 따라서 학습근 로자의 조직지원인식이 높아지면 이직의도가 낮아지고, 직무만족, 경력몰 입, 정서적 조직몰입이 높아지는 것으로 예상할 수 있다. 둘째, 직무만족은 이직의도에 유의한 영향을 미치지 못하지만, 경력몰입 과 정서적 조직몰입에는 각각 정(+)의 영향을 주었다. 따라서 학습근로자 의 직무만족이 높아지면 이직의도에 직접적 영향을 미치지 못하고, 정서적 조직몰입과 경력몰입이 높아짐이 확인되었다. 셋째, 경력몰입은 이직의도에 부(-)의 영향을 미치고, 정서적 조직몰입 에는 정(+)의 영향을 주었다. 따라서 학습근로자의 경력몰입이 높아지면 이직의도가 낮아지고, 정서적 조직몰입은 높아지는 것으로 예상할 수 있다. 넷째, 정서적 조직몰입은 이직의도에 부(-)의 영향을 주는 것으로 확인 되었다. 따라서 일학습병행제에 참여하는 학습근로자의 이직의도를 낮추 려면 정서적 조직몰입을 높여야 하는 것으로 나타났다. 다섯째, 잠재변수 사이에 매개효과가 확인되었다. 조직지원인식은 직무 만족, 경력몰입, 정서적 조직몰입을 통해 이직의도에 간접적으로 유의한 영향을 미치고, 직무만족은 경력몰입, 정서적 조직몰입을 통해 이직의도에 간접적으로 유의한 영향을 미치며, 경력몰입은 정서적 조직몰입을 통해 이직의도에 간접적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 이러한 연구결과는 학문적, 실무적으로 의의와 시사점을 찾을 수 있다. 학문적으로는 학습근로자의 이직의도에 관한 최초의 실증연구이고, 학습 근로자의 이직에 대해 사회적 교환이론 등의 적용 가능성을 확인하였으 며, 연구변수 간 영향에 대한 선행연구 결과를 학습근로자에도 적용할 가 능성을 확인했다는데 의의가 있다. 실무적으로는 학습근로자의 이직 축소 를 위해 경제적·물질적 지원과 함께 심리적 측면이 고려될 필요가 있고, 이직을 낮추기 위해 집중할 분야를 확인할 수 있다. 또한 학습근로자에 대 한 적극적인 교육훈련과 지원이 조직지원인식 등을 높여 이직을 줄일 수 있다면 학습근로자의 교육훈련 종료 후 이직에 대한 우려를 불식시킬 수 있음을 확인하였고, 조직규모와 조직지원인식은 부(-)의 관계라는 선행연 구와 함께 조직지원인식이 이직의도에 미치는 영향이 크다는 연구결과는 원칙적으로 50인(공동훈련센터형은 20인) 이상인 현행 학습기업 선정기준 의 재검토 필요성을 시사한다.
일학습병행제는 1년∼4년간 특정기업에서 이직 없이 재직하면서 교육훈 련을 받는 프로그램으로, 학습근로자의 이직은 곧 교육훈련 중단을 의미 하고 사업주의 참여를 기피하게 하므로 제도 취지 달성을 위해 이직 축소 가 매우 중요하다. 특히 일학습병행제는 이직률이 높은 중소기업, 청년층 중심으로 운영되어 학습근로자의 이직에 대한 체계적인 연구를 통해 대응 할 필요가 있다. 이러한 배경 하에 본 연구는 학습근로자의 조직지원인식, 직무만족, 경력몰입 및 조직몰입이 이직의도에 미치는 영향을 분석하였다. 이를 위해 선행연구에서 신뢰도와 타당도가 입증된 측정도구를 활용하여 유효한 885개의 설문지를 확보하였다. 수집된 자료는 학습근로자의 인구 사회학적 특성 분석, 동일방법편의 검정, 단변량·다변량 정규성 검정, 상 관분석 및 다중공선성 확인, 측정도구의 타당성 분석, 구조모형에 대한 적 합도 검정, 구조방정식 모형을 통한 가설 검정 등을 실시하였다. 그 결과 다음과 같은 사실을 확인할 수 있었다. 첫째, 조직지원인식은 이직의도에 부(-)의 영향을 미치고, 직무만족, 경 력몰입, 정서적 조직몰입에는 각각 정(+)의 영향을 미쳤다. 따라서 학습근 로자의 조직지원인식이 높아지면 이직의도가 낮아지고, 직무만족, 경력몰 입, 정서적 조직몰입이 높아지는 것으로 예상할 수 있다. 둘째, 직무만족은 이직의도에 유의한 영향을 미치지 못하지만, 경력몰입 과 정서적 조직몰입에는 각각 정(+)의 영향을 주었다. 따라서 학습근로자 의 직무만족이 높아지면 이직의도에 직접적 영향을 미치지 못하고, 정서적 조직몰입과 경력몰입이 높아짐이 확인되었다. 셋째, 경력몰입은 이직의도에 부(-)의 영향을 미치고, 정서적 조직몰입 에는 정(+)의 영향을 주었다. 따라서 학습근로자의 경력몰입이 높아지면 이직의도가 낮아지고, 정서적 조직몰입은 높아지는 것으로 예상할 수 있다. 넷째, 정서적 조직몰입은 이직의도에 부(-)의 영향을 주는 것으로 확인 되었다. 따라서 일학습병행제에 참여하는 학습근로자의 이직의도를 낮추 려면 정서적 조직몰입을 높여야 하는 것으로 나타났다. 다섯째, 잠재변수 사이에 매개효과가 확인되었다. 조직지원인식은 직무 만족, 경력몰입, 정서적 조직몰입을 통해 이직의도에 간접적으로 유의한 영향을 미치고, 직무만족은 경력몰입, 정서적 조직몰입을 통해 이직의도에 간접적으로 유의한 영향을 미치며, 경력몰입은 정서적 조직몰입을 통해 이직의도에 간접적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 이러한 연구결과는 학문적, 실무적으로 의의와 시사점을 찾을 수 있다. 학문적으로는 학습근로자의 이직의도에 관한 최초의 실증연구이고, 학습 근로자의 이직에 대해 사회적 교환이론 등의 적용 가능성을 확인하였으 며, 연구변수 간 영향에 대한 선행연구 결과를 학습근로자에도 적용할 가 능성을 확인했다는데 의의가 있다. 실무적으로는 학습근로자의 이직 축소 를 위해 경제적·물질적 지원과 함께 심리적 측면이 고려될 필요가 있고, 이직을 낮추기 위해 집중할 분야를 확인할 수 있다. 또한 학습근로자에 대 한 적극적인 교육훈련과 지원이 조직지원인식 등을 높여 이직을 줄일 수 있다면 학습근로자의 교육훈련 종료 후 이직에 대한 우려를 불식시킬 수 있음을 확인하였고, 조직규모와 조직지원인식은 부(-)의 관계라는 선행연 구와 함께 조직지원인식이 이직의도에 미치는 영향이 크다는 연구결과는 원칙적으로 50인(공동훈련센터형은 20인) 이상인 현행 학습기업 선정기준 의 재검토 필요성을 시사한다.
The Korea government has expanded its policy and social importance since he introduced Korea’s apprenticeship in 2013. Because oriental apprenticeship education is basically premised on continuing to work and train without changing jobs for one to four years, turnover is crucial beca...
The Korea government has expanded its policy and social importance since he introduced Korea’s apprenticeship in 2013. Because oriental apprenticeship education is basically premised on continuing to work and train without changing jobs for one to four years, turnover is crucial because it implies an end to training. In particular, the shift phenomenon is very important as Korean apprenticeship education is centered around small businesses with relatively poor working conditions, especially young people with relatively high labor shifts. In this context, this study examines the perceived organizational support, job satisfaction, career commitment, and affective involvement of apprentice trainees through architectural equation models The study analyzed 885 questionnaires that were obtained by surveying Korean apprentice trainees. They set up a hypothesis about how perceived organizational support, job satisfaction, career commitment, and affective involvement affect to the turnover intention of Korean apprentice trainees. And the hypothesis was validated as First, the perceived organizational support has been identified as having a negative effect on the turnover intention, and has a positive effect on job satisfaction, career commitment, and affective involvement. Consequently, apprentices with job satisfaction, career commitment, and affective involvement have lower motivation for moving jobs. Second, job satisfaction did not have a statistically significant impact on the turnover intention, but it was found to have an influence on career commitment and affective involvement, respectively. Third, career commitment has been identified as having a negative effect on the turnover intention (-), and positive (+) influences on affective involvement. As a result, increased career commitment can reduce the turnover intention and increase affective involvement. Fourth, affective involvement has been identified as having a negative effect on the turnover intention. Therefore, it is necessary to increase affective involvement to reduce the turnover intention of the trainees to participate in apprenticeship. Fifth, the effect of the different paths’ parameters was confirmed between the parameters. It has been confirmed that perceived organizational support indirectly influences the turnover intention through job satisfaction, career commitment, and affective involvement. Job satisfaction was confirmed to have an indirect, meaningful influence on the turnover intention through career commitment and affective involvement. Career commitment has been shown to indirectly influence the turnover intention through affective involvement.
The Korea government has expanded its policy and social importance since he introduced Korea’s apprenticeship in 2013. Because oriental apprenticeship education is basically premised on continuing to work and train without changing jobs for one to four years, turnover is crucial because it implies an end to training. In particular, the shift phenomenon is very important as Korean apprenticeship education is centered around small businesses with relatively poor working conditions, especially young people with relatively high labor shifts. In this context, this study examines the perceived organizational support, job satisfaction, career commitment, and affective involvement of apprentice trainees through architectural equation models The study analyzed 885 questionnaires that were obtained by surveying Korean apprentice trainees. They set up a hypothesis about how perceived organizational support, job satisfaction, career commitment, and affective involvement affect to the turnover intention of Korean apprentice trainees. And the hypothesis was validated as First, the perceived organizational support has been identified as having a negative effect on the turnover intention, and has a positive effect on job satisfaction, career commitment, and affective involvement. Consequently, apprentices with job satisfaction, career commitment, and affective involvement have lower motivation for moving jobs. Second, job satisfaction did not have a statistically significant impact on the turnover intention, but it was found to have an influence on career commitment and affective involvement, respectively. Third, career commitment has been identified as having a negative effect on the turnover intention (-), and positive (+) influences on affective involvement. As a result, increased career commitment can reduce the turnover intention and increase affective involvement. Fourth, affective involvement has been identified as having a negative effect on the turnover intention. Therefore, it is necessary to increase affective involvement to reduce the turnover intention of the trainees to participate in apprenticeship. Fifth, the effect of the different paths’ parameters was confirmed between the parameters. It has been confirmed that perceived organizational support indirectly influences the turnover intention through job satisfaction, career commitment, and affective involvement. Job satisfaction was confirmed to have an indirect, meaningful influence on the turnover intention through career commitment and affective involvement. Career commitment has been shown to indirectly influence the turnover intention through affective involvement.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.