본 연구는 국가직무능력표준(NCS) 대분류를 기준으로 직업훈련 성과라고 볼 수 있는 훈련참여자의 취업에 대한 개인적 특성 및 훈련기관 특성을 분석하여 직업훈 련의 성과를 증진할 수 있는 방안을 모색하기 위해 작성되었다. 이를 위해 훈련생 의 개인적 특성 및 훈련기관의 특성에 대한 요인이 훈련성과에 미치는 요인을 파 악하기 위해 이항 ...
본 연구는 국가직무능력표준(NCS) 대분류를 기준으로 직업훈련 성과라고 볼 수 있는 훈련참여자의 취업에 대한 개인적 특성 및 훈련기관 특성을 분석하여 직업훈 련의 성과를 증진할 수 있는 방안을 모색하기 위해 작성되었다. 이를 위해 훈련생 의 개인적 특성 및 훈련기관의 특성에 대한 요인이 훈련성과에 미치는 요인을 파 악하기 위해 이항 로지스틱 회귀분석을 통해 분석하였다. 연구가설은 아래와 같다. 연구가설 [가설 1] 훈련참여자의 특성은 훈련효과에 영향을 줄 것이다. [가설 2] 훈련기관의 특성은 훈련효과에 영향을 줄 것이다. [가설 3] 훈련분야별로 훈련효과에 영향을 미치는 요인은 서로 상이할 것이다. 연구결과 훈련참여자의 특성은 훈련효과에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 훈 련참여자 성별, 연령, 최종학력, 실업자 구분, 취약계층 구분, 훈련시간, 훈련생 자 부담률, 만족도 모두 취업가능성에 통계적으로 유의미한 영향을 주는 변인인 것을 확인할 수가 있었다. 훈련기관 특성 또한 훈련효과에 영향을 미치는 것으로 나타 났다. 변수로 활용한 훈련기관 인증평가, 훈련기관의 유형, 훈련기관 지역 모두 취 업가능성에 통계적으로 유의미한 영향을 주는 변인인 것을 확인할 수 있었다. 마 지막으로 훈련분야별로 훈련효과에 영향을 미치는 요인은 NCS 대분류별로 상이하 게 나타났다. 이러한 연구결과를 토대로 도출한 본 연구의 시사점은 아래와 같다. 첫째, 취약계층을 고려할 수 있는 특성화된 훈련 영역의 강화가 필요하다. 분석결과, 일반구직자의 취업가능성이 취약계층 보다 높은 것으로 나타났다. 이는 근본적으로 취약계층이 노동시장에 진입할 수 있는 일자리가 부족하며, 취약계층에 특성화된 훈련이 훈련시장에 공급되지 않고 있기 때문이다. 본 연구결과 및 선행연구에서와 같이 훈련생 개인의 특성이 취업가능성에 더 많은 요인으로 미치고 있으므로 정부정책으로 취약계층을 고려할 수 있는 맞춤형 프로그램, 또는 직무중심의 기능적 접근과 동시에 취약계층의 인적자 본을 향상시킬 수 있는 직업기초능력(의사소통능력, 문제해결능력, 조직이해 능력 등) 특성화 훈련 등이 필요하다. 둘째, 훈련시간을 자유롭게 조정할 수 있는 유연한 훈련시장 정책의 적용이 시급하다. 02.경영‧회계‧사무분야, 06.보건‧의료의 경우 훈련시간이 길수록 취업가 능성이 높은 것으로 나타났으며, 12. 이용‧숙박‧여행‧오락‧스포츠분야 및 13.음식 서비스의 경우 반대로 훈련시간이 짧을수록 취업가능성이 높아지는 것으로 나타났 다. 이러한 결과는 훈련분야별로 취업가능성이 높은 효과적인 훈련시간 범위 가 있는 것으로 추정되며, 실업자훈련 본래의 목적을 위해 훈련시간 편성을 유연하게 할 수 있는 훈련분야별 기준 훈련시간의 유연한 조정이 필요할 것 으로 보인다. 셋째, 정부지원 훈련시장의 진입 요건의 강화가 필요하다. 직업능력개발훈 련시설은 직업훈련을 목적으로 직업상담 인력과 실시하고자 하는 훈련직종 마다 훈련교사 자격증을 보유하고 있는 훈련교사를 의무적으로 고용해야 하 는 등의 직업훈련에 특화되어진 요건을 요구하나, 이외 시설은 진입장벽이 낮은 것으로 확인된다. 따라서 정부지원 훈련을 실시하기 전에 훈련기관 인 증 단계에서 훈련시설의 면적, 훈련교‧강사의 자격요건, 의무고용인력, 대표 자의 교육·훈련 경력 등을 공통된 기준으로 점검하여 훈련기관이 훈련시장 진입요건을 강화‧의무화함으로써 정부지원 직업능력개발훈련의 성과를 높일 수 있도록 해야 한다.
본 연구는 국가직무능력표준(NCS) 대분류를 기준으로 직업훈련 성과라고 볼 수 있는 훈련참여자의 취업에 대한 개인적 특성 및 훈련기관 특성을 분석하여 직업훈 련의 성과를 증진할 수 있는 방안을 모색하기 위해 작성되었다. 이를 위해 훈련생 의 개인적 특성 및 훈련기관의 특성에 대한 요인이 훈련성과에 미치는 요인을 파 악하기 위해 이항 로지스틱 회귀분석을 통해 분석하였다. 연구가설은 아래와 같다. 연구가설 [가설 1] 훈련참여자의 특성은 훈련효과에 영향을 줄 것이다. [가설 2] 훈련기관의 특성은 훈련효과에 영향을 줄 것이다. [가설 3] 훈련분야별로 훈련효과에 영향을 미치는 요인은 서로 상이할 것이다. 연구결과 훈련참여자의 특성은 훈련효과에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 훈 련참여자 성별, 연령, 최종학력, 실업자 구분, 취약계층 구분, 훈련시간, 훈련생 자 부담률, 만족도 모두 취업가능성에 통계적으로 유의미한 영향을 주는 변인인 것을 확인할 수가 있었다. 훈련기관 특성 또한 훈련효과에 영향을 미치는 것으로 나타 났다. 변수로 활용한 훈련기관 인증평가, 훈련기관의 유형, 훈련기관 지역 모두 취 업가능성에 통계적으로 유의미한 영향을 주는 변인인 것을 확인할 수 있었다. 마 지막으로 훈련분야별로 훈련효과에 영향을 미치는 요인은 NCS 대분류별로 상이하 게 나타났다. 이러한 연구결과를 토대로 도출한 본 연구의 시사점은 아래와 같다. 첫째, 취약계층을 고려할 수 있는 특성화된 훈련 영역의 강화가 필요하다. 분석결과, 일반구직자의 취업가능성이 취약계층 보다 높은 것으로 나타났다. 이는 근본적으로 취약계층이 노동시장에 진입할 수 있는 일자리가 부족하며, 취약계층에 특성화된 훈련이 훈련시장에 공급되지 않고 있기 때문이다. 본 연구결과 및 선행연구에서와 같이 훈련생 개인의 특성이 취업가능성에 더 많은 요인으로 미치고 있으므로 정부정책으로 취약계층을 고려할 수 있는 맞춤형 프로그램, 또는 직무중심의 기능적 접근과 동시에 취약계층의 인적자 본을 향상시킬 수 있는 직업기초능력(의사소통능력, 문제해결능력, 조직이해 능력 등) 특성화 훈련 등이 필요하다. 둘째, 훈련시간을 자유롭게 조정할 수 있는 유연한 훈련시장 정책의 적용이 시급하다. 02.경영‧회계‧사무분야, 06.보건‧의료의 경우 훈련시간이 길수록 취업가 능성이 높은 것으로 나타났으며, 12. 이용‧숙박‧여행‧오락‧스포츠분야 및 13.음식 서비스의 경우 반대로 훈련시간이 짧을수록 취업가능성이 높아지는 것으로 나타났 다. 이러한 결과는 훈련분야별로 취업가능성이 높은 효과적인 훈련시간 범위 가 있는 것으로 추정되며, 실업자훈련 본래의 목적을 위해 훈련시간 편성을 유연하게 할 수 있는 훈련분야별 기준 훈련시간의 유연한 조정이 필요할 것 으로 보인다. 셋째, 정부지원 훈련시장의 진입 요건의 강화가 필요하다. 직업능력개발훈 련시설은 직업훈련을 목적으로 직업상담 인력과 실시하고자 하는 훈련직종 마다 훈련교사 자격증을 보유하고 있는 훈련교사를 의무적으로 고용해야 하 는 등의 직업훈련에 특화되어진 요건을 요구하나, 이외 시설은 진입장벽이 낮은 것으로 확인된다. 따라서 정부지원 훈련을 실시하기 전에 훈련기관 인 증 단계에서 훈련시설의 면적, 훈련교‧강사의 자격요건, 의무고용인력, 대표 자의 교육·훈련 경력 등을 공통된 기준으로 점검하여 훈련기관이 훈련시장 진입요건을 강화‧의무화함으로써 정부지원 직업능력개발훈련의 성과를 높일 수 있도록 해야 한다.
The purpose of this study is to analyze the characteristics of trainees' employment characteristics and the characteristics of trainee organizations, which are considered to be vocational training achievements based on the national competence standards (NCS) .To do this, analyzed the ind...
The purpose of this study is to analyze the characteristics of trainees' employment characteristics and the characteristics of trainee organizations, which are considered to be vocational training achievements based on the national competence standards (NCS) .To do this, analyzed the individual characteristics of the trainees and the factors related to the characteristics of the trainees through the binomial logistic regression analysis. The research hypothesis is as follows. [Hypothesis 1] The characteristics of the participants will influence the training effect. [Hypothesis 2] The characteristics of training institutions will affect the training effect. Hypothesis 3] Factors influencing training effectiveness by training field will be different. The results showed that the trainees' gender, age, final education, type of unemployed, presence of vulnerable class, training time, training fee, and satisfaction were all statistically significant variables The characteristics of the training institutions were also found to affect the training effectiveness. training institutions accreditation score, training institutions type, training institutions location was confirmed that the variables that statistically significant effect on employment possibilitiesfor employment possibility. Finally, the factors affecting the training effect by different training fields were different for each NCS classification. The implications of this study are as follows First, it is necessary to strengthen specialized training areas that can take vulnerable classes into consideration. As a result, it was found that the employment possibility of general jobseeker was higher than that of the weaker ones. This is primarily due to the lack of jobs for vulnerable groups to enter the labor market and the lack of specialized training for vulnerable groups in the training market. As the results of this study and previous studies show that trainees' individual characteristics are more likely to be employed, government policies can be tailored to take into account vulnerable groups, (Eg, communication skills, problem solving skills, and organizational understanding skills). Second, it is imperative to apply a flexible training market policy that freely adjusts training time. 02. In the case of management, accounting and office work, 06. In the case of health and medical care, the longer the training time, the higher the possibility of employment. 12. Use, accommodation ㆍ travel ㆍ entertainment ㆍ sports 13. In the case of food service, The shorter the time, the higher the possibility of employment. The reason for this is considered to be that there is an effective training time range that is highly likely to be employed by the training field. Third, it is necessary to strengthen the entry requirements of the government support training market. The vocational competency development training facility requires special requirements for vocational training, such as mandatory training of vocational counselors for trainees and trainee teachers who hold trainee qualifications for each training job to be carried out. but diferent training institutions is confirmed that the entry barriers are low. Therefore, before conducting the government support training, it is necessary to check the area of the training facility, the qualification requirements of the training and instructor, the mandatory employment manpower, and the education and training experience of the representative in the certification stage of the training institution, And to make it possible to improve the performance of government-supported vocational competency development training.
The purpose of this study is to analyze the characteristics of trainees' employment characteristics and the characteristics of trainee organizations, which are considered to be vocational training achievements based on the national competence standards (NCS) .To do this, analyzed the individual characteristics of the trainees and the factors related to the characteristics of the trainees through the binomial logistic regression analysis. The research hypothesis is as follows. [Hypothesis 1] The characteristics of the participants will influence the training effect. [Hypothesis 2] The characteristics of training institutions will affect the training effect. Hypothesis 3] Factors influencing training effectiveness by training field will be different. The results showed that the trainees' gender, age, final education, type of unemployed, presence of vulnerable class, training time, training fee, and satisfaction were all statistically significant variables The characteristics of the training institutions were also found to affect the training effectiveness. training institutions accreditation score, training institutions type, training institutions location was confirmed that the variables that statistically significant effect on employment possibilitiesfor employment possibility. Finally, the factors affecting the training effect by different training fields were different for each NCS classification. The implications of this study are as follows First, it is necessary to strengthen specialized training areas that can take vulnerable classes into consideration. As a result, it was found that the employment possibility of general jobseeker was higher than that of the weaker ones. This is primarily due to the lack of jobs for vulnerable groups to enter the labor market and the lack of specialized training for vulnerable groups in the training market. As the results of this study and previous studies show that trainees' individual characteristics are more likely to be employed, government policies can be tailored to take into account vulnerable groups, (Eg, communication skills, problem solving skills, and organizational understanding skills). Second, it is imperative to apply a flexible training market policy that freely adjusts training time. 02. In the case of management, accounting and office work, 06. In the case of health and medical care, the longer the training time, the higher the possibility of employment. 12. Use, accommodation ㆍ travel ㆍ entertainment ㆍ sports 13. In the case of food service, The shorter the time, the higher the possibility of employment. The reason for this is considered to be that there is an effective training time range that is highly likely to be employed by the training field. Third, it is necessary to strengthen the entry requirements of the government support training market. The vocational competency development training facility requires special requirements for vocational training, such as mandatory training of vocational counselors for trainees and trainee teachers who hold trainee qualifications for each training job to be carried out. but diferent training institutions is confirmed that the entry barriers are low. Therefore, before conducting the government support training, it is necessary to check the area of the training facility, the qualification requirements of the training and instructor, the mandatory employment manpower, and the education and training experience of the representative in the certification stage of the training institution, And to make it possible to improve the performance of government-supported vocational competency development training.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.