본 논문의 목적은 미드(Mead)의 상징적 상호작용론의 관점에서 중도장애인의 자살충동과 회복탄력성에 대하여 살펴보는 것이다. 이를 위하여 상징적 상호작용론과 폴 틸리히의 실존주의 신학을 이론적 배경으로 하여 실제 기독교 상담을 적용한 두 명의 중도장애인을 대상으로 사례연구를 실시하였다. 중도장애인의 자살충동과 회복탄력성을 검토한 결과 밝혀진 것은 첫째, 내적자아(I)와 사회적 자아(me)의 상호작용은 중도장애인의 자살충동과 회복탄력성에 영향을 미친다는 것이다. 중도장애인의 내적 자아(I)와 사회적 자아(me)는 지속적으로 상호작용하면서 외부자극에 대해 능동적으로 자신에게 부여된 의미를 해석한 후 행동을 계획하고 실행한다. 이 때문에 환경의 자극을 받으면서 새로운 행동을 개발하고 자신의 정체성을 확립해가는 방식으로 변화한 사회 환경과 내적 변화에 주체적으로 적응하고 자신의 정체성을 확립할 수 있다. 둘째, 중도장애인의 사회적 행위의 의미는 중도장애인이 언어를 통하여 미래에 대한 희망을 만들어내어 처음에 가졌던 자살충동을 극복하고 회복탄력성을 얻게 된다는 것이다. 셋째, 중도장애인의 정신과 언어 커뮤니케이션은 중도장애인의 자살충동과 회복탄력성에 영향을 미친다는 것이다. 인간의 정신은 의미있는 상징이나 언어를 통해 커뮤니케이션되는 ...
본 논문의 목적은 미드(Mead)의 상징적 상호작용론의 관점에서 중도장애인의 자살충동과 회복탄력성에 대하여 살펴보는 것이다. 이를 위하여 상징적 상호작용론과 폴 틸리히의 실존주의 신학을 이론적 배경으로 하여 실제 기독교 상담을 적용한 두 명의 중도장애인을 대상으로 사례연구를 실시하였다. 중도장애인의 자살충동과 회복탄력성을 검토한 결과 밝혀진 것은 첫째, 내적자아(I)와 사회적 자아(me)의 상호작용은 중도장애인의 자살충동과 회복탄력성에 영향을 미친다는 것이다. 중도장애인의 내적 자아(I)와 사회적 자아(me)는 지속적으로 상호작용하면서 외부자극에 대해 능동적으로 자신에게 부여된 의미를 해석한 후 행동을 계획하고 실행한다. 이 때문에 환경의 자극을 받으면서 새로운 행동을 개발하고 자신의 정체성을 확립해가는 방식으로 변화한 사회 환경과 내적 변화에 주체적으로 적응하고 자신의 정체성을 확립할 수 있다. 둘째, 중도장애인의 사회적 행위의 의미는 중도장애인이 언어를 통하여 미래에 대한 희망을 만들어내어 처음에 가졌던 자살충동을 극복하고 회복탄력성을 얻게 된다는 것이다. 셋째, 중도장애인의 정신과 언어 커뮤니케이션은 중도장애인의 자살충동과 회복탄력성에 영향을 미친다는 것이다. 인간의 정신은 의미있는 상징이나 언어를 통해 커뮤니케이션되는 사회적 상호작용 과정에서 생겨난다. 그 과정에서 중도장애인은 어려움에 대한 상징을 재구조화함으로써 문제를 수용하고 새로운 목표를 세울 수 있다. 넷째, 틸리히의 실존주의 신학과 기독교상담은 중도장애인의 자살충동과 회복탄력성에 영향을 미친다는 것이다. 중도장애인이 고통 중에서도 하나님의 형상을 확인하고 회복하도록 도울 때, 그들은 마음의 고통으로 인하여 가려졌던 하나님의 형상을 회복할 수 있고, 비록 중도장애를 입었지만 하나님의 형상이 훼손되지 않았음을 깨달으면서 새로운 존재로 거듭날 수 있게 된다. 특히, 기독교상담은 하나님이 중도장애인을 치유한다는 큰 구조 안에서 그가 겪은 위기적 사건을 해석하기 때문에 하나님의 은총과 사랑을 경험한 중도장애인은 새로운 존재로 거듭나는 것이 가능하다. 두 명의 연구대상자에 대한 사례연구 결과 중도장애인의 자살충동과 회복탄력성에 대한 경험은 상징적 상호작용론에 근거하여 다섯 개의 범주로 도출되었다. 그것은 사회적 환경ㆍ사회적 자아(me)와 내적 자아(I)ㆍ언어커뮤니케이션ㆍ사회적 행위ㆍ적응과 새로운 존재이다. 이 범주는 14가지의 하위범주를 가지는 것으로 드러났다. 그것은 신체적 고통ㆍ제한된 환경ㆍ사회활동 저하ㆍ심리적 고통ㆍ자살충동ㆍ정체성의 변화ㆍ장애인의 음성 몸짓ㆍ상징과 의미ㆍ이야기와 해석ㆍ반응과 태도ㆍ의미 있는 사회적 행동ㆍ변화와 회복탄력성ㆍ감사와 기쁨ㆍ새로운 존재로 거듭남 등이다. 이들 하위범주는 각각 3개의 의미 단위로 요약되었다. 본 연구는 중도장애인이 경험하는 극단적 상실감으로 인한 자살충동과 사회적 환경에 적응해가면서 얻게 되는 회복탄력성을 상징적 상호작용론과 틸리히의 실존주의 신학 그리고 기독교 상담을 통해 탐색해 봄으로써 중도장애인이 자기수용과 통합을 이루어 변화된 삶에 도전하고, 새로운 존재로 거듭날 수 있음을 살펴본 것에 의의가 있다. 또한, 후속 연구를 위한 제언으로는 첫째, 더 많은 연구대상자가 필요하다는 것, 둘째, 회복탄력성 프로그램이 개발되어야 한다는 것, 셋째, 중도장애인의 심리와 경험을 보다 실제적으로 탐색할 필요가 있다는 것, 넷째, 본 연구를 기초로 하여 중도장애인의 자살충동과 회복탄력성에 대해 구체적인 기독교상담의 구조화가 필요하다는 것이다. 이러한 후속연구를 기대하면서 본 연구를 통하여 밝혀진 것은 상징적 상호 작용론과 틸리히의 실존주의 신학, 그리고 기독교 상담이 중도장애인으로 하여금 자살충동을 극복하고 회복탄력성을 얻게 하는데 효율적이고 실제적인 이론과 상담의 역할을 하게 될 것이다.
본 논문의 목적은 미드(Mead)의 상징적 상호작용론의 관점에서 중도장애인의 자살충동과 회복탄력성에 대하여 살펴보는 것이다. 이를 위하여 상징적 상호작용론과 폴 틸리히의 실존주의 신학을 이론적 배경으로 하여 실제 기독교 상담을 적용한 두 명의 중도장애인을 대상으로 사례연구를 실시하였다. 중도장애인의 자살충동과 회복탄력성을 검토한 결과 밝혀진 것은 첫째, 내적자아(I)와 사회적 자아(me)의 상호작용은 중도장애인의 자살충동과 회복탄력성에 영향을 미친다는 것이다. 중도장애인의 내적 자아(I)와 사회적 자아(me)는 지속적으로 상호작용하면서 외부자극에 대해 능동적으로 자신에게 부여된 의미를 해석한 후 행동을 계획하고 실행한다. 이 때문에 환경의 자극을 받으면서 새로운 행동을 개발하고 자신의 정체성을 확립해가는 방식으로 변화한 사회 환경과 내적 변화에 주체적으로 적응하고 자신의 정체성을 확립할 수 있다. 둘째, 중도장애인의 사회적 행위의 의미는 중도장애인이 언어를 통하여 미래에 대한 희망을 만들어내어 처음에 가졌던 자살충동을 극복하고 회복탄력성을 얻게 된다는 것이다. 셋째, 중도장애인의 정신과 언어 커뮤니케이션은 중도장애인의 자살충동과 회복탄력성에 영향을 미친다는 것이다. 인간의 정신은 의미있는 상징이나 언어를 통해 커뮤니케이션되는 사회적 상호작용 과정에서 생겨난다. 그 과정에서 중도장애인은 어려움에 대한 상징을 재구조화함으로써 문제를 수용하고 새로운 목표를 세울 수 있다. 넷째, 틸리히의 실존주의 신학과 기독교상담은 중도장애인의 자살충동과 회복탄력성에 영향을 미친다는 것이다. 중도장애인이 고통 중에서도 하나님의 형상을 확인하고 회복하도록 도울 때, 그들은 마음의 고통으로 인하여 가려졌던 하나님의 형상을 회복할 수 있고, 비록 중도장애를 입었지만 하나님의 형상이 훼손되지 않았음을 깨달으면서 새로운 존재로 거듭날 수 있게 된다. 특히, 기독교상담은 하나님이 중도장애인을 치유한다는 큰 구조 안에서 그가 겪은 위기적 사건을 해석하기 때문에 하나님의 은총과 사랑을 경험한 중도장애인은 새로운 존재로 거듭나는 것이 가능하다. 두 명의 연구대상자에 대한 사례연구 결과 중도장애인의 자살충동과 회복탄력성에 대한 경험은 상징적 상호작용론에 근거하여 다섯 개의 범주로 도출되었다. 그것은 사회적 환경ㆍ사회적 자아(me)와 내적 자아(I)ㆍ언어커뮤니케이션ㆍ사회적 행위ㆍ적응과 새로운 존재이다. 이 범주는 14가지의 하위범주를 가지는 것으로 드러났다. 그것은 신체적 고통ㆍ제한된 환경ㆍ사회활동 저하ㆍ심리적 고통ㆍ자살충동ㆍ정체성의 변화ㆍ장애인의 음성 몸짓ㆍ상징과 의미ㆍ이야기와 해석ㆍ반응과 태도ㆍ의미 있는 사회적 행동ㆍ변화와 회복탄력성ㆍ감사와 기쁨ㆍ새로운 존재로 거듭남 등이다. 이들 하위범주는 각각 3개의 의미 단위로 요약되었다. 본 연구는 중도장애인이 경험하는 극단적 상실감으로 인한 자살충동과 사회적 환경에 적응해가면서 얻게 되는 회복탄력성을 상징적 상호작용론과 틸리히의 실존주의 신학 그리고 기독교 상담을 통해 탐색해 봄으로써 중도장애인이 자기수용과 통합을 이루어 변화된 삶에 도전하고, 새로운 존재로 거듭날 수 있음을 살펴본 것에 의의가 있다. 또한, 후속 연구를 위한 제언으로는 첫째, 더 많은 연구대상자가 필요하다는 것, 둘째, 회복탄력성 프로그램이 개발되어야 한다는 것, 셋째, 중도장애인의 심리와 경험을 보다 실제적으로 탐색할 필요가 있다는 것, 넷째, 본 연구를 기초로 하여 중도장애인의 자살충동과 회복탄력성에 대해 구체적인 기독교상담의 구조화가 필요하다는 것이다. 이러한 후속연구를 기대하면서 본 연구를 통하여 밝혀진 것은 상징적 상호 작용론과 틸리히의 실존주의 신학, 그리고 기독교 상담이 중도장애인으로 하여금 자살충동을 극복하고 회복탄력성을 얻게 하는데 효율적이고 실제적인 이론과 상담의 역할을 하게 될 것이다.
The purpose of this study is to examine the suicidal impulse and resilience of the acquired disabilities in symbolic interactionism of George Herbert Mead. For the purpose this study reviewed the literature of symbolic interactionism and existential theology of Paul Tillich and christian counseling ...
The purpose of this study is to examine the suicidal impulse and resilience of the acquired disabilities in symbolic interactionism of George Herbert Mead. For the purpose this study reviewed the literature of symbolic interactionism and existential theology of Paul Tillich and christian counseling and then conducted a case study of two acquired disabilities. As a result of this study, it presented that the interaction of inner self(I) and social self(me) had an affect on the suicidal impulse and resilience of acquired disabilities. As the inner self(I) and social self(me) continuously interacted each other, the person interpreted the meaning of the outer stimulation actually and he/she planned his/hers action and went into an action. The acquired disabilities can develop their new action facing to their outer stimulation. And they can adapt to the social environment and inner change intentionally and therefore they can renew their identies. Second, the meaning of the acquired disabilities' social action is that they can overcome their suicidal impulse and acquire the resilience by making a hope for the future through the language. Third, it presented that the mind and language communication of the acquired disabilities had an affect on the suicidal impulse and resilience of them. The mind emerges from the communication through the symbol and language in the social interaction. They can accept their disabilities and plan their new purpose through the restructuring the symbol of their difficulties by the language communication. Fourth, the existential theology of Paul Tillich and christian counseling had an affect on the suicidal impulse and resilience of the acquired disabilities. When the acquired disabilities were given the help to confirm their God's image and to recover it in spite of their difficulties and they realized that the God's image was not damaged, they can regain the image of God covered in their difficulties. They can be reborn to the new being. Christian counseling interprets the crisis event within the big structure that God heals the acquired disabilities, so the acquired disabilities who experience the God’s grace and love are able to reborn to the new being. As the result of the case study of two participants their experiences of sucidial impulse and resilience were drawn 5 categories based on the symbolic interactionism. They were social environment, social self(me) and inner self(I), language communication, social action, adaption and new being. These categories were revealed to have 14 subcategories. These were physical distress, restricted circumstances, decline in the social action, psychological distress, suicidal impulse, change of identity, voice gesture of the acquired disability, symbol and meaning, story and interpretation, response and attitude, meaningful social action, change and resilience, gratitude and joy, reborn to new being. These subcategories had 3 meaning units each other. This study examined the suicidal impulse and the resilience based on the symbolic interactionism and existential theology of Paul Tillich and christian counseling. The meaning of this study is that the acquired disabilities can challenge their new life and be reborn to the new being after their self acceptance and integration. For the further studies, I suggest that it needs more participants, the resilience program, exploring actually the mind and experiences of the acquired disabilities, the structuralization of christian counseling about the suicidal thinking and resilience of the acquired disabilities. Expecting the further studies, this study presented that the symbolic interactionism and the existencial theology of Paul Tillich and the christian counseling can make the acquired disabilities overcome the suicidal impulse and get the resilience effectively.
The purpose of this study is to examine the suicidal impulse and resilience of the acquired disabilities in symbolic interactionism of George Herbert Mead. For the purpose this study reviewed the literature of symbolic interactionism and existential theology of Paul Tillich and christian counseling and then conducted a case study of two acquired disabilities. As a result of this study, it presented that the interaction of inner self(I) and social self(me) had an affect on the suicidal impulse and resilience of acquired disabilities. As the inner self(I) and social self(me) continuously interacted each other, the person interpreted the meaning of the outer stimulation actually and he/she planned his/hers action and went into an action. The acquired disabilities can develop their new action facing to their outer stimulation. And they can adapt to the social environment and inner change intentionally and therefore they can renew their identies. Second, the meaning of the acquired disabilities' social action is that they can overcome their suicidal impulse and acquire the resilience by making a hope for the future through the language. Third, it presented that the mind and language communication of the acquired disabilities had an affect on the suicidal impulse and resilience of them. The mind emerges from the communication through the symbol and language in the social interaction. They can accept their disabilities and plan their new purpose through the restructuring the symbol of their difficulties by the language communication. Fourth, the existential theology of Paul Tillich and christian counseling had an affect on the suicidal impulse and resilience of the acquired disabilities. When the acquired disabilities were given the help to confirm their God's image and to recover it in spite of their difficulties and they realized that the God's image was not damaged, they can regain the image of God covered in their difficulties. They can be reborn to the new being. Christian counseling interprets the crisis event within the big structure that God heals the acquired disabilities, so the acquired disabilities who experience the God’s grace and love are able to reborn to the new being. As the result of the case study of two participants their experiences of sucidial impulse and resilience were drawn 5 categories based on the symbolic interactionism. They were social environment, social self(me) and inner self(I), language communication, social action, adaption and new being. These categories were revealed to have 14 subcategories. These were physical distress, restricted circumstances, decline in the social action, psychological distress, suicidal impulse, change of identity, voice gesture of the acquired disability, symbol and meaning, story and interpretation, response and attitude, meaningful social action, change and resilience, gratitude and joy, reborn to new being. These subcategories had 3 meaning units each other. This study examined the suicidal impulse and the resilience based on the symbolic interactionism and existential theology of Paul Tillich and christian counseling. The meaning of this study is that the acquired disabilities can challenge their new life and be reborn to the new being after their self acceptance and integration. For the further studies, I suggest that it needs more participants, the resilience program, exploring actually the mind and experiences of the acquired disabilities, the structuralization of christian counseling about the suicidal thinking and resilience of the acquired disabilities. Expecting the further studies, this study presented that the symbolic interactionism and the existencial theology of Paul Tillich and the christian counseling can make the acquired disabilities overcome the suicidal impulse and get the resilience effectively.
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