[학위논문]학습된 무기력이 우울과 심리적 안녕감에 미치는 영향 : 사회적 지지의 조절효과를 중심으로 The influence of learned helplessness on depression and psychological well-being : Focusing on moderation effect of social support원문보기
김서현
(한양사이버대학교 휴먼서비스대학원
상담및임상심리전공 상담 및 임상심리전공
국내석사)
본 연구의 목적은 학습된 무기력이 우울과 심리적 안녕감에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고, 이들 관계에서 사회적 지지가 조절효과를 나타내는지 알아보고자 하였다. 이를 위해 서울에 거주하는 20대 이상 성인을 대상으로 수집한 자료를 분석하였다. 측정 도구로는 학습된 무기력 척도, ...
본 연구의 목적은 학습된 무기력이 우울과 심리적 안녕감에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고, 이들 관계에서 사회적 지지가 조절효과를 나타내는지 알아보고자 하였다. 이를 위해 서울에 거주하는 20대 이상 성인을 대상으로 수집한 자료를 분석하였다. 측정 도구로는 학습된 무기력 척도, 우울 척도, 심리적 안녕감 척도, 사회적지지 척도를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 21.0을 사용하여 기술 통계분석, 상관관계 분석, 위계적 회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학습된 무기력은 우울과 부적 상관을 나타내었고, 심리적 안녕감과 사회적 지지와는 부적 상관을 나타내었다. 둘째, 학습된 무기력과 우울의 관계에서 사회적 지지의 유의미한 조절효과가 있었다. 셋째, 학습된 무기력과 심리적 안녕감의 관계에서 사회적 지지의 조절효과가 유의미하지 않았다. 이와 같은 연구결과는 학습된 무기력이 우울에 미치는 영향에서 외적 자원인 사회적 지지가 완충역할을 한다는 것을 의미한다고 볼 수 있다. 따라서 학습된 무기력이 우울에 미치는 부정적인 영향을 완충시키는 사회적 지지를 증진시킬 수 있는 다양한 방법을 모색하여야 할 것이다. 마지막으로 본 연구의 제한점을 논하고 후속연구를 위한 제언을 하였다.
본 연구의 목적은 학습된 무기력이 우울과 심리적 안녕감에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고, 이들 관계에서 사회적 지지가 조절효과를 나타내는지 알아보고자 하였다. 이를 위해 서울에 거주하는 20대 이상 성인을 대상으로 수집한 자료를 분석하였다. 측정 도구로는 학습된 무기력 척도, 우울 척도, 심리적 안녕감 척도, 사회적지지 척도를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 21.0을 사용하여 기술 통계분석, 상관관계 분석, 위계적 회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학습된 무기력은 우울과 부적 상관을 나타내었고, 심리적 안녕감과 사회적 지지와는 부적 상관을 나타내었다. 둘째, 학습된 무기력과 우울의 관계에서 사회적 지지의 유의미한 조절효과가 있었다. 셋째, 학습된 무기력과 심리적 안녕감의 관계에서 사회적 지지의 조절효과가 유의미하지 않았다. 이와 같은 연구결과는 학습된 무기력이 우울에 미치는 영향에서 외적 자원인 사회적 지지가 완충역할을 한다는 것을 의미한다고 볼 수 있다. 따라서 학습된 무기력이 우울에 미치는 부정적인 영향을 완충시키는 사회적 지지를 증진시킬 수 있는 다양한 방법을 모색하여야 할 것이다. 마지막으로 본 연구의 제한점을 논하고 후속연구를 위한 제언을 하였다.
The purpose of study to examine the influence of learned helplessness on depression and psychological well-being and to confirm the moderation effect of social support to relationship between learned helplessness and depression, psychological well-being. The study targeted 296 members over age 20 li...
The purpose of study to examine the influence of learned helplessness on depression and psychological well-being and to confirm the moderation effect of social support to relationship between learned helplessness and depression, psychological well-being. The study targeted 296 members over age 20 living in Seoul. As for the measuring tool, the study used learned helplessness scale, depression scale, psychological well-being scale, social scale. The data was analyzed using SPSS 21.0 program, descriptive statistic analysis, Pearsons correlation analysis, hierarchical linear Regression. The study results are summarized a follows. First, learned helplessness had a positive effect on depression but negative effect on psychological well-being and social support. Second, there was a significant moderating effect of social support on the relationship learned helplessness and depression. Third, social support did not moderate the relation between learned helplessness and psychological well-being.The aforementioned results of the study indicate that such an external resource as social support will act a buffer in the impact of learned helplessness on depression. Therefore, it is imperative to seek for various ways to social support, which can buffer a negative impact of learned helplessness on depression. Finally, limitation of this study and suggestions for future study were discussed.
Keywords: learned helplessness, psychological well-being, social support, depression
The purpose of study to examine the influence of learned helplessness on depression and psychological well-being and to confirm the moderation effect of social support to relationship between learned helplessness and depression, psychological well-being. The study targeted 296 members over age 20 living in Seoul. As for the measuring tool, the study used learned helplessness scale, depression scale, psychological well-being scale, social scale. The data was analyzed using SPSS 21.0 program, descriptive statistic analysis, Pearsons correlation analysis, hierarchical linear Regression. The study results are summarized a follows. First, learned helplessness had a positive effect on depression but negative effect on psychological well-being and social support. Second, there was a significant moderating effect of social support on the relationship learned helplessness and depression. Third, social support did not moderate the relation between learned helplessness and psychological well-being.The aforementioned results of the study indicate that such an external resource as social support will act a buffer in the impact of learned helplessness on depression. Therefore, it is imperative to seek for various ways to social support, which can buffer a negative impact of learned helplessness on depression. Finally, limitation of this study and suggestions for future study were discussed.
Keywords: learned helplessness, psychological well-being, social support, depression
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.