감정에 충실한 음악을 추구 했던 낭만시대에는 오르간 음악이 명맥만 이어나가고 있었는데, 1830년대부터 독일에서 바로크시대의 전통을 토대로 작곡가의 개성이 드러난 오르간 음악이 작곡되기 시작하였다. 오르간 연주자였던 멘델스존(Felix Mendelssohn-Bartholdy, 1809-1847)이 바흐(Johann Sebastian Bach, 1685-1750)의 오르간 음악을 토대로 작곡한「전주곡과 푸가 Op. 37(Prelude and Fu...
감정에 충실한 음악을 추구 했던 낭만시대에는 오르간 음악이 명맥만 이어나가고 있었는데, 1830년대부터 독일에서 바로크시대의 전통을 토대로 작곡가의 개성이 드러난 오르간 음악이 작곡되기 시작하였다. 오르간 연주자였던 멘델스존(Felix Mendelssohn-Bartholdy, 1809-1847)이 바흐(Johann Sebastian Bach, 1685-1750)의 오르간 음악을 토대로 작곡한「전주곡과 푸가 Op. 37(Prelude and Fugue Op. 37, 1836)」을 시작으로 슈만(Robert Alexander Schumann, 1810-1856), 리스트(Franz Liszt, 1811-1886), 브람스(Johannes Brahms, 1833-1897)등의 낭만주의 작곡가들이 바흐의 오르간 음악을 자기 자신의 어법으로 재탄생 시켰다.
슈만은 바흐의 미완성 곡「푸가의 기법(Die Kunst der Fuge, 1749)」에서 사용된 B-A-C-H 모티브를 사용하여「BACH주제에 의한 6개의 푸가(Six Fugues on B-A-C-H Op. 60, 1845)」를 작곡 하였다. 리스트 역시 B-A-C-H 모티브를 사용하여 오르간을 위한 곡「BACH주제에 의한 전주곡과 푸가(Prelude and Fugue on the name BACH, 1855)」를 썼는데, 이는 다시 피아노곡「BACH주제에 의한 환타지와 푸가(Fantasie und Fuge über BACH, 1871)」로 편곡 되었다.
본 논문에서 리스트의「BACH주제에 의한 환타지와 푸가」를 분석하기 전에 리스트의 생애를 초기·비르투오조·바이마르·후기 네 개의 시기로 나누어 간단히 정리 하였으며 B-A-C-H 모티브의 출처와 오르간 원곡과 피아노 편곡의 차이에 대해 알아보았다. 리스트가 B-A-C-H 모티브를 제시하는 방법에 대해 분석하여 원형(B♭-A-C-B?과 모티브의 반음계적 재배열(A-B♭-B?C), 단3-단2-단2(C-A-B♭-B?로 변형된 배열을 제시함을 알 수 있었다. 곡 전체에서 끊이지 않고 나타나는 B-A-C-H 모티브는 다양한 음역·리듬·화성으로 변형되며 곡 중간의 푸가형식에서는 모티브가 변형 확대되어 푸가의 주제(Subject)로 사용되었다. B-A-C-H 모티브가 확대된 푸가 주제는 곡 전체로 제시되면서 ‘환타지와 푸가’라는 형식에 결합되고 있다.「BACH주제에 의한 환타지와 푸가」는 제한된 4개의 음을 변형 할 수 있는 최대의 가능성이 제시된 곡으로서, 바로크시대의 형식과 모티브의 발전을 이해한 리스트가 자신의 차별화된 주제변형 방식으로 낭만시대의 어법을 조화롭게 융화한 작품이다.
감정에 충실한 음악을 추구 했던 낭만시대에는 오르간 음악이 명맥만 이어나가고 있었는데, 1830년대부터 독일에서 바로크시대의 전통을 토대로 작곡가의 개성이 드러난 오르간 음악이 작곡되기 시작하였다. 오르간 연주자였던 멘델스존(Felix Mendelssohn-Bartholdy, 1809-1847)이 바흐(Johann Sebastian Bach, 1685-1750)의 오르간 음악을 토대로 작곡한「전주곡과 푸가 Op. 37(Prelude and Fugue Op. 37, 1836)」을 시작으로 슈만(Robert Alexander Schumann, 1810-1856), 리스트(Franz Liszt, 1811-1886), 브람스(Johannes Brahms, 1833-1897)등의 낭만주의 작곡가들이 바흐의 오르간 음악을 자기 자신의 어법으로 재탄생 시켰다.
슈만은 바흐의 미완성 곡「푸가의 기법(Die Kunst der Fuge, 1749)」에서 사용된 B-A-C-H 모티브를 사용하여「BACH주제에 의한 6개의 푸가(Six Fugues on B-A-C-H Op. 60, 1845)」를 작곡 하였다. 리스트 역시 B-A-C-H 모티브를 사용하여 오르간을 위한 곡「BACH주제에 의한 전주곡과 푸가(Prelude and Fugue on the name BACH, 1855)」를 썼는데, 이는 다시 피아노곡「BACH주제에 의한 환타지와 푸가(Fantasie und Fuge über BACH, 1871)」로 편곡 되었다.
본 논문에서 리스트의「BACH주제에 의한 환타지와 푸가」를 분석하기 전에 리스트의 생애를 초기·비르투오조·바이마르·후기 네 개의 시기로 나누어 간단히 정리 하였으며 B-A-C-H 모티브의 출처와 오르간 원곡과 피아노 편곡의 차이에 대해 알아보았다. 리스트가 B-A-C-H 모티브를 제시하는 방법에 대해 분석하여 원형(B♭-A-C-B?과 모티브의 반음계적 재배열(A-B♭-B?C), 단3-단2-단2(C-A-B♭-B?로 변형된 배열을 제시함을 알 수 있었다. 곡 전체에서 끊이지 않고 나타나는 B-A-C-H 모티브는 다양한 음역·리듬·화성으로 변형되며 곡 중간의 푸가형식에서는 모티브가 변형 확대되어 푸가의 주제(Subject)로 사용되었다. B-A-C-H 모티브가 확대된 푸가 주제는 곡 전체로 제시되면서 ‘환타지와 푸가’라는 형식에 결합되고 있다.「BACH주제에 의한 환타지와 푸가」는 제한된 4개의 음을 변형 할 수 있는 최대의 가능성이 제시된 곡으로서, 바로크시대의 형식과 모티브의 발전을 이해한 리스트가 자신의 차별화된 주제변형 방식으로 낭만시대의 어법을 조화롭게 융화한 작품이다.
While organ music was barely leading its course in the Romantic era when music pursued to primarily express emotions, organ works based on the tradition of the Baroque era expressing composers’ originality were starting to be composed from the 1830’s in Germany. Staring from Felix Mendelssohn-Bartho...
While organ music was barely leading its course in the Romantic era when music pursued to primarily express emotions, organ works based on the tradition of the Baroque era expressing composers’ originality were starting to be composed from the 1830’s in Germany. Staring from Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847), an organist-composer who wrote「Prelude and Fugue Op. 37(1836)」 based on Johann Sebastian Bach’s (1685-1750) organ music, Robert Alexander Schumann(1810-1856), Franz Liszt(1811-1886), and Johannes Brahms(1833-1897) rebirthed organ music in their original language of music.
By quoting the B-A-C-H motif from Bach’s unfinished work「Die Kunst der Fuge(1749)」, Schuman composed 「Six Fugues on B-A-C-H Op. 60(1845)」. Likewise, Liszt also used the same B-A-C-H motif for the organ piece「Prelude and Fugue on the name BACH(1855)」 which was later revised in 1870. And in the following year it was arranged for the piano under a new title「Fantasy and Fugue on the Theme BACH(1871)」.
Before analyzing Liszt’s 「Fantasy and Fugue on the Theme BACH」 this paper briefly summarized Liszt’s life in four stages; the early stage, virtuoso, Weimar, and the late stage, respectively, and identified the source of the B-A-C-H motif and looked into the difference between the original organ work and the piano transcription. By analyzing how Liszt presented the B-A-C-H motif, this study revealed that the original form (B♭-A-C-B?, rearranged chromatic form (A-B♭-B?C), and a transformed arrangement of minor3-minor2-minor2 (C-A-B♭-B? were used. The B-A-C-H motif shown in the whole work is constantly modified by various ranges, rhythms, and harmony. And the subject of the fugue is culminated through the modification and expansion of the motif.「Fantasy and Fugue on the Theme BACH」demonstrates exhaustive possibilities of modifying the limited four-note motif. Liszt, who understood the Baroque structure and the techniques of motivity development, transformed the Fantasy and Fugue, using his own compositional method into a grand Romantic work.
While organ music was barely leading its course in the Romantic era when music pursued to primarily express emotions, organ works based on the tradition of the Baroque era expressing composers’ originality were starting to be composed from the 1830’s in Germany. Staring from Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847), an organist-composer who wrote「Prelude and Fugue Op. 37(1836)」 based on Johann Sebastian Bach’s (1685-1750) organ music, Robert Alexander Schumann(1810-1856), Franz Liszt(1811-1886), and Johannes Brahms(1833-1897) rebirthed organ music in their original language of music.
By quoting the B-A-C-H motif from Bach’s unfinished work「Die Kunst der Fuge(1749)」, Schuman composed 「Six Fugues on B-A-C-H Op. 60(1845)」. Likewise, Liszt also used the same B-A-C-H motif for the organ piece「Prelude and Fugue on the name BACH(1855)」 which was later revised in 1870. And in the following year it was arranged for the piano under a new title「Fantasy and Fugue on the Theme BACH(1871)」.
Before analyzing Liszt’s 「Fantasy and Fugue on the Theme BACH」 this paper briefly summarized Liszt’s life in four stages; the early stage, virtuoso, Weimar, and the late stage, respectively, and identified the source of the B-A-C-H motif and looked into the difference between the original organ work and the piano transcription. By analyzing how Liszt presented the B-A-C-H motif, this study revealed that the original form (B♭-A-C-B?, rearranged chromatic form (A-B♭-B?C), and a transformed arrangement of minor3-minor2-minor2 (C-A-B♭-B? were used. The B-A-C-H motif shown in the whole work is constantly modified by various ranges, rhythms, and harmony. And the subject of the fugue is culminated through the modification and expansion of the motif.「Fantasy and Fugue on the Theme BACH」demonstrates exhaustive possibilities of modifying the limited four-note motif. Liszt, who understood the Baroque structure and the techniques of motivity development, transformed the Fantasy and Fugue, using his own compositional method into a grand Romantic work.
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