다기준 의사 결정 도구를 이용한 디지털 헬스케어 서비스 활성화를 위한 고객지향적 요인 분석 An Analysis of Customer-oriented Attributes for the Vitalization of Digital Healthcare Service Using Multi-Criteria Decision Tool원문보기
국내뿐만 아니라 전 세계적인 고령화 현상과 이에 따른 의료비 급등, 치료에서 예방 중심으로의 의료서비스 패러다임의 변화, 건강수명 연장을 통한 삶의 질 개선 등의 이유로 헬스케어 사업이 글로벌 핵심 비즈니스로 성장하고 있다. 특히 의료와 ICT가 융합된 디지털 헬스케어 서비스가 해결책으로 주목받으면서 주요 국가들은 정부 차원의 지원 정책을 적극적으로 추진하고 있다. 이에 따라 본 연구에서는 디지털 헬스케어 ...
국내뿐만 아니라 전 세계적인 고령화 현상과 이에 따른 의료비 급등, 치료에서 예방 중심으로의 의료서비스 패러다임의 변화, 건강수명 연장을 통한 삶의 질 개선 등의 이유로 헬스케어 사업이 글로벌 핵심 비즈니스로 성장하고 있다. 특히 의료와 ICT가 융합된 디지털 헬스케어 서비스가 해결책으로 주목받으면서 주요 국가들은 정부 차원의 지원 정책을 적극적으로 추진하고 있다. 이에 따라 본 연구에서는 디지털 헬스케어 서비스 산업의 활성화를 위해 디지털 헬스케어 서비스의 중요 요인을 고찰하고 이를 중심으로 디지털 헬스케어 서비스의 핵심적 요인을 제시하고자 한다. 요인의 영향관계를 분석하기 위해 해석적 구조화 모형(ISM: Interpretive Structural Modeling)을 이용하며, 이를 바탕으로 전략적 우위요건(Order Winner)과 시장 진입 및 고객 획득을 위한 최소요건(Order Qualifier)을 제시하고자 하였다. 문헌연구 및 ISM 결과, 디지털 헬스케어 서비스의 8가지 기본 요인 (촉진조건, 상황인식, 정보연결, 비용, 정보신뢰성, 보안성, 사용용이성, 편리성)을 파악하고 요인 간 영향 관계를 분석하였다. 이를 통해 추후 서비스 개발자뿐만 아니라 시장 확대를 위한 측면에서 중요한 관리적 시사점을 제시하고자 한다. 또한, 전문가와 이용자 집단별 전략적 우위요건과 진입 최소요건에 차이가 있음을 밝히고, 이에 따라 디지털 헬스케어 산업의 서비스 설계와 기반 구축 측면에서 실무적인 시사점을 제공하고자 하였다.
국내뿐만 아니라 전 세계적인 고령화 현상과 이에 따른 의료비 급등, 치료에서 예방 중심으로의 의료서비스 패러다임의 변화, 건강수명 연장을 통한 삶의 질 개선 등의 이유로 헬스케어 사업이 글로벌 핵심 비즈니스로 성장하고 있다. 특히 의료와 ICT가 융합된 디지털 헬스케어 서비스가 해결책으로 주목받으면서 주요 국가들은 정부 차원의 지원 정책을 적극적으로 추진하고 있다. 이에 따라 본 연구에서는 디지털 헬스케어 서비스 산업의 활성화를 위해 디지털 헬스케어 서비스의 중요 요인을 고찰하고 이를 중심으로 디지털 헬스케어 서비스의 핵심적 요인을 제시하고자 한다. 요인의 영향관계를 분석하기 위해 해석적 구조화 모형(ISM: Interpretive Structural Modeling)을 이용하며, 이를 바탕으로 전략적 우위요건(Order Winner)과 시장 진입 및 고객 획득을 위한 최소요건(Order Qualifier)을 제시하고자 하였다. 문헌연구 및 ISM 결과, 디지털 헬스케어 서비스의 8가지 기본 요인 (촉진조건, 상황인식, 정보연결, 비용, 정보신뢰성, 보안성, 사용용이성, 편리성)을 파악하고 요인 간 영향 관계를 분석하였다. 이를 통해 추후 서비스 개발자뿐만 아니라 시장 확대를 위한 측면에서 중요한 관리적 시사점을 제시하고자 한다. 또한, 전문가와 이용자 집단별 전략적 우위요건과 진입 최소요건에 차이가 있음을 밝히고, 이에 따라 디지털 헬스케어 산업의 서비스 설계와 기반 구축 측면에서 실무적인 시사점을 제공하고자 하였다.
The healthcare business is growing as a global core business because of the phenomenon of global aging, as well as in South Korea, skyrocketing health care costs accordingly, changing the paradigm from treatment to the prevention-centered medical service, and improving the quality of life through ex...
The healthcare business is growing as a global core business because of the phenomenon of global aging, as well as in South Korea, skyrocketing health care costs accordingly, changing the paradigm from treatment to the prevention-centered medical service, and improving the quality of life through extension of healthy lives. Especially, as the digital healthcare service, with the convergence of medical care and ICT, stands out as a solution, major countries actively promote and support policies at the government level. Thus, this study will present attributes of a market-oriented service that would vitalize the digital healthcare industry by investigating major attributes of the digital healthcare service. To analyze the relationships of the influences of attributes, this study used Interpretive Structural Modeling. This study will present Order Winner, the requirement for strategic advantage, and Order Qualifier, the minimum requirement for market entry and customer acquisition. As a result of literature research and ISM, this study can understand the eight basic attributes of the digital healthcare service(facilitating condition, context awareness, connectivity information, cost, trust, security, ease of use, usefulness) and analyze the relationships of the influences among the attributes. Through this, implications important to the aspects of market expansion, as well as for service developers, are presented. In addition, as it was found that there were differences in Order Winner and Order Qualifier between the experts’ group(trust, ease of use, usefulness) and the users’ group(trust, ease of use), this study has significance because it can provide practical implications in terms of the service design in the industry and construction of the infrastructure.
The healthcare business is growing as a global core business because of the phenomenon of global aging, as well as in South Korea, skyrocketing health care costs accordingly, changing the paradigm from treatment to the prevention-centered medical service, and improving the quality of life through extension of healthy lives. Especially, as the digital healthcare service, with the convergence of medical care and ICT, stands out as a solution, major countries actively promote and support policies at the government level. Thus, this study will present attributes of a market-oriented service that would vitalize the digital healthcare industry by investigating major attributes of the digital healthcare service. To analyze the relationships of the influences of attributes, this study used Interpretive Structural Modeling. This study will present Order Winner, the requirement for strategic advantage, and Order Qualifier, the minimum requirement for market entry and customer acquisition. As a result of literature research and ISM, this study can understand the eight basic attributes of the digital healthcare service(facilitating condition, context awareness, connectivity information, cost, trust, security, ease of use, usefulness) and analyze the relationships of the influences among the attributes. Through this, implications important to the aspects of market expansion, as well as for service developers, are presented. In addition, as it was found that there were differences in Order Winner and Order Qualifier between the experts’ group(trust, ease of use, usefulness) and the users’ group(trust, ease of use), this study has significance because it can provide practical implications in terms of the service design in the industry and construction of the infrastructure.
주제어
#Digital Healthcare Service Interpretive Structural Modeling Order Qualifier Order Winner
학위논문 정보
저자
지대범
학위수여기관
숭실대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
IT정책경영학과(일원) IT정책
지도교수
최정일
발행연도
2018
총페이지
96
키워드
Digital Healthcare Service Interpretive Structural Modeling Order Qualifier Order Winner
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.