제품서비스시스템(PSS)의 지속적 사용의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구 : 웨어러블 헬스케어기기를 중심으로 A Study on the Factor Affecting Continuous Use Intention of Product Service System -Focused on Wearable Healthcare Devices-원문보기
4차 산업혁명시대가 도래하면서 기업 간의 경쟁이 점점 격화되고, 이미 수많은 기업들이 소멸하고 새로운 개념의 기업이 생성하고 또 번성하고 있다. 지금 시대는 제품 기능의 향상만으로는 경쟁우위를 확보하기 힘들어 누구나 모방하기 어려운 서비스를 개발함으로써 제품의 가치를 높이는데 주력하는 추세이다. 이렇게 제품과 서비스를 융·복합함에 따라 제품의 가격경쟁력을 높이고 서비스를 차별화함으로써 고객에 높은 가치를 제공하는 제품서비스시스템(PSS, Product-Service System)개념이 발전하고 있으며, 플랫폼 비즈니스, ...
4차 산업혁명시대가 도래하면서 기업 간의 경쟁이 점점 격화되고, 이미 수많은 기업들이 소멸하고 새로운 개념의 기업이 생성하고 또 번성하고 있다. 지금 시대는 제품 기능의 향상만으로는 경쟁우위를 확보하기 힘들어 누구나 모방하기 어려운 서비스를 개발함으로써 제품의 가치를 높이는데 주력하는 추세이다. 이렇게 제품과 서비스를 융·복합함에 따라 제품의 가격경쟁력을 높이고 서비스를 차별화함으로써 고객에 높은 가치를 제공하는 제품서비스시스템(PSS, Product-Service System)개념이 발전하고 있으며, 플랫폼 비즈니스, 공유 경제, 가상현실, 인공지능, 헬스케어, 핀테크 등 생활의 전반적인 분야에서 현실과 가상을 융합하여 예측과 맞춤을 최적화하면서 제품서비스시스템이 활용되고 있다. 제품과 서비스가 융합되는 것은 4차 산업혁명의 필연적인 결과이다. 제품서비스시스템은 최근 제조업분야에서 이슈로 떠오르고 있지만, 주로 개념적인 연구와 사례연구를 통한 성공 요인과 성과, 시장전망 등에 관한 연구보고서 형식이 대부분을 차지하고 있으며, 사용자를 대상으로 하는 소비 및 사용행태를 살펴보는 실증적 연구는 미미한 실정이었다. 본 연구에서는 사용자 관점에서 제조업에서의 제품서비스시스템(PSS)의 지속적 사용의도에 미치는 요인을 검증하기 위해, 먼저 제품과 서비스, 그리고 데이터제품서비스시스템(DPSS)까지의 발전과정을 정리하고, 선행 연구한 통합기술수용이론(UTAUT)을 근간으로 한 연구모형과 연구 가설을 설정하였고, 실증적 연구를 위해 설문을 통하여 수집된 275부의 설문 응답지를 바탕으로 SPSS, PLS 통계 프로그램을 활용하여 가설과 연구모형을 실증적으로 검증하고, 분석결과를 도출하였다. 결론적으로 사용자는 제품의 적합성과 인지품질, 서비스 품질의 반응성과 공감성이 성과기대와 노력기대에 유의한 영향을 끼치며 지속적으로 사용이 가능하게 되어 제품서비스시스템의 유용함을 제대로만 인식시키며, 사용규격 및 서비스를 표준화함으로써 활성화를 뒷받침하는 제도 및 인프라를 확충해 나간다면 사용자의 지속적인 사용에 영향을 줄 것이라 판단하였다. 제품서비스시스템(PSS)의 연구가 주로 개념적인 연구와 사례연구를 통한 연구보고서 형식이 대부분이어서 실증적 연구가 미미하였는데, 본 연구는 사용자를 대상으로 제품서비스시스템의 한 종류인 웨어러블 헬스케어기기를 중심으로 하여 제품과 서비스 품질 특성으로 구분한 사용의도를 검증하는 실증적 연구를 하였다는 데에 그 의미가 있다. 일각에서는 제품서비스시스템은 가치를 끌어올리는 제품의 혁신이고, 고객에게 이익을 제공하며, 제조업에서 제품서비스시스템(PSS)의 활용은 기업의 경쟁력이자 생존전략이라 하였다. 본 연구의 결과를 통하여 부족하지만 PSS를 통하여 기업이 경쟁우위를 확보하여 고객에게 더 높은 가치를 제공하는데 도움이 되기를 희망해 본다. 또한, 산·학·관 협력을 통한 PSS에 대한 진화된 연구가 계속된다면 기업 혁신과 관련되어 좀 더 의미 있고 심화된 연구가 될 것이다.
4차 산업혁명시대가 도래하면서 기업 간의 경쟁이 점점 격화되고, 이미 수많은 기업들이 소멸하고 새로운 개념의 기업이 생성하고 또 번성하고 있다. 지금 시대는 제품 기능의 향상만으로는 경쟁우위를 확보하기 힘들어 누구나 모방하기 어려운 서비스를 개발함으로써 제품의 가치를 높이는데 주력하는 추세이다. 이렇게 제품과 서비스를 융·복합함에 따라 제품의 가격경쟁력을 높이고 서비스를 차별화함으로써 고객에 높은 가치를 제공하는 제품서비스시스템(PSS, Product-Service System)개념이 발전하고 있으며, 플랫폼 비즈니스, 공유 경제, 가상현실, 인공지능, 헬스케어, 핀테크 등 생활의 전반적인 분야에서 현실과 가상을 융합하여 예측과 맞춤을 최적화하면서 제품서비스시스템이 활용되고 있다. 제품과 서비스가 융합되는 것은 4차 산업혁명의 필연적인 결과이다. 제품서비스시스템은 최근 제조업분야에서 이슈로 떠오르고 있지만, 주로 개념적인 연구와 사례연구를 통한 성공 요인과 성과, 시장전망 등에 관한 연구보고서 형식이 대부분을 차지하고 있으며, 사용자를 대상으로 하는 소비 및 사용행태를 살펴보는 실증적 연구는 미미한 실정이었다. 본 연구에서는 사용자 관점에서 제조업에서의 제품서비스시스템(PSS)의 지속적 사용의도에 미치는 요인을 검증하기 위해, 먼저 제품과 서비스, 그리고 데이터제품서비스시스템(DPSS)까지의 발전과정을 정리하고, 선행 연구한 통합기술수용이론(UTAUT)을 근간으로 한 연구모형과 연구 가설을 설정하였고, 실증적 연구를 위해 설문을 통하여 수집된 275부의 설문 응답지를 바탕으로 SPSS, PLS 통계 프로그램을 활용하여 가설과 연구모형을 실증적으로 검증하고, 분석결과를 도출하였다. 결론적으로 사용자는 제품의 적합성과 인지품질, 서비스 품질의 반응성과 공감성이 성과기대와 노력기대에 유의한 영향을 끼치며 지속적으로 사용이 가능하게 되어 제품서비스시스템의 유용함을 제대로만 인식시키며, 사용규격 및 서비스를 표준화함으로써 활성화를 뒷받침하는 제도 및 인프라를 확충해 나간다면 사용자의 지속적인 사용에 영향을 줄 것이라 판단하였다. 제품서비스시스템(PSS)의 연구가 주로 개념적인 연구와 사례연구를 통한 연구보고서 형식이 대부분이어서 실증적 연구가 미미하였는데, 본 연구는 사용자를 대상으로 제품서비스시스템의 한 종류인 웨어러블 헬스케어기기를 중심으로 하여 제품과 서비스 품질 특성으로 구분한 사용의도를 검증하는 실증적 연구를 하였다는 데에 그 의미가 있다. 일각에서는 제품서비스시스템은 가치를 끌어올리는 제품의 혁신이고, 고객에게 이익을 제공하며, 제조업에서 제품서비스시스템(PSS)의 활용은 기업의 경쟁력이자 생존전략이라 하였다. 본 연구의 결과를 통하여 부족하지만 PSS를 통하여 기업이 경쟁우위를 확보하여 고객에게 더 높은 가치를 제공하는데 도움이 되기를 희망해 본다. 또한, 산·학·관 협력을 통한 PSS에 대한 진화된 연구가 계속된다면 기업 혁신과 관련되어 좀 더 의미 있고 심화된 연구가 될 것이다.
As the era of the fourth industrial revolution comes, competition among companies is intensifying and many companies are disappearing. A new concept of enterprise is creating and flourishing again. In the present era, it is difficult to secure a competitive advantage by improving product functions, ...
As the era of the fourth industrial revolution comes, competition among companies is intensifying and many companies are disappearing. A new concept of enterprise is creating and flourishing again. In the present era, it is difficult to secure a competitive advantage by improving product functions, and it is a trend to focus on raising the value of products by developing services that are difficult for anyone to imitate. The concept of Product Service System(PSS), which provides high value to customers by enhancing the price competitiveness of products and differentiating services according to merging of products and services. The product service system is being utilized while integrating reality and virtuality and optimizing forecasting and customization in the whole life of the life including platform business, shared economy, virtual reality, artificial intelligence, health care, and FinTech. The convergence of products and services is the inevitable result of the fourth industrial revolution. Although product service systems have recently emerged as an issue in the manufacturing sector, most of the research reports on success factors, achievements, and market prospects through conceptual research and case studies have been dominant. Whereas, the empirical study on the consumption and usage behavior of users has been very limited. In this study, the development process of products and services and data product service system (DPSS) is summarized in order to verify the factors affecting the continuous use intention of product service system (PSS) in manufacturing from user perspective. A research model based on UTAUT(Unified Theory of Acceptance and Use of Technology) and a research hypothesis were set up. Based on the 275 questionnaires collected through questionnaires for the empirical study, the hypotheses and research models were empirically verified using the SPSS and PLS statistical programs, and the analysis results were derived. In conclusion, the product suitability, the perceived quality, and the responsiveness and sympathy of the service quality, which have significant effects on the performance expectation and the expectation of effort so users are able to use the product consistently. Therefore, by recognizing the usefulness of the product service system and standardizing the service standard and specifications, it would affect the continuous use of the users if the system and infrastructure supporting the activation were expanded. The research of product service system (PSS) mainly consists of conceptual research and case study research reports, and there is lack of empirical research. This study is meaningful in that the empirical study was conducted to verify the intention to use, which is divided into the product, service, and quality characteristics based on the wearable health care device, which is one kind of product service system for users. The product service system is an innovation of value-raising products, providing profit to customers, and the use of product service system (PSS) in manufacturing is a competitive edge and a survival strategy of the enterprise. The results of this study will help companies to gain competitive advantage and provide higher value to customers through PSS. In addition, if advanced research on PSS through industry-academia-government collaboration continues, it would become more meaningful and deepening research related to corporate innovation.
As the era of the fourth industrial revolution comes, competition among companies is intensifying and many companies are disappearing. A new concept of enterprise is creating and flourishing again. In the present era, it is difficult to secure a competitive advantage by improving product functions, and it is a trend to focus on raising the value of products by developing services that are difficult for anyone to imitate. The concept of Product Service System(PSS), which provides high value to customers by enhancing the price competitiveness of products and differentiating services according to merging of products and services. The product service system is being utilized while integrating reality and virtuality and optimizing forecasting and customization in the whole life of the life including platform business, shared economy, virtual reality, artificial intelligence, health care, and FinTech. The convergence of products and services is the inevitable result of the fourth industrial revolution. Although product service systems have recently emerged as an issue in the manufacturing sector, most of the research reports on success factors, achievements, and market prospects through conceptual research and case studies have been dominant. Whereas, the empirical study on the consumption and usage behavior of users has been very limited. In this study, the development process of products and services and data product service system (DPSS) is summarized in order to verify the factors affecting the continuous use intention of product service system (PSS) in manufacturing from user perspective. A research model based on UTAUT(Unified Theory of Acceptance and Use of Technology) and a research hypothesis were set up. Based on the 275 questionnaires collected through questionnaires for the empirical study, the hypotheses and research models were empirically verified using the SPSS and PLS statistical programs, and the analysis results were derived. In conclusion, the product suitability, the perceived quality, and the responsiveness and sympathy of the service quality, which have significant effects on the performance expectation and the expectation of effort so users are able to use the product consistently. Therefore, by recognizing the usefulness of the product service system and standardizing the service standard and specifications, it would affect the continuous use of the users if the system and infrastructure supporting the activation were expanded. The research of product service system (PSS) mainly consists of conceptual research and case study research reports, and there is lack of empirical research. This study is meaningful in that the empirical study was conducted to verify the intention to use, which is divided into the product, service, and quality characteristics based on the wearable health care device, which is one kind of product service system for users. The product service system is an innovation of value-raising products, providing profit to customers, and the use of product service system (PSS) in manufacturing is a competitive edge and a survival strategy of the enterprise. The results of this study will help companies to gain competitive advantage and provide higher value to customers through PSS. In addition, if advanced research on PSS through industry-academia-government collaboration continues, it would become more meaningful and deepening research related to corporate innovation.
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