본 연구는 2015 개정 교육과정을 기초로 구성주의 학습 형태를 갖춘 고등학교 표현영역 오페라 교수·학습지도방안을 설계함으로써 2015 개정안을 적용하는 음악 수업의 방향을 제시하는데 목적이 있다. 이를 위해 이론적 배경에서는 2015 개정 고등학교 음악 교육과정의 표현영역, 구성주의의 개념 및 특징, 오페라 <피가로의 결혼>을 분석 및 고찰하였다. 고찰한 이론적 배경을 바탕으로 수업내용을 구성 및 설계하여 4차시의 교수·학습 지도안을 작성하였다. 2015 음악과 개정은 ...
본 연구는 2015 개정 교육과정을 기초로 구성주의 학습 형태를 갖춘 고등학교 표현영역 오페라 교수·학습지도방안을 설계함으로써 2015 개정안을 적용하는 음악 수업의 방향을 제시하는데 목적이 있다. 이를 위해 이론적 배경에서는 2015 개정 고등학교 음악 교육과정의 표현영역, 구성주의의 개념 및 특징, 오페라 <피가로의 결혼>을 분석 및 고찰하였다. 고찰한 이론적 배경을 바탕으로 수업내용을 구성 및 설계하여 4차시의 교수·학습 지도안을 작성하였다. 2015 음악과 개정은 창조경제 사회가 요구하는 핵심역량을 갖춘 창의·융합형 인재상을 제시하고 이를 양성하기 위하여 표현영역에서는 음악을 다양하게 표현하고, 음악과 타 교과 그리고 다른 예술 분야와의 융합을 통하여 음악성과 창의성을 기를 수 있도록 하였다. 구성주의는 과정중심평가와 학습자중심형태의 교수·학습을 추구한다는 점에서 2015 개정안의 요지와 일치하였다. 이러한 구성주의를 근거로 본 연구는 오페라 교수·학습 지도안을 설계하였고 이를 위하여 제재곡 모차르트의 오페라 <피가로의 결혼>을 선택하였다. 본 논문에서 제시한 지도방안은 총 4차시로 구성되었다. 1차시는 단원의 주제인 오페라 <피가로의 결혼>의 기초이해로 줄거리, 등장인물, 주요음악을 파악하였다. 2-3차시는 모둠활동 형태의 표현활동 수업으로 이루어졌다. 이 중 2차시는 표현과 영상이 결합된 수업으로 오페라 <피가로의 결혼>에 대한 이해와 느낌을 함축, 요약시켜 다양하게 표현하는 오페라 예고영상 제작 활동으로 이루어졌다. 3차시는 오페라 장면에 대한 이해를 심화하는 수업으로 구성되었다. 오페라의 시대적 배경을 재설정한 후 이에 맞추어 등장인물과 아리아를 바꾸고 마당극, 뮤지컬의 새로운 극으로 각색하는 활동으로 계획되었다. 마지막 4차시는 2-3차시 각 모둠의 결과물을 발표하고 평가하는 수업으로 구성되었다. 본 논문을 통해 학생들이 오페라에 대한 깊이 있는 이해와 모둠활동으로 협동심과 배려심을 함양하고, 다양하게 각색된 작품을 만들어 표현함으로써 창의적 사고를 기르고, 음악과 다른 예술과의 융합을 통하여 음악적 학습경험을 확장함으로써 2015 개정 교육과정의 효과적인 고등학교 표현영역 수업이 이루어지길 기대한다.
본 연구는 2015 개정 교육과정을 기초로 구성주의 학습 형태를 갖춘 고등학교 표현영역 오페라 교수·학습지도방안을 설계함으로써 2015 개정안을 적용하는 음악 수업의 방향을 제시하는데 목적이 있다. 이를 위해 이론적 배경에서는 2015 개정 고등학교 음악 교육과정의 표현영역, 구성주의의 개념 및 특징, 오페라 <피가로의 결혼>을 분석 및 고찰하였다. 고찰한 이론적 배경을 바탕으로 수업내용을 구성 및 설계하여 4차시의 교수·학습 지도안을 작성하였다. 2015 음악과 개정은 창조경제 사회가 요구하는 핵심역량을 갖춘 창의·융합형 인재상을 제시하고 이를 양성하기 위하여 표현영역에서는 음악을 다양하게 표현하고, 음악과 타 교과 그리고 다른 예술 분야와의 융합을 통하여 음악성과 창의성을 기를 수 있도록 하였다. 구성주의는 과정중심평가와 학습자중심형태의 교수·학습을 추구한다는 점에서 2015 개정안의 요지와 일치하였다. 이러한 구성주의를 근거로 본 연구는 오페라 교수·학습 지도안을 설계하였고 이를 위하여 제재곡 모차르트의 오페라 <피가로의 결혼>을 선택하였다. 본 논문에서 제시한 지도방안은 총 4차시로 구성되었다. 1차시는 단원의 주제인 오페라 <피가로의 결혼>의 기초이해로 줄거리, 등장인물, 주요음악을 파악하였다. 2-3차시는 모둠활동 형태의 표현활동 수업으로 이루어졌다. 이 중 2차시는 표현과 영상이 결합된 수업으로 오페라 <피가로의 결혼>에 대한 이해와 느낌을 함축, 요약시켜 다양하게 표현하는 오페라 예고영상 제작 활동으로 이루어졌다. 3차시는 오페라 장면에 대한 이해를 심화하는 수업으로 구성되었다. 오페라의 시대적 배경을 재설정한 후 이에 맞추어 등장인물과 아리아를 바꾸고 마당극, 뮤지컬의 새로운 극으로 각색하는 활동으로 계획되었다. 마지막 4차시는 2-3차시 각 모둠의 결과물을 발표하고 평가하는 수업으로 구성되었다. 본 논문을 통해 학생들이 오페라에 대한 깊이 있는 이해와 모둠활동으로 협동심과 배려심을 함양하고, 다양하게 각색된 작품을 만들어 표현함으로써 창의적 사고를 기르고, 음악과 다른 예술과의 융합을 통하여 음악적 학습경험을 확장함으로써 2015 개정 교육과정의 효과적인 고등학교 표현영역 수업이 이루어지길 기대한다.
The purpose of this study is to give directions for music courses which apply the revised 2015 education curriculum by designing the teaching and learning plans of opera for high school students based on constructivist learning theory. In order to establish the theoretical background, the expre...
The purpose of this study is to give directions for music courses which apply the revised 2015 education curriculum by designing the teaching and learning plans of opera for high school students based on constructivist learning theory. In order to establish the theoretical background, the expression criteria of the revised 2015 education curriculum on high school music education, concept and characteristic of constructivism, and the opera were analyzed and studied. The contents of the course plan were composed and designed based on this background, and a 4-session teaching and learning guide was devised. The revised 2015 education curriculum has presented a creative and convergent talent ideal with core competencies required by the creative economy. In order to cultivate these talents, the development of music and creativity has been encouraged through the expression of various kinds of music in expressive areas as well as the integration of music and other disciplinaries in the fields of art. Constructivism is consistent with the purpose of the revised 2015 education curriculum in that it pursues progress-based assessment and student-centric teaching and learning. Based on this constructivism, the opera composed by Mozart was selected to design a teaching plan for operas in this study. The teaching guide suggested in this paper is comprised of four classes of a timetable. In the first class, in order to establish a basic understanding of the topic - , students comprehend the plot, characters, and main music. The second and third classes consist of group activities and expression activities. The second class is a combination of expression and a video clip which involves producing an opera preview video expressing the comprehension and feelings about the opera in various ways. The third class is composed of lessons that deepened the understanding of the opera scene. After adjusting the historical background of the opera, the characters and aria are changed and adapted for a new drama or musical. The last class consist of lessons to present and evaluate the results of each group in the 2nd-3rd class. Through this study, it is expected that effective expression area for high school music classes based on the revised 2015 education curriculum will be carried out where students will be able to develop their understanding of operas and cultivate their capacity for cooperation and caring through group activities. Students will also be able to develop creative thinking by making various adapted works and expand on their musical learning experience through the fusion of music and other arts.
The purpose of this study is to give directions for music courses which apply the revised 2015 education curriculum by designing the teaching and learning plans of opera for high school students based on constructivist learning theory. In order to establish the theoretical background, the expression criteria of the revised 2015 education curriculum on high school music education, concept and characteristic of constructivism, and the opera were analyzed and studied. The contents of the course plan were composed and designed based on this background, and a 4-session teaching and learning guide was devised. The revised 2015 education curriculum has presented a creative and convergent talent ideal with core competencies required by the creative economy. In order to cultivate these talents, the development of music and creativity has been encouraged through the expression of various kinds of music in expressive areas as well as the integration of music and other disciplinaries in the fields of art. Constructivism is consistent with the purpose of the revised 2015 education curriculum in that it pursues progress-based assessment and student-centric teaching and learning. Based on this constructivism, the opera composed by Mozart was selected to design a teaching plan for operas in this study. The teaching guide suggested in this paper is comprised of four classes of a timetable. In the first class, in order to establish a basic understanding of the topic - , students comprehend the plot, characters, and main music. The second and third classes consist of group activities and expression activities. The second class is a combination of expression and a video clip which involves producing an opera preview video expressing the comprehension and feelings about the opera in various ways. The third class is composed of lessons that deepened the understanding of the opera scene. After adjusting the historical background of the opera, the characters and aria are changed and adapted for a new drama or musical. The last class consist of lessons to present and evaluate the results of each group in the 2nd-3rd class. Through this study, it is expected that effective expression area for high school music classes based on the revised 2015 education curriculum will be carried out where students will be able to develop their understanding of operas and cultivate their capacity for cooperation and caring through group activities. Students will also be able to develop creative thinking by making various adapted works and expand on their musical learning experience through the fusion of music and other arts.
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