2015개정 고등학교 음악 교과서 10종에서 뮤지컬은 대부분 감상과 가창 활동 영역으로 분류되어 연주하도록 구성되어있다. 더 나아가 응용된 활동으로는 뮤지컬의 중심이 되는 극을 원작과 비교하거나 같은 주제의 이야기로 만들어진 다른 극예술과 비교하는 학습내용을 확인할 수 있다. 하지만 뮤지컬은 이러한 접근 외에 더욱 다양한 방식으로 접근하여 흥미롭고 창조적인 학습으로 확장이 가능하다. 본 연구에서는 기존 교과서의 학습내용과 더불어 음악 기초 이론을 함양할 수 있는 교안을 구상해보았다. 고등학교 음악 교과서의 체계를 살펴보면 가창, 기악, 창작, 감상의 활동을 위해 필요한 음악 기초 이론 영역을 다루는 내용이 많지 않다. 학교 급별로 심화되는 수준에 맞추어 직전 단계의 학습내용을 반복할 수 없는 것이 교육과정의 현실이지만 환경에 따라 현저하게 차이가 있는 음악과목의 특성을 보완하기 위하여 기초 이론적인 개념 정립은 필수적이다. 이러한 점을 고려하여 뮤지컬 제재곡을 통해 음악 기초 이론 영역의 ‘리듬-부점음표와 셋잇단음표, 당김음, 4/4박자 리듬형’을 새로운 활동을 통해 효과적으로 학습하도록 교수-학습 지도안을 개발하였다. 극본을 중심으로 전개되는 뮤지컬은 음악과 미술, 안무, 연기 등이 종합적으로 어우러진 ...
2015개정 고등학교 음악 교과서 10종에서 뮤지컬은 대부분 감상과 가창 활동 영역으로 분류되어 연주하도록 구성되어있다. 더 나아가 응용된 활동으로는 뮤지컬의 중심이 되는 극을 원작과 비교하거나 같은 주제의 이야기로 만들어진 다른 극예술과 비교하는 학습내용을 확인할 수 있다. 하지만 뮤지컬은 이러한 접근 외에 더욱 다양한 방식으로 접근하여 흥미롭고 창조적인 학습으로 확장이 가능하다. 본 연구에서는 기존 교과서의 학습내용과 더불어 음악 기초 이론을 함양할 수 있는 교안을 구상해보았다. 고등학교 음악 교과서의 체계를 살펴보면 가창, 기악, 창작, 감상의 활동을 위해 필요한 음악 기초 이론 영역을 다루는 내용이 많지 않다. 학교 급별로 심화되는 수준에 맞추어 직전 단계의 학습내용을 반복할 수 없는 것이 교육과정의 현실이지만 환경에 따라 현저하게 차이가 있는 음악과목의 특성을 보완하기 위하여 기초 이론적인 개념 정립은 필수적이다. 이러한 점을 고려하여 뮤지컬 제재곡을 통해 음악 기초 이론 영역의 ‘리듬-부점음표와 셋잇단음표, 당김음, 4/4박자 리듬형’을 새로운 활동을 통해 효과적으로 학습하도록 교수-학습 지도안을 개발하였다. 극본을 중심으로 전개되는 뮤지컬은 음악과 미술, 안무, 연기 등이 종합적으로 어우러진 공연예술로 미디어를 통해 시청각적 자극 수준이 높아져 있는 현 고등학교 학생들의 흥미를 유발하기에 충분하다. 뮤지컬의 이러한 장점을 살려 현재 교과서에 수록된 뮤지컬 작품 외에도 학습 자료로서의 가치가 있는 작품 <남태평양>과 <넥스트 투 노멀>의 제재곡을 지도안에 첨가하였다. 이와 같이 학생들의 눈높이에 맞는 제재곡 선택과 학습 내용을 정확하게 반영하는 악곡 선정은 다소 어려울 수 있는 음악 기초 이론의 빠르고 정확한 학습 효과로 이어진다. 2015개정 교육과정 음악교과 부분에서는 음악을 기초로 다른 예술 영역들과 연계한 정서 표현 및 소통 방법 등을 익히도록 강조한다. 이에 맞추어 본 논문의 교수-학습 지도안에서는 기존 교과서의 학습 내용에서 좀 더 심화하여 타 과목의 학습에 연결되도록 계획하였다. 또한 뮤지컬의 개별적인 요소들을 분리하고 다시 각 요소들 간의 영향을 분석하는 과정을 통해 학습 효과의 향상을 시도해보았다. 학생들이 뮤지컬을 활용한 음악 수업을 통해 정서적 만족을 얻고 클래식에서 팝이나 재즈, 록에 이르는 다양한 색채의 음악을 경험하며 음악 기초 이론을 어렵지 않게 받아들일 수 있기를 기대해본다.
2015개정 고등학교 음악 교과서 10종에서 뮤지컬은 대부분 감상과 가창 활동 영역으로 분류되어 연주하도록 구성되어있다. 더 나아가 응용된 활동으로는 뮤지컬의 중심이 되는 극을 원작과 비교하거나 같은 주제의 이야기로 만들어진 다른 극예술과 비교하는 학습내용을 확인할 수 있다. 하지만 뮤지컬은 이러한 접근 외에 더욱 다양한 방식으로 접근하여 흥미롭고 창조적인 학습으로 확장이 가능하다. 본 연구에서는 기존 교과서의 학습내용과 더불어 음악 기초 이론을 함양할 수 있는 교안을 구상해보았다. 고등학교 음악 교과서의 체계를 살펴보면 가창, 기악, 창작, 감상의 활동을 위해 필요한 음악 기초 이론 영역을 다루는 내용이 많지 않다. 학교 급별로 심화되는 수준에 맞추어 직전 단계의 학습내용을 반복할 수 없는 것이 교육과정의 현실이지만 환경에 따라 현저하게 차이가 있는 음악과목의 특성을 보완하기 위하여 기초 이론적인 개념 정립은 필수적이다. 이러한 점을 고려하여 뮤지컬 제재곡을 통해 음악 기초 이론 영역의 ‘리듬-부점음표와 셋잇단음표, 당김음, 4/4박자 리듬형’을 새로운 활동을 통해 효과적으로 학습하도록 교수-학습 지도안을 개발하였다. 극본을 중심으로 전개되는 뮤지컬은 음악과 미술, 안무, 연기 등이 종합적으로 어우러진 공연예술로 미디어를 통해 시청각적 자극 수준이 높아져 있는 현 고등학교 학생들의 흥미를 유발하기에 충분하다. 뮤지컬의 이러한 장점을 살려 현재 교과서에 수록된 뮤지컬 작품 외에도 학습 자료로서의 가치가 있는 작품 <남태평양>과 <넥스트 투 노멀>의 제재곡을 지도안에 첨가하였다. 이와 같이 학생들의 눈높이에 맞는 제재곡 선택과 학습 내용을 정확하게 반영하는 악곡 선정은 다소 어려울 수 있는 음악 기초 이론의 빠르고 정확한 학습 효과로 이어진다. 2015개정 교육과정 음악교과 부분에서는 음악을 기초로 다른 예술 영역들과 연계한 정서 표현 및 소통 방법 등을 익히도록 강조한다. 이에 맞추어 본 논문의 교수-학습 지도안에서는 기존 교과서의 학습 내용에서 좀 더 심화하여 타 과목의 학습에 연결되도록 계획하였다. 또한 뮤지컬의 개별적인 요소들을 분리하고 다시 각 요소들 간의 영향을 분석하는 과정을 통해 학습 효과의 향상을 시도해보았다. 학생들이 뮤지컬을 활용한 음악 수업을 통해 정서적 만족을 얻고 클래식에서 팝이나 재즈, 록에 이르는 다양한 색채의 음악을 경험하며 음악 기초 이론을 어렵지 않게 받아들일 수 있기를 기대해본다.
In the 10 types of high school music textbooks revised in 2015, musicals are mostly categorized into appreciation and singing activity domains. Further, with applied activities, learning content that compares plays that are the center of musicals with their original works or with other forms of dram...
In the 10 types of high school music textbooks revised in 2015, musicals are mostly categorized into appreciation and singing activity domains. Further, with applied activities, learning content that compares plays that are the center of musicals with their original works or with other forms of dramatic art made with stories of the same topics can be found. However, musicals can be accessed through other diverse methods so they can be expanded to become more interesting and creative forms of learning. This study designed a teaching plan that can develop basic music theories in addition to existing textbooks. Observations of high school music textbook systems show that there is not much that deals with necessary basic music theory domains for singing, instrumental, creative, and appreciation activities. While it is the reality of the curriculum that educational content from prior stages cannot be repeated as levels are intensified according to school class, to supplement the characteristics of the subject of music in which there are great differences according to different environments, the establishment of basic theoretical concepts is essential. With these points put into consideration, a teaching and learning guidance plan that allows effective learning to be conducted through new activities of ‘rhythm-dotted notes and triplets, syncopation, and four-four time rhythm forms’ of basic music theory domains through musical pieces was developed. Musicals developed around scripts are a form of performance art in which music, art, choreography, and acting are all integrated and they are fully capable of stimulating the interest of current high school students who have heightened levels of audiovisual stimulation through the media. These strengths of musicals were emphasized and in addition to musical pieces already included in current textbooks, pieces from and , which are pieces with value as learning material, were added to the guidance plan. Like this, the selection of pieces that meet the eye level of students and the selection of musical pieces that accurately reflect the educational material can bring about the quick and accurate learning effects of basic music theories that can be somewhat difficult. The music textbooks of the 2015 revised curriculum emphasize the learning of emotional expression and communication methods connected to other artistic domains based on music. Following this, the teaching and learning guidance plan of this thesis intensifies the learning content of existing textbooks and makes plans so they connect with the learning of other subjects. Also, it attempts heightened learning effects through a process in which the individual elements of musicals are separated and the effects of each element are analyzed. It is anticipated that students will be able to gain emotional satisfaction, experience music of diverse color from classical music to pop, jazz, and rock music, and to accept basic music theories in a way that is not too difficult through music classes applying musicals.
In the 10 types of high school music textbooks revised in 2015, musicals are mostly categorized into appreciation and singing activity domains. Further, with applied activities, learning content that compares plays that are the center of musicals with their original works or with other forms of dramatic art made with stories of the same topics can be found. However, musicals can be accessed through other diverse methods so they can be expanded to become more interesting and creative forms of learning. This study designed a teaching plan that can develop basic music theories in addition to existing textbooks. Observations of high school music textbook systems show that there is not much that deals with necessary basic music theory domains for singing, instrumental, creative, and appreciation activities. While it is the reality of the curriculum that educational content from prior stages cannot be repeated as levels are intensified according to school class, to supplement the characteristics of the subject of music in which there are great differences according to different environments, the establishment of basic theoretical concepts is essential. With these points put into consideration, a teaching and learning guidance plan that allows effective learning to be conducted through new activities of ‘rhythm-dotted notes and triplets, syncopation, and four-four time rhythm forms’ of basic music theory domains through musical pieces was developed. Musicals developed around scripts are a form of performance art in which music, art, choreography, and acting are all integrated and they are fully capable of stimulating the interest of current high school students who have heightened levels of audiovisual stimulation through the media. These strengths of musicals were emphasized and in addition to musical pieces already included in current textbooks, pieces from and , which are pieces with value as learning material, were added to the guidance plan. Like this, the selection of pieces that meet the eye level of students and the selection of musical pieces that accurately reflect the educational material can bring about the quick and accurate learning effects of basic music theories that can be somewhat difficult. The music textbooks of the 2015 revised curriculum emphasize the learning of emotional expression and communication methods connected to other artistic domains based on music. Following this, the teaching and learning guidance plan of this thesis intensifies the learning content of existing textbooks and makes plans so they connect with the learning of other subjects. Also, it attempts heightened learning effects through a process in which the individual elements of musicals are separated and the effects of each element are analyzed. It is anticipated that students will be able to gain emotional satisfaction, experience music of diverse color from classical music to pop, jazz, and rock music, and to accept basic music theories in a way that is not too difficult through music classes applying musicals.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.