본 연구는 4차 산업혁명 시대에 적합한 수학교육의 방향을 제시하기 위해 우리나라의 수학교육과 국제적으로 주목받아온 IBDP(International Baccalaureate Diploma Program) 교육을 비교 분석하는 데에 그 목적이 있다. 본 연구에서는 우리나라의 2009 개정 교육과정과 2015 개정 교육과정, IBDP의 교육과정을 살펴보고, 각각의 교육과정에 근거한 대학수학능력시험과 IBDP 시험의 출제체제와 수학 시험의 ...
본 연구는 4차 산업혁명 시대에 적합한 수학교육의 방향을 제시하기 위해 우리나라의 수학교육과 국제적으로 주목받아온 IBDP(International Baccalaureate Diploma Program) 교육을 비교 분석하는 데에 그 목적이 있다. 본 연구에서는 우리나라의 2009 개정 교육과정과 2015 개정 교육과정, IBDP의 교육과정을 살펴보고, 각각의 교육과정에 근거한 대학수학능력시험과 IBDP 시험의 출제체제와 수학 시험의 문항을 비교·분석하여 시사점을 도출한다. 이에 따라 우선 수능의 고난도 문항의 난이도를 낮출 것 그리고 미래 지향적인 관점에서 기본적으로 서술형 문항을 도입할 것, 특히 IBDP의 내부평가인 수학적 탐구와 같은 수학적 사고를 위한 평가체제를 도입할 것을 제안한다.
본 연구는 4차 산업혁명 시대에 적합한 수학교육의 방향을 제시하기 위해 우리나라의 수학교육과 국제적으로 주목받아온 IBDP(International Baccalaureate Diploma Program) 교육을 비교 분석하는 데에 그 목적이 있다. 본 연구에서는 우리나라의 2009 개정 교육과정과 2015 개정 교육과정, IBDP의 교육과정을 살펴보고, 각각의 교육과정에 근거한 대학수학능력시험과 IBDP 시험의 출제체제와 수학 시험의 문항을 비교·분석하여 시사점을 도출한다. 이에 따라 우선 수능의 고난도 문항의 난이도를 낮출 것 그리고 미래 지향적인 관점에서 기본적으로 서술형 문항을 도입할 것, 특히 IBDP의 내부평가인 수학적 탐구와 같은 수학적 사고를 위한 평가체제를 도입할 것을 제안한다.
The main objective of this study is to suggest a proper direction of mathematics education in Korea to cope with rapidly changing environment in 4th industrial revolution. In this study we compare and analyze mathematics educations in Korea and in IBDP(International Baccalaureate Diploma Program) ha...
The main objective of this study is to suggest a proper direction of mathematics education in Korea to cope with rapidly changing environment in 4th industrial revolution. In this study we compare and analyze mathematics educations in Korea and in IBDP(International Baccalaureate Diploma Program) having been drawing attention globally.
In this study, we compare the characteristics of the mathematics examination in CSAT(College Scholastic Ability Test) and those in IBDP. Those examinations are analyzed in terms of curriculum, examination system, problem content and type of problems. Based on the results of our analysis, we suggest some applicable implication to innovate our current system of CSAT. First, high level question in CSAT should be made easier one. Next, single-answered problem should be changed to problem required write-out answer. Particularly the examination system, such as mathematical exploration of IBDP for mathematical reasoning ability, needs to be introduced in current examination system in Korea.
The main objective of this study is to suggest a proper direction of mathematics education in Korea to cope with rapidly changing environment in 4th industrial revolution. In this study we compare and analyze mathematics educations in Korea and in IBDP(International Baccalaureate Diploma Program) having been drawing attention globally.
In this study, we compare the characteristics of the mathematics examination in CSAT(College Scholastic Ability Test) and those in IBDP. Those examinations are analyzed in terms of curriculum, examination system, problem content and type of problems. Based on the results of our analysis, we suggest some applicable implication to innovate our current system of CSAT. First, high level question in CSAT should be made easier one. Next, single-answered problem should be changed to problem required write-out answer. Particularly the examination system, such as mathematical exploration of IBDP for mathematical reasoning ability, needs to be introduced in current examination system in Korea.
주제어
#대학수학능력시험 대학입학시험 객관식 평가 서술형 평가 과정 중심평가 CSAT(College Scholastic Ability Test) IBDP(International Baccalaureate Diploma Program) College Entrance Examination Objective Evaluation Descriptive Evaluation Process-based Evaluation
학위논문 정보
저자
김유라
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
수학교육 전공
지도교수
민경찬
발행연도
2018
총페이지
viii, 112장
키워드
대학수학능력시험 대학입학시험 객관식 평가 서술형 평가 과정 중심평가 CSAT(College Scholastic Ability Test) IBDP(International Baccalaureate Diploma Program) College Entrance Examination Objective Evaluation Descriptive Evaluation Process-based Evaluation
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.