소상공인 기업가정신이 지속적 경쟁우위에 미치는 영향 : 마케팅과 혁신 역량의 매개효과를 중심으로 The Impact of Entrepreneurship of Small Business on Sustained Competitive Advantage: Focused on the mediating effects of marketing and innovation capabilities원문보기
본 연구는 소상공인을 대상으로 지속적 경쟁우위를 달성하기 위하여 기업가정신이 어떠한 영향을 미치는지 검증하였다. 특히 자원기반이론을 바탕으로 기업가정신과 지속적 경쟁우위 간의 관계에 있어 자원과 역량의 매개효과를 확인하고, 환경의 역동성의 조절효과를 분석하였다. 이를 검증하기 위하여 본 연구는 국내 소상공인 기업가를 대상으로 수집된 409부의 설문자료를 바탕으로 분석을 실시하였으며, 제시된 가설들을 검증하기 위하여 LISREL 8.72, ...
본 연구는 소상공인을 대상으로 지속적 경쟁우위를 달성하기 위하여 기업가정신이 어떠한 영향을 미치는지 검증하였다. 특히 자원기반이론을 바탕으로 기업가정신과 지속적 경쟁우위 간의 관계에 있어 자원과 역량의 매개효과를 확인하고, 환경의 역동성의 조절효과를 분석하였다. 이를 검증하기 위하여 본 연구는 국내 소상공인 기업가를 대상으로 수집된 409부의 설문자료를 바탕으로 분석을 실시하였으며, 제시된 가설들을 검증하기 위하여 LISREL 8.72, SPSS 21.0과 Process MACRO를 이용하여 실증분석을 실시하였다. 구체적인 실증분석결과는 다음과 같다. 첫째 기업가정신은 자원인 마케팅 자원 및 기술 자원 투입을 매개로 마케팅 역량 및 혁신 역량에 유의한 정(+)의 영향을 미쳤다. 둘째, 마케팅 역량 및 혁신 역량을 매개로 자원인 마케팅 자원과 기술 자원의 투입은 지속적 경쟁우위에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 기업가정신과 자원인 마케팅 자원 및 기술 자원 투입 관계에서 환경의 역동성은 마케팅 자원에서만 조절효과를 보이는 것을 확인하였다. 이러한 연구결과는 소상공인이 경쟁력을 갖기 위해서는 마케팅 및 기술 자원에 대한 투자와 이를 통한 마케팅 역량과 혁신 역량의 개발이 중요하다는 점을 시사한다. 본 연구는 지금까지 대기업 및 중소기업을 중심으로 연구된 기업가정신과 지속적 경쟁우위간의 관계를 소상공인을 대상으로 실증 분석함으로 이론적 범위를 확장하였다는 점, 그리고 자원기반이론 관점으로 환경의 역동성과 자원 및 역량이 기업가정신과 지속적 경쟁우위 간의 관계에 있어 어떠한 효과를 보이는지 그 매개효과와 조절효과를 검증했다는 점에서 그 연구의 의의를 지닌다.
본 연구는 소상공인을 대상으로 지속적 경쟁우위를 달성하기 위하여 기업가정신이 어떠한 영향을 미치는지 검증하였다. 특히 자원기반이론을 바탕으로 기업가정신과 지속적 경쟁우위 간의 관계에 있어 자원과 역량의 매개효과를 확인하고, 환경의 역동성의 조절효과를 분석하였다. 이를 검증하기 위하여 본 연구는 국내 소상공인 기업가를 대상으로 수집된 409부의 설문자료를 바탕으로 분석을 실시하였으며, 제시된 가설들을 검증하기 위하여 LISREL 8.72, SPSS 21.0과 Process MACRO를 이용하여 실증분석을 실시하였다. 구체적인 실증분석결과는 다음과 같다. 첫째 기업가정신은 자원인 마케팅 자원 및 기술 자원 투입을 매개로 마케팅 역량 및 혁신 역량에 유의한 정(+)의 영향을 미쳤다. 둘째, 마케팅 역량 및 혁신 역량을 매개로 자원인 마케팅 자원과 기술 자원의 투입은 지속적 경쟁우위에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 기업가정신과 자원인 마케팅 자원 및 기술 자원 투입 관계에서 환경의 역동성은 마케팅 자원에서만 조절효과를 보이는 것을 확인하였다. 이러한 연구결과는 소상공인이 경쟁력을 갖기 위해서는 마케팅 및 기술 자원에 대한 투자와 이를 통한 마케팅 역량과 혁신 역량의 개발이 중요하다는 점을 시사한다. 본 연구는 지금까지 대기업 및 중소기업을 중심으로 연구된 기업가정신과 지속적 경쟁우위간의 관계를 소상공인을 대상으로 실증 분석함으로 이론적 범위를 확장하였다는 점, 그리고 자원기반이론 관점으로 환경의 역동성과 자원 및 역량이 기업가정신과 지속적 경쟁우위 간의 관계에 있어 어떠한 효과를 보이는지 그 매개효과와 조절효과를 검증했다는 점에서 그 연구의 의의를 지닌다.
This study examined how entrepreneurship influences small business people to achieve sustainable competitive advantage. Especially based on Resource-based theory, it is in a relationship with the competitive superiority of the entrepreneurship, confirming the effect of parameters of resources and ca...
This study examined how entrepreneurship influences small business people to achieve sustainable competitive advantage. Especially based on Resource-based theory, it is in a relationship with the competitive superiority of the entrepreneurship, confirming the effect of parameters of resources and capabilities, and analyzing the moderating effect of environmental dynamics. In order to verify this, in this research, in order to verify the hypothesis presented by carrying out analysis based on 409 copies of the questionnaire materials collected for domestic small business enterprises, LISREL 8.72, Process MACRO and Empirical analysis was conducted using SPSS 21.0. The results of concrete empirical analysis are as follows. First of all, entrepreneurship had a significant positive (+) influence on marketing capabilities and innovation capabilities through the mediating of marketing resources and technology resources. Secondly, with marketing capabilities and innovative capabilities mediated, marketing resources and technical resources has been found to have a significant positive (+) effect on sustainable competitive advantage. Thirdly, in the relationship between entrepreneurship and marketing resources and technology resource input, this study confirmed that the dynamic of the environment shows the moderating effect only for marketing resources. The results of this study show that for small business to be competitive, investment of marketing and technology resources and development of marketing capabilities and innovation capabilities through this investment are important. This study expanded the theoretical scope by empirically analyzing the relationship between entrepreneurship and sustainable competitive advantage that large and small businesses have studied so far. This study is important in that it examines the relationship between entrepreneurship and sustainable competitive advantage in the moderating and mediating effect of environment, resources and capabilities in terms of Resource-based theory.
This study examined how entrepreneurship influences small business people to achieve sustainable competitive advantage. Especially based on Resource-based theory, it is in a relationship with the competitive superiority of the entrepreneurship, confirming the effect of parameters of resources and capabilities, and analyzing the moderating effect of environmental dynamics. In order to verify this, in this research, in order to verify the hypothesis presented by carrying out analysis based on 409 copies of the questionnaire materials collected for domestic small business enterprises, LISREL 8.72, Process MACRO and Empirical analysis was conducted using SPSS 21.0. The results of concrete empirical analysis are as follows. First of all, entrepreneurship had a significant positive (+) influence on marketing capabilities and innovation capabilities through the mediating of marketing resources and technology resources. Secondly, with marketing capabilities and innovative capabilities mediated, marketing resources and technical resources has been found to have a significant positive (+) effect on sustainable competitive advantage. Thirdly, in the relationship between entrepreneurship and marketing resources and technology resource input, this study confirmed that the dynamic of the environment shows the moderating effect only for marketing resources. The results of this study show that for small business to be competitive, investment of marketing and technology resources and development of marketing capabilities and innovation capabilities through this investment are important. This study expanded the theoretical scope by empirically analyzing the relationship between entrepreneurship and sustainable competitive advantage that large and small businesses have studied so far. This study is important in that it examines the relationship between entrepreneurship and sustainable competitive advantage in the moderating and mediating effect of environment, resources and capabilities in terms of Resource-based theory.
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