2013년 ‘네이버웹소설’의 등장 이후 국내 웹소설 시장은 빠르게 성장하면서 웹툰과 함께 한국을 대표하는 원천콘텐츠로 자리를 잡고 있다. 본 연구는 매년 급성장하고 있는 웹소설 콘텐츠의 특성과 그 콘텐츠를 유통하고 있는 웹소설 플랫폼의 특성에 대해 알아보고자 한다. 웹소설은 모바일 접속기기에 최적화된 짧은 문장길이와 연재 형식에 적합한 독립적인 기승전결 구조를 갖추고 있으며, 새로운 향유 요소 추가를 위해 삽화를 제공하는 경우도 있다. 그리고 로맨스, 판타지, 무협 소설 같은 기존의 장르소설을 발전적으로 계승하고 있지만 서사구조는 기존 장르소설과 확연히 다른 차이점을 보이고 있다. 웹소설은 웹툰과 드라마로 장르 전환하기 가장 좋은 원천콘텐츠라고 할 수 있다. 이는 웹소설을 원작으로 장르 전환할 경우 원작 웹소설의 인기에 따른 ...
2013년 ‘네이버웹소설’의 등장 이후 국내 웹소설 시장은 빠르게 성장하면서 웹툰과 함께 한국을 대표하는 원천콘텐츠로 자리를 잡고 있다. 본 연구는 매년 급성장하고 있는 웹소설 콘텐츠의 특성과 그 콘텐츠를 유통하고 있는 웹소설 플랫폼의 특성에 대해 알아보고자 한다. 웹소설은 모바일 접속기기에 최적화된 짧은 문장길이와 연재 형식에 적합한 독립적인 기승전결 구조를 갖추고 있으며, 새로운 향유 요소 추가를 위해 삽화를 제공하는 경우도 있다. 그리고 로맨스, 판타지, 무협 소설 같은 기존의 장르소설을 발전적으로 계승하고 있지만 서사구조는 기존 장르소설과 확연히 다른 차이점을 보이고 있다. 웹소설은 웹툰과 드라마로 장르 전환하기 가장 좋은 원천콘텐츠라고 할 수 있다. 이는 웹소설을 원작으로 장르 전환할 경우 원작 웹소설의 인기에 따른 후광 효과를 기대할 수 있고 원작 웹소설과 전환되는 장르 간에 상호 프로모션이 가능하기 때문이다. 현재 국내에 33개 이상의 웹소설 플랫폼이 서비스 중인데 매출 상위 5개의 플랫폼이 전체 웹소설 매출의 90%를 차지하고 있다. 많은 웹소설 플랫폼이 누구나 자유롭게 웹소설을 연재할 수 있는 개방형 플랫폼을 지향하지만 콘텐츠의 품질에 대한 지속적인 관리가 이루어지지 않는다면 이용자들의 외면을 받을 수밖에 없다. 국내 웹소설 플랫폼의 유료화 전략은 연재 중인 웹소설의 초반 연재분을 무료로 제공하여 이용자의 관심을 유도한 후 일정 회차 이상부터 유료로 전환하여 구매를 유도하는 방식이 가장 많다. 웹소설 플랫폼은 향유자들의 주 접속 기기인 스마트폰에 최적화된 뷰어를 별도 앱을 통해 제공하고 있으며, 가독성을 높이기 위한 기능에 집중하고 있다. 웹소설 플랫폼은 작가와 향유자, 향유자와 향유자 간의 활발한 상호작용을 위한 기능을 지금보다 더 확장할 필요가 있다.
2013년 ‘네이버웹소설’의 등장 이후 국내 웹소설 시장은 빠르게 성장하면서 웹툰과 함께 한국을 대표하는 원천콘텐츠로 자리를 잡고 있다. 본 연구는 매년 급성장하고 있는 웹소설 콘텐츠의 특성과 그 콘텐츠를 유통하고 있는 웹소설 플랫폼의 특성에 대해 알아보고자 한다. 웹소설은 모바일 접속기기에 최적화된 짧은 문장길이와 연재 형식에 적합한 독립적인 기승전결 구조를 갖추고 있으며, 새로운 향유 요소 추가를 위해 삽화를 제공하는 경우도 있다. 그리고 로맨스, 판타지, 무협 소설 같은 기존의 장르소설을 발전적으로 계승하고 있지만 서사구조는 기존 장르소설과 확연히 다른 차이점을 보이고 있다. 웹소설은 웹툰과 드라마로 장르 전환하기 가장 좋은 원천콘텐츠라고 할 수 있다. 이는 웹소설을 원작으로 장르 전환할 경우 원작 웹소설의 인기에 따른 후광 효과를 기대할 수 있고 원작 웹소설과 전환되는 장르 간에 상호 프로모션이 가능하기 때문이다. 현재 국내에 33개 이상의 웹소설 플랫폼이 서비스 중인데 매출 상위 5개의 플랫폼이 전체 웹소설 매출의 90%를 차지하고 있다. 많은 웹소설 플랫폼이 누구나 자유롭게 웹소설을 연재할 수 있는 개방형 플랫폼을 지향하지만 콘텐츠의 품질에 대한 지속적인 관리가 이루어지지 않는다면 이용자들의 외면을 받을 수밖에 없다. 국내 웹소설 플랫폼의 유료화 전략은 연재 중인 웹소설의 초반 연재분을 무료로 제공하여 이용자의 관심을 유도한 후 일정 회차 이상부터 유료로 전환하여 구매를 유도하는 방식이 가장 많다. 웹소설 플랫폼은 향유자들의 주 접속 기기인 스마트폰에 최적화된 뷰어를 별도 앱을 통해 제공하고 있으며, 가독성을 높이기 위한 기능에 집중하고 있다. 웹소설 플랫폼은 작가와 향유자, 향유자와 향유자 간의 활발한 상호작용을 위한 기능을 지금보다 더 확장할 필요가 있다.
The domestic market of web novels has been growing rapidly since the appearance of ‘Naver Web Novel’ in 2013 and becoming one of the representative source contents along with webtoon in Korea.
This thesis explores two main issues: (i) the characteristics of contents in web novels growing dr...
The domestic market of web novels has been growing rapidly since the appearance of ‘Naver Web Novel’ in 2013 and becoming one of the representative source contents along with webtoon in Korea.
This thesis explores two main issues: (i) the characteristics of contents in web novels growing dramatically every year and (ii) those of the platforms distributing them.
Web novels use short sentence structures optimized for mobile devices; they have independent episodes suitable for the serial form with the four steps in compositions: introduction, development, turn, and conclusion; they add illustrations in order to supplement new enjoyment. They have sharply different narrative structures from the existing genre novels, such as romance, fantasy, knight-errant novels, and so on even though they are developing such genre novels. They become sufficient source contents that are easily adapted into other genres, such as webtoon and drama. When a popular web novel as an original is adapted to another genre, it is expected to create the halo effect from the original and the mutual promotion between them.
Out of more than thirty three web novel platforms currently being served in Korea, the top five platforms are predominating 90% of the total sales in the market. Under this circumstance, many web novel platforms are aiming at the open platforms in which anyone is free to serialize web novels; however, they can be shunned by readers unless they keep the platforms fully-qualified. One of the most frequently adopted payment strategies across the domestic platforms is “freemium”: after attracting the public by offering free serial novels at an early stage, they begin to charge the readers in the following episodes of the series. The web novel platforms are providing the readers with the optimized apps for mobile devices. Meanwhile, they are zeroing in on the functions to improve the readability. They are also being in dire need of expanding the functions for the active interactions both between writer and the readers and between the readers.
The domestic market of web novels has been growing rapidly since the appearance of ‘Naver Web Novel’ in 2013 and becoming one of the representative source contents along with webtoon in Korea.
This thesis explores two main issues: (i) the characteristics of contents in web novels growing dramatically every year and (ii) those of the platforms distributing them.
Web novels use short sentence structures optimized for mobile devices; they have independent episodes suitable for the serial form with the four steps in compositions: introduction, development, turn, and conclusion; they add illustrations in order to supplement new enjoyment. They have sharply different narrative structures from the existing genre novels, such as romance, fantasy, knight-errant novels, and so on even though they are developing such genre novels. They become sufficient source contents that are easily adapted into other genres, such as webtoon and drama. When a popular web novel as an original is adapted to another genre, it is expected to create the halo effect from the original and the mutual promotion between them.
Out of more than thirty three web novel platforms currently being served in Korea, the top five platforms are predominating 90% of the total sales in the market. Under this circumstance, many web novel platforms are aiming at the open platforms in which anyone is free to serialize web novels; however, they can be shunned by readers unless they keep the platforms fully-qualified. One of the most frequently adopted payment strategies across the domestic platforms is “freemium”: after attracting the public by offering free serial novels at an early stage, they begin to charge the readers in the following episodes of the series. The web novel platforms are providing the readers with the optimized apps for mobile devices. Meanwhile, they are zeroing in on the functions to improve the readability. They are also being in dire need of expanding the functions for the active interactions both between writer and the readers and between the readers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.