본 연구는 대학생의 완벽주의적 자기제시가 사회불안에 미치는 영향에서 자기자비와 자기개념 명확성의 매개효과를 확인하고자 실시되었다. 이에 따른 연구 가설은 다음과 같다. 첫째, 자기자비는 완벽주의적 자기제시가 사회불안에 미치는 영향을 유의미하게 매개할 것이다. 둘째, 자기개념 명확성은 완벽주의적 자기제시가 사회불안에 미치는 영향을 유의미하게 매개할 것이다. 셋째, 자기자비와 자기개념 명확성은 완벽주의적 자기제시가 사회불안에 미치는 영향을 유의미하게 이중매개할 것이다. 본 연구의 대상은 전국의 2년제, 3년제, 4년제 대학교 학부생 494명이며, 설문은 완벽주의적 자기제시, 자기자비, 자기개념 명확성, 사회불안으로 구성되었다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 대학생의 완벽주의적 자기제시가 사회불안에 미치는 영향에서 자기자비와 자기개념 명확성의 매개효과를 확인하고자 실시되었다. 이에 따른 연구 가설은 다음과 같다. 첫째, 자기자비는 완벽주의적 자기제시가 사회불안에 미치는 영향을 유의미하게 매개할 것이다. 둘째, 자기개념 명확성은 완벽주의적 자기제시가 사회불안에 미치는 영향을 유의미하게 매개할 것이다. 셋째, 자기자비와 자기개념 명확성은 완벽주의적 자기제시가 사회불안에 미치는 영향을 유의미하게 이중매개할 것이다. 본 연구의 대상은 전국의 2년제, 3년제, 4년제 대학교 학부생 494명이며, 설문은 완벽주의적 자기제시, 자기자비, 자기개념 명확성, 사회불안으로 구성되었다. 수집된 자료는 SPSS 20.0과 AMOS 23 프로그램을 이용하여 통계처리 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 대학생의 완벽주의적 자기제시와 사회불안의 관계에서 자기자비가 완전매개 하는 것으로 나타났다. 둘째, 대학생의 완벽주의적 자기제시와 사회불안의 관계에서 자기개념 명확성이 완전매개 하는 것으로 나타났다. 셋째, 대학생의 완벽주의적 자기제시와 사회불안의 관계에서 자기자비와 자기개념 명확성이 유의하게 이중적으로 완전매개 하는 것으로 나타났다. 이와 같은 연구 결과는 완벽주의적 자기제시 성향이 높더라도 자기자비, 자기개념 명확성과 관련된 개입이 제공될 경우 사회불안을 극복할 수 있음을 시사한다. 따라서 본 연구에서는 완벽주의적 자기제시 성향이 높아 사회불안을 경험하는 내담자를 상담할 때 보다 효과적인 상담개입에 대해 논의하였고, 아울러 본 연구의 의의와 제한점을 제시하였다.
본 연구는 대학생의 완벽주의적 자기제시가 사회불안에 미치는 영향에서 자기자비와 자기개념 명확성의 매개효과를 확인하고자 실시되었다. 이에 따른 연구 가설은 다음과 같다. 첫째, 자기자비는 완벽주의적 자기제시가 사회불안에 미치는 영향을 유의미하게 매개할 것이다. 둘째, 자기개념 명확성은 완벽주의적 자기제시가 사회불안에 미치는 영향을 유의미하게 매개할 것이다. 셋째, 자기자비와 자기개념 명확성은 완벽주의적 자기제시가 사회불안에 미치는 영향을 유의미하게 이중매개할 것이다. 본 연구의 대상은 전국의 2년제, 3년제, 4년제 대학교 학부생 494명이며, 설문은 완벽주의적 자기제시, 자기자비, 자기개념 명확성, 사회불안으로 구성되었다. 수집된 자료는 SPSS 20.0과 AMOS 23 프로그램을 이용하여 통계처리 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 대학생의 완벽주의적 자기제시와 사회불안의 관계에서 자기자비가 완전매개 하는 것으로 나타났다. 둘째, 대학생의 완벽주의적 자기제시와 사회불안의 관계에서 자기개념 명확성이 완전매개 하는 것으로 나타났다. 셋째, 대학생의 완벽주의적 자기제시와 사회불안의 관계에서 자기자비와 자기개념 명확성이 유의하게 이중적으로 완전매개 하는 것으로 나타났다. 이와 같은 연구 결과는 완벽주의적 자기제시 성향이 높더라도 자기자비, 자기개념 명확성과 관련된 개입이 제공될 경우 사회불안을 극복할 수 있음을 시사한다. 따라서 본 연구에서는 완벽주의적 자기제시 성향이 높아 사회불안을 경험하는 내담자를 상담할 때 보다 효과적인 상담개입에 대해 논의하였고, 아울러 본 연구의 의의와 제한점을 제시하였다.
The current study aimed to examine the mediating effect of self-compassion and self-concept clarity on the relationship between perfectionistic self-presentation and social anxiety of college students. The research hypotheses were as follows: First, self-compassion will have mediating effects on the...
The current study aimed to examine the mediating effect of self-compassion and self-concept clarity on the relationship between perfectionistic self-presentation and social anxiety of college students. The research hypotheses were as follows: First, self-compassion will have mediating effects on the relationship between perfectionistic self-presentation and social anxiety. Second, self-concept clarity will have mediating effects on the relationship between perfectionistic self-presentation and social anxiety. Third, self-compassion and self-concept clarity will have double mediating effects on the relationship between perfectionistic self-presentation and social anxiety. The subjects of this study were 494 college students from all over the country. The questionnaire consisted of items on perfectionistic self-presentation, social anxiety, self-compassion, and self-concept clarity. The collected data were statistically analyzed using SPSS 20.0 and AMOS 23 software. The results of this study were as follows: First, self-compassion had a full mediation effect between perfectionistic self-presentation and social anxiety of college students. Second, self-concept clarity had a full mediation effect between perfectionistic self-presentation and social anxiety of college students. Third, self-compassion and self-concept clarity were identified as double mediation variables between the perfectionistic self-presentation and social anxiety of college students. Such results suggest that even if one has high tendency to engage in perfectionistic self–presentation, he or she can overcome social anxiety if appropriate interventions regarding self-compassion and self-concept clarity are provided. Therefore, this study discusses ways to provide more effective counselling interventions for clients experiencing social anxiety due to high tendency to engage in perfectionistic self-presentation. The significance and limitation of this study are also discussed.
The current study aimed to examine the mediating effect of self-compassion and self-concept clarity on the relationship between perfectionistic self-presentation and social anxiety of college students. The research hypotheses were as follows: First, self-compassion will have mediating effects on the relationship between perfectionistic self-presentation and social anxiety. Second, self-concept clarity will have mediating effects on the relationship between perfectionistic self-presentation and social anxiety. Third, self-compassion and self-concept clarity will have double mediating effects on the relationship between perfectionistic self-presentation and social anxiety. The subjects of this study were 494 college students from all over the country. The questionnaire consisted of items on perfectionistic self-presentation, social anxiety, self-compassion, and self-concept clarity. The collected data were statistically analyzed using SPSS 20.0 and AMOS 23 software. The results of this study were as follows: First, self-compassion had a full mediation effect between perfectionistic self-presentation and social anxiety of college students. Second, self-concept clarity had a full mediation effect between perfectionistic self-presentation and social anxiety of college students. Third, self-compassion and self-concept clarity were identified as double mediation variables between the perfectionistic self-presentation and social anxiety of college students. Such results suggest that even if one has high tendency to engage in perfectionistic self–presentation, he or she can overcome social anxiety if appropriate interventions regarding self-compassion and self-concept clarity are provided. Therefore, this study discusses ways to provide more effective counselling interventions for clients experiencing social anxiety due to high tendency to engage in perfectionistic self-presentation. The significance and limitation of this study are also discussed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.