20세기에 일어난 산업혁명이 전 세계로 확산되면서 공업기술의 고속발전이 인류 문명에 크게 기여해 왔다. 오늘날 환경 문제는 전 세계가 관심을 가지는 문제로, 소음공해문제 역시 해결해야 할 중요한 문제 중 하나로 선정되었다. 소음은 대부분의 산업국가에서 국민 생활의 질(quality of life)을 심각하게 위해할 뿐 아니라 가장 많은 진정을 야기 시키는 오염원으로 인식되고 있다. 한국에서도 1980년대 이후의 급속한 산업화로 인한 공업단지의 수적·양적 증가로 공단지역에서 근무하는 작업자에 대한 폭로의 기회가 증가하고 있다. 소음성 난청으로 직업병 요양 승인을 받은 근로자들의 종사 업종 분석결과 2008년 기준 소음성난청자 총 220명 중 28.2%인 62명이 선박건조 및 수리업에서 발생하였으며, 2007년도 역시 소음성 난청자 237명 중 동 업종에서 30.8%인 73명이 발생하는 등 선박건조 및 수리업에서 가장 많은 소음성 난청자가 발생하고 있다. 선박 자체의 소음진동에 관한 연구 및 선박건조 및 수리업 종사자의 이명특성 등에 대한 연구들은 이루어져 왔으나, 선박건조 및 수리 공정에서 발생하는 소음 특성에 대한 연구 자료는 부족한 실정이므로, 동 업종의 소음발생 공정 및 주 소음원의 실태 파악과 소음관리방안 마련이 필요하다.
본 연구의 내용은 다음과 같다. 조선소 건조과정에서 공정별 소음을 측정하고 분석하였다. 조선소의 소음원은 그라인딩, 해머타격, 팬, 곡직, 용접, 크레인, ...
20세기에 일어난 산업혁명이 전 세계로 확산되면서 공업기술의 고속발전이 인류 문명에 크게 기여해 왔다. 오늘날 환경 문제는 전 세계가 관심을 가지는 문제로, 소음공해문제 역시 해결해야 할 중요한 문제 중 하나로 선정되었다. 소음은 대부분의 산업국가에서 국민 생활의 질(quality of life)을 심각하게 위해할 뿐 아니라 가장 많은 진정을 야기 시키는 오염원으로 인식되고 있다. 한국에서도 1980년대 이후의 급속한 산업화로 인한 공업단지의 수적·양적 증가로 공단지역에서 근무하는 작업자에 대한 폭로의 기회가 증가하고 있다. 소음성 난청으로 직업병 요양 승인을 받은 근로자들의 종사 업종 분석결과 2008년 기준 소음성난청자 총 220명 중 28.2%인 62명이 선박건조 및 수리업에서 발생하였으며, 2007년도 역시 소음성 난청자 237명 중 동 업종에서 30.8%인 73명이 발생하는 등 선박건조 및 수리업에서 가장 많은 소음성 난청자가 발생하고 있다. 선박 자체의 소음진동에 관한 연구 및 선박건조 및 수리업 종사자의 이명특성 등에 대한 연구들은 이루어져 왔으나, 선박건조 및 수리 공정에서 발생하는 소음 특성에 대한 연구 자료는 부족한 실정이므로, 동 업종의 소음발생 공정 및 주 소음원의 실태 파악과 소음관리방안 마련이 필요하다.
본 연구의 내용은 다음과 같다. 조선소 건조과정에서 공정별 소음을 측정하고 분석하였다. 조선소의 소음원은 그라인딩, 해머타격, 팬, 곡직, 용접, 크레인, 플라즈마 절단, 에어레스(airless), 반자동 용접, 공기 압축기, 쇼트 탈청시설, 도장, 집진기, 플렛 바(flat bar) 절단기, 프레스(press) 등이 있다. 조선소 건조 중 선박 내부의 소음원은 제습기, 터보 팬, 엔진, 발전기, 임팩트 등이 있다. 조선소 건조 및 수리과정에서 발생하는 소음원의 등가소음레벨은 74.2∼110.1 dB(A)이었고, 소음발생은 500∼8,000 Hz 등 전 주파수 대역에서 발생하고 있었다. 선박건조 및 수리업의 소음평가는 대형, 중형, 소형 조선소 각 1개소와 부품 제조 조선소 1개소, 수리업 1개소를 선정하였는데, 그라인딩 소음의 경우 대형 조선소에서는 저주파수 대역에서 높은 소음레벨을 나타내고 있고, 중형 조선소에서는 1,000 Hz 이상의 고주파수 대역에서 높은 소음레벨을 나타내고 있는데 이는 조선소에서 조립하는 작업 대상물의 규모와 관련이 있는 것으로 판단된다.
조선소의 주요 소음발생구역을 구분하고, 소음 저감이 필요한 구역을 파악하기 위하여 조선소별 소음지도를 작성하였다. 소음지도는 주파수 대역별로 구분하였다. 소음지도를 통해서 대형 조선소는 곡직작업과 쇼트 탈청시설, 팬, 해머작업, 집진기, 그라인딩, 반자동 용접 등이 대부분 90 dB(A)를 초과하는 주요 소음원임을 알 수 있었다. 중형 조선소는 해머작업과 그라인딩, 경보음 등이 90 dB(A)를 초과하고 있었다. 소형 조선소의 경우에는 대형조선소나 중형조선소에 비해 소음원의 수는 적었지만 소음원의 종류가 다양한 특징을 가지고 있었다. 대형 조선소에서의 소음원의 위치는 전 공장에 걸쳐 분포되어 있는 반면, 중형 조선소나 소형 조선소는 소음원의 위치가 몇 개소에 한정되고 있었다. 대형 조선소의 경우에는 90dB(A)를 초과하는 소음원의 종류가 8가지 정도인 반면 중형 조선소의 경우에는 4가지, 소형 조선소의 경우 10가지 정도이었다. 소음원의 규모가 조선소 전체의 소음레벨과는 큰 연관이 없었으며, 작업의 형태에 따라 소음레벨이 변할 수 있는 것을 파악할 수 있었다.
20세기에 일어난 산업혁명이 전 세계로 확산되면서 공업기술의 고속발전이 인류 문명에 크게 기여해 왔다. 오늘날 환경 문제는 전 세계가 관심을 가지는 문제로, 소음공해문제 역시 해결해야 할 중요한 문제 중 하나로 선정되었다. 소음은 대부분의 산업국가에서 국민 생활의 질(quality of life)을 심각하게 위해할 뿐 아니라 가장 많은 진정을 야기 시키는 오염원으로 인식되고 있다. 한국에서도 1980년대 이후의 급속한 산업화로 인한 공업단지의 수적·양적 증가로 공단지역에서 근무하는 작업자에 대한 폭로의 기회가 증가하고 있다. 소음성 난청으로 직업병 요양 승인을 받은 근로자들의 종사 업종 분석결과 2008년 기준 소음성난청자 총 220명 중 28.2%인 62명이 선박건조 및 수리업에서 발생하였으며, 2007년도 역시 소음성 난청자 237명 중 동 업종에서 30.8%인 73명이 발생하는 등 선박건조 및 수리업에서 가장 많은 소음성 난청자가 발생하고 있다. 선박 자체의 소음진동에 관한 연구 및 선박건조 및 수리업 종사자의 이명특성 등에 대한 연구들은 이루어져 왔으나, 선박건조 및 수리 공정에서 발생하는 소음 특성에 대한 연구 자료는 부족한 실정이므로, 동 업종의 소음발생 공정 및 주 소음원의 실태 파악과 소음관리방안 마련이 필요하다.
본 연구의 내용은 다음과 같다. 조선소 건조과정에서 공정별 소음을 측정하고 분석하였다. 조선소의 소음원은 그라인딩, 해머타격, 팬, 곡직, 용접, 크레인, 플라즈마 절단, 에어레스(airless), 반자동 용접, 공기 압축기, 쇼트 탈청시설, 도장, 집진기, 플렛 바(flat bar) 절단기, 프레스(press) 등이 있다. 조선소 건조 중 선박 내부의 소음원은 제습기, 터보 팬, 엔진, 발전기, 임팩트 등이 있다. 조선소 건조 및 수리과정에서 발생하는 소음원의 등가소음레벨은 74.2∼110.1 dB(A)이었고, 소음발생은 500∼8,000 Hz 등 전 주파수 대역에서 발생하고 있었다. 선박건조 및 수리업의 소음평가는 대형, 중형, 소형 조선소 각 1개소와 부품 제조 조선소 1개소, 수리업 1개소를 선정하였는데, 그라인딩 소음의 경우 대형 조선소에서는 저주파수 대역에서 높은 소음레벨을 나타내고 있고, 중형 조선소에서는 1,000 Hz 이상의 고주파수 대역에서 높은 소음레벨을 나타내고 있는데 이는 조선소에서 조립하는 작업 대상물의 규모와 관련이 있는 것으로 판단된다.
조선소의 주요 소음발생구역을 구분하고, 소음 저감이 필요한 구역을 파악하기 위하여 조선소별 소음지도를 작성하였다. 소음지도는 주파수 대역별로 구분하였다. 소음지도를 통해서 대형 조선소는 곡직작업과 쇼트 탈청시설, 팬, 해머작업, 집진기, 그라인딩, 반자동 용접 등이 대부분 90 dB(A)를 초과하는 주요 소음원임을 알 수 있었다. 중형 조선소는 해머작업과 그라인딩, 경보음 등이 90 dB(A)를 초과하고 있었다. 소형 조선소의 경우에는 대형조선소나 중형조선소에 비해 소음원의 수는 적었지만 소음원의 종류가 다양한 특징을 가지고 있었다. 대형 조선소에서의 소음원의 위치는 전 공장에 걸쳐 분포되어 있는 반면, 중형 조선소나 소형 조선소는 소음원의 위치가 몇 개소에 한정되고 있었다. 대형 조선소의 경우에는 90dB(A)를 초과하는 소음원의 종류가 8가지 정도인 반면 중형 조선소의 경우에는 4가지, 소형 조선소의 경우 10가지 정도이었다. 소음원의 규모가 조선소 전체의 소음레벨과는 큰 연관이 없었으며, 작업의 형태에 따라 소음레벨이 변할 수 있는 것을 파악할 수 있었다.
The rapid development of the industry has being promoting progress of human civilization since the industrial revolution in last century. Nowadays, the environment problems have been paid more attention and gradually become a very hot topic, and the noise pollution is always one of the key problems ...
The rapid development of the industry has being promoting progress of human civilization since the industrial revolution in last century. Nowadays, the environment problems have been paid more attention and gradually become a very hot topic, and the noise pollution is always one of the key problems people have to grappled with in the society.
Noise is recognized as a source of pollution that causes the greatest number of complaints as well as seriously harming the quality of life in most industrial countries. In Korea, since the 1980s, the increase in the number and quantity of industrial parks caused by the rapid development of industrialization has also increased the opportunity for workers in the industrial park to expose the noise environment. Analysis of occupational types of workers engaged in occupational health treatment for hearing loss due to noise. In 2008, 62 out of the 220 people with noise induced hearing loss were engaged in ship building and repair industry. In 2007, about 73 of the 237 people with noise hearing impairment were engaged in ship building and repair industry. Studies on the noise and vibration of the ship itself and the tinnitus characteristics of the shipbuilding and repair industry practitioners have been completed. However, the research data on the noise characteristics during the construction and repair of the ship are inadequate, therefore, it is very necessary to master the engineering noise and the actual noise sources of the industry and manage noise management programs.
To do this, a noise management plan is needed. It should incluede a generated sound process from the main sources of disturbance in the ship-building areas. The noise from each source should be measured during the ship construction and the repair process separately, to accurately identify all workplace noise problems. Noise measurements and analyses on the basis of the results from the main source of disturbance are necessary to obtain more substantial data. There can be obtained by performing surveys on the main source of interference. Furthermore, a soundproof plan and a measurement of noise from the inspection process are necessary to survey the main source of interference. And a soundproof measurement will identify the amount of noise reduction needed for a hearing-safe working environment.
The object of this paper is to examine the noise generating mechanism at ship construction and repair precess. To accomplish the object, A noise generating mechanism of high noise machine, which is mounted in the ship construction and repair process, was investigated. The measurement method of the noise for the machine by ship construction were investigated. The noise at the 250 points of the manufacturing process machine in the 40 processes of the 3 factories, 3 business fields was measured. The database of the noise was built from the measurement data. The major sound sources and frequency range for the manufacturing process of metal material product machine was investigated.
Noise was measured and analyzed during shipbuilding. Shipyard noise sources are grinding, hammer blowers, welding, cranes, plasma cutting, airless, semi-automatic welding, air compressors, short rust removal equipment, painting work, dust collectors, flat bar cutters, presses, etc. During the construction of the shipyard, the noise sources inside the boat were dehumidifiers, turbofans, engines, generators and impacts. The equivalent noise level of noise sources generated during shipbuilding construction and repair is 74.2 to 110.1dB(A), noise is generated in all frequency bands such as 500 to 8,000Hz. For the noise assessment of the shipbuilding and repair industry, a large shipyard, a medium shipyard, and a small shipyard were selected, and a parts-manufacturing shipyard and a repair shop were selected. When testing grinder noise, large shipyards show high noise levels at low frequencies, while medium sized shipyards show high noise levels at high frequencies above 1000Hz, which is related to the size of objects assembled in the shipyard.
In order to identify the major noise generating areas of the shipyard and to identify areas where noise reduction is required, noise maps for each shipyard were prepared. Noise map is classified by frequency band. Through the noise map, it was found that the large shipyard is the main noise source with more than 90 dB(A) in most of the sewing work, the shoveling facility, fan, hammer work, dust collector, gliding, and semi - automatic welding. The medium shipyard had hammer work, gliding, and alarm sound exceeding 90 dB(A). In the case of a small shipyard, the number of noise sources was smaller than that of a large shipyard or a medium-sized shipyard, but the types of noise sources were various. The location of the noise sources in the large shipyard is distributed throughout the entire factory, while in the medium shipyard or small shipyard, the location of the noise source is limited to several places. In the case of a large shipyard, there were eight types of noise sources exceeding 90 dB(A), while four were in medium shipyards and ten in small shipyards. The size of the noise source was not related to the noise level of the shipyard as a whole, and the noise level could be changed depending on the type of work.
Some effective conclusions are obtained from the analysis of the experiment results, despite some uncertain factors in the experiment. There are some errors between the experimental data and theoretical ones; however, it is believed that more valuable results could be obtained through the improvement and debugging of experiment after analyzing these issues in the experiment. Finally, researchers in this study measured tests on the noise and the vibration process, and the noise caused by operations allowed for an investigation on the suitability of certain environmental conditions. Noise-related programs can be used to predict the noise distribution of the noise level characteristic. This can help identify and reduce the presence of sound interference through sound proofing measures.
The rapid development of the industry has being promoting progress of human civilization since the industrial revolution in last century. Nowadays, the environment problems have been paid more attention and gradually become a very hot topic, and the noise pollution is always one of the key problems people have to grappled with in the society.
Noise is recognized as a source of pollution that causes the greatest number of complaints as well as seriously harming the quality of life in most industrial countries. In Korea, since the 1980s, the increase in the number and quantity of industrial parks caused by the rapid development of industrialization has also increased the opportunity for workers in the industrial park to expose the noise environment. Analysis of occupational types of workers engaged in occupational health treatment for hearing loss due to noise. In 2008, 62 out of the 220 people with noise induced hearing loss were engaged in ship building and repair industry. In 2007, about 73 of the 237 people with noise hearing impairment were engaged in ship building and repair industry. Studies on the noise and vibration of the ship itself and the tinnitus characteristics of the shipbuilding and repair industry practitioners have been completed. However, the research data on the noise characteristics during the construction and repair of the ship are inadequate, therefore, it is very necessary to master the engineering noise and the actual noise sources of the industry and manage noise management programs.
To do this, a noise management plan is needed. It should incluede a generated sound process from the main sources of disturbance in the ship-building areas. The noise from each source should be measured during the ship construction and the repair process separately, to accurately identify all workplace noise problems. Noise measurements and analyses on the basis of the results from the main source of disturbance are necessary to obtain more substantial data. There can be obtained by performing surveys on the main source of interference. Furthermore, a soundproof plan and a measurement of noise from the inspection process are necessary to survey the main source of interference. And a soundproof measurement will identify the amount of noise reduction needed for a hearing-safe working environment.
The object of this paper is to examine the noise generating mechanism at ship construction and repair precess. To accomplish the object, A noise generating mechanism of high noise machine, which is mounted in the ship construction and repair process, was investigated. The measurement method of the noise for the machine by ship construction were investigated. The noise at the 250 points of the manufacturing process machine in the 40 processes of the 3 factories, 3 business fields was measured. The database of the noise was built from the measurement data. The major sound sources and frequency range for the manufacturing process of metal material product machine was investigated.
Noise was measured and analyzed during shipbuilding. Shipyard noise sources are grinding, hammer blowers, welding, cranes, plasma cutting, airless, semi-automatic welding, air compressors, short rust removal equipment, painting work, dust collectors, flat bar cutters, presses, etc. During the construction of the shipyard, the noise sources inside the boat were dehumidifiers, turbofans, engines, generators and impacts. The equivalent noise level of noise sources generated during shipbuilding construction and repair is 74.2 to 110.1dB(A), noise is generated in all frequency bands such as 500 to 8,000Hz. For the noise assessment of the shipbuilding and repair industry, a large shipyard, a medium shipyard, and a small shipyard were selected, and a parts-manufacturing shipyard and a repair shop were selected. When testing grinder noise, large shipyards show high noise levels at low frequencies, while medium sized shipyards show high noise levels at high frequencies above 1000Hz, which is related to the size of objects assembled in the shipyard.
In order to identify the major noise generating areas of the shipyard and to identify areas where noise reduction is required, noise maps for each shipyard were prepared. Noise map is classified by frequency band. Through the noise map, it was found that the large shipyard is the main noise source with more than 90 dB(A) in most of the sewing work, the shoveling facility, fan, hammer work, dust collector, gliding, and semi - automatic welding. The medium shipyard had hammer work, gliding, and alarm sound exceeding 90 dB(A). In the case of a small shipyard, the number of noise sources was smaller than that of a large shipyard or a medium-sized shipyard, but the types of noise sources were various. The location of the noise sources in the large shipyard is distributed throughout the entire factory, while in the medium shipyard or small shipyard, the location of the noise source is limited to several places. In the case of a large shipyard, there were eight types of noise sources exceeding 90 dB(A), while four were in medium shipyards and ten in small shipyards. The size of the noise source was not related to the noise level of the shipyard as a whole, and the noise level could be changed depending on the type of work.
Some effective conclusions are obtained from the analysis of the experiment results, despite some uncertain factors in the experiment. There are some errors between the experimental data and theoretical ones; however, it is believed that more valuable results could be obtained through the improvement and debugging of experiment after analyzing these issues in the experiment. Finally, researchers in this study measured tests on the noise and the vibration process, and the noise caused by operations allowed for an investigation on the suitability of certain environmental conditions. Noise-related programs can be used to predict the noise distribution of the noise level characteristic. This can help identify and reduce the presence of sound interference through sound proofing measures.
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