본 논문은 남도 민요 중 새타령의 선율을 변주한 김계옥 작곡 25현가야금 독주곡 ‘나랑 새랑’ 에 관한 분석 연구이다.
‘나랑 새랑’은 총 239마디로 구성되어 되어 있으며, 음악적 흐름에 따라 6악장으로 구분한다. 각 악장의 선율분석은 주제선율 부분은 , 연결구 부분은 , motive 부분은 로 나누어 분석하였으며 각 악장에 나타난 리듬형태는 오른손, 왼손으로 구분하여 악곡 분석을 하였다.
1악장은 제1마디~제3마디까지 총 3마디이며 Cm조성으로 자유박자이다. 1악장의 선율형태는 주제선율-연결구가 반복되고 주제선율은 음의 시가를 길게, 주제선율 사이의 연결음들은 음의 시가를 짧게 하여 리듬의 대조와 함께 주제선율을 부각시킨다. 이후 주제선율과 연결구는 반복적으로 나타나고 motive①을 제시하며 1악장을 맺는다.
2악장은 제4마디~제83마디까지 총 79마디이며 Cm조성으로 중모리장단이다. 2악장의 선율형태는 2-1, 2-2, 2-3, 2-4로 구분하고, 단락별로 --------로 구분된다. 원곡선율이 주를 이루고 오음음계에 의한 invesion진행이 동형리듬진행, ...
본 논문은 남도 민요 중 새타령의 선율을 변주한 김계옥 작곡 25현가야금 독주곡 ‘나랑 새랑’ 에 관한 분석 연구이다.
‘나랑 새랑’은 총 239마디로 구성되어 되어 있으며, 음악적 흐름에 따라 6악장으로 구분한다. 각 악장의 선율분석은 주제선율 부분은 , 연결구 부분은 , motive 부분은 로 나누어 분석하였으며 각 악장에 나타난 리듬형태는 오른손, 왼손으로 구분하여 악곡 분석을 하였다.
1악장은 제1마디~제3마디까지 총 3마디이며 Cm조성으로 자유박자이다. 1악장의 선율형태는 주제선율-연결구가 반복되고 주제선율은 음의 시가를 길게, 주제선율 사이의 연결음들은 음의 시가를 짧게 하여 리듬의 대조와 함께 주제선율을 부각시킨다. 이후 주제선율과 연결구는 반복적으로 나타나고 motive①을 제시하며 1악장을 맺는다.
2악장은 제4마디~제83마디까지 총 79마디이며 Cm조성으로 중모리장단이다. 2악장의 선율형태는 2-1, 2-2, 2-3, 2-4로 구분하고, 단락별로 --------로 구분된다. 원곡선율이 주를 이루고 오음음계에 의한 invesion진행이 동형리듬진행, ostinato, ⅰ화성의 분산화음, 리듬의 축소 및 확대를 통해 연결된다. 리듬형태는 오른손과 왼손을 포함하여 과 이 각각 39회와 27회 출현으로 가장 많았으며 동형 리듬형에 의한 반주형태이다.
3악장은 제84마디~제132마디까지 총 48마디이며 Fm조성으로 자진모리장단이다. 3악장의 선율형태는 단락별로 ------로 구분된다. 주제선율이 제시된 후 오음음계에 의한 invesion진행이 리듬의 확대 및 축소를 통해 발전되어진다. 리듬형태는 오른손의 리듬이 이 6회, 왼손의 리듬은 이 4회 출현으로 가장 많았으며 리듬발전을 통한 반주형태이다.
4악장은 제133마디~제142마디까지 총 10마디이며 Cm조성으로 Cadenza부분이다. accel.의 빠르기로 연주자의 기량이 돋보이는 부분이다. 선율형태는 F음과 G음이 16분음표로 빠르게 연주되어 3악장의 Fm에서 Cm로의 전조가 자연스럽게 이루어진다. 작곡가는 2분박과 3분박의 교차진행과 오음음계의 자리바꿈을 통한 inversion진행으로 화려한 색채감을 부여하고 빠른 리듬의 축소와 확대를 통하여 긴장과 이완을 유도한다. 또한 다양한 리듬은 동형진행을 통해 통일감을 주어 선율을 안정시켰다.
5악장은 제143마디~제194마디까지 총 51마디이며, Cm→Fm로 전조되며 단모리장단이다. 5악장의 선율형태는 단락별로 -------로 구분된다. 주제선율이 제시된 후 motive의 선율과의 교차진행이 반복되고, 주제선율의 문답형식과 동일선율의 확대 및 축소진행이 반복되어 발전되어진다. 리듬형태는 오른손과 왼손을 포함하여 이 총 32회 출현으로 가장 많았으며 동형 리듬형에 의한 반주형태이다.
6악장은 제195마디~제239마디까지 총 44마디이며 Cm조성으로 굿거리장단이다. 6악장의 선율형태는 단락별 -----로 구분된다. 원곡선율이 주를 이루고 주제선율의 문답형식과 ⅰ화성의 수직적ㆍ수평적 선율진행을 통해 발전되어진다. 리듬형태는 오른손과 왼손을 포함하여 리듬이 6회 출현으로 가장 많았으며 리듬발전을 통한 반주형태이다.
김계옥 작곡 25현가야금 독주곡 ‘나랑 새랑’은 악보로만 출판되어진 곡으로 이러한 곡을 분석하는 것은 새로운 시각과 기회를 열어 주는 좋은 기회가 될 것이다.
따라서 본 논문에서는 ‘나랑 새랑’의 음악적 분석을 통해 곡의 구조와 특징을 제시함으로써 앞으로 이 곡을 연주하는 연주자의 표현방법과 곡의 해석에 도움이 되고자 한다.
본 논문은 남도 민요 중 새타령의 선율을 변주한 김계옥 작곡 25현가야금 독주곡 ‘나랑 새랑’ 에 관한 분석 연구이다.
‘나랑 새랑’은 총 239마디로 구성되어 되어 있으며, 음악적 흐름에 따라 6악장으로 구분한다. 각 악장의 선율분석은 주제선율 부분은 , 연결구 부분은 , motive 부분은 로 나누어 분석하였으며 각 악장에 나타난 리듬형태는 오른손, 왼손으로 구분하여 악곡 분석을 하였다.
1악장은 제1마디~제3마디까지 총 3마디이며 Cm조성으로 자유박자이다. 1악장의 선율형태는 주제선율-연결구가 반복되고 주제선율은 음의 시가를 길게, 주제선율 사이의 연결음들은 음의 시가를 짧게 하여 리듬의 대조와 함께 주제선율을 부각시킨다. 이후 주제선율과 연결구는 반복적으로 나타나고 motive①을 제시하며 1악장을 맺는다.
2악장은 제4마디~제83마디까지 총 79마디이며 Cm조성으로 중모리장단이다. 2악장의 선율형태는 2-1, 2-2, 2-3, 2-4로 구분하고, 단락별로 --------로 구분된다. 원곡선율이 주를 이루고 오음음계에 의한 invesion진행이 동형리듬진행, ostinato, ⅰ화성의 분산화음, 리듬의 축소 및 확대를 통해 연결된다. 리듬형태는 오른손과 왼손을 포함하여 과 이 각각 39회와 27회 출현으로 가장 많았으며 동형 리듬형에 의한 반주형태이다.
3악장은 제84마디~제132마디까지 총 48마디이며 Fm조성으로 자진모리장단이다. 3악장의 선율형태는 단락별로 ------로 구분된다. 주제선율이 제시된 후 오음음계에 의한 invesion진행이 리듬의 확대 및 축소를 통해 발전되어진다. 리듬형태는 오른손의 리듬이 이 6회, 왼손의 리듬은 이 4회 출현으로 가장 많았으며 리듬발전을 통한 반주형태이다.
4악장은 제133마디~제142마디까지 총 10마디이며 Cm조성으로 Cadenza부분이다. accel.의 빠르기로 연주자의 기량이 돋보이는 부분이다. 선율형태는 F음과 G음이 16분음표로 빠르게 연주되어 3악장의 Fm에서 Cm로의 전조가 자연스럽게 이루어진다. 작곡가는 2분박과 3분박의 교차진행과 오음음계의 자리바꿈을 통한 inversion진행으로 화려한 색채감을 부여하고 빠른 리듬의 축소와 확대를 통하여 긴장과 이완을 유도한다. 또한 다양한 리듬은 동형진행을 통해 통일감을 주어 선율을 안정시켰다.
5악장은 제143마디~제194마디까지 총 51마디이며, Cm→Fm로 전조되며 단모리장단이다. 5악장의 선율형태는 단락별로 -------로 구분된다. 주제선율이 제시된 후 motive의 선율과의 교차진행이 반복되고, 주제선율의 문답형식과 동일선율의 확대 및 축소진행이 반복되어 발전되어진다. 리듬형태는 오른손과 왼손을 포함하여 이 총 32회 출현으로 가장 많았으며 동형 리듬형에 의한 반주형태이다.
6악장은 제195마디~제239마디까지 총 44마디이며 Cm조성으로 굿거리장단이다. 6악장의 선율형태는 단락별 -----로 구분된다. 원곡선율이 주를 이루고 주제선율의 문답형식과 ⅰ화성의 수직적ㆍ수평적 선율진행을 통해 발전되어진다. 리듬형태는 오른손과 왼손을 포함하여 리듬이 6회 출현으로 가장 많았으며 리듬발전을 통한 반주형태이다.
김계옥 작곡 25현가야금 독주곡 ‘나랑 새랑’은 악보로만 출판되어진 곡으로 이러한 곡을 분석하는 것은 새로운 시각과 기회를 열어 주는 좋은 기회가 될 것이다.
따라서 본 논문에서는 ‘나랑 새랑’의 음악적 분석을 통해 곡의 구조와 특징을 제시함으로써 앞으로 이 곡을 연주하는 연주자의 표현방법과 곡의 해석에 도움이 되고자 한다.
This study analyzed 「Nalang Saelang」 a 25 stringed gayageum solo composed by Kim Kye Ok which was modified the melodies from Saetaryung(Bird Song), a folk song in southern part of Jeollanam-do
「Nalang Saelang」 is composed of 239 bars in total, divided into 6 movements according to the music...
This study analyzed 「Nalang Saelang」 a 25 stringed gayageum solo composed by Kim Kye Ok which was modified the melodies from Saetaryung(Bird Song), a folk song in southern part of Jeollanam-do
「Nalang Saelang」 is composed of 239 bars in total, divided into 6 movements according to the musical flow. Each movement consists of theme melody of , connection part of , and motive parts of , the rhythm type shown in each movement is divided into right and left hands for song analysis.
The first movement is composed of 3 bars in total from the first ~ the third bar, adopts free rhythm for Cm key. In the first movement, the theme melody -connection part is repeated, the theme melody has longer time value while the connection sound between theme melody has shorter time value in order to highlight the theme melody along with the contrast of rhythm. Afterward, the theme melody and connection parts are repeated, the first movement is closed by suggesting motive ①.
The second movement is composed of 79 bars in total from the 4th ~ the 83th bar, it adopts Jungmori jangdan for Cm key. The melody type of the second movement is divided into 2-1, 2-2, 2-3, 2-4, its parts are divided into --------. The original melody takes up most part of song and the invesion progression by the pentatonic scale is connected by the same type rhythm progression, the ostinato, the decentralized harmonization of i harmony, and the reduction and expansion of the rhythm. Including right and left hands, and appear the most 39times and 27times respectively, which is the accompaniment type according to the same type rhythm.
The third movement is composed of 48 bars in total from the 84th ~ the 132th bar, it adopts Jajinmori jangdan for Fm key. The melody type of the third movement is divided into ------. After the theme melody is suggested, the invesion progression by the pentatonic scale is made through extension and reduction of rhythm. by right hands appear 6 times, by left hands appear 4 times, which were the most frequent, its accompaniment type is made through rhythm development.
The fourth movement is composed of 10 bars in total from the 133th ~ the 142th bar, it adopts Cadenza part for Cm key. The speed of the accel. makes the skill of performer stand out in this part. F and G notes are played rapidly with a sixteenth note, resulting in a natural transition from Fm to Cm in the third movement. The composer grants a brilliant feeling through the cross of half note rhythm and a third note rhythm and inversion through the position change of the pentatonic scale, and induces tension and relaxation through reduction and extension of fast rhythm. In addition, various rhythms stabilized the melody by giving unity through the same type progression. The fifth movement is composed of 51 bars in total from the 143th ~ the 194th bar, it transits from Cm→Fm with Danmori jangdan. The melody shape of the fifth movement is divided into -------. After the theme melody is suggested, the cross with motive melody is repeated, the extension and reduction of the same melody with the question and answer type of theme melody is repeated during the progress of song. Including right and left hands, appears 32 times, which is the most frequent, its accompaniment type is made through the same type rhythm.
The sixth movement is composed of 44 bars in total from the 195th ~ the 239h bar, it transits from Cm→Fm with gutgeori jangdan. The rhythm shape of the fifth movement is divided into -----. The melody of original song takes up most of song, progressed through question and answer type of theme melody and vertical and horizontal melody of i harmony. Including right and left hands, appears 6 times, which is the most frequent, its accompaniment type is made through rhythm progression.
「Nalang Saelang」 a 25 stringed gayageum solo composed by Kim Kye Ok was released with score only, analyzing this song will be a good chance which opens new vision and opportunity.
Therefore, the purpose of this song is to helps the interpretation of song and the expression method of performer who plays this song in the future by suggesting the structure and characteristics of song through musical analysis.
This study analyzed 「Nalang Saelang」 a 25 stringed gayageum solo composed by Kim Kye Ok which was modified the melodies from Saetaryung(Bird Song), a folk song in southern part of Jeollanam-do
「Nalang Saelang」 is composed of 239 bars in total, divided into 6 movements according to the musical flow. Each movement consists of theme melody of , connection part of , and motive parts of , the rhythm type shown in each movement is divided into right and left hands for song analysis.
The first movement is composed of 3 bars in total from the first ~ the third bar, adopts free rhythm for Cm key. In the first movement, the theme melody -connection part is repeated, the theme melody has longer time value while the connection sound between theme melody has shorter time value in order to highlight the theme melody along with the contrast of rhythm. Afterward, the theme melody and connection parts are repeated, the first movement is closed by suggesting motive ①.
The second movement is composed of 79 bars in total from the 4th ~ the 83th bar, it adopts Jungmori jangdan for Cm key. The melody type of the second movement is divided into 2-1, 2-2, 2-3, 2-4, its parts are divided into --------. The original melody takes up most part of song and the invesion progression by the pentatonic scale is connected by the same type rhythm progression, the ostinato, the decentralized harmonization of i harmony, and the reduction and expansion of the rhythm. Including right and left hands, and appear the most 39times and 27times respectively, which is the accompaniment type according to the same type rhythm.
The third movement is composed of 48 bars in total from the 84th ~ the 132th bar, it adopts Jajinmori jangdan for Fm key. The melody type of the third movement is divided into ------. After the theme melody is suggested, the invesion progression by the pentatonic scale is made through extension and reduction of rhythm. by right hands appear 6 times, by left hands appear 4 times, which were the most frequent, its accompaniment type is made through rhythm development.
The fourth movement is composed of 10 bars in total from the 133th ~ the 142th bar, it adopts Cadenza part for Cm key. The speed of the accel. makes the skill of performer stand out in this part. F and G notes are played rapidly with a sixteenth note, resulting in a natural transition from Fm to Cm in the third movement. The composer grants a brilliant feeling through the cross of half note rhythm and a third note rhythm and inversion through the position change of the pentatonic scale, and induces tension and relaxation through reduction and extension of fast rhythm. In addition, various rhythms stabilized the melody by giving unity through the same type progression. The fifth movement is composed of 51 bars in total from the 143th ~ the 194th bar, it transits from Cm→Fm with Danmori jangdan. The melody shape of the fifth movement is divided into -------. After the theme melody is suggested, the cross with motive melody is repeated, the extension and reduction of the same melody with the question and answer type of theme melody is repeated during the progress of song. Including right and left hands, appears 32 times, which is the most frequent, its accompaniment type is made through the same type rhythm.
The sixth movement is composed of 44 bars in total from the 195th ~ the 239h bar, it transits from Cm→Fm with gutgeori jangdan. The rhythm shape of the fifth movement is divided into -----. The melody of original song takes up most of song, progressed through question and answer type of theme melody and vertical and horizontal melody of i harmony. Including right and left hands, appears 6 times, which is the most frequent, its accompaniment type is made through rhythm progression.
「Nalang Saelang」 a 25 stringed gayageum solo composed by Kim Kye Ok was released with score only, analyzing this song will be a good chance which opens new vision and opportunity.
Therefore, the purpose of this song is to helps the interpretation of song and the expression method of performer who plays this song in the future by suggesting the structure and characteristics of song through musical analysis.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.