본 연구는 氣感應論이라는 시각으로 신유학의 중심인물인 朱熹(朱子, 1130~1200)의 사상을 조명한 것이다. 기감응론이란 자연과 인간사이의 감응의 원리를 氣를 중심으로 설명한 이론이다. 신유학의 전통에서 氣論은 우주적 에너지인 동시에 인간과 만물을 구성하는 기본이며, 동기상응론의 속성을 지니고 있는 것으로 파악된다. 동기상응론은 음양의 감응을 기반으로 하여 자연현상과 인간의 삶까지 설명하고 있다. 중국유학이 이론적으로 재정비하고 사상적 주도권을 회복하는 시기에 출현한 인물들 가운데 周敦頤(1017~1073) ‧ 張載(1020~1077) ‧ 程顥(1032~1085) ‧ 程頤(1033~1107)가 중요하다. 그리고 이들보다 약 100년 후에 출현한 朱熹가 그들의 사상을 집대성한 인물로 평가된다. ...
본 연구는 氣感應論이라는 시각으로 신유학의 중심인물인 朱熹(朱子, 1130~1200)의 사상을 조명한 것이다. 기감응론이란 자연과 인간사이의 감응의 원리를 氣를 중심으로 설명한 이론이다. 신유학의 전통에서 氣論은 우주적 에너지인 동시에 인간과 만물을 구성하는 기본이며, 동기상응론의 속성을 지니고 있는 것으로 파악된다. 동기상응론은 음양의 감응을 기반으로 하여 자연현상과 인간의 삶까지 설명하고 있다. 중국유학이 이론적으로 재정비하고 사상적 주도권을 회복하는 시기에 출현한 인물들 가운데 周敦頤(1017~1073) ‧ 張載(1020~1077) ‧ 程顥(1032~1085) ‧ 程頤(1033~1107)가 중요하다. 그리고 이들보다 약 100년 후에 출현한 朱熹가 그들의 사상을 집대성한 인물로 평가된다. 주희의 기감응론에서 기는 자연의 기반이며 생명의 원천이자 에너지로 간주된다. 본 연구에서는 신유학의 형성에서 이기론의 발단과 발달과정을 거쳐 주희에 이르러 정리된 감응론을 그의 氣思想과 연결시켜 그 성립과 특징들을 고찰한 결과 다음의 결론들을 얻게 되었다. 첫째, 주희의 기감응론은 주돈이의 「태극도설」 사상으로부터 기반을 삼지 않으면 안 된다고 생각되었다. 주돈이는 「태극도설」에서 태극-음양-오행-만물의 도식으로 만물의 생성과정을 설명하고 있는데, 태극은 만물생성의 근원이며 자체의 운동성을 갖는다고 보았다. 주돈이로부터 정이를 거친 기론이 주희에 이르러 정비된 것으로 보아야 한다. 둘째, 주희의 기감응론은 장재의 기론으로부터도 큰 영향을 입었다. 장재는 氣의 개념을 가지고 天이 만물과 인간을 낳고 기르는 원리에 대해 설명하고 있다. 그는 기는 음양이 대립하는 양 측면으로 존재하며 일체의 운동 ‧ 변화의 근원이면서 만물을 생겨나게 하는 것으로 생각하였다. 주희는 정이의 철학을 중심으로 삼고 장재 기감응론의 구조를 도입하여 종합하는 입장을 취하고 있다. 셋째, 주희의 기감응론은 정이의 철학에 바탕을 두고 있다. 정이는 기보다는 리를 자신 철학의 중심으로 삼았으며 자연 변화의 보편적 규율로 파악하고 있다. 또한 모든 사건들과 행위들은 기의 감응의 작용으로 보지만 그것은 ‘감응의 원리’로서의 리가 있기 때문이라고 본다. 넷째, 주희의 철학은 理氣論的 存在論에 입각하여 있다. 그러나 정이의 철학을 계승하여 理 중심적 사유가 강하다. 주희는 기감응의 원리에 천인감응론과 동기감응론을 전개하였다. 그러면서 리와 기가 불가분리의 존재요 존재적 무선후를 주장하면서도 理는 보편자요 형이상자이며 氣에 대하여 논리적으로 優位性과 先在性을 주장하였다. 다섯째, 주희의 기론과 감응론은 일단 생성론적으로 전개하고 있으나, 내감과 외감을 구분하고 외물의 존재와 기의 감응에 의한 감각경험을 지각의 필수적 요소로서 인정하고 있다. 그리하여 주희는 감응과 감각의 문제에 있어서 장재와 정이를 모두 편향적이라고 비판함으로써 양자를 종합하는 입장에 있다. 여섯째, 주희의 감응론은 다양하게 전개되는데, 그것은 기질변화론 ‧ 제사감응론 ‧ 풍수감응론 ‧ 예술감흥론 등으로 분류할 수 있다.This study summarizes the idea of ChuShi (朱熹, 1130~1200)’s Chi Sympathy theory, the central figure of Neo – Confucianism. Theory that explains the principle of sensitivity between nature and human being centered on Chi. In the tradition of Neo-Confucianism, Chi theory is a universal energy and at the same time, it is the basis of man and all things, and has the property of synchronous correspondence. Synchronization theory explains natural phenomena and human life based on Yin - Yang 's response. Among the people who appeared in the time of restoring the ideology of studying in China and restoring their ideological initiative, it is important for them to be in a position of Judon Yi (周敦頤, 1017~1073) ‧ Zhang Zai (張載, 1020~1077) ‧ Cheng Ho (程顥, 1032~1085) ‧ Cheng Yi (程頤, 1033~1107). And ChuShi, who appeared about 100 years later, is regarded as a person who compose their ideas. In ChuShi's Synchronization theory, Chi is the basis of nature and is regarded as the source and energy of life. In this study, we have come to the following conclusions by studying the formation and characteristics of the Neo - Confucianism by linking Chi Theory. First, it is thought that ChuShi's Chi Sympathy theory must be grounded on Ju's "TaegeukDoSul" theory. Ju explains the process of creation of all things from the Taegeuk-Yin-Yang-Yuee-scheme of all things, and Taegeuk is the origin of all things and has its own motility. It should be regarded that the Philosophy of 정이 has been passed from the Ju came to ChuShi and was restored. Second, ChuShi's Chi Sympathy theory was influenced greatly by Zhang's argument. Zhang explains the principle of heaven bringing up and raising all things and human beings with the concept of Chi. He thought that Yin and Yang existed on both sides of confrontation, and that they were the origin of all movement and change, and that they created all things. ChuShi is taking a position to integrate the structure of Zhang's philosophy with the focus on Jung's philosophy. Third, ChuShi's Chi Sympathy theory is based on Jung's philosophy. Jung has made Li the center of his own philosophy, rather than Chi, and sees it as a universal discipline of natural change. In addition, all events and behaviors seem to be the function of the reaction of the Chi Sympathy, but it is because there is Li as the principle of the 'reaction'. Fourth, ChuShi's Chi Sympathy theory is based on the Ontology of Li Chi is same origin. However, he inherited the Jung's philosophy centered Li is strong. ChuShi developed the theory of sensitivity and relation to the principle of same Chi. However, ChuShi insisted on Li is a universal self-defeated person, claiming logically superiority and preexistence to Chi. Fifth, ChuShi's Chi philosophy and Sympathy theory develops genetically, but distinguishes inner senses from outer senses and recognizes sensory experiences by the existence of outer objects and sensations of time as essential elements of perception. Sixth, ChuShi's Chi Sympathy theory is developed in various ways, and it can be classified as temperament change theory, ritual Sympathy theory, feng shui Sympathy theory, and artistic inspiration theory.
본 연구는 氣感應論이라는 시각으로 신유학의 중심인물인 朱熹(朱子, 1130~1200)의 사상을 조명한 것이다. 기감응론이란 자연과 인간사이의 감응의 원리를 氣를 중심으로 설명한 이론이다. 신유학의 전통에서 氣論은 우주적 에너지인 동시에 인간과 만물을 구성하는 기본이며, 동기상응론의 속성을 지니고 있는 것으로 파악된다. 동기상응론은 음양의 감응을 기반으로 하여 자연현상과 인간의 삶까지 설명하고 있다. 중국유학이 이론적으로 재정비하고 사상적 주도권을 회복하는 시기에 출현한 인물들 가운데 周敦頤(1017~1073) ‧ 張載(1020~1077) ‧ 程顥(1032~1085) ‧ 程頤(1033~1107)가 중요하다. 그리고 이들보다 약 100년 후에 출현한 朱熹가 그들의 사상을 집대성한 인물로 평가된다. 주희의 기감응론에서 기는 자연의 기반이며 생명의 원천이자 에너지로 간주된다. 본 연구에서는 신유학의 형성에서 이기론의 발단과 발달과정을 거쳐 주희에 이르러 정리된 감응론을 그의 氣思想과 연결시켜 그 성립과 특징들을 고찰한 결과 다음의 결론들을 얻게 되었다. 첫째, 주희의 기감응론은 주돈이의 「태극도설」 사상으로부터 기반을 삼지 않으면 안 된다고 생각되었다. 주돈이는 「태극도설」에서 태극-음양-오행-만물의 도식으로 만물의 생성과정을 설명하고 있는데, 태극은 만물생성의 근원이며 자체의 운동성을 갖는다고 보았다. 주돈이로부터 정이를 거친 기론이 주희에 이르러 정비된 것으로 보아야 한다. 둘째, 주희의 기감응론은 장재의 기론으로부터도 큰 영향을 입었다. 장재는 氣의 개념을 가지고 天이 만물과 인간을 낳고 기르는 원리에 대해 설명하고 있다. 그는 기는 음양이 대립하는 양 측면으로 존재하며 일체의 운동 ‧ 변화의 근원이면서 만물을 생겨나게 하는 것으로 생각하였다. 주희는 정이의 철학을 중심으로 삼고 장재 기감응론의 구조를 도입하여 종합하는 입장을 취하고 있다. 셋째, 주희의 기감응론은 정이의 철학에 바탕을 두고 있다. 정이는 기보다는 리를 자신 철학의 중심으로 삼았으며 자연 변화의 보편적 규율로 파악하고 있다. 또한 모든 사건들과 행위들은 기의 감응의 작용으로 보지만 그것은 ‘감응의 원리’로서의 리가 있기 때문이라고 본다. 넷째, 주희의 철학은 理氣論的 存在論에 입각하여 있다. 그러나 정이의 철학을 계승하여 理 중심적 사유가 강하다. 주희는 기감응의 원리에 천인감응론과 동기감응론을 전개하였다. 그러면서 리와 기가 불가분리의 존재요 존재적 무선후를 주장하면서도 理는 보편자요 형이상자이며 氣에 대하여 논리적으로 優位性과 先在性을 주장하였다. 다섯째, 주희의 기론과 감응론은 일단 생성론적으로 전개하고 있으나, 내감과 외감을 구분하고 외물의 존재와 기의 감응에 의한 감각경험을 지각의 필수적 요소로서 인정하고 있다. 그리하여 주희는 감응과 감각의 문제에 있어서 장재와 정이를 모두 편향적이라고 비판함으로써 양자를 종합하는 입장에 있다. 여섯째, 주희의 감응론은 다양하게 전개되는데, 그것은 기질변화론 ‧ 제사감응론 ‧ 풍수감응론 ‧ 예술감흥론 등으로 분류할 수 있다.This study summarizes the idea of ChuShi (朱熹, 1130~1200)’s Chi Sympathy theory, the central figure of Neo – Confucianism. Theory that explains the principle of sensitivity between nature and human being centered on Chi. In the tradition of Neo-Confucianism, Chi theory is a universal energy and at the same time, it is the basis of man and all things, and has the property of synchronous correspondence. Synchronization theory explains natural phenomena and human life based on Yin - Yang 's response. Among the people who appeared in the time of restoring the ideology of studying in China and restoring their ideological initiative, it is important for them to be in a position of Judon Yi (周敦頤, 1017~1073) ‧ Zhang Zai (張載, 1020~1077) ‧ Cheng Ho (程顥, 1032~1085) ‧ Cheng Yi (程頤, 1033~1107). And ChuShi, who appeared about 100 years later, is regarded as a person who compose their ideas. In ChuShi's Synchronization theory, Chi is the basis of nature and is regarded as the source and energy of life. In this study, we have come to the following conclusions by studying the formation and characteristics of the Neo - Confucianism by linking Chi Theory. First, it is thought that ChuShi's Chi Sympathy theory must be grounded on Ju's "TaegeukDoSul" theory. Ju explains the process of creation of all things from the Taegeuk-Yin-Yang-Yuee-scheme of all things, and Taegeuk is the origin of all things and has its own motility. It should be regarded that the Philosophy of 정이 has been passed from the Ju came to ChuShi and was restored. Second, ChuShi's Chi Sympathy theory was influenced greatly by Zhang's argument. Zhang explains the principle of heaven bringing up and raising all things and human beings with the concept of Chi. He thought that Yin and Yang existed on both sides of confrontation, and that they were the origin of all movement and change, and that they created all things. ChuShi is taking a position to integrate the structure of Zhang's philosophy with the focus on Jung's philosophy. Third, ChuShi's Chi Sympathy theory is based on Jung's philosophy. Jung has made Li the center of his own philosophy, rather than Chi, and sees it as a universal discipline of natural change. In addition, all events and behaviors seem to be the function of the reaction of the Chi Sympathy, but it is because there is Li as the principle of the 'reaction'. Fourth, ChuShi's Chi Sympathy theory is based on the Ontology of Li Chi is same origin. However, he inherited the Jung's philosophy centered Li is strong. ChuShi developed the theory of sensitivity and relation to the principle of same Chi. However, ChuShi insisted on Li is a universal self-defeated person, claiming logically superiority and preexistence to Chi. Fifth, ChuShi's Chi philosophy and Sympathy theory develops genetically, but distinguishes inner senses from outer senses and recognizes sensory experiences by the existence of outer objects and sensations of time as essential elements of perception. Sixth, ChuShi's Chi Sympathy theory is developed in various ways, and it can be classified as temperament change theory, ritual Sympathy theory, feng shui Sympathy theory, and artistic inspiration theory.
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