본 연구는 「한의약육성법」(이하 육성법) 제정이 현대 한의약정책 발전에 미친 영향을 파악하고, 미래 한의약정책의 방향을 모색하기 위하여‘독립 한의약법 제정’이라는 정책의제를 중심으로 현대 한의약정책의 발전과정을 고찰하고, 육성법과 「한의약육성법 시행령」의 주요 내용, 그리고 제정 이후의 변화에 대해서 분석하였다. 더불어, 육성법과 가장 유사한 국외 사례로 중국의 「중의약조례」와「중의약법」을 선정하여 육성법 및 미래 한의약정책에 대한 시사점을 도출하였다. 2003년 육성법이 제정되었고, 육성법을 법적 근거로 하여 5년 단위로 정부 주도의 「한의약육성발전종합계획」이 수립·시행되고 있다. 이로 인해 공공인프라 구축, 지자체 한의약 ...
본 연구는 「한의약육성법」(이하 육성법) 제정이 현대 한의약정책 발전에 미친 영향을 파악하고, 미래 한의약정책의 방향을 모색하기 위하여‘독립 한의약법 제정’이라는 정책의제를 중심으로 현대 한의약정책의 발전과정을 고찰하고, 육성법과 「한의약육성법 시행령」의 주요 내용, 그리고 제정 이후의 변화에 대해서 분석하였다. 더불어, 육성법과 가장 유사한 국외 사례로 중국의 「중의약조례」와「중의약법」을 선정하여 육성법 및 미래 한의약정책에 대한 시사점을 도출하였다. 2003년 육성법이 제정되었고, 육성법을 법적 근거로 하여 5년 단위로 정부 주도의 「한의약육성발전종합계획」이 수립·시행되고 있다. 이로 인해 공공인프라 구축, 지자체 한의약 클러스터 확충, 정책 추진 등이 이루어지면서 현대 한의약정책의 성장기를 맞고 있다. 그러나 이와 동시에, 천연물 신약 및 의료기기 사용 문제 등을 직면하면서 의료법과 약사법과의 구조적 관계 속에서 본연의 제정 취지를 살리지 못하고 있다는 평가를 받고 있으며, WHO의 전통의학 전략(Traditional Medicine Strategy) 발표와 중국 정부의 중의약 육성 지원강화 등 전통의학의 세계적 흐름을 국내 한의약정책에 적극 반영하지 못하고 있다. 이는 현대 한의약정책 발전사(史)를 살펴본 바, 한의약계는‘한약분쟁’시기에 도출된 주요 정책의제들이 현 시점에서 모두 성과를 내었음에 안주하여 미래 한의약을 위한 주요 정책의제를 도출하고, 타 보건의료계와의 협력을 위해 노력을 기울이는데 미흡하였고, 정부는 한의약육성 발전을 위하여 한의약의 ‘과학화’,‘현대화’를 추진하는데 적극적이지 못했기 때문이라고 파악된다. 따라서 정부와 한의약계는 다시금 미래 (한)의약 발전을 도모할 새로운 정책의제를 도출해 내야하며, 이제는 직역 간 ‘분쟁’이 아닌 ‘협력’을 동력으로 한의약 육성발전 정책을 추진해야 한다.
본 연구는 「한의약육성법」(이하 육성법) 제정이 현대 한의약정책 발전에 미친 영향을 파악하고, 미래 한의약정책의 방향을 모색하기 위하여‘독립 한의약법 제정’이라는 정책의제를 중심으로 현대 한의약정책의 발전과정을 고찰하고, 육성법과 「한의약육성법 시행령」의 주요 내용, 그리고 제정 이후의 변화에 대해서 분석하였다. 더불어, 육성법과 가장 유사한 국외 사례로 중국의 「중의약조례」와「중의약법」을 선정하여 육성법 및 미래 한의약정책에 대한 시사점을 도출하였다. 2003년 육성법이 제정되었고, 육성법을 법적 근거로 하여 5년 단위로 정부 주도의 「한의약육성발전종합계획」이 수립·시행되고 있다. 이로 인해 공공인프라 구축, 지자체 한의약 클러스터 확충, 정책 추진 등이 이루어지면서 현대 한의약정책의 성장기를 맞고 있다. 그러나 이와 동시에, 천연물 신약 및 의료기기 사용 문제 등을 직면하면서 의료법과 약사법과의 구조적 관계 속에서 본연의 제정 취지를 살리지 못하고 있다는 평가를 받고 있으며, WHO의 전통의학 전략(Traditional Medicine Strategy) 발표와 중국 정부의 중의약 육성 지원강화 등 전통의학의 세계적 흐름을 국내 한의약정책에 적극 반영하지 못하고 있다. 이는 현대 한의약정책 발전사(史)를 살펴본 바, 한의약계는‘한약분쟁’시기에 도출된 주요 정책의제들이 현 시점에서 모두 성과를 내었음에 안주하여 미래 한의약을 위한 주요 정책의제를 도출하고, 타 보건의료계와의 협력을 위해 노력을 기울이는데 미흡하였고, 정부는 한의약육성 발전을 위하여 한의약의 ‘과학화’,‘현대화’를 추진하는데 적극적이지 못했기 때문이라고 파악된다. 따라서 정부와 한의약계는 다시금 미래 (한)의약 발전을 도모할 새로운 정책의제를 도출해 내야하며, 이제는 직역 간 ‘분쟁’이 아닌 ‘협력’을 동력으로 한의약 육성발전 정책을 추진해야 한다.
This study considered the development process of modern Korean medicine policy centering on the policy agenda of “Enactment of the Korean Medicine and Pharmaceutics Act”in order to explore the future direction of the Korean medicine policy based on the effect of 「Korean Medicine and Pharmaceutics Pr...
This study considered the development process of modern Korean medicine policy centering on the policy agenda of “Enactment of the Korean Medicine and Pharmaceutics Act”in order to explore the future direction of the Korean medicine policy based on the effect of 「Korean Medicine and Pharmaceutics Promotion Act」(“this Act”) on Korean medicine policy. Also, the main contents of this Act and 「Enforcement Decree of the Korean Medicine and Pharmaceutics Promotion Act」and the Changes after the enactment were analyzed. Along with, as the most similar case outside the country, China's "Regulation of the People's Republic of China on Traditional Chinese Medicines” and "Law of the People's Republic of China on Traditional Chinese Medicine” were selected to derive implications for future Korean medicine policy. In 2003, this Act was enacted. And the development of the Comprehensive plan to Foster Korean Medicine and Pharmaceutics(“comprehensive plan”) is established and executed every five years based on the Act as the Legal basis, resulting in infrastructure construction, expansion of local government clusters, and policy promotion. But at the same time, Internally, It is assessed that it has failed to meet its original purpose amid a structural contradiction between 「Medical service Act」and「Pharmaceutical affairs Act」, as it is facing problems with using wonder drugs by using natural substances and medical devices. Externally, Korea government is not actively responding to the WHO's Traditional Medicine Strategy and the Chinese government's strengthening of support for Chinese medicine and pharmaceutics promotion. A close look at the modern Korean Medicine policy development history, Korean medical community was satisfied that all of the major policy agendas drawn up during the period ('93~'96) which is referred to as the " herbal medicine”dispute were successful. As a result, efforts such as drawing up policy agendas for the future and working with other health care providers were insufficient. The government was not aggressive in promoting scientific and modernization for the advancement of Korean medicine and pharmaceutics. Therefore, the government and korean traditional medical community should come up with a new policy agenda for future ‘Korean Medicine’ development. And now, the government should push ahead with korean medicine policy powered by cooperation, not by conflict.
This study considered the development process of modern Korean medicine policy centering on the policy agenda of “Enactment of the Korean Medicine and Pharmaceutics Act”in order to explore the future direction of the Korean medicine policy based on the effect of 「Korean Medicine and Pharmaceutics Promotion Act」(“this Act”) on Korean medicine policy. Also, the main contents of this Act and 「Enforcement Decree of the Korean Medicine and Pharmaceutics Promotion Act」and the Changes after the enactment were analyzed. Along with, as the most similar case outside the country, China's "Regulation of the People's Republic of China on Traditional Chinese Medicines” and "Law of the People's Republic of China on Traditional Chinese Medicine” were selected to derive implications for future Korean medicine policy. In 2003, this Act was enacted. And the development of the Comprehensive plan to Foster Korean Medicine and Pharmaceutics(“comprehensive plan”) is established and executed every five years based on the Act as the Legal basis, resulting in infrastructure construction, expansion of local government clusters, and policy promotion. But at the same time, Internally, It is assessed that it has failed to meet its original purpose amid a structural contradiction between 「Medical service Act」and「Pharmaceutical affairs Act」, as it is facing problems with using wonder drugs by using natural substances and medical devices. Externally, Korea government is not actively responding to the WHO's Traditional Medicine Strategy and the Chinese government's strengthening of support for Chinese medicine and pharmaceutics promotion. A close look at the modern Korean Medicine policy development history, Korean medical community was satisfied that all of the major policy agendas drawn up during the period ('93~'96) which is referred to as the " herbal medicine”dispute were successful. As a result, efforts such as drawing up policy agendas for the future and working with other health care providers were insufficient. The government was not aggressive in promoting scientific and modernization for the advancement of Korean medicine and pharmaceutics. Therefore, the government and korean traditional medical community should come up with a new policy agenda for future ‘Korean Medicine’ development. And now, the government should push ahead with korean medicine policy powered by cooperation, not by conflict.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.