전세계적인 K-뷰티, K-푸드의 열풍으로 인해 차별화된 디스펜서에 대한 수요가 증가하고 있다. 이에 따라 국내 기업이 디스펜서의 시장에서 경쟁우위를 유지하기 위해서는 디스펜서의 기술동향을 파악하여 트렌드에 맞는 기술을 개발하는 것이 중요하다. 이를 위해 본 연구에서는 미국, 프랑스, 유럽 특허청 및 한국의 디스펜서 PCT 특허에 대한 키워드 네트워크 분석을 수행하였다. 분석결과 다음과 같다. 첫째, 디스펜서의 PCT 특허 출원은 1990년 이후 지속적으로 증가하여 2014년 130건으로 가장 많았다가 최근 감소세를 보이고 있다. 둘째, 국가별 키워드 빈도를 분석한 결과 미국의 경우 FLUID, ...
전세계적인 K-뷰티, K-푸드의 열풍으로 인해 차별화된 디스펜서에 대한 수요가 증가하고 있다. 이에 따라 국내 기업이 디스펜서의 시장에서 경쟁우위를 유지하기 위해서는 디스펜서의 기술동향을 파악하여 트렌드에 맞는 기술을 개발하는 것이 중요하다. 이를 위해 본 연구에서는 미국, 프랑스, 유럽 특허청 및 한국의 디스펜서 PCT 특허에 대한 키워드 네트워크 분석을 수행하였다. 분석결과 다음과 같다. 첫째, 디스펜서의 PCT 특허 출원은 1990년 이후 지속적으로 증가하여 2014년 130건으로 가장 많았다가 최근 감소세를 보이고 있다. 둘째, 국가별 키워드 빈도를 분석한 결과 미국의 경우 FLUID, FOAM 및 LIQUID, 프랑스의 경우 PRODUCT, FLUID 및 MEMBER, 유럽특허청의 경우 LIQUID, FLUID 및 PRODUCT, 한국의 경우 BUTTON, CONTAINED, CONTENT가 가장 많이 사용되었다. 셋째, 국가별 키워드 네트워크의 구조를 분석한 결과 미국이 평균 연결 개수가 가장 많은 반면에 밀도는 가장 낮다. 넷째, 국가별 연결정도 중심성을 분석한 결과 미국의 경우 FLUID, FOAM 및 SPRAY, 프랑스의 경우 PRODUCT, FLUID 및 LIQUID, 유럽특허청의 경우 LIQUID, FLUID 및 PRODUCT, 한국의 경우 SPRAY, LIQUID 및 OPERABLE이 연결정도 중심성이 높았다. 마지막으로 국가별 매개 중심성을 분석한 결과 미국의 경우 FLUID, FOAM, SPRAY. 프랑스의 경우 PRODUCT, FLUID 및 LIQUID, 유럽특허청의 경우 LIQUID, FLUID 및 PRODUCT, 한국의 경우 LIQUID, OPERABLE 및 CONTAINED가 매개 중심성이 높았다. 이를 통해 본 연구는 다음과 같은 시사점을 발견할 수 있었다 첫째, 디스펜서의 지적재산권을 보호하기 위한 정책을 수립 및 집행할 필요가 있다. 둘째, 일반적으로 빈도가 높고 연결정도 중심성이 높은 키워드는 향후 디스펜서 시장을 선도할 수 있는 특허 분야이다. 또한 매개 중심성이 높은 키워드는 디스펜서의 세부 분야와 서로 연결할 수 있는 키워드이다. 따라서 한국이 미국 및 프랑스 등의 유럽 시장을 공략하기 위한 특허 개발을 위해서는 FLUID 및 FOAM 관련 디스펜서를 개발할 필요가 있다.
전세계적인 K-뷰티, K-푸드의 열풍으로 인해 차별화된 디스펜서에 대한 수요가 증가하고 있다. 이에 따라 국내 기업이 디스펜서의 시장에서 경쟁우위를 유지하기 위해서는 디스펜서의 기술동향을 파악하여 트렌드에 맞는 기술을 개발하는 것이 중요하다. 이를 위해 본 연구에서는 미국, 프랑스, 유럽 특허청 및 한국의 디스펜서 PCT 특허에 대한 키워드 네트워크 분석을 수행하였다. 분석결과 다음과 같다. 첫째, 디스펜서의 PCT 특허 출원은 1990년 이후 지속적으로 증가하여 2014년 130건으로 가장 많았다가 최근 감소세를 보이고 있다. 둘째, 국가별 키워드 빈도를 분석한 결과 미국의 경우 FLUID, FOAM 및 LIQUID, 프랑스의 경우 PRODUCT, FLUID 및 MEMBER, 유럽특허청의 경우 LIQUID, FLUID 및 PRODUCT, 한국의 경우 BUTTON, CONTAINED, CONTENT가 가장 많이 사용되었다. 셋째, 국가별 키워드 네트워크의 구조를 분석한 결과 미국이 평균 연결 개수가 가장 많은 반면에 밀도는 가장 낮다. 넷째, 국가별 연결정도 중심성을 분석한 결과 미국의 경우 FLUID, FOAM 및 SPRAY, 프랑스의 경우 PRODUCT, FLUID 및 LIQUID, 유럽특허청의 경우 LIQUID, FLUID 및 PRODUCT, 한국의 경우 SPRAY, LIQUID 및 OPERABLE이 연결정도 중심성이 높았다. 마지막으로 국가별 매개 중심성을 분석한 결과 미국의 경우 FLUID, FOAM, SPRAY. 프랑스의 경우 PRODUCT, FLUID 및 LIQUID, 유럽특허청의 경우 LIQUID, FLUID 및 PRODUCT, 한국의 경우 LIQUID, OPERABLE 및 CONTAINED가 매개 중심성이 높았다. 이를 통해 본 연구는 다음과 같은 시사점을 발견할 수 있었다 첫째, 디스펜서의 지적재산권을 보호하기 위한 정책을 수립 및 집행할 필요가 있다. 둘째, 일반적으로 빈도가 높고 연결정도 중심성이 높은 키워드는 향후 디스펜서 시장을 선도할 수 있는 특허 분야이다. 또한 매개 중심성이 높은 키워드는 디스펜서의 세부 분야와 서로 연결할 수 있는 키워드이다. 따라서 한국이 미국 및 프랑스 등의 유럽 시장을 공략하기 위한 특허 개발을 위해서는 FLUID 및 FOAM 관련 디스펜서를 개발할 필요가 있다.
Thanks to a worldwide craze for K-beauty and K-food, the demand for differentiated dispensers has been increasing. Given this, if domestic companies in South Korea want to stay competitive in the dispenser market, it is important to develop technologies in tune with the trend in the disp...
Thanks to a worldwide craze for K-beauty and K-food, the demand for differentiated dispensers has been increasing. Given this, if domestic companies in South Korea want to stay competitive in the dispenser market, it is important to develop technologies in tune with the trend in the dispenser technology. To this end, this study carried out keyword network analysis on PCT patents on dispensers that were registered to the intellectual property offices in the U.S., France, European Patent Office and Korea. The analysis results are as follows. First, the application of PCT patents had been on the rise since the 1990s until it reached the peak of 130 cases in 2014 but has been declining in recent years. Second, if we analyze the frequency of keywords by country, the most frequently used keywords were FLUID, FOAM and LIQUID in the United States; PRODUCT, FLUID and MEMBER in France; LIQUID, FLUID and PRODUCT in European Patent Office; BUTTON, CONTAINED and CONTENT in South Korea. Third, the result of the analysis on the structure of keyword networks by country showed that the United States had the highest average number of connections but the lowest density. Fourth, the result of the analysis on degree centrality by country showed that the keywords with the highest level of degree centrality were FLUID, FOAM and SPRAY in the U.S.; PRODUCT, FLUID and LIQUID in France; LIQUID, FLUID and PRODUCT in European Patent Office; SPRAY, LIQUID and OPERABLE in South Korea. Lastly, the result of the analysis on betweenness centrality by country showed that the keywords with the highest level of betweenness centrality were FLUID, FOAM and SPRAY in the U.S.; PRODUCT, FLUID and LIQUID in France, LIQUID, FLUID and PRODUCT European Patent Office; LIQUID, OPERABLE and CONTAINED in South Korea. According to the analysis results, this study could find the following implications. First, it is necessary to establish and implement policies to protect the intellectual properties of dispensers. Second, keywords that generally have high frequencies and high degree centrality are a patent field that can lead the future dispenser market. Also, keywords that have high betweenness centrality are the ones that can connect the different segments of the dispenser field. Therefore, South Korea needs to develop fluid- and foam-related dispensers for the development of patents to target U.S. and European markets including France.
Thanks to a worldwide craze for K-beauty and K-food, the demand for differentiated dispensers has been increasing. Given this, if domestic companies in South Korea want to stay competitive in the dispenser market, it is important to develop technologies in tune with the trend in the dispenser technology. To this end, this study carried out keyword network analysis on PCT patents on dispensers that were registered to the intellectual property offices in the U.S., France, European Patent Office and Korea. The analysis results are as follows. First, the application of PCT patents had been on the rise since the 1990s until it reached the peak of 130 cases in 2014 but has been declining in recent years. Second, if we analyze the frequency of keywords by country, the most frequently used keywords were FLUID, FOAM and LIQUID in the United States; PRODUCT, FLUID and MEMBER in France; LIQUID, FLUID and PRODUCT in European Patent Office; BUTTON, CONTAINED and CONTENT in South Korea. Third, the result of the analysis on the structure of keyword networks by country showed that the United States had the highest average number of connections but the lowest density. Fourth, the result of the analysis on degree centrality by country showed that the keywords with the highest level of degree centrality were FLUID, FOAM and SPRAY in the U.S.; PRODUCT, FLUID and LIQUID in France; LIQUID, FLUID and PRODUCT in European Patent Office; SPRAY, LIQUID and OPERABLE in South Korea. Lastly, the result of the analysis on betweenness centrality by country showed that the keywords with the highest level of betweenness centrality were FLUID, FOAM and SPRAY in the U.S.; PRODUCT, FLUID and LIQUID in France, LIQUID, FLUID and PRODUCT European Patent Office; LIQUID, OPERABLE and CONTAINED in South Korea. According to the analysis results, this study could find the following implications. First, it is necessary to establish and implement policies to protect the intellectual properties of dispensers. Second, keywords that generally have high frequencies and high degree centrality are a patent field that can lead the future dispenser market. Also, keywords that have high betweenness centrality are the ones that can connect the different segments of the dispenser field. Therefore, South Korea needs to develop fluid- and foam-related dispensers for the development of patents to target U.S. and European markets including France.
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