한국어를 배우려는 외국인 학습자의 수가 계속해서 증가함에 따라 한국어 학습에 대한 목적과 요구 역시 다양해지고 있다. 2000년 이후부터 더욱 활발해진 한국어 교육에 맞춰 고급 학습자들의 숫자 역시 함께 증가하고 있다. 그러나 한국어 교육에서 이루어지는 연구는 초급과 중급 학습자들을 대상으로 한 연구가 대부분이다. 따라서 한국어 교육이 발달하면서 함께 늘어나는 고급 학습자들을 위한 교수법 연구는 부족한 실정이다.
또한 고급학습자들을 위한 연구는 대부분 문학과 한국 문화에 대한 교수법이 많은 비중을 차지한다. 고급으로 수준...
한국어를 배우려는 외국인 학습자의 수가 계속해서 증가함에 따라 한국어 학습에 대한 목적과 요구 역시 다양해지고 있다. 2000년 이후부터 더욱 활발해진 한국어 교육에 맞춰 고급 학습자들의 숫자 역시 함께 증가하고 있다. 그러나 한국어 교육에서 이루어지는 연구는 초급과 중급 학습자들을 대상으로 한 연구가 대부분이다. 따라서 한국어 교육이 발달하면서 함께 늘어나는 고급 학습자들을 위한 교수법 연구는 부족한 실정이다.
또한 고급학습자들을 위한 연구는 대부분 문학과 한국 문화에 대한 교수법이 많은 비중을 차지한다. 고급으로 수준이 올라 갈수록 어휘에 대한 더욱 더 세밀한 교육이 필요하지만, 제대로 이루어지지 않아 고급 학습자라 하더라도 어휘의 수준은 중급 이상을 넘지 못하는 경우가 발생한다. 그중에서도 감정과 관련된 관용 표현들은 한국어의 맛을 살릴 수 있고 일반 어휘들과 비교하여 더 구체적인 감정을 표현할 수 있다는 장점이 있다. 특히 고급 학습자들은 교실 밖의 한국어를 접할 기회가 다른 단계의 학습자들보다 높으므로 한국어 모어 화자들이 실제로 사용하는 한국어 감정 관련 관용 표현들을 학습할 필요가 높다. 따라서 이 논문에서는 한국어 고급 학습자들에게 감정과 관련된 관용 표현들을 학습시키는데 목적을 두고자 했다. 이를 위해 효과적인 교수를 위한 감정 관련 관용 표현 선정 기준과 목록을 제시했다.
1장에서는 한국어 교육에서 이루어진 감정 관련 어휘에 관한 연구를 살펴보았다. 그를 통해서 감정 관련 관용 표현들의 목록이 기초 자료를 통한 수집 차원에서 그쳤음을 파악했다. 2장에서는 한국어에서 감정 어휘들이 어떠한 형식으로 발현되는 지를 살펴보았다.
3장에서는 이전의 연구들에서 제시한 감정 관련 관용 표현들을 표준국어대사전을 기준으로 재분류하고 실제 현장에서 학습되는 표현들을 알아보기 위해 각 대학 기관의 교재와 한국어 능력시험을 분석했다. 4장에서는 목록을 선정하기 위해 기존의 논의를 바탕으로 선정 기준을 세우고 구성 어휘의 난이도와 중복도를 중심으로 중·고급 학습자들을 위한 목록을 작성하였다. 마지막으로 효과적인 어휘 교수를 위한 교수 이론을 살펴보고 실제 수업에 적용할 수 있도록 고급 학습자들을 위한 구체적인 교수 방안의 실례를 제시하였다.
한국어 교육에서 많은 수의 어휘 연구들이 이루어지고는 있지만 고급 학습자들을 위한 연구는 여전히 부족한 부분이 있다. 따라서 조금 더 구체적이고 체계적인 어휘 교수법의 개발이 필요한 것으로 생각된다.
한국어를 배우려는 외국인 학습자의 수가 계속해서 증가함에 따라 한국어 학습에 대한 목적과 요구 역시 다양해지고 있다. 2000년 이후부터 더욱 활발해진 한국어 교육에 맞춰 고급 학습자들의 숫자 역시 함께 증가하고 있다. 그러나 한국어 교육에서 이루어지는 연구는 초급과 중급 학습자들을 대상으로 한 연구가 대부분이다. 따라서 한국어 교육이 발달하면서 함께 늘어나는 고급 학습자들을 위한 교수법 연구는 부족한 실정이다.
또한 고급학습자들을 위한 연구는 대부분 문학과 한국 문화에 대한 교수법이 많은 비중을 차지한다. 고급으로 수준이 올라 갈수록 어휘에 대한 더욱 더 세밀한 교육이 필요하지만, 제대로 이루어지지 않아 고급 학습자라 하더라도 어휘의 수준은 중급 이상을 넘지 못하는 경우가 발생한다. 그중에서도 감정과 관련된 관용 표현들은 한국어의 맛을 살릴 수 있고 일반 어휘들과 비교하여 더 구체적인 감정을 표현할 수 있다는 장점이 있다. 특히 고급 학습자들은 교실 밖의 한국어를 접할 기회가 다른 단계의 학습자들보다 높으므로 한국어 모어 화자들이 실제로 사용하는 한국어 감정 관련 관용 표현들을 학습할 필요가 높다. 따라서 이 논문에서는 한국어 고급 학습자들에게 감정과 관련된 관용 표현들을 학습시키는데 목적을 두고자 했다. 이를 위해 효과적인 교수를 위한 감정 관련 관용 표현 선정 기준과 목록을 제시했다.
1장에서는 한국어 교육에서 이루어진 감정 관련 어휘에 관한 연구를 살펴보았다. 그를 통해서 감정 관련 관용 표현들의 목록이 기초 자료를 통한 수집 차원에서 그쳤음을 파악했다. 2장에서는 한국어에서 감정 어휘들이 어떠한 형식으로 발현되는 지를 살펴보았다.
3장에서는 이전의 연구들에서 제시한 감정 관련 관용 표현들을 표준국어대사전을 기준으로 재분류하고 실제 현장에서 학습되는 표현들을 알아보기 위해 각 대학 기관의 교재와 한국어 능력시험을 분석했다. 4장에서는 목록을 선정하기 위해 기존의 논의를 바탕으로 선정 기준을 세우고 구성 어휘의 난이도와 중복도를 중심으로 중·고급 학습자들을 위한 목록을 작성하였다. 마지막으로 효과적인 어휘 교수를 위한 교수 이론을 살펴보고 실제 수업에 적용할 수 있도록 고급 학습자들을 위한 구체적인 교수 방안의 실례를 제시하였다.
한국어 교육에서 많은 수의 어휘 연구들이 이루어지고는 있지만 고급 학습자들을 위한 연구는 여전히 부족한 부분이 있다. 따라서 조금 더 구체적이고 체계적인 어휘 교수법의 개발이 필요한 것으로 생각된다.
As the number of foreign learners who want to learn Korean language continues to increase, the purpose and needs of learning Korean language are also diversifying. Since 2000, the number of advanced learners has also increased with more active Korean language education. However, most of the studies ...
As the number of foreign learners who want to learn Korean language continues to increase, the purpose and needs of learning Korean language are also diversifying. Since 2000, the number of advanced learners has also increased with more active Korean language education. However, most of the studies in Korean language education are aimed at beginner and intermediate learners. Therefore, there is a lack of research on teaching methods for increasingly advanced learners with the development of Korean language education.
In addition, most studies for advanced learners have a large share of teaching methods on literature and Korean culture. The more advanced the level is, the more detailed education about the vocabulary is needed, but the level of vocabulary does not exceed the intermediate level since the advanced learners do not perform it properly. Among them, idiomatic expressions related to emotions can bring out the taste of Korean and can express more specific emotions compared with general vocabularies. Especially, advanced learners are more likely to learn Korean language out of the classroom than other learners. Therefore, it is necessary to learn Korean idiomatic expressions related to Korean emotions. Therefore, in this study, we aimed to teach the advanced learners to express their idiomatic expressions. To this end, we have presented criteria and lists for expressing emotional expressions for effective teaching.
In Chapter 1, we examined the emotional vocabulary in Korean language education. Through this, we investigated that the lists of idiomatic expressions related to emotions ended up in terms of collecting basic data. In Chapter 2, we looked into how the emotional vocabularies were expressed in Korean language.
In Chapter 3, we reclassified the emotion-related idiomatic expressions presented in previous studies based on Standard Korean Language Dictionary and analyzed the textbooks and the Korean language proficiency test of each university to understand the expressions learned in the actual field. In Chapter 4, we established selection criteria based on existing discussion to select a list and I made a list for intermediate and advanced learners focusing on the difficulty and redundancy of the configuration vocabulary. Lastly, I looked at teaching theories for effective vocabulary teaching and presented specific teaching methods for advanced learners so that they could be applied to actual teaching.
Although there are many vocabulary studies in Korean language teaching, research for advanced learners is still lacking. Therefore, it's considered it is necessary to develop more concrete and systematic vocabulary teaching methods.
As the number of foreign learners who want to learn Korean language continues to increase, the purpose and needs of learning Korean language are also diversifying. Since 2000, the number of advanced learners has also increased with more active Korean language education. However, most of the studies in Korean language education are aimed at beginner and intermediate learners. Therefore, there is a lack of research on teaching methods for increasingly advanced learners with the development of Korean language education.
In addition, most studies for advanced learners have a large share of teaching methods on literature and Korean culture. The more advanced the level is, the more detailed education about the vocabulary is needed, but the level of vocabulary does not exceed the intermediate level since the advanced learners do not perform it properly. Among them, idiomatic expressions related to emotions can bring out the taste of Korean and can express more specific emotions compared with general vocabularies. Especially, advanced learners are more likely to learn Korean language out of the classroom than other learners. Therefore, it is necessary to learn Korean idiomatic expressions related to Korean emotions. Therefore, in this study, we aimed to teach the advanced learners to express their idiomatic expressions. To this end, we have presented criteria and lists for expressing emotional expressions for effective teaching.
In Chapter 1, we examined the emotional vocabulary in Korean language education. Through this, we investigated that the lists of idiomatic expressions related to emotions ended up in terms of collecting basic data. In Chapter 2, we looked into how the emotional vocabularies were expressed in Korean language.
In Chapter 3, we reclassified the emotion-related idiomatic expressions presented in previous studies based on Standard Korean Language Dictionary and analyzed the textbooks and the Korean language proficiency test of each university to understand the expressions learned in the actual field. In Chapter 4, we established selection criteria based on existing discussion to select a list and I made a list for intermediate and advanced learners focusing on the difficulty and redundancy of the configuration vocabulary. Lastly, I looked at teaching theories for effective vocabulary teaching and presented specific teaching methods for advanced learners so that they could be applied to actual teaching.
Although there are many vocabulary studies in Korean language teaching, research for advanced learners is still lacking. Therefore, it's considered it is necessary to develop more concrete and systematic vocabulary teaching methods.
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