중국 모바일 결제 방식의 이용 의도 연구를 통한 핀테크 산업에 대한 고찰-알리페이와 위챗페이를 중심으로 Research on the Fintech Industry-Case of the Alipay Payment and WeChat Payment through the Use Intention of the Mode of Payment원문보기
본 논문은 중국의 제3자 결제 시장에서 점유율이 높은 두 기업인 알리페이와 위챗페이의 비교를 통해 서로 다른 종류의 제3자 결제 방식 간의 차이 및 소비자의 사용 의도를 영향 주는 요소들을 이해하고자 하였다. 소비자들이 제3자 결제 업무를 사용하게 한 주요 요소 및 소비자들이 제3자 모바일 결제업무에서 제일 중시하는 서비스와 기능 등을 파악하기 위해 알리페이, 위챗페이의 경영 전략에 대한 연구를 진행했다. 본 연구는 중국의 모바일 간편 결제 서비스인 알리페이와 위챗페이의 어떤 관련 요인들이 사용의도와 사용행위에 영향을 미치는지를 분석하였다. 이를 위해 UTAUT(...
본 논문은 중국의 제3자 결제 시장에서 점유율이 높은 두 기업인 알리페이와 위챗페이의 비교를 통해 서로 다른 종류의 제3자 결제 방식 간의 차이 및 소비자의 사용 의도를 영향 주는 요소들을 이해하고자 하였다. 소비자들이 제3자 결제 업무를 사용하게 한 주요 요소 및 소비자들이 제3자 모바일 결제업무에서 제일 중시하는 서비스와 기능 등을 파악하기 위해 알리페이, 위챗페이의 경영 전략에 대한 연구를 진행했다. 본 연구는 중국의 모바일 간편 결제 서비스인 알리페이와 위챗페이의 어떤 관련 요인들이 사용의도와 사용행위에 영향을 미치는지를 분석하였다. 이를 위해 UTAUT(통합기술수용모형) 바탕으로 연구모형을 도출하였다. 중국 소비자들은 연구 대상으로 설문조사를 수행하고 얻은 데이터를 통하여 각 요인 간의 관계를 검증하였다. 성과기대, 노력기대와 사회적 영향 및 촉진조건은 독립변수로 UTAUT(통합기술수용모형)를 구성요인 이여, 오락성의 요소를 독립변수에 추가하였다. 연구결과를 요약하면 알리페이의 성과기대, 노력기대가 사용의도에 긍정적인 영향을 미쳤고, 촉진조건, 사용의도가 사용행위에 긍정적인 영향을 미침을 확인하였다. 반면 사회적 영향, 오락성은 사용의도에 긍정적인 영향을 미치지 않은 것으로 확인되었다. 위챗페이의 성과기대, 노력기대,오락성이 사용의도에 긍정적인 영향을 미쳤고, 촉진조건, 사용의도가 사용행위에 긍정적인 영향을 미침을 확인하였다. 반면 사회적 영향은 사용의도에 긍정적인 영향을 미치지 않은 것으로 확인하였다.
주제어: 알리페이, 위챗페이, 사용의도, 사용행위, 통합기술수용모형
본 논문은 중국의 제3자 결제 시장에서 점유율이 높은 두 기업인 알리페이와 위챗페이의 비교를 통해 서로 다른 종류의 제3자 결제 방식 간의 차이 및 소비자의 사용 의도를 영향 주는 요소들을 이해하고자 하였다. 소비자들이 제3자 결제 업무를 사용하게 한 주요 요소 및 소비자들이 제3자 모바일 결제업무에서 제일 중시하는 서비스와 기능 등을 파악하기 위해 알리페이, 위챗페이의 경영 전략에 대한 연구를 진행했다. 본 연구는 중국의 모바일 간편 결제 서비스인 알리페이와 위챗페이의 어떤 관련 요인들이 사용의도와 사용행위에 영향을 미치는지를 분석하였다. 이를 위해 UTAUT(통합기술수용모형) 바탕으로 연구모형을 도출하였다. 중국 소비자들은 연구 대상으로 설문조사를 수행하고 얻은 데이터를 통하여 각 요인 간의 관계를 검증하였다. 성과기대, 노력기대와 사회적 영향 및 촉진조건은 독립변수로 UTAUT(통합기술수용모형)를 구성요인 이여, 오락성의 요소를 독립변수에 추가하였다. 연구결과를 요약하면 알리페이의 성과기대, 노력기대가 사용의도에 긍정적인 영향을 미쳤고, 촉진조건, 사용의도가 사용행위에 긍정적인 영향을 미침을 확인하였다. 반면 사회적 영향, 오락성은 사용의도에 긍정적인 영향을 미치지 않은 것으로 확인되었다. 위챗페이의 성과기대, 노력기대,오락성이 사용의도에 긍정적인 영향을 미쳤고, 촉진조건, 사용의도가 사용행위에 긍정적인 영향을 미침을 확인하였다. 반면 사회적 영향은 사용의도에 긍정적인 영향을 미치지 않은 것으로 확인하였다.
In recent years, with popularity of the mobile terminal (MT)and the continuous innovation of the bank online payment service and the third party electronic payment system, mobile payment has been experiencing a rapid process of promotion.With the advent of the Internet era, the operation of many tra...
In recent years, with popularity of the mobile terminal (MT)and the continuous innovation of the bank online payment service and the third party electronic payment system, mobile payment has been experiencing a rapid process of promotion.With the advent of the Internet era, the operation of many traditional industries began to continuously innovate in the process of the combination with the Internet,and the innovation of the operation mode also brought about the innovation of payment methods. The most competitive third-party payment enterprises are Alipay Payment and WeChat Payment. Although these operators need to rely on UnionPay to develop, they are highly innovative and their thoughts are more closely to actual users,they can draw lessons from the operation experience of relevant Internet payment to mobile payment, and mobile phone app application, the future development is very objective. This paper investigates the reasons for the impact of consumer's Behavioral Intention and behavior using Alipay and WeChat payment. Add entertainment to independent variables based on utaut. The results show that Performance Expectancy, Effort Expectancy, and Facilitating Conditions have a positive impact on Alipay, and entertainment and Social Influence are not significant. Performance Expectancy, Effort Expectancy, Facilitating Conditions, entertainment has a positive impact on WeChat payment, Social Influence is not significant.
In recent years, with popularity of the mobile terminal (MT)and the continuous innovation of the bank online payment service and the third party electronic payment system, mobile payment has been experiencing a rapid process of promotion.With the advent of the Internet era, the operation of many traditional industries began to continuously innovate in the process of the combination with the Internet,and the innovation of the operation mode also brought about the innovation of payment methods. The most competitive third-party payment enterprises are Alipay Payment and WeChat Payment. Although these operators need to rely on UnionPay to develop, they are highly innovative and their thoughts are more closely to actual users,they can draw lessons from the operation experience of relevant Internet payment to mobile payment, and mobile phone app application, the future development is very objective. This paper investigates the reasons for the impact of consumer's Behavioral Intention and behavior using Alipay and WeChat payment. Add entertainment to independent variables based on utaut. The results show that Performance Expectancy, Effort Expectancy, and Facilitating Conditions have a positive impact on Alipay, and entertainment and Social Influence are not significant. Performance Expectancy, Effort Expectancy, Facilitating Conditions, entertainment has a positive impact on WeChat payment, Social Influence is not significant.
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