본 논문에서 언급되는 차는 차나무(Camellia sinensis) 잎을 가공하여 만든 차를 일컫는다. 이러한 차를 약재와 섞어 의학적으로 활용하였는데 이를 약용차라고 정의한다. 약용으로 시작된 차는 다양한 시대의 요구에 부응하며 오늘날까지 음용되어 왔다. 식용으로, 기호음료로 또는 수양의 도구로 쓰이기도 하였고, 한창 차 문화가 번성할 때에는 유희의 도구로까지 이용되었다. 국가적으로는 사신을 접대하거나 궁중의 각종 행사에 이용되었고, 귀족이나 백성들의 가문에서는 제사 의식에 쓰이기도 하였다. 차 문화가 가장 융성했던 사찰에서는 ‘다선일여(茶禪一如)’라 하여 수행의 도구로써 사랑을 받았다. 사원경제의 번성과 함께 찬란히 꽃 피었던 고려시대의 차 문화는 조선시대에 이르러 시들해져 갔다. 유교를 근간으로 한 중앙집권 체제로 인한 사원 경제의 몰락, 차세에 대한 지나친 부담, 임진·정유·병자년의 연이은 전란 등으로 인해 백성의 살림이 피폐해진 것 등이 그 이유이다. 이러한 상황에서 차 문화도 약해지는 듯하였다. 그러나 이후 점차 그 향유계층은 다양해 졌다. 이는 수행과 사교의 음료 · 기호음료를 넘어 일반백성들이 감기가 들거나, 배가 아플 때, 소화제 등의 약으로 차를 널리 사용하면서 부터이다. 『향약집성방』은 세종 때 간행 되었다. 여기서 ‘향약(鄕藥)’은 중국산 약을 당재(唐材)라고 부르는데 대한 국산약재의 총칭으로 우리나라 땅에서 생산되는 약재를 의미한다. 문헌에 따르면 우리나라 백성들이 질병에 걸렸을 때, 우리 풍토에서 자라고 생산되는 약재를 사용하는 것이 구하기 어려운 중국 약재를 쓰는 것 보다 치료에 더 좋은 효과가 있다고 보았다. 차 또한 향약으로써 여러 약방문에 쓰이게 된다. 이전에도 차는 약용으로 기능을 했다고 하지만 향약으로서 주목을 받았는지 전해지는 자료는 없었다. 이후 향약본초 부분이 쉬운 말로 출간되면서 향약재를 이용한 단방·속방문 등이 민간에서 활발하게 저술되고 전해졌다. 허준(許浚)은 동의(東醫)를 지키고자 하는 강한 집념으로 우리 땅에서 나는 약재인 향약으로 우리 백성에게 알맞은 치료법을 제시하고자 하였다. 그리하여 1600년대 초기 대 유행하였던 ...
본 논문에서 언급되는 차는 차나무(Camellia sinensis) 잎을 가공하여 만든 차를 일컫는다. 이러한 차를 약재와 섞어 의학적으로 활용하였는데 이를 약용차라고 정의한다. 약용으로 시작된 차는 다양한 시대의 요구에 부응하며 오늘날까지 음용되어 왔다. 식용으로, 기호음료로 또는 수양의 도구로 쓰이기도 하였고, 한창 차 문화가 번성할 때에는 유희의 도구로까지 이용되었다. 국가적으로는 사신을 접대하거나 궁중의 각종 행사에 이용되었고, 귀족이나 백성들의 가문에서는 제사 의식에 쓰이기도 하였다. 차 문화가 가장 융성했던 사찰에서는 ‘다선일여(茶禪一如)’라 하여 수행의 도구로써 사랑을 받았다. 사원경제의 번성과 함께 찬란히 꽃 피었던 고려시대의 차 문화는 조선시대에 이르러 시들해져 갔다. 유교를 근간으로 한 중앙집권 체제로 인한 사원 경제의 몰락, 차세에 대한 지나친 부담, 임진·정유·병자년의 연이은 전란 등으로 인해 백성의 살림이 피폐해진 것 등이 그 이유이다. 이러한 상황에서 차 문화도 약해지는 듯하였다. 그러나 이후 점차 그 향유계층은 다양해 졌다. 이는 수행과 사교의 음료 · 기호음료를 넘어 일반백성들이 감기가 들거나, 배가 아플 때, 소화제 등의 약으로 차를 널리 사용하면서 부터이다. 『향약집성방』은 세종 때 간행 되었다. 여기서 ‘향약(鄕藥)’은 중국산 약을 당재(唐材)라고 부르는데 대한 국산약재의 총칭으로 우리나라 땅에서 생산되는 약재를 의미한다. 문헌에 따르면 우리나라 백성들이 질병에 걸렸을 때, 우리 풍토에서 자라고 생산되는 약재를 사용하는 것이 구하기 어려운 중국 약재를 쓰는 것 보다 치료에 더 좋은 효과가 있다고 보았다. 차 또한 향약으로써 여러 약방문에 쓰이게 된다. 이전에도 차는 약용으로 기능을 했다고 하지만 향약으로서 주목을 받았는지 전해지는 자료는 없었다. 이후 향약본초 부분이 쉬운 말로 출간되면서 향약재를 이용한 단방·속방문 등이 민간에서 활발하게 저술되고 전해졌다. 허준(許浚)은 동의(東醫)를 지키고자 하는 강한 집념으로 우리 땅에서 나는 약재인 향약으로 우리 백성에게 알맞은 치료법을 제시하고자 하였다. 그리하여 1600년대 초기 대 유행하였던 성홍열에 관한 치료 지침서와 조선시대 3대 방서 중의 하나인 『동의보감』을 집대성하였다. 이 문헌들에서 차는 주재료로 쓰이기도 하고 약을 복용할 때 함께 음용하여 약효를 배가 시키는 등 향약재로서 활발히 사용되었던 기록을 볼 수 있다. 이후 언해문으로 된 많은 민간 의서들도 활발히 저술 확산되어 일반 대중이 쉽게 의학에 접근할 수 있었다. 『부풍향차보』는 1755년경 부안지역에서 발간되었는데 안타깝게도 그 원본은 남아 있지 않으나 황윤석의 일기 『이재난고』에 그에 대한 기록이 있다. 여기에는 가정에서 흔히 발생하는 질병을 7가지로 분류하고 작설차를 중심으로 차를 약용한 기록이 실려 있다. 이전까지는 알약이나 가루약을 복용할 때 차를 탕(湯)·청(淸)으로 음용했던 것에 그쳤다. 하지만 『부풍향차보』는 약재를 추출해 차에 입힌 한 차원 높은 약용차를 제시했다. 차가 중심이 되고 방향성 약재는 약간만 첨가해 만든 약용차는 가정상비약으로서 언제든 병증에 활용할 수 있도록 보관과 활용이 용이했다. 또한 다구의 용량과 계량화를 기록해서 음용 법을 제시한 것이야말로 오늘날의 약의 복용법과 상당히 접근해 있다고 볼 수 있다. 본고에서는 『향약집성방』(1433년) ·『동의보감』(1610년) ·『부풍향차보』(1755년)에 나타난 조선시대 차의 약용화 현상과 과정을 살펴보았다. 정신적·의례적 산물이었던 차가 의학적 약재로 사용되어가는 과정을 파악할 수 있었으며, 차가 질병을 치료하는 약재의 하나로 정립되는 약용화 현상을 읽을 수 있었다. 『향약집성방』에서는 차가 향약의 하나로 대두되었으며, 『동의보감』에서는 향약으로서의 가치가 더욱 확대되었고, 『부풍향차보』에서는 차에 약재를 혼합하는 약용차를 제시함으로써 차의 의약적 기능을 정립하였다. 과학기술이 발달되어 있지 않았던 시대에도 차는 약으로 다양하게 이용되었다. 당시 사용됐던 약용차를 오늘날 밝혀진 차의 성분과 효능에 비추어 볼 때 선현들은 차가 지닌 약성을 오랜 시간의 경험을 통해 체득하고 활용해 왔음을 알 수 있었다.
본 논문에서 언급되는 차는 차나무(Camellia sinensis) 잎을 가공하여 만든 차를 일컫는다. 이러한 차를 약재와 섞어 의학적으로 활용하였는데 이를 약용차라고 정의한다. 약용으로 시작된 차는 다양한 시대의 요구에 부응하며 오늘날까지 음용되어 왔다. 식용으로, 기호음료로 또는 수양의 도구로 쓰이기도 하였고, 한창 차 문화가 번성할 때에는 유희의 도구로까지 이용되었다. 국가적으로는 사신을 접대하거나 궁중의 각종 행사에 이용되었고, 귀족이나 백성들의 가문에서는 제사 의식에 쓰이기도 하였다. 차 문화가 가장 융성했던 사찰에서는 ‘다선일여(茶禪一如)’라 하여 수행의 도구로써 사랑을 받았다. 사원경제의 번성과 함께 찬란히 꽃 피었던 고려시대의 차 문화는 조선시대에 이르러 시들해져 갔다. 유교를 근간으로 한 중앙집권 체제로 인한 사원 경제의 몰락, 차세에 대한 지나친 부담, 임진·정유·병자년의 연이은 전란 등으로 인해 백성의 살림이 피폐해진 것 등이 그 이유이다. 이러한 상황에서 차 문화도 약해지는 듯하였다. 그러나 이후 점차 그 향유계층은 다양해 졌다. 이는 수행과 사교의 음료 · 기호음료를 넘어 일반백성들이 감기가 들거나, 배가 아플 때, 소화제 등의 약으로 차를 널리 사용하면서 부터이다. 『향약집성방』은 세종 때 간행 되었다. 여기서 ‘향약(鄕藥)’은 중국산 약을 당재(唐材)라고 부르는데 대한 국산약재의 총칭으로 우리나라 땅에서 생산되는 약재를 의미한다. 문헌에 따르면 우리나라 백성들이 질병에 걸렸을 때, 우리 풍토에서 자라고 생산되는 약재를 사용하는 것이 구하기 어려운 중국 약재를 쓰는 것 보다 치료에 더 좋은 효과가 있다고 보았다. 차 또한 향약으로써 여러 약방문에 쓰이게 된다. 이전에도 차는 약용으로 기능을 했다고 하지만 향약으로서 주목을 받았는지 전해지는 자료는 없었다. 이후 향약본초 부분이 쉬운 말로 출간되면서 향약재를 이용한 단방·속방문 등이 민간에서 활발하게 저술되고 전해졌다. 허준(許浚)은 동의(東醫)를 지키고자 하는 강한 집념으로 우리 땅에서 나는 약재인 향약으로 우리 백성에게 알맞은 치료법을 제시하고자 하였다. 그리하여 1600년대 초기 대 유행하였던 성홍열에 관한 치료 지침서와 조선시대 3대 방서 중의 하나인 『동의보감』을 집대성하였다. 이 문헌들에서 차는 주재료로 쓰이기도 하고 약을 복용할 때 함께 음용하여 약효를 배가 시키는 등 향약재로서 활발히 사용되었던 기록을 볼 수 있다. 이후 언해문으로 된 많은 민간 의서들도 활발히 저술 확산되어 일반 대중이 쉽게 의학에 접근할 수 있었다. 『부풍향차보』는 1755년경 부안지역에서 발간되었는데 안타깝게도 그 원본은 남아 있지 않으나 황윤석의 일기 『이재난고』에 그에 대한 기록이 있다. 여기에는 가정에서 흔히 발생하는 질병을 7가지로 분류하고 작설차를 중심으로 차를 약용한 기록이 실려 있다. 이전까지는 알약이나 가루약을 복용할 때 차를 탕(湯)·청(淸)으로 음용했던 것에 그쳤다. 하지만 『부풍향차보』는 약재를 추출해 차에 입힌 한 차원 높은 약용차를 제시했다. 차가 중심이 되고 방향성 약재는 약간만 첨가해 만든 약용차는 가정상비약으로서 언제든 병증에 활용할 수 있도록 보관과 활용이 용이했다. 또한 다구의 용량과 계량화를 기록해서 음용 법을 제시한 것이야말로 오늘날의 약의 복용법과 상당히 접근해 있다고 볼 수 있다. 본고에서는 『향약집성방』(1433년) ·『동의보감』(1610년) ·『부풍향차보』(1755년)에 나타난 조선시대 차의 약용화 현상과 과정을 살펴보았다. 정신적·의례적 산물이었던 차가 의학적 약재로 사용되어가는 과정을 파악할 수 있었으며, 차가 질병을 치료하는 약재의 하나로 정립되는 약용화 현상을 읽을 수 있었다. 『향약집성방』에서는 차가 향약의 하나로 대두되었으며, 『동의보감』에서는 향약으로서의 가치가 더욱 확대되었고, 『부풍향차보』에서는 차에 약재를 혼합하는 약용차를 제시함으로써 차의 의약적 기능을 정립하였다. 과학기술이 발달되어 있지 않았던 시대에도 차는 약으로 다양하게 이용되었다. 당시 사용됐던 약용차를 오늘날 밝혀진 차의 성분과 효능에 비추어 볼 때 선현들은 차가 지닌 약성을 오랜 시간의 경험을 통해 체득하고 활용해 왔음을 알 수 있었다.
The tea mentioned in this paper refers to tea processed from the leaves of tea trees(Camellia sinensis). The tea was mixed with herbal medicine and consumed for medical purposes, which is defined as medicinal tea. Tea, originally consumed for its medicinal purposes, has always been in demand. Pe...
The tea mentioned in this paper refers to tea processed from the leaves of tea trees(Camellia sinensis). The tea was mixed with herbal medicine and consumed for medical purposes, which is defined as medicinal tea. Tea, originally consumed for its medicinal purposes, has always been in demand. People have consumed tea throughout the ages for a variety of purposes, including as an accompaniment to a meal, as a beverage, and an aid in meditation. When tea culture was at its peak, serving tea was also thought of as entertainment. People served tea at various events like diplomatic meetings and events held by the royal family. For both aristocrats and common people, consuming tea was also part of their memorial services. Around Buddhist temples where tea culture was thriving, tea was consumed for religious reasons referred to as “Dasunilyeo(茶禪一如)”. However, tea culture which had grown in popularity during the Goryeo period along with economic growth of the Buddhist temples, started to fade at the beginning of the Joseon Dynasty. This happened because of the economic collapse of the Buddhist temples which was a result of the rise of a centralized authoritarian ruler based on Confucianism, the tax on tea, and the consecutive wars which happened during the Imjin(壬辰), Jeongyu(丁酉), and Byungja(丙子) periods; these periods led to a lot of impoverished people. As a result, tea culture started disappearing. Afterwards, surprisingly, more and more people from different social classes started to consume tea. In the past tea was only consumed for religious reasons, at social events, or as a preference among the aristocrats. However, as people started drinking tea as an alternative to medicine when they were having a cold or stomachache, tea gained more popularity from people coming from different social classes. 『Hyangyakjipseongbang(鄕藥集成方)』, a book which was first published during the reign of King Sejong, used the word “Hyangyak(鄕藥)” to refer to all the local medicinal herbs that grow in our land, differentiating it from the Chinese term “Dangjae(唐材)” which refers to Chinese medicine. The book said herbs that grow in our land are more effective in treating Koreans than Chinese herbs since they are hard to obtain. Tea, as a part of Hyangyak(鄕藥), started to be consumed for a variety of medical purposes. Tea has already been known for its medicinal purposes, nonetheless there are no other documents that mention anything about tea being a part of Hyangyak(鄕藥). After Hyangyakboncho(鄕藥本草) spread around in easier words - Danbang(單方), Sokbangmun(俗方文) - the usage of Hyangyakjae(鄕藥材) became common among people. Heo Jun(許浚), with his strong will to preserve oriental medicine, was determined to find medicine suitable for Koreans using Hyangyak(鄕藥), the local herbs. Thus, he wrote 『Donguibogam(東醫寶鑑)』 which is one of three books with extensive medical explanations, along with the scarlet fever guidebook, a disease prevalent in the early 17th century. This book included records of tea being actively used as a primary or secondary medicine. Since then, a lot of folk remedies written as Eonhaemun(諺解文) were disseminated among people. These remedies were an easy approach to treating illnesses. 『Bupunghyangchabo(扶風鄕茶譜)』 was published in the Buan(扶安) region during the Joseon dynasty in 1755. Unfortunately, the original copy has not been found. Instead, the records of 『Bupunghyangchabo(扶風鄕茶譜)』 were found in 『Ijaenango(頤齋亂藁)』 -the diary of Hwang Yun-Seok(黃胤錫). In his diary, he mentioned that in 『Bupunghyangchabo(扶風鄕茶譜)』 common illnesses were separated into seven different categories, and different medicine was included in each category. The medicines were made from tea, mostly Jackseol(雀舌) tea. Before, tea was only consumed as Tang(湯) and Cheong(淸) along with pills or powdered medicine. 『Bupunghyangchabo(扶風鄕茶譜)』 introduced the more advanced variety of medicinal tea, which includes medicinal herb extracts. Compared to previous kinds of tea, the tea in 『Bupunghyangchabo(扶風鄕茶譜)』 was entirely made from tea and herbs used only as supplements. This type of tea was easy to store and to consume. Thus, it became an important home remedy. Also, by using tea utensils and scales for drinking tea, 『Bupunghyangchabo(扶風鄕茶譜)』 introduced methods that were quite similar to medical methods used today. This article explores how tea gained popularity as a type of medicine throughout the Joseon Dynasty and its evolution based on 『Hyangyakjipseongbang(鄕藥集成方)』 (1433), 『Donguibogam(東醫寶鑑)』 (1610), and 『Bupunghyangchabo(扶風鄕茶譜)』 (1755). These books enabled readers to know how tea - which was originally consumed to relax our minds and at various ceremonies - started to be considered as a type of medicinal herb used to treat illnesses. 『Hyangyakjipseongbang(鄕藥集成方)』 brought tea to the forefront as a type of Hyangyak(鄕藥). 『Donguibogam(東醫寶鑑)』 improved on tea as a Hyangyak(鄕藥). 『Bupunghyangchabo(扶風鄕茶譜)』 introduced the method of adding medicinal herbs into tea, forming the medical functions of tea. Even during the eras when modern science was not yet developed, tea was consumed as a type of medicine. Considering the ingredients and efficacy of tea found by scientists today, it is obvious that our ancestors discovered and used the remedial effects of tea from their long experience with it.
The tea mentioned in this paper refers to tea processed from the leaves of tea trees(Camellia sinensis). The tea was mixed with herbal medicine and consumed for medical purposes, which is defined as medicinal tea. Tea, originally consumed for its medicinal purposes, has always been in demand. People have consumed tea throughout the ages for a variety of purposes, including as an accompaniment to a meal, as a beverage, and an aid in meditation. When tea culture was at its peak, serving tea was also thought of as entertainment. People served tea at various events like diplomatic meetings and events held by the royal family. For both aristocrats and common people, consuming tea was also part of their memorial services. Around Buddhist temples where tea culture was thriving, tea was consumed for religious reasons referred to as “Dasunilyeo(茶禪一如)”. However, tea culture which had grown in popularity during the Goryeo period along with economic growth of the Buddhist temples, started to fade at the beginning of the Joseon Dynasty. This happened because of the economic collapse of the Buddhist temples which was a result of the rise of a centralized authoritarian ruler based on Confucianism, the tax on tea, and the consecutive wars which happened during the Imjin(壬辰), Jeongyu(丁酉), and Byungja(丙子) periods; these periods led to a lot of impoverished people. As a result, tea culture started disappearing. Afterwards, surprisingly, more and more people from different social classes started to consume tea. In the past tea was only consumed for religious reasons, at social events, or as a preference among the aristocrats. However, as people started drinking tea as an alternative to medicine when they were having a cold or stomachache, tea gained more popularity from people coming from different social classes. 『Hyangyakjipseongbang(鄕藥集成方)』, a book which was first published during the reign of King Sejong, used the word “Hyangyak(鄕藥)” to refer to all the local medicinal herbs that grow in our land, differentiating it from the Chinese term “Dangjae(唐材)” which refers to Chinese medicine. The book said herbs that grow in our land are more effective in treating Koreans than Chinese herbs since they are hard to obtain. Tea, as a part of Hyangyak(鄕藥), started to be consumed for a variety of medical purposes. Tea has already been known for its medicinal purposes, nonetheless there are no other documents that mention anything about tea being a part of Hyangyak(鄕藥). After Hyangyakboncho(鄕藥本草) spread around in easier words - Danbang(單方), Sokbangmun(俗方文) - the usage of Hyangyakjae(鄕藥材) became common among people. Heo Jun(許浚), with his strong will to preserve oriental medicine, was determined to find medicine suitable for Koreans using Hyangyak(鄕藥), the local herbs. Thus, he wrote 『Donguibogam(東醫寶鑑)』 which is one of three books with extensive medical explanations, along with the scarlet fever guidebook, a disease prevalent in the early 17th century. This book included records of tea being actively used as a primary or secondary medicine. Since then, a lot of folk remedies written as Eonhaemun(諺解文) were disseminated among people. These remedies were an easy approach to treating illnesses. 『Bupunghyangchabo(扶風鄕茶譜)』 was published in the Buan(扶安) region during the Joseon dynasty in 1755. Unfortunately, the original copy has not been found. Instead, the records of 『Bupunghyangchabo(扶風鄕茶譜)』 were found in 『Ijaenango(頤齋亂藁)』 -the diary of Hwang Yun-Seok(黃胤錫). In his diary, he mentioned that in 『Bupunghyangchabo(扶風鄕茶譜)』 common illnesses were separated into seven different categories, and different medicine was included in each category. The medicines were made from tea, mostly Jackseol(雀舌) tea. Before, tea was only consumed as Tang(湯) and Cheong(淸) along with pills or powdered medicine. 『Bupunghyangchabo(扶風鄕茶譜)』 introduced the more advanced variety of medicinal tea, which includes medicinal herb extracts. Compared to previous kinds of tea, the tea in 『Bupunghyangchabo(扶風鄕茶譜)』 was entirely made from tea and herbs used only as supplements. This type of tea was easy to store and to consume. Thus, it became an important home remedy. Also, by using tea utensils and scales for drinking tea, 『Bupunghyangchabo(扶風鄕茶譜)』 introduced methods that were quite similar to medical methods used today. This article explores how tea gained popularity as a type of medicine throughout the Joseon Dynasty and its evolution based on 『Hyangyakjipseongbang(鄕藥集成方)』 (1433), 『Donguibogam(東醫寶鑑)』 (1610), and 『Bupunghyangchabo(扶風鄕茶譜)』 (1755). These books enabled readers to know how tea - which was originally consumed to relax our minds and at various ceremonies - started to be considered as a type of medicinal herb used to treat illnesses. 『Hyangyakjipseongbang(鄕藥集成方)』 brought tea to the forefront as a type of Hyangyak(鄕藥). 『Donguibogam(東醫寶鑑)』 improved on tea as a Hyangyak(鄕藥). 『Bupunghyangchabo(扶風鄕茶譜)』 introduced the method of adding medicinal herbs into tea, forming the medical functions of tea. Even during the eras when modern science was not yet developed, tea was consumed as a type of medicine. Considering the ingredients and efficacy of tea found by scientists today, it is obvious that our ancestors discovered and used the remedial effects of tea from their long experience with it.
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