공유경제 서비스 이용의도에 영향을 미치는 요인 - 숙박공유 플랫폼 서비스를 중심으로 - A Study on the Factors Affecting the Intention to Use Sharing Economy Service - Focusing on Accommodation Sharing Platform Service -원문보기
우리의 삶과 깊숙한 연관이 되어 이제는 우리의 일상이 되어가고 있는 공유경제는 다양한 분야에서 다양한 컨텐츠를 가지고 이용을 할 수 있다. 그 중 숙박공유 플랫폼 서비스를 이용하여, 유휴자원을 서로 거래하는 이용자들이 급증하고 있다. 숙박공유 플랫폼 서비스란 유휴 숙박자원을 서로 거래하고자 하는 사용자(Guest)와 제공자(Host)를 연결해주는 플랫폼 서비스로, 대표적인 사례기업으로는 ‘에어비앤비(Airbnb)’, ‘코자자’ 등이 있다. 따라서 본 연구는 공유경제 서비스 이용의도에 영향을 미치는 요인을 숙박 공유경제 플랫폼 서비스를 중심으로 규명하였다. 공유경제 체제에서는 IT기술 발전에 따라 개인의 거래가 가능하게 되었다. 즉, 공유경제 플랫폼 서비스에서는 개인이 사용자(소비자)가 될 뿐만 아니라, 제공자(공급자)의 역할도 담당하게 된 것이다. 따라서 공유경제 서비스 이용의도는 사용자로서의 이용의도와 제공자로서의 이용의도 두 가지로 나누어서 살펴보았다. 나아가 이용의도에 영향을 미치는 요인을 소비자특성과 공유경제 플랫폼 특성으로 나누어 파악하였고, 이를 바탕으로 두 가지 연구모형을 도출해 내었다. 자료수집은 2017년 8월 2일부터 2017년 9월 22일까지 약 2달여에 걸쳐 대전/세종/충청 지역의 대학생과 회사원들을 중심으로 이뤄졌다. 설문지는 총 330부를 배포하고 이 중 불성실한 응답지 33부를 제외하여, 최종 297부가 분석에 사용되었다. ...
우리의 삶과 깊숙한 연관이 되어 이제는 우리의 일상이 되어가고 있는 공유경제는 다양한 분야에서 다양한 컨텐츠를 가지고 이용을 할 수 있다. 그 중 숙박공유 플랫폼 서비스를 이용하여, 유휴자원을 서로 거래하는 이용자들이 급증하고 있다. 숙박공유 플랫폼 서비스란 유휴 숙박자원을 서로 거래하고자 하는 사용자(Guest)와 제공자(Host)를 연결해주는 플랫폼 서비스로, 대표적인 사례기업으로는 ‘에어비앤비(Airbnb)’, ‘코자자’ 등이 있다. 따라서 본 연구는 공유경제 서비스 이용의도에 영향을 미치는 요인을 숙박 공유경제 플랫폼 서비스를 중심으로 규명하였다. 공유경제 체제에서는 IT기술 발전에 따라 개인의 거래가 가능하게 되었다. 즉, 공유경제 플랫폼 서비스에서는 개인이 사용자(소비자)가 될 뿐만 아니라, 제공자(공급자)의 역할도 담당하게 된 것이다. 따라서 공유경제 서비스 이용의도는 사용자로서의 이용의도와 제공자로서의 이용의도 두 가지로 나누어서 살펴보았다. 나아가 이용의도에 영향을 미치는 요인을 소비자특성과 공유경제 플랫폼 특성으로 나누어 파악하였고, 이를 바탕으로 두 가지 연구모형을 도출해 내었다. 자료수집은 2017년 8월 2일부터 2017년 9월 22일까지 약 2달여에 걸쳐 대전/세종/충청 지역의 대학생과 회사원들을 중심으로 이뤄졌다. 설문지는 총 330부를 배포하고 이 중 불성실한 응답지 33부를 제외하여, 최종 297부가 분석에 사용되었다. 자료분석은 SPSS 21.0와 AMOS 21.0를 활용하였다. 연구결과, 소비자특성 중 ‘협력적 규범’, 플랫폼특성 중 ‘경제적 혜택’과 ‘명예적 보상’이 사용자로서의 이용의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 소비자특성 중 ‘경험 개방성’, 플랫폼특성 중 ‘경제적 혜택’과 ‘명예적 보상’이 제공자로서의 이용의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이용의도에 따른 집단 간 차이를 비교해 본 결과, 경제적 혜택과 명예적 보상 2개 요인에서 차이가 나타났다. 즉, 경제적 혜택과 명예적 보상은 두 집단에 모두 영향을 주는 요인이지만, 경제적 혜택은 사용자로서의 이용의도에 더 큰 영향을 끼치고, 명예적 보상은 제공자로서의 이용의도에 더 큰 영향을 끼친다고 할 수 있다. 본 연구를 통해 공유경제 서비스를 제공하고자 하는 사업자 및 공유경제 서비스를 정책에 도입하고자 하는 정부기관에서는 본 논문에서 밝혀낸 공유경제 서비스 이용의도에 영향을 미치는 소비자 특성 및 플랫폼 특성을 추진방향 및 정책에 활용할 수 있다. 또한 사용자로서의 이용의도와 제공자로서의 이용의도에 미치는 영향요인이 다르고, 같은 영향요인이라 하더라도 그 정도가 상이한 결과가 도출되었음으로, 이는 이용의도를 구분하여 각각의 추진방향을 달리할 필요가 있음을 시사한다.
우리의 삶과 깊숙한 연관이 되어 이제는 우리의 일상이 되어가고 있는 공유경제는 다양한 분야에서 다양한 컨텐츠를 가지고 이용을 할 수 있다. 그 중 숙박공유 플랫폼 서비스를 이용하여, 유휴자원을 서로 거래하는 이용자들이 급증하고 있다. 숙박공유 플랫폼 서비스란 유휴 숙박자원을 서로 거래하고자 하는 사용자(Guest)와 제공자(Host)를 연결해주는 플랫폼 서비스로, 대표적인 사례기업으로는 ‘에어비앤비(Airbnb)’, ‘코자자’ 등이 있다. 따라서 본 연구는 공유경제 서비스 이용의도에 영향을 미치는 요인을 숙박 공유경제 플랫폼 서비스를 중심으로 규명하였다. 공유경제 체제에서는 IT기술 발전에 따라 개인의 거래가 가능하게 되었다. 즉, 공유경제 플랫폼 서비스에서는 개인이 사용자(소비자)가 될 뿐만 아니라, 제공자(공급자)의 역할도 담당하게 된 것이다. 따라서 공유경제 서비스 이용의도는 사용자로서의 이용의도와 제공자로서의 이용의도 두 가지로 나누어서 살펴보았다. 나아가 이용의도에 영향을 미치는 요인을 소비자특성과 공유경제 플랫폼 특성으로 나누어 파악하였고, 이를 바탕으로 두 가지 연구모형을 도출해 내었다. 자료수집은 2017년 8월 2일부터 2017년 9월 22일까지 약 2달여에 걸쳐 대전/세종/충청 지역의 대학생과 회사원들을 중심으로 이뤄졌다. 설문지는 총 330부를 배포하고 이 중 불성실한 응답지 33부를 제외하여, 최종 297부가 분석에 사용되었다. 자료분석은 SPSS 21.0와 AMOS 21.0를 활용하였다. 연구결과, 소비자특성 중 ‘협력적 규범’, 플랫폼특성 중 ‘경제적 혜택’과 ‘명예적 보상’이 사용자로서의 이용의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 소비자특성 중 ‘경험 개방성’, 플랫폼특성 중 ‘경제적 혜택’과 ‘명예적 보상’이 제공자로서의 이용의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이용의도에 따른 집단 간 차이를 비교해 본 결과, 경제적 혜택과 명예적 보상 2개 요인에서 차이가 나타났다. 즉, 경제적 혜택과 명예적 보상은 두 집단에 모두 영향을 주는 요인이지만, 경제적 혜택은 사용자로서의 이용의도에 더 큰 영향을 끼치고, 명예적 보상은 제공자로서의 이용의도에 더 큰 영향을 끼친다고 할 수 있다. 본 연구를 통해 공유경제 서비스를 제공하고자 하는 사업자 및 공유경제 서비스를 정책에 도입하고자 하는 정부기관에서는 본 논문에서 밝혀낸 공유경제 서비스 이용의도에 영향을 미치는 소비자 특성 및 플랫폼 특성을 추진방향 및 정책에 활용할 수 있다. 또한 사용자로서의 이용의도와 제공자로서의 이용의도에 미치는 영향요인이 다르고, 같은 영향요인이라 하더라도 그 정도가 상이한 결과가 도출되었음으로, 이는 이용의도를 구분하여 각각의 추진방향을 달리할 필요가 있음을 시사한다.
A sharing economy, which is so familiar to us in our everyday lives, offers a variety of content in various sectors through its platforms. Among them, users of accommodation sharing platform services such as Airbnb and Kozaza are rapidly increasing, connecting guests and hosts who wish to trade acco...
A sharing economy, which is so familiar to us in our everyday lives, offers a variety of content in various sectors through its platforms. Among them, users of accommodation sharing platform services such as Airbnb and Kozaza are rapidly increasing, connecting guests and hosts who wish to trade accommodation resources. This study identifies factors affecting the intention to use the services of a sharing economy with a focus on the Accommodation sharing economy platform service. It operates in the form of P2P, with the development of IT enabling transactions between individuals. That is, the sharing economy platform service allows individuals to act as provider(supplier) well as taker(consumer). Accordingly, an intention to use a sharing economy service can be divided into the intention to use as a taker(guest) and the intention to use as a provider(host). Futhermore, factors that influence the intention to use the sharing economy platform service are considered in terms of Consumer characteristics and Sharing economy platform characteristics. Based on this, two research models were derived. Data were collected from August 2, 2017 to September 22, 2017 from college students and company employees in the Daejeon, Sejong and Chungcheong regions. 330 survey papers were distributed, and 297 papers were finally adopted for analysis using SPSS 21.0 and AMOS 21.0. This study found that Cooperative norm in the consumer characteristics and Economic benefit and Honorary compensation in the platform characteristics affect the intention to use as a taker(guest). It was also found that Openness to experience in the consumer characteristics and Economic benefit and Honorary compensation in the platform characteristics influence the intention to use as a provider(host). Economic benefit and Honorary compensation were found to have a different level of impact on the intention to use as a taker(guest) and the intention to use as a provider(host). That is, while both of them affected the intentions to use as both a taker and a provider, Economic benefit made a greater impact on the intention to use as a taker(guest) and Honorary compensation is more related to the intention to use as a provider(host). Findings of this research regarding consumer characteristics and platform characteristics impacting the intention to use a sharing economy platform service may help businesses wishing to offer sharing economy services and government institutions planning to introduce them. Furthermore, factors affecting the intentions to use as a taker(guest) differ from those affecting the intentions to use as a provider(host), and each factor has varying levels of impact on the intention to use as a taker and provider. This suggests that the intention to use as a taker and provider require different implementation strategies.
A sharing economy, which is so familiar to us in our everyday lives, offers a variety of content in various sectors through its platforms. Among them, users of accommodation sharing platform services such as Airbnb and Kozaza are rapidly increasing, connecting guests and hosts who wish to trade accommodation resources. This study identifies factors affecting the intention to use the services of a sharing economy with a focus on the Accommodation sharing economy platform service. It operates in the form of P2P, with the development of IT enabling transactions between individuals. That is, the sharing economy platform service allows individuals to act as provider(supplier) well as taker(consumer). Accordingly, an intention to use a sharing economy service can be divided into the intention to use as a taker(guest) and the intention to use as a provider(host). Futhermore, factors that influence the intention to use the sharing economy platform service are considered in terms of Consumer characteristics and Sharing economy platform characteristics. Based on this, two research models were derived. Data were collected from August 2, 2017 to September 22, 2017 from college students and company employees in the Daejeon, Sejong and Chungcheong regions. 330 survey papers were distributed, and 297 papers were finally adopted for analysis using SPSS 21.0 and AMOS 21.0. This study found that Cooperative norm in the consumer characteristics and Economic benefit and Honorary compensation in the platform characteristics affect the intention to use as a taker(guest). It was also found that Openness to experience in the consumer characteristics and Economic benefit and Honorary compensation in the platform characteristics influence the intention to use as a provider(host). Economic benefit and Honorary compensation were found to have a different level of impact on the intention to use as a taker(guest) and the intention to use as a provider(host). That is, while both of them affected the intentions to use as both a taker and a provider, Economic benefit made a greater impact on the intention to use as a taker(guest) and Honorary compensation is more related to the intention to use as a provider(host). Findings of this research regarding consumer characteristics and platform characteristics impacting the intention to use a sharing economy platform service may help businesses wishing to offer sharing economy services and government institutions planning to introduce them. Furthermore, factors affecting the intentions to use as a taker(guest) differ from those affecting the intentions to use as a provider(host), and each factor has varying levels of impact on the intention to use as a taker and provider. This suggests that the intention to use as a taker and provider require different implementation strategies.
주제어
#공유경제 숙박공유 플랫폼 서비스 경험개방성 주관적 규범 협력적 규범 경제적 혜택 명예적 보상 보안적 위험 Sharing Economy Accommodation Sharing Platform Openness to Experience Subjective Norm Cooperative Norm Economic Benefit Honorary Compensation Security Risk
학위논문 정보
저자
이현진
학위수여기관
충북대학교 일반대학원
학위구분
국내석사
학과
국제경영학과(원) 국제경영학
지도교수
박현정
발행연도
2018
총페이지
83
키워드
공유경제 숙박공유 플랫폼 서비스 경험개방성 주관적 규범 협력적 규범 경제적 혜택 명예적 보상 보안적 위험 Sharing Economy Accommodation Sharing Platform Openness to Experience Subjective Norm Cooperative Norm Economic Benefit Honorary Compensation Security Risk
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