국내 고속철도는 2004년 경부고속철도가 개통된 이래, 2015년 호남고속철도, 2016년 수도권고속철도 등 개통이 증가하고 있으며, 현재 고속철도 연간 통과톤수가 개통 초기 약 2천만톤에서 최대 4천만톤으로 급격히 증가하였다. 경부고속철도 1단계의 경우, 2018년 01월 기준 누적통과톤수가 최대 3.5억톤에 이르게 되어, 2024년 7월에 레일 교환기준인 누적통과톤수 6억톤을 초과할 예정이다. 본 논문은 레일 등 궤도구성품의 전반적인 교환시기 도래에 따른 고속철도 구간의 궤도갱신 시행계획 수립을 위한 레일의 열화도 산정 및 궤도구조(레일) 상태평가기법을 제시하였다.
이를 위해, 국내·외 고속철도 궤도 갱신기준 및 사례와 궤도(레일) 열화도, 궤도구조 상태평가방법, 궤도구조 갱신 및 개소 선정 방안 등을 조사하였으며, 경부고속철도 개통 이후 궤도구성품의 유지관리 자료를 통하여 레일열화도 산정을 위한 영향인자(변수)를 도출하고, 레일피로손상지수(RFI)와 레일상태지수(...
국내 고속철도는 2004년 경부고속철도가 개통된 이래, 2015년 호남고속철도, 2016년 수도권고속철도 등 개통이 증가하고 있으며, 현재 고속철도 연간 통과톤수가 개통 초기 약 2천만톤에서 최대 4천만톤으로 급격히 증가하였다. 경부고속철도 1단계의 경우, 2018년 01월 기준 누적통과톤수가 최대 3.5억톤에 이르게 되어, 2024년 7월에 레일 교환기준인 누적통과톤수 6억톤을 초과할 예정이다. 본 논문은 레일 등 궤도구성품의 전반적인 교환시기 도래에 따른 고속철도 구간의 궤도갱신 시행계획 수립을 위한 레일의 열화도 산정 및 궤도구조(레일) 상태평가기법을 제시하였다.
이를 위해, 국내·외 고속철도 궤도 갱신기준 및 사례와 궤도(레일) 열화도, 궤도구조 상태평가방법, 궤도구조 갱신 및 개소 선정 방안 등을 조사하였으며, 경부고속철도 개통 이후 궤도구성품의 유지관리 자료를 통하여 레일열화도 산정을 위한 영향인자(변수)를 도출하고, 레일피로손상지수(RFI)와 레일상태지수(RCI)의 상관관계를 분석하며, 궤도유지보수, 궤도품질 상태 및 통과톤수를 고려한 레일상태지수의 각 변수에 대한 가중치를 선정하여 레일상태지수(Rail Condition Index, TCI) 를 정립하였다. 또한 산정된 레일상태지수를 적용하여 경부고속철도 1단계 레일교환주기 도출 예를 제시하였다.
국내 고속철도는 2004년 경부고속철도가 개통된 이래, 2015년 호남고속철도, 2016년 수도권고속철도 등 개통이 증가하고 있으며, 현재 고속철도 연간 통과톤수가 개통 초기 약 2천만톤에서 최대 4천만톤으로 급격히 증가하였다. 경부고속철도 1단계의 경우, 2018년 01월 기준 누적통과톤수가 최대 3.5억톤에 이르게 되어, 2024년 7월에 레일 교환기준인 누적통과톤수 6억톤을 초과할 예정이다. 본 논문은 레일 등 궤도구성품의 전반적인 교환시기 도래에 따른 고속철도 구간의 궤도갱신 시행계획 수립을 위한 레일의 열화도 산정 및 궤도구조(레일) 상태평가기법을 제시하였다.
이를 위해, 국내·외 고속철도 궤도 갱신기준 및 사례와 궤도(레일) 열화도, 궤도구조 상태평가방법, 궤도구조 갱신 및 개소 선정 방안 등을 조사하였으며, 경부고속철도 개통 이후 궤도구성품의 유지관리 자료를 통하여 레일열화도 산정을 위한 영향인자(변수)를 도출하고, 레일피로손상지수(RFI)와 레일상태지수(RCI)의 상관관계를 분석하며, 궤도유지보수, 궤도품질 상태 및 통과톤수를 고려한 레일상태지수의 각 변수에 대한 가중치를 선정하여 레일상태지수(Rail Condition Index, TCI) 를 정립하였다. 또한 산정된 레일상태지수를 적용하여 경부고속철도 1단계 레일교환주기 도출 예를 제시하였다.
Since the opening of the Gyeongbu Express Railway in 2004, domestic high-speed railway has been increasing, such as the Honam Express Railway in 2015 and the high-speed railway in the capital city in 2016, and the annual transit tonnage of the high-speed railway has rapidly increased from about 20 m...
Since the opening of the Gyeongbu Express Railway in 2004, domestic high-speed railway has been increasing, such as the Honam Express Railway in 2015 and the high-speed railway in the capital city in 2016, and the annual transit tonnage of the high-speed railway has rapidly increased from about 20 million tons to 40 million tons. In the case of the first stage of the Gyeongbu high-speed railway, the cumulative transit tonnage as of January 2018 will reach a maximum of 350 million tonnes, and the total transit tonnage of 600 million tons will exceed the rail transit standard in July 2024. In this paper, we propose a method to evaluate the rail deterioration and rail track condition for establishing an orbital renewal plan for the high - speed rail section according to the general exchange time of the track components such as rails. For this purpose, we investigated the update criteria of domestic and international high - speed railway trains, the deterioration degree of orbit (rail), the evaluation method of orbital structure condition, the update of orbital structure, and the selection method of site. After the opening of Gyeongbu Expressway, The relationship between the rail fatigue damage index (RFI) and the rail condition index (RCI) is analyzed, and the rail condition considering the track maintenance, orbital quality condition, The rail condition index (TCI) was established by selecting a weight for each variable of the index. In addition, the proposed railway condition index is used to suggest a way to update the first stage orbital structure of Gyeongbu high - speed railway.
Since the opening of the Gyeongbu Express Railway in 2004, domestic high-speed railway has been increasing, such as the Honam Express Railway in 2015 and the high-speed railway in the capital city in 2016, and the annual transit tonnage of the high-speed railway has rapidly increased from about 20 million tons to 40 million tons. In the case of the first stage of the Gyeongbu high-speed railway, the cumulative transit tonnage as of January 2018 will reach a maximum of 350 million tonnes, and the total transit tonnage of 600 million tons will exceed the rail transit standard in July 2024. In this paper, we propose a method to evaluate the rail deterioration and rail track condition for establishing an orbital renewal plan for the high - speed rail section according to the general exchange time of the track components such as rails. For this purpose, we investigated the update criteria of domestic and international high - speed railway trains, the deterioration degree of orbit (rail), the evaluation method of orbital structure condition, the update of orbital structure, and the selection method of site. After the opening of Gyeongbu Expressway, The relationship between the rail fatigue damage index (RFI) and the rail condition index (RCI) is analyzed, and the rail condition considering the track maintenance, orbital quality condition, The rail condition index (TCI) was established by selecting a weight for each variable of the index. In addition, the proposed railway condition index is used to suggest a way to update the first stage orbital structure of Gyeongbu high - speed railway.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.