본 연구의 목적은 Dick & Carey 교수설계모형을 적용하여 중학교 1학년 음악교과 감상영역의 오케스트라 음악 감상 수업지도안을 제시하는 것이다. 효과적인 수업지도안의 제시를 위하여 Dick & Carey 교수설계모형의 10가지 단계를 활용하였고, 이를 바탕으로 오케스트라 음악 감상 수업지도안을 제시하였다. 본 연구의 결과를 살펴보면 Dick & Carey 교수설계모형의 10가지 단계를 적용하여 보다 체계적이고...
본 연구의 목적은 Dick & Carey 교수설계모형을 적용하여 중학교 1학년 음악교과 감상영역의 오케스트라 음악 감상 수업지도안을 제시하는 것이다. 효과적인 수업지도안의 제시를 위하여 Dick & Carey 교수설계모형의 10가지 단계를 활용하였고, 이를 바탕으로 오케스트라 음악 감상 수업지도안을 제시하였다. 본 연구의 결과를 살펴보면 Dick & Carey 교수설계모형의 10가지 단계를 적용하여 보다 체계적이고 세분화된 학습 목표를 설정하였으며, 이는 곧 학생들로 하여금 풍요로운 감상 수업을 받을 수 있도록 하는 것과 이어짐을 알 수 있었다. 다음으로, 교수 전략을 수립함에 있어서 내용의 제시와 학습자 참여가 반복적으로 이루어지도록 함으로써 그 효과를 확인하였다. 학생들에게 학습 내용을 제시한 후, 곧바로 참여를 유도하는 질문이나 문제를 제시하며 연습시키고 즉각적인 피드백을 줌으로써 수업의 흐름을 놓치지 않도록 하였다. 또한 적절한 제재곡의 선정으로 학생들의 참여도와 이해도를 높이는 감상 수업을 시행하였다. 제재곡은 본 차시 수업의 학습 목표와 연관되어있고 학습한 내용들을 복습하기에도 적합한 곡으로 선정하였으며, 이에 따라 학생들의 집중도도 향상되었다. 이를 통해 학습 내용 제시와 학습자 참여의 반복적인 제시, 적절한 제재곡의 선정을 통하여 학습자로 하여금 보다 효과적으로 오케스트라 음악을 감상할 수 있도록 해야 함을 알 수 있었다. 이러한 본 연구의 결과가 보다 효과적인 음악 감상수업을 시행하길 원하는 음악선생님들에게 좋은 지침서가 되길 바라며 음악교과의 감상영역이 아닌 다른 영역에서도 효과적인 교수방법들이 많이 개발되기를 기대한다.
본 연구의 목적은 Dick & Carey 교수설계모형을 적용하여 중학교 1학년 음악교과 감상영역의 오케스트라 음악 감상 수업지도안을 제시하는 것이다. 효과적인 수업지도안의 제시를 위하여 Dick & Carey 교수설계모형의 10가지 단계를 활용하였고, 이를 바탕으로 오케스트라 음악 감상 수업지도안을 제시하였다. 본 연구의 결과를 살펴보면 Dick & Carey 교수설계모형의 10가지 단계를 적용하여 보다 체계적이고 세분화된 학습 목표를 설정하였으며, 이는 곧 학생들로 하여금 풍요로운 감상 수업을 받을 수 있도록 하는 것과 이어짐을 알 수 있었다. 다음으로, 교수 전략을 수립함에 있어서 내용의 제시와 학습자 참여가 반복적으로 이루어지도록 함으로써 그 효과를 확인하였다. 학생들에게 학습 내용을 제시한 후, 곧바로 참여를 유도하는 질문이나 문제를 제시하며 연습시키고 즉각적인 피드백을 줌으로써 수업의 흐름을 놓치지 않도록 하였다. 또한 적절한 제재곡의 선정으로 학생들의 참여도와 이해도를 높이는 감상 수업을 시행하였다. 제재곡은 본 차시 수업의 학습 목표와 연관되어있고 학습한 내용들을 복습하기에도 적합한 곡으로 선정하였으며, 이에 따라 학생들의 집중도도 향상되었다. 이를 통해 학습 내용 제시와 학습자 참여의 반복적인 제시, 적절한 제재곡의 선정을 통하여 학습자로 하여금 보다 효과적으로 오케스트라 음악을 감상할 수 있도록 해야 함을 알 수 있었다. 이러한 본 연구의 결과가 보다 효과적인 음악 감상수업을 시행하길 원하는 음악선생님들에게 좋은 지침서가 되길 바라며 음악교과의 감상영역이 아닌 다른 영역에서도 효과적인 교수방법들이 많이 개발되기를 기대한다.
The purpose of this study is to exhibit Orchestra Music Appreciation Curriculum for 7th Grade with Dick & Carey’s Instructional Design Model applied. 10 Steps of the Dick & Carey’s Instructional Design Model was applied for an effective development of Music Appreciation Curriculum. By applying t...
The purpose of this study is to exhibit Orchestra Music Appreciation Curriculum for 7th Grade with Dick & Carey’s Instructional Design Model applied. 10 Steps of the Dick & Carey’s Instructional Design Model was applied for an effective development of Music Appreciation Curriculum. By applying the 10 Steps of Dick & Carey’s model, the result of this study shows that setting up more systematic and detailed learning objectives will not only increase the effectiveness of the curriculum but also enrich students’ music appreciation experience. Also, this model established significant effectiveness by repeatedly presenting the course contents and encouraging student participation. To ensure the students to follow the flow of each lesson, the study encourages participation of students by asking questions and giving discussions immediately after presenting the course material and providing feedback afterwards. In addition, music appreciation class was designed and conducted to enhance students’ participation and understanding by selecting “Ravel’s Bolero”. “Bolero” is relevant to the learning objectives of the chapter and was selected to help students review the course contents. As a result, participants’ attention and appreciation during the lesson have also improved. In conclusion, this study suggests repeated presentation of the course material, continuous encouragement of students’ participation, and an appropriate selection of “Bolero” to allow students to learn how to more effectively listen to and appreciate orchestra music. The results of this study are expected to be a good guideline for music teachers who want to practice more effective music appreciation classes. Lastly, we look forward effective teaching methods to be developed in different areas of music curriculum outside of music appreciation.
The purpose of this study is to exhibit Orchestra Music Appreciation Curriculum for 7th Grade with Dick & Carey’s Instructional Design Model applied. 10 Steps of the Dick & Carey’s Instructional Design Model was applied for an effective development of Music Appreciation Curriculum. By applying the 10 Steps of Dick & Carey’s model, the result of this study shows that setting up more systematic and detailed learning objectives will not only increase the effectiveness of the curriculum but also enrich students’ music appreciation experience. Also, this model established significant effectiveness by repeatedly presenting the course contents and encouraging student participation. To ensure the students to follow the flow of each lesson, the study encourages participation of students by asking questions and giving discussions immediately after presenting the course material and providing feedback afterwards. In addition, music appreciation class was designed and conducted to enhance students’ participation and understanding by selecting “Ravel’s Bolero”. “Bolero” is relevant to the learning objectives of the chapter and was selected to help students review the course contents. As a result, participants’ attention and appreciation during the lesson have also improved. In conclusion, this study suggests repeated presentation of the course material, continuous encouragement of students’ participation, and an appropriate selection of “Bolero” to allow students to learn how to more effectively listen to and appreciate orchestra music. The results of this study are expected to be a good guideline for music teachers who want to practice more effective music appreciation classes. Lastly, we look forward effective teaching methods to be developed in different areas of music curriculum outside of music appreciation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.