K-Pop 걸 그룹의 이미지 메이킹을 위한 뷰티 스타일링 분석 : 소녀시대와 트와이스 뮤직비디오 사례를 중심으로 Beauty styling analysis for Image making of K-Pop girl groups:Focused on music videos of Girls’generation and TWICE원문보기
4차 산업혁명시대의 중요한 콘텐츠로서 한류는 현재 K-Pop을 주도로 관련 산업의 성장 및 국가 경쟁력을 높이며 다양한 경제적 파급효과를 일으키고 있다. 특히 K-뷰티는 K-Pop과 K-Drama 가 인기를 끌며 한류 스타에 대한 관심이 높아짐에 따라 그들의 패션과 헤어스타일, 메이크업, 네일아트에 대한 관심이 자연스레 증가하게 되면서 성장하였다. KOFICE 의 한류관련 보고서에 의하면 한류 콘텐츠 중 패션·뷰티 분야는 호감도와 성장 가능성이 높은 분야로 언급되고 있는데 이는 K-Pop 아이돌의 외모와 스타일에 대한 관심에서 비롯된 것으로 파악하고 있다. 이에 본 연구자는 K-Pop과 K-뷰티의 연결고리에 주목하고 K-뷰티의 시발점이 된 K-Pop 걸 그룹의 외모에 대해 연구를 진행하게 되었다. 외모 중 많은 부분을 차지하는 패션은 지각자, 상황, 시간의 영향을 벗어나 보편적으로 적용될 수 있는 의복 스타일 분류가 가능하기 때문에 ...
4차 산업혁명시대의 중요한 콘텐츠로서 한류는 현재 K-Pop을 주도로 관련 산업의 성장 및 국가 경쟁력을 높이며 다양한 경제적 파급효과를 일으키고 있다. 특히 K-뷰티는 K-Pop과 K-Drama 가 인기를 끌며 한류 스타에 대한 관심이 높아짐에 따라 그들의 패션과 헤어스타일, 메이크업, 네일아트에 대한 관심이 자연스레 증가하게 되면서 성장하였다. KOFICE 의 한류관련 보고서에 의하면 한류 콘텐츠 중 패션·뷰티 분야는 호감도와 성장 가능성이 높은 분야로 언급되고 있는데 이는 K-Pop 아이돌의 외모와 스타일에 대한 관심에서 비롯된 것으로 파악하고 있다. 이에 본 연구자는 K-Pop과 K-뷰티의 연결고리에 주목하고 K-뷰티의 시발점이 된 K-Pop 걸 그룹의 외모에 대해 연구를 진행하게 되었다. 외모 중 많은 부분을 차지하는 패션은 지각자, 상황, 시간의 영향을 벗어나 보편적으로 적용될 수 있는 의복 스타일 분류가 가능하기 때문에 이미지 메이킹의 외적 스타일을 구분하는 요소로서 활용이 가능하다. 그리고 이미지를 구현하는 스타일 중 인체를 대상으로 하는 헤어스타일, 메이크업, 네일아트를 뷰티 스타일링 요소로 선정하여 패션 이미지에 따른 뷰티 스타일링을 분석하였다. 즉 2세대, 3세대를 대표하는 걸 그룹의 뮤직비디오를 통해 패션 이미지 변화를 추적하고, 패션 이미지별 뷰티 스타일링을 분석, 비교함으로써 걸 그룹의 뷰티 스타일 경향을 파악하였다. 결과적으로 2세대 아이돌인 소녀시대는 새로운 곡이 출시될 때마다 기존 곡과는 다른 패션 이미지를 연출하였다. 반면 3세대 아이돌인 트와이스는 지속적으로 프리티 이미지를 노출함으로써 대중과의 친밀감을 유도하였다. 이는 스마트폰 보급과 SNS 확대로 대중과의 접점이 점차 넓어지고 있고, 경쟁자인 다양한 걸 그룹이 등장하면서 대중과의 지속적인 소통이 곧 인기의 척도로 귀결되는 시대상을 반영한 것이라 할 수 있다. 두 걸 그룹의 패션 이미지에 부합한 뷰티 스타일링 요소는 헤어스타일 이였다. 뒤늦게 뷰티스타일링 요소로 인식되었으나 가장 많은 성장을 한 분야는 네일아트였다. 분석 결과, 패션 이미지와의 연관성 보다는 오히려 개인의 개성 및 취향에 따라 자유로운 스타일 전개가 이루어졌다. 메이크업은 뷰티 스타일링 요소 중 가장 변화의 폭이 적었다. 패션 이미지보다는 걸 그룹의 전형적인 이미지인 여성스럽고 부드러운 이미지를 위한 메이크업 스타일이 전개되었다. 본 연구는 2세대, 3세대를 대표하는 K-Pop 걸 그룹의 패션 이미지의 변화를 추적하고 패션 이미지에 따른 뷰티 스타일링을 분석·비교함으로써, 시기별로 대중들에게 사랑받는 K-Pop 걸 그룹의 이미지와 이미지에 따른 헤어스타일, 메이크업, 네일아트의 스타일 변화를 파악하는 계기가 되었다. K-뷰티가 세계에서 입지를 탄탄히 굳히기 위해서는 K-뷰티의 양적 성장 뿐 아니라 질적 성장이 동반되어야 한다. 향후 트렌드 리더들의 이미지·스타일 연구가 체계적으로 이루어져 본 연구와 함께 미적 콘텐츠로서 K-뷰티의 질적 성장에 도움이 되기를 기대한다.
4차 산업혁명시대의 중요한 콘텐츠로서 한류는 현재 K-Pop을 주도로 관련 산업의 성장 및 국가 경쟁력을 높이며 다양한 경제적 파급효과를 일으키고 있다. 특히 K-뷰티는 K-Pop과 K-Drama 가 인기를 끌며 한류 스타에 대한 관심이 높아짐에 따라 그들의 패션과 헤어스타일, 메이크업, 네일아트에 대한 관심이 자연스레 증가하게 되면서 성장하였다. KOFICE 의 한류관련 보고서에 의하면 한류 콘텐츠 중 패션·뷰티 분야는 호감도와 성장 가능성이 높은 분야로 언급되고 있는데 이는 K-Pop 아이돌의 외모와 스타일에 대한 관심에서 비롯된 것으로 파악하고 있다. 이에 본 연구자는 K-Pop과 K-뷰티의 연결고리에 주목하고 K-뷰티의 시발점이 된 K-Pop 걸 그룹의 외모에 대해 연구를 진행하게 되었다. 외모 중 많은 부분을 차지하는 패션은 지각자, 상황, 시간의 영향을 벗어나 보편적으로 적용될 수 있는 의복 스타일 분류가 가능하기 때문에 이미지 메이킹의 외적 스타일을 구분하는 요소로서 활용이 가능하다. 그리고 이미지를 구현하는 스타일 중 인체를 대상으로 하는 헤어스타일, 메이크업, 네일아트를 뷰티 스타일링 요소로 선정하여 패션 이미지에 따른 뷰티 스타일링을 분석하였다. 즉 2세대, 3세대를 대표하는 걸 그룹의 뮤직비디오를 통해 패션 이미지 변화를 추적하고, 패션 이미지별 뷰티 스타일링을 분석, 비교함으로써 걸 그룹의 뷰티 스타일 경향을 파악하였다. 결과적으로 2세대 아이돌인 소녀시대는 새로운 곡이 출시될 때마다 기존 곡과는 다른 패션 이미지를 연출하였다. 반면 3세대 아이돌인 트와이스는 지속적으로 프리티 이미지를 노출함으로써 대중과의 친밀감을 유도하였다. 이는 스마트폰 보급과 SNS 확대로 대중과의 접점이 점차 넓어지고 있고, 경쟁자인 다양한 걸 그룹이 등장하면서 대중과의 지속적인 소통이 곧 인기의 척도로 귀결되는 시대상을 반영한 것이라 할 수 있다. 두 걸 그룹의 패션 이미지에 부합한 뷰티 스타일링 요소는 헤어스타일 이였다. 뒤늦게 뷰티스타일링 요소로 인식되었으나 가장 많은 성장을 한 분야는 네일아트였다. 분석 결과, 패션 이미지와의 연관성 보다는 오히려 개인의 개성 및 취향에 따라 자유로운 스타일 전개가 이루어졌다. 메이크업은 뷰티 스타일링 요소 중 가장 변화의 폭이 적었다. 패션 이미지보다는 걸 그룹의 전형적인 이미지인 여성스럽고 부드러운 이미지를 위한 메이크업 스타일이 전개되었다. 본 연구는 2세대, 3세대를 대표하는 K-Pop 걸 그룹의 패션 이미지의 변화를 추적하고 패션 이미지에 따른 뷰티 스타일링을 분석·비교함으로써, 시기별로 대중들에게 사랑받는 K-Pop 걸 그룹의 이미지와 이미지에 따른 헤어스타일, 메이크업, 네일아트의 스타일 변화를 파악하는 계기가 되었다. K-뷰티가 세계에서 입지를 탄탄히 굳히기 위해서는 K-뷰티의 양적 성장 뿐 아니라 질적 성장이 동반되어야 한다. 향후 트렌드 리더들의 이미지·스타일 연구가 체계적으로 이루어져 본 연구와 함께 미적 콘텐츠로서 K-뷰티의 질적 성장에 도움이 되기를 기대한다.
As an important content in the era of the 4th industrial revolution, K-Pop is leading Korean-wave (Hanlyu) and increases the related industry growth and national competitiveness to cause various economic ripple effects. K-beauty grew in popularity of K-Pop and K-Drama and Interest in Korean stars gr...
As an important content in the era of the 4th industrial revolution, K-Pop is leading Korean-wave (Hanlyu) and increases the related industry growth and national competitiveness to cause various economic ripple effects. K-beauty grew in popularity of K-Pop and K-Drama and Interest in Korean stars grew as their interest in fashion, hair style, make-up and nail art. According to KOFICE 's Korean-wave related reports, the fashion and beauty field has a good affection and growth potential. This is due to K - Pop idol' s attraction in appearance and style. Therefore, the researcher paid attention to the link between K-Pop and K-beauty and began to study the appearance of K-Pop girl group which was the starting point of K-beauty. Among the visible elements of the image, Fashion, which occupies a large part of the appearance, can be universally applied beyond the influence of perceiver, situation, and time. So It can be possible to classify clothes style. The style visualize the image and the beauty-styling defines making style with parts of the human body. The beauty-styling elements are the hair style, makeup, and nail art. By analyzing change of the fashion image through the music video of the girl groups and comparing the beauty-styling according to the fashion image, it was understood the trend of the beauty-styling of the girl group. As a result, Girls' Generation, a second-generation idol, produced a different fashion image each time a new song was released. On the other hand, TWICE, the third-generation idol, continued to make a pretty image. This is a reflection of the era in which communication with the public is increasingly widespread due to the increased smartphone usage and the expansion of SNS service, and the continuous communication with the public becomes a indicator of popularity of girl groups. The beauty-styling element that matched the fashion image is hair style. Nail art was not considered as a beauty-styling element in 2009. These days it is in the spotlight as a beauty-styling element that can express their personality and taste. Make-up is the least varied of the beauty-styling elements. Regardless of fashion image, styling for feminine and soft image, which is a typical image of the girl group, has been developed. This study tracked the change of fashion image of girl group representing 2nd and 3rd generations and analyzed the beauty-styling according to fashion images. The researcher hopes that this study would be a guideline to make a style that suits the image and would be helpful to academic researches on the beauty industry field.
As an important content in the era of the 4th industrial revolution, K-Pop is leading Korean-wave (Hanlyu) and increases the related industry growth and national competitiveness to cause various economic ripple effects. K-beauty grew in popularity of K-Pop and K-Drama and Interest in Korean stars grew as their interest in fashion, hair style, make-up and nail art. According to KOFICE 's Korean-wave related reports, the fashion and beauty field has a good affection and growth potential. This is due to K - Pop idol' s attraction in appearance and style. Therefore, the researcher paid attention to the link between K-Pop and K-beauty and began to study the appearance of K-Pop girl group which was the starting point of K-beauty. Among the visible elements of the image, Fashion, which occupies a large part of the appearance, can be universally applied beyond the influence of perceiver, situation, and time. So It can be possible to classify clothes style. The style visualize the image and the beauty-styling defines making style with parts of the human body. The beauty-styling elements are the hair style, makeup, and nail art. By analyzing change of the fashion image through the music video of the girl groups and comparing the beauty-styling according to the fashion image, it was understood the trend of the beauty-styling of the girl group. As a result, Girls' Generation, a second-generation idol, produced a different fashion image each time a new song was released. On the other hand, TWICE, the third-generation idol, continued to make a pretty image. This is a reflection of the era in which communication with the public is increasingly widespread due to the increased smartphone usage and the expansion of SNS service, and the continuous communication with the public becomes a indicator of popularity of girl groups. The beauty-styling element that matched the fashion image is hair style. Nail art was not considered as a beauty-styling element in 2009. These days it is in the spotlight as a beauty-styling element that can express their personality and taste. Make-up is the least varied of the beauty-styling elements. Regardless of fashion image, styling for feminine and soft image, which is a typical image of the girl group, has been developed. This study tracked the change of fashion image of girl group representing 2nd and 3rd generations and analyzed the beauty-styling according to fashion images. The researcher hopes that this study would be a guideline to make a style that suits the image and would be helpful to academic researches on the beauty industry field.
주제어
#한류 K-Pop K-Pop 아이돌 걸 그룹 이미지 메이킹 패션 이미지 뷰티 스타일링 소녀시대 트와이스
학위논문 정보
저자
이슬기
학위수여기관
중앙대학교 예술대학원
학위구분
국내석사
학과
미술·디자인 뷰티디자인
지도교수
서혜옥
발행연도
2018
총페이지
124 p.
키워드
한류 K-Pop K-Pop 아이돌 걸 그룹 이미지 메이킹 패션 이미지 뷰티 스타일링 소녀시대 트와이스
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