본 연구는 간호 대학생 4학년을 대상으로 시뮬레이션 기반 인수인계 교육 프로그램을 개발하고 적용하여 인수인계 지식, 인수인계 수행능력, 임상 판단력, 비판적 사고성향, 자기 효능감을 평가하여 교육 프로그램의 효과를 확인하고자 시행하였다. 시뮬레이션 기반 인수인계 교육 프로그램 개발은 교수체제설계의 대표적 모델인 ...
본 연구는 간호 대학생 4학년을 대상으로 시뮬레이션 기반 인수인계 교육 프로그램을 개발하고 적용하여 인수인계 지식, 인수인계 수행능력, 임상 판단력, 비판적 사고성향, 자기 효능감을 평가하여 교육 프로그램의 효과를 확인하고자 시행하였다. 시뮬레이션 기반 인수인계 교육 프로그램 개발은 교수체제설계의 대표적 모델인 ADDIE 모형을 바탕으로 분석, 설계, 개발, 실행, 평가의 5단계로 진행하였다. 인수인계 교육 프로그램은 이론교육과 고성능 시뮬레이터를 활용한 시뮬레이션 교육으로 총 8회 진행하였다. 자료 분석은 SPSS Version 22.0 프로그램을 활용하여 일반적 특성은 실수, 백분율 및 평균과 표준편차로 분석하였고, 교육 프로그램 참여 전과 후 대상자의 인수인계 지식, 인수인계 수행능력, 임상 판단력, 비판적 사고성향, 자기 효능감은 Paired t-test를 이용하여 분석하였다. 본 연구결과는 다음과 같다. 1. 인수인계 지식은 교육 전 평균은 4.63±1.61에서 교육 후 5.83±.95로 유의한 차이가 있었다(t=-3.71, P=.001). 2. 인수인계 수행능력은 교육 전 평균 1.75±.25에서 교육 후 2.37±.21로 유의한 차이가 있었다(t=-12.08, p<.001). 3. 임상 판단력은 교육 전 평균 1.79±.37에서 교육 후 3.15±.48로 유의한 차이가 있었다(t=-15.67, p<.001). 4. 비판적 사고성향은 교육 전 평균 3.39±.46에서 교육 후 3.75±.42로 유의한 차이가 있었다(t=-4.69, p<.001). 5. 자기 효능감은 교육 전 평균 3.35±.57에서 교육 후 3.90±.60로 유의한 차이가 있었다(t=-5.65, p<.001). 본 연구의 결과 시뮬레이션 기반 인수인계 교육 프로그램은 간호 대학생의 인수인계 지식, 인수인계 수행능력, 임상 판단력, 비판적 사고성향, 자기 효능감 향상에 효과적임을 확인하였다. 따라서, 본 연구의 결과를 토대로 향후 인수인계 수행능력 향상을 위한 교육 체계 정립의 기초 자료로 활용 될 것으로 기대하며, 신규간호사 및 유휴 간호사를 위한 교육에도 활용되어 향후 인수인계의 질 향상에 기여 할 수 있을 것이라고 기대한다.
본 연구는 간호 대학생 4학년을 대상으로 시뮬레이션 기반 인수인계 교육 프로그램을 개발하고 적용하여 인수인계 지식, 인수인계 수행능력, 임상 판단력, 비판적 사고성향, 자기 효능감을 평가하여 교육 프로그램의 효과를 확인하고자 시행하였다. 시뮬레이션 기반 인수인계 교육 프로그램 개발은 교수체제설계의 대표적 모델인 ADDIE 모형을 바탕으로 분석, 설계, 개발, 실행, 평가의 5단계로 진행하였다. 인수인계 교육 프로그램은 이론교육과 고성능 시뮬레이터를 활용한 시뮬레이션 교육으로 총 8회 진행하였다. 자료 분석은 SPSS Version 22.0 프로그램을 활용하여 일반적 특성은 실수, 백분율 및 평균과 표준편차로 분석하였고, 교육 프로그램 참여 전과 후 대상자의 인수인계 지식, 인수인계 수행능력, 임상 판단력, 비판적 사고성향, 자기 효능감은 Paired t-test를 이용하여 분석하였다. 본 연구결과는 다음과 같다. 1. 인수인계 지식은 교육 전 평균은 4.63±1.61에서 교육 후 5.83±.95로 유의한 차이가 있었다(t=-3.71, P=.001). 2. 인수인계 수행능력은 교육 전 평균 1.75±.25에서 교육 후 2.37±.21로 유의한 차이가 있었다(t=-12.08, p<.001). 3. 임상 판단력은 교육 전 평균 1.79±.37에서 교육 후 3.15±.48로 유의한 차이가 있었다(t=-15.67, p<.001). 4. 비판적 사고성향은 교육 전 평균 3.39±.46에서 교육 후 3.75±.42로 유의한 차이가 있었다(t=-4.69, p<.001). 5. 자기 효능감은 교육 전 평균 3.35±.57에서 교육 후 3.90±.60로 유의한 차이가 있었다(t=-5.65, p<.001). 본 연구의 결과 시뮬레이션 기반 인수인계 교육 프로그램은 간호 대학생의 인수인계 지식, 인수인계 수행능력, 임상 판단력, 비판적 사고성향, 자기 효능감 향상에 효과적임을 확인하였다. 따라서, 본 연구의 결과를 토대로 향후 인수인계 수행능력 향상을 위한 교육 체계 정립의 기초 자료로 활용 될 것으로 기대하며, 신규간호사 및 유휴 간호사를 위한 교육에도 활용되어 향후 인수인계의 질 향상에 기여 할 수 있을 것이라고 기대한다.
The purpose of this study was to develop and apply a simulation-based handoff education program for 4th year students in nursing college and to evaluate the effectiveness of the program by handoff knowledge, handoff performance competency, clinical judgment ability, critical thinking, and self-effic...
The purpose of this study was to develop and apply a simulation-based handoff education program for 4th year students in nursing college and to evaluate the effectiveness of the program by handoff knowledge, handoff performance competency, clinical judgment ability, critical thinking, and self-efficacy. The simulation-based handoff education program was developed across five phases analysis, design, development, implementation, and evaluation based on the ADDIE model, a prominent model in instructional system design. Eight handoff education program sessions were conducted, including theoretical education and simulation training using a high-fidelity simulator. Data were analyzed using SPSS Version 22.0. Demographic characteristics were analyzed frequency, percentage, mean, and standard deviation. Paired t-tests were used to analyze participants’handoff knowledge, handoff performance competency, clinical judgment ability, critical thinking, and self-efficacy before and after participating in the education program. Results of this study are as follows. 1. There was a significant mean difference between handoff knowledge before (4.63±.61) and after (5.83±.95) handoff educaiton(t=-3.71, P=.001). 2. There was a significant mean difference between handoff performance competency before(1.75±.25) and after (2.37±.21) handoff education(t=-12.08, p<.001). 3. There was a significant mean difference between clinical judgment ability before(1.79±.37) and after(3.15±.48) handoff education(t=-15.67, p<.001). 4. There was a significant mean difference between critical thinking before(3.39±.46) and after (3.75 ± .42) handoff education(t=-4.69, p<.001). 5. There was a significant mean difference between self-efficacy before (3.35 ± .57) and after(3.90 ± .60) handoff education(t=-5.65, p<.001). Results of the present study confirm that the simulation-based handoff education program is effective for improving handoff knowledge, handoff performance competency, clinical judgment ability, critical thinking, and self-efficacy of nursing college students. Therefore, results of this study are expected to serve in the future as basic data for establishing educational systems designed to improve handoff performance ability as well as training for new nurses, contributing to improving the quality of handoff.
The purpose of this study was to develop and apply a simulation-based handoff education program for 4th year students in nursing college and to evaluate the effectiveness of the program by handoff knowledge, handoff performance competency, clinical judgment ability, critical thinking, and self-efficacy. The simulation-based handoff education program was developed across five phases analysis, design, development, implementation, and evaluation based on the ADDIE model, a prominent model in instructional system design. Eight handoff education program sessions were conducted, including theoretical education and simulation training using a high-fidelity simulator. Data were analyzed using SPSS Version 22.0. Demographic characteristics were analyzed frequency, percentage, mean, and standard deviation. Paired t-tests were used to analyze participants’handoff knowledge, handoff performance competency, clinical judgment ability, critical thinking, and self-efficacy before and after participating in the education program. Results of this study are as follows. 1. There was a significant mean difference between handoff knowledge before (4.63±.61) and after (5.83±.95) handoff educaiton(t=-3.71, P=.001). 2. There was a significant mean difference between handoff performance competency before(1.75±.25) and after (2.37±.21) handoff education(t=-12.08, p<.001). 3. There was a significant mean difference between clinical judgment ability before(1.79±.37) and after(3.15±.48) handoff education(t=-15.67, p<.001). 4. There was a significant mean difference between critical thinking before(3.39±.46) and after (3.75 ± .42) handoff education(t=-4.69, p<.001). 5. There was a significant mean difference between self-efficacy before (3.35 ± .57) and after(3.90 ± .60) handoff education(t=-5.65, p<.001). Results of the present study confirm that the simulation-based handoff education program is effective for improving handoff knowledge, handoff performance competency, clinical judgment ability, critical thinking, and self-efficacy of nursing college students. Therefore, results of this study are expected to serve in the future as basic data for establishing educational systems designed to improve handoff performance ability as well as training for new nurses, contributing to improving the quality of handoff.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.