본 연구의 목적은 공공기관 이전정책이 수도권 인구집중 완화에 어떠한 영향을 미치는지 분석하고, 분석결과를 바탕으로 정책적 시사점을 제시하는 것이다. 이를 위해 수도권을 대상으로 1982년부터 2015년까지의 34개 시계열 자료를 활용하였다. 분석방법은 인구 및 경제력 격차 부문의 단순통계분석과 오차수정모형을 이용한 시계열분석, 그리고 ...
본 연구의 목적은 공공기관 이전정책이 수도권 인구집중 완화에 어떠한 영향을 미치는지 분석하고, 분석결과를 바탕으로 정책적 시사점을 제시하는 것이다. 이를 위해 수도권을 대상으로 1982년부터 2015년까지의 34개 시계열 자료를 활용하였다. 분석방법은 인구 및 경제력 격차 부문의 단순통계분석과 오차수정모형을 이용한 시계열분석, 그리고 시스템다이내믹스를 활용한 시뮬레이션 분석을 이용하였다. 주요 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 공공기관 이전정책은 수도권 인구집중 패턴 변화에 기여한 것으로 나타났다. 오차수정모형을 이용한 분석결과 공공기관 이전정책은 인구순이동과 전입인구에 부(-)의 영향을 주는 것으로 나타났으며, 전출인구에는 유의하지 않은 것으로 나타났다. 이러한 결과로 보았을 때, 공공기관 이전정책은 수도권에서 전출하는 인구에는 영향을 주지 않았지만 전입인구와 인구순이동에 영향을 주어 인구변화 패턴에 기여하고 있는 것으로 판단된다. 둘째, 공공기관 이전정책은 다른 인구이동 결정요인들과 비교했을 때, KTX개통과 같은 고속교통수단의 발달보다는 작지만, 경제적 기회인 사업체수, 주거여건을 대변하는 1000인당 주택수, 교육여건을 대변하는 10만명당 학교수 보다는 더 큰 영향을 주었던 것으로 나타났다. 셋째, 공공기관 이전정책이 시행되지 않았다면 수도권의 인구집중 문제는 더욱 악화되는 것으로 분석되었다. 도시동태모델을 활용한 정책실험 분석결과, 공공기관 이전정책이 시행되지 않았을 경우 수도권 인구는 지속적으로 증가하는 것으로 나타났으며, 시뮬레이션 분석결과를 비교하면 약 127만 명의 차이가 나는 것으로 추정되었다. 지금까지 주요 분석결과를 보았을 때 공공기관 이전정책은 수도권 인구집중 완화에 기여했다고 판단된다. 또한, 공공기관 이전정책의 시행이 없었다면 수도권의 인구는 지속적으로 증가했을 것이며, 그 증가속도와 크기는 지금보다 더 컸을 것으로 판단된다. 10대 혁신도시는 지방세수의 증가로 지역의 소득을 향상시키고 지역인재 채용 등으로 일자리를 창출하여 지역경제 활성화에 기여해 국가균형발전을 선도하고 있다는 점에서 성과가 있다고 볼 수 있다. 그러나, 정주 및 혁신환경의 미흡한 조성과 이로 인한 미흡한 거점화, 혁신도시의 내생적 발전동력의 부족 등의 문제점도 부각되고 있는 실정이다. 이러한 의미에서 현재 정부에서 추진 중인 「혁신도시 시즌2」는 적합한 정책추진 전략이라고 판단된다. 또한, 이전된 공공기관들의 지역인재 채용 기준이 확대되고 있는 만큼 수도권으로의 유출을 방지하고, 유출되었던 지역인재들을 다시 유입시키기 위한 지역인재 기준의 확대, 지방대학의 집중 육성과 특성화 전략도 병행하여 지역거점의 성장동력으로 활용되어야 한다.
본 연구의 목적은 공공기관 이전정책이 수도권 인구집중 완화에 어떠한 영향을 미치는지 분석하고, 분석결과를 바탕으로 정책적 시사점을 제시하는 것이다. 이를 위해 수도권을 대상으로 1982년부터 2015년까지의 34개 시계열 자료를 활용하였다. 분석방법은 인구 및 경제력 격차 부문의 단순통계분석과 오차수정모형을 이용한 시계열분석, 그리고 시스템다이내믹스를 활용한 시뮬레이션 분석을 이용하였다. 주요 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 공공기관 이전정책은 수도권 인구집중 패턴 변화에 기여한 것으로 나타났다. 오차수정모형을 이용한 분석결과 공공기관 이전정책은 인구순이동과 전입인구에 부(-)의 영향을 주는 것으로 나타났으며, 전출인구에는 유의하지 않은 것으로 나타났다. 이러한 결과로 보았을 때, 공공기관 이전정책은 수도권에서 전출하는 인구에는 영향을 주지 않았지만 전입인구와 인구순이동에 영향을 주어 인구변화 패턴에 기여하고 있는 것으로 판단된다. 둘째, 공공기관 이전정책은 다른 인구이동 결정요인들과 비교했을 때, KTX개통과 같은 고속교통수단의 발달보다는 작지만, 경제적 기회인 사업체수, 주거여건을 대변하는 1000인당 주택수, 교육여건을 대변하는 10만명당 학교수 보다는 더 큰 영향을 주었던 것으로 나타났다. 셋째, 공공기관 이전정책이 시행되지 않았다면 수도권의 인구집중 문제는 더욱 악화되는 것으로 분석되었다. 도시동태모델을 활용한 정책실험 분석결과, 공공기관 이전정책이 시행되지 않았을 경우 수도권 인구는 지속적으로 증가하는 것으로 나타났으며, 시뮬레이션 분석결과를 비교하면 약 127만 명의 차이가 나는 것으로 추정되었다. 지금까지 주요 분석결과를 보았을 때 공공기관 이전정책은 수도권 인구집중 완화에 기여했다고 판단된다. 또한, 공공기관 이전정책의 시행이 없었다면 수도권의 인구는 지속적으로 증가했을 것이며, 그 증가속도와 크기는 지금보다 더 컸을 것으로 판단된다. 10대 혁신도시는 지방세수의 증가로 지역의 소득을 향상시키고 지역인재 채용 등으로 일자리를 창출하여 지역경제 활성화에 기여해 국가균형발전을 선도하고 있다는 점에서 성과가 있다고 볼 수 있다. 그러나, 정주 및 혁신환경의 미흡한 조성과 이로 인한 미흡한 거점화, 혁신도시의 내생적 발전동력의 부족 등의 문제점도 부각되고 있는 실정이다. 이러한 의미에서 현재 정부에서 추진 중인 「혁신도시 시즌2」는 적합한 정책추진 전략이라고 판단된다. 또한, 이전된 공공기관들의 지역인재 채용 기준이 확대되고 있는 만큼 수도권으로의 유출을 방지하고, 유출되었던 지역인재들을 다시 유입시키기 위한 지역인재 기준의 확대, 지방대학의 집중 육성과 특성화 전략도 병행하여 지역거점의 성장동력으로 활용되어야 한다.
The purpose of this study is to analyze the effect of public organization relocation policy on the reduction of population concentration in the Seoul Metropolitan area and to suggest policy implications based on the analysis results. For this purpose, 34 time series of data were utilized in the Seou...
The purpose of this study is to analyze the effect of public organization relocation policy on the reduction of population concentration in the Seoul Metropolitan area and to suggest policy implications based on the analysis results. For this purpose, 34 time series of data were utilized in the Seoul Metropolitan area from 1982 to 2015, and the analysis method was conducted using simple statistics analysis with time series analysis utilizing error correction model, and simulation analysis utilizing system dynamics. If I were to summarize major analysis results, they are as follows: First, public organization relocation policy turned out to contribute the pattern change of population concentration. As a result of utilizing error correction model, public organization relocation policy gives negative(-) effect on both net migration and inflow. In accordance with these results, public organization relocation policy seem to contribute towards population change pattern by not affecting outflow from the Seoul Metropolitan Area, but influencing inflow and net migration. Second, public organization relocation policy gives less influence compared to development of high-speed transportation such as opening of the KTX, but gives more influence than the number of businesses that stands for economical opportunity, the number of housing that stands for living conditions, and the number of schools per 100,000 students that stands for education condition. Third, it has been analyzed that population concentration issue would have been even worse if it were not for the public organization relocation policy. As a result of analyzing policy experiment utilizing Urban Dynamics Model, if the public organization relocation policy has not been in effect, the population of Seoul Metropolitan Area would have turned out to increase persistently, with an estimated difference of 1,270,000 people compared to the results of simulation analysis. Considering the results of major analysis up until now, it can be judged that public organization relocation policy has contributed to easing population concentration of the Seoul Metropolitan Area. Also, if the public organization relocation policy has not been undergone, the population of the Seoul Metropolitan Area would have been increased consistently, and the speed and the amount would have been even bigger than it is today. Ten innovative cities may look to be successful since they are leading nation's balanced development by increasing local income with local tax growth and contributing vitalization of local economy with creating more occupation by employing local talents. However, several drawbacks such as failure of getting a proper foothold due to poor creation of settlement and innovative environment, and lack of autogenous power of development have also been stood out. Considering these issues,「Innovative City Season 2」, pushed ahead by current government seems to be a suitable policy propulsion strategy. Also, as recruiting standards of relocated public organizations have been expanded, preventing outflow towards the Seoul Metropolitan Area, expanding standards of local talents for re-inflow of outflown local competent individuals, and concentrated nurture and characterizing strategy of local universities should also be utilized as a local settlements' growth engine as well.
The purpose of this study is to analyze the effect of public organization relocation policy on the reduction of population concentration in the Seoul Metropolitan area and to suggest policy implications based on the analysis results. For this purpose, 34 time series of data were utilized in the Seoul Metropolitan area from 1982 to 2015, and the analysis method was conducted using simple statistics analysis with time series analysis utilizing error correction model, and simulation analysis utilizing system dynamics. If I were to summarize major analysis results, they are as follows: First, public organization relocation policy turned out to contribute the pattern change of population concentration. As a result of utilizing error correction model, public organization relocation policy gives negative(-) effect on both net migration and inflow. In accordance with these results, public organization relocation policy seem to contribute towards population change pattern by not affecting outflow from the Seoul Metropolitan Area, but influencing inflow and net migration. Second, public organization relocation policy gives less influence compared to development of high-speed transportation such as opening of the KTX, but gives more influence than the number of businesses that stands for economical opportunity, the number of housing that stands for living conditions, and the number of schools per 100,000 students that stands for education condition. Third, it has been analyzed that population concentration issue would have been even worse if it were not for the public organization relocation policy. As a result of analyzing policy experiment utilizing Urban Dynamics Model, if the public organization relocation policy has not been in effect, the population of Seoul Metropolitan Area would have turned out to increase persistently, with an estimated difference of 1,270,000 people compared to the results of simulation analysis. Considering the results of major analysis up until now, it can be judged that public organization relocation policy has contributed to easing population concentration of the Seoul Metropolitan Area. Also, if the public organization relocation policy has not been undergone, the population of the Seoul Metropolitan Area would have been increased consistently, and the speed and the amount would have been even bigger than it is today. Ten innovative cities may look to be successful since they are leading nation's balanced development by increasing local income with local tax growth and contributing vitalization of local economy with creating more occupation by employing local talents. However, several drawbacks such as failure of getting a proper foothold due to poor creation of settlement and innovative environment, and lack of autogenous power of development have also been stood out. Considering these issues,「Innovative City Season 2」, pushed ahead by current government seems to be a suitable policy propulsion strategy. Also, as recruiting standards of relocated public organizations have been expanded, preventing outflow towards the Seoul Metropolitan Area, expanding standards of local talents for re-inflow of outflown local competent individuals, and concentrated nurture and characterizing strategy of local universities should also be utilized as a local settlements' growth engine as well.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.