유럽에서 처음 시작된 다크투어리즘은 국내에까지 그 개념이 도입되면서 역사문화관광의 한 유형으로 부각되고 있다. 관광형태의 변화와 미디어의 발달로 인해 비극적인 역사에 대한 인식이 변화하고 있으며 점차 많은 국민들이 관심을 가지게 되었다. 최근 국내 다크투어리즘은 다양한 콘텐츠를 통해 관광객들의 눈을 사로잡고 있으며 스토리 개발과 활용을 통해 관광객들의 호기심과 방문동기를 충족시키고 있다. 본 연구는 다크투어리즘에 대해 고찰함으로써 이에 대한 이해를 도모하는 것을 목적으로 하고 있다. 대표성을 지닌 국내 유명 다크투어리즘 관광지인 제주 4‧3사건 사적지와 거제포로수용소, 광주 5‧18민주화운동 사적지를 사례대상으로 선정하여 스토리 체험 측면에서 분석하였고 이를 통해 추후 개발방안을 모색하고자 하였다. 우선 문헌연구를 통해 다크투어리즘의 유형과 ...
유럽에서 처음 시작된 다크투어리즘은 국내에까지 그 개념이 도입되면서 역사문화관광의 한 유형으로 부각되고 있다. 관광형태의 변화와 미디어의 발달로 인해 비극적인 역사에 대한 인식이 변화하고 있으며 점차 많은 국민들이 관심을 가지게 되었다. 최근 국내 다크투어리즘은 다양한 콘텐츠를 통해 관광객들의 눈을 사로잡고 있으며 스토리 개발과 활용을 통해 관광객들의 호기심과 방문동기를 충족시키고 있다. 본 연구는 다크투어리즘에 대해 고찰함으로써 이에 대한 이해를 도모하는 것을 목적으로 하고 있다. 대표성을 지닌 국내 유명 다크투어리즘 관광지인 제주 4‧3사건 사적지와 거제포로수용소, 광주 5‧18민주화운동 사적지를 사례대상으로 선정하여 스토리 체험 측면에서 분석하였고 이를 통해 추후 개발방안을 모색하고자 하였다. 우선 문헌연구를 통해 다크투어리즘의 유형과 장소성, 관광스토리텔링의 전개과정을 제시하였다. 그리고 자료조사와 현장답사를 통해 세 개 사례대상에 대한 분석을 실시하였다. 분석방법으로 관광스토리텔링 모델을 활용하였으며 분석틀로 스토리 체험 요소인 연계콘텐츠, 전시공간, 체험 프로그램, 관광루트를 적용하였다. 연구 결과 각 사례대상이 스토리텔링을 통해 다양한 방식으로 관광객들에게 교훈을 전달하고 있으며 교육적 요소를 내포하고 있다는 공통점을 확인할 수 있었다. 그리고 스토리의 특성과 장소의 목적성, 죽음과의 관련성에 따라 스토리 전달 방식에 조금씩 차이가 있다는 것을 확인할 수 있었다. 본 연구는 추후 다크투어리즘 관광지의 콘텐츠 활성화를 위한 가능성을 살펴보는 데 초점을 맞추었다. 현재까지 국내 다크투어리즘 관광지가 관광객을 사로잡기 위해 어떠한 노력을 기울여왔는지 확인할 수 있었고 앞으로 4차 산업의 발전에 따라 새로운 매체와 기술을 도입하여 스토리 체험 요소를 극대화할 수 있을 것이다.
유럽에서 처음 시작된 다크투어리즘은 국내에까지 그 개념이 도입되면서 역사문화관광의 한 유형으로 부각되고 있다. 관광형태의 변화와 미디어의 발달로 인해 비극적인 역사에 대한 인식이 변화하고 있으며 점차 많은 국민들이 관심을 가지게 되었다. 최근 국내 다크투어리즘은 다양한 콘텐츠를 통해 관광객들의 눈을 사로잡고 있으며 스토리 개발과 활용을 통해 관광객들의 호기심과 방문동기를 충족시키고 있다. 본 연구는 다크투어리즘에 대해 고찰함으로써 이에 대한 이해를 도모하는 것을 목적으로 하고 있다. 대표성을 지닌 국내 유명 다크투어리즘 관광지인 제주 4‧3사건 사적지와 거제포로수용소, 광주 5‧18민주화운동 사적지를 사례대상으로 선정하여 스토리 체험 측면에서 분석하였고 이를 통해 추후 개발방안을 모색하고자 하였다. 우선 문헌연구를 통해 다크투어리즘의 유형과 장소성, 관광스토리텔링의 전개과정을 제시하였다. 그리고 자료조사와 현장답사를 통해 세 개 사례대상에 대한 분석을 실시하였다. 분석방법으로 관광스토리텔링 모델을 활용하였으며 분석틀로 스토리 체험 요소인 연계콘텐츠, 전시공간, 체험 프로그램, 관광루트를 적용하였다. 연구 결과 각 사례대상이 스토리텔링을 통해 다양한 방식으로 관광객들에게 교훈을 전달하고 있으며 교육적 요소를 내포하고 있다는 공통점을 확인할 수 있었다. 그리고 스토리의 특성과 장소의 목적성, 죽음과의 관련성에 따라 스토리 전달 방식에 조금씩 차이가 있다는 것을 확인할 수 있었다. 본 연구는 추후 다크투어리즘 관광지의 콘텐츠 활성화를 위한 가능성을 살펴보는 데 초점을 맞추었다. 현재까지 국내 다크투어리즘 관광지가 관광객을 사로잡기 위해 어떠한 노력을 기울여왔는지 확인할 수 있었고 앞으로 4차 산업의 발전에 따라 새로운 매체와 기술을 도입하여 스토리 체험 요소를 극대화할 수 있을 것이다.
Dark Tourism is standing out as a type of historic culture tourism, first starting from Europe and introduced to Korea. Because of variation of types of tourism and development of mass media, awareness of tragic history has changing and more people are getting interested in it. Recent domestic dark ...
Dark Tourism is standing out as a type of historic culture tourism, first starting from Europe and introduced to Korea. Because of variation of types of tourism and development of mass media, awareness of tragic history has changing and more people are getting interested in it. Recent domestic dark tourism catches the eye of tourists through various contents, and satisfying their curiosity and motivation for visiting by developing stories and making use of it. The intention of the study is to promote the understanding of dark tourism through consideration. By selecting popular domestic dark tourism sights, which is Jeju April 3rd Incident site, Geoje POW Camp, May 18th Gwangju Democratization Movement site, and analyzing from the angle of experiencing the story, I would like to find later development plan. Above all, patterns and placeness of dark tourism and development process of tourism storytelling were suggested through documentary research, and then three cases are analyzed through data investigation and field survey. For the methods of analysis, storytelling models were utilized and for the framework of analysis, display space, experiential program, sightseeing route, which are experiential elements, were applied. As a result of study, each case is delivering lessons to tourists through various method of storytelling, and has educational elements in common. Also, there is a little difference among methods of delivery depending on the characteristics of stories, purpose of the place, and relation to death. This study is focused on examining the possibility for the content activation of later dark tourism. The effort that domestic dark tourism sights has put on to capture tourists until now was identified, and as the fourth industrial revolution keeps developing, the new media and technology will be introduced, so the experiential elements will be able to be maximized.
Dark Tourism is standing out as a type of historic culture tourism, first starting from Europe and introduced to Korea. Because of variation of types of tourism and development of mass media, awareness of tragic history has changing and more people are getting interested in it. Recent domestic dark tourism catches the eye of tourists through various contents, and satisfying their curiosity and motivation for visiting by developing stories and making use of it. The intention of the study is to promote the understanding of dark tourism through consideration. By selecting popular domestic dark tourism sights, which is Jeju April 3rd Incident site, Geoje POW Camp, May 18th Gwangju Democratization Movement site, and analyzing from the angle of experiencing the story, I would like to find later development plan. Above all, patterns and placeness of dark tourism and development process of tourism storytelling were suggested through documentary research, and then three cases are analyzed through data investigation and field survey. For the methods of analysis, storytelling models were utilized and for the framework of analysis, display space, experiential program, sightseeing route, which are experiential elements, were applied. As a result of study, each case is delivering lessons to tourists through various method of storytelling, and has educational elements in common. Also, there is a little difference among methods of delivery depending on the characteristics of stories, purpose of the place, and relation to death. This study is focused on examining the possibility for the content activation of later dark tourism. The effort that domestic dark tourism sights has put on to capture tourists until now was identified, and as the fourth industrial revolution keeps developing, the new media and technology will be introduced, so the experiential elements will be able to be maximized.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.