본 연구는 보육교사의 인권감수성과 다문화 감수성(반편견), 영유아권리인식, 동료교사와의 관계의 연관성을 알아보고, 나아가 현재 보육교사가 인식하는 인권감수성과 다문화 감수성(반편견), 영유아권리인식의 수준을 살펴보는 것을 목적으로 한다. 이와 같은 연구목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 교사의 일반적 특성(나이, 학력, 경력, 기관유형, 전공, 결혼유무, 인권수업 유무)과 인권 관련 배경(필요성, 경험여부, 횟수, 장소)에 따른 인권감수성과 영유아권리인식은 어떠한가? 둘째, 보육교사의 인권감수성과 다문화 감수성(반편견)과의 관계는 어떠한가? 셋째, 보육교사가 인식하는 인권감수성과 영유아권리인식 수준과의 관계는 어떠한가? 넷째, 보육교사의 동료교사 관계에 따른 인권감수성과 다문화 감수성(반편견), 영유아권리인식의 차이는 어떠한가?
본 연구대상은 서울시와 경기도에 소재한 어린이집 보육교사 303명으로 2017년 10월 30일부터 11월 30일까지 총 298부의 설문지가 회수되었다. 응답이 불성실한 설문지 15부를 제외한 283부만을 최종분석 자료로 활용하였다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 보육교사의 인권감수성과 다문화 감수성(반편견), 영유아권리인식, 동료교사와의 관계의 연관성을 알아보고, 나아가 현재 보육교사가 인식하는 인권감수성과 다문화 감수성(반편견), 영유아권리인식의 수준을 살펴보는 것을 목적으로 한다. 이와 같은 연구목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 교사의 일반적 특성(나이, 학력, 경력, 기관유형, 전공, 결혼유무, 인권수업 유무)과 인권 관련 배경(필요성, 경험여부, 횟수, 장소)에 따른 인권감수성과 영유아권리인식은 어떠한가? 둘째, 보육교사의 인권감수성과 다문화 감수성(반편견)과의 관계는 어떠한가? 셋째, 보육교사가 인식하는 인권감수성과 영유아권리인식 수준과의 관계는 어떠한가? 넷째, 보육교사의 동료교사 관계에 따른 인권감수성과 다문화 감수성(반편견), 영유아권리인식의 차이는 어떠한가?
본 연구대상은 서울시와 경기도에 소재한 어린이집 보육교사 303명으로 2017년 10월 30일부터 11월 30일까지 총 298부의 설문지가 회수되었다. 응답이 불성실한 설문지 15부를 제외한 283부만을 최종분석 자료로 활용하였다. 수집된 자료는 빈도분석, 기술통계, 교차분석, 독립표본 t검증, 일원배치분산분석, 상관관계분석을 실시하였다. 본 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 인구사회적 특성 및 인권관련 배경에 따른 차이를 살펴본 결과, 인권감수성은 보육교사의 연령과 기관유형에 따라, 영유아권리인식은 보육교사의 연령과 전공에서 유의미한 차이가 나타났다. 즉, 인권감수성은 국공립어린이집에서 근무하고 30대인 보육교사가 인권감수성이 가장 높았으며, 영유아권리인식은 유아교육을 전공한 30대 보육교사가 인식이 높은 것으로 나타났다. 또한 인권교육이 매우 필요하다고 생각하는 교사가 영유아권리인식이 더 높았다. 둘째, 보육교사의 인권감수성과 영유아권리인식 모두 높은 수준으로 서로 연관성을 가지는 것으로 나타났다. 인권감수성의 하위요인인 상황지각, 결과지각, 책임지각의 수준은 모두 보통 이상으로 나타났다. 하위요인 중에서 상황지각, 인권항목으로는 평등권이 가장 높은 것으로 나타났다. 영유아권리인식의 하위요인인 생존권, 보호권, 발달권, 참여권의 수준 모두 보통 이상으로 나타났으며, 생존권과 보호권이 가장 높게 나타났다. 또한 인권감수성의 상황지각과 영유아권리인식의 생존권, 보호권, 발달권, 참여권 모두 정적인 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 보육교사의 다문화 감수성(반편견)에 대한 인식 또한 인권감수성과 높은 연관성이 있는 것으로 나타났다. 넷째, 동료교사와의 관계에 살펴본 결과, 인권감수성과 영유아권리인식 모두 수직적 관계에서 유의미한 차이를 보이지 않았다. 하지만 수평적 관계에서는 인권감수성의 상황지각, 결과지각, 다문화 감수성(반편견)에서, 영유아권리인식에서는 생존권, 보호권, 발달권, 참여권 모두에게서 정적인 차이가 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 통하여 보육교사의 인권감수성은 다문화 감수성(반편견), 영유아권리인식과 관련성이 높으며, 동료교사와의 관계가 수평적인 관계에 따라 인권의식이 높은 것으로 나타났다.
본 연구는 보육교사의 인권감수성과 다문화 감수성(반편견), 영유아권리인식, 동료교사와의 관계의 연관성을 알아보고, 나아가 현재 보육교사가 인식하는 인권감수성과 다문화 감수성(반편견), 영유아권리인식의 수준을 살펴보는 것을 목적으로 한다. 이와 같은 연구목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 교사의 일반적 특성(나이, 학력, 경력, 기관유형, 전공, 결혼유무, 인권수업 유무)과 인권 관련 배경(필요성, 경험여부, 횟수, 장소)에 따른 인권감수성과 영유아권리인식은 어떠한가? 둘째, 보육교사의 인권감수성과 다문화 감수성(반편견)과의 관계는 어떠한가? 셋째, 보육교사가 인식하는 인권감수성과 영유아권리인식 수준과의 관계는 어떠한가? 넷째, 보육교사의 동료교사 관계에 따른 인권감수성과 다문화 감수성(반편견), 영유아권리인식의 차이는 어떠한가?
본 연구대상은 서울시와 경기도에 소재한 어린이집 보육교사 303명으로 2017년 10월 30일부터 11월 30일까지 총 298부의 설문지가 회수되었다. 응답이 불성실한 설문지 15부를 제외한 283부만을 최종분석 자료로 활용하였다. 수집된 자료는 빈도분석, 기술통계, 교차분석, 독립표본 t검증, 일원배치분산분석, 상관관계분석을 실시하였다. 본 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 인구사회적 특성 및 인권관련 배경에 따른 차이를 살펴본 결과, 인권감수성은 보육교사의 연령과 기관유형에 따라, 영유아권리인식은 보육교사의 연령과 전공에서 유의미한 차이가 나타났다. 즉, 인권감수성은 국공립어린이집에서 근무하고 30대인 보육교사가 인권감수성이 가장 높았으며, 영유아권리인식은 유아교육을 전공한 30대 보육교사가 인식이 높은 것으로 나타났다. 또한 인권교육이 매우 필요하다고 생각하는 교사가 영유아권리인식이 더 높았다. 둘째, 보육교사의 인권감수성과 영유아권리인식 모두 높은 수준으로 서로 연관성을 가지는 것으로 나타났다. 인권감수성의 하위요인인 상황지각, 결과지각, 책임지각의 수준은 모두 보통 이상으로 나타났다. 하위요인 중에서 상황지각, 인권항목으로는 평등권이 가장 높은 것으로 나타났다. 영유아권리인식의 하위요인인 생존권, 보호권, 발달권, 참여권의 수준 모두 보통 이상으로 나타났으며, 생존권과 보호권이 가장 높게 나타났다. 또한 인권감수성의 상황지각과 영유아권리인식의 생존권, 보호권, 발달권, 참여권 모두 정적인 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 보육교사의 다문화 감수성(반편견)에 대한 인식 또한 인권감수성과 높은 연관성이 있는 것으로 나타났다. 넷째, 동료교사와의 관계에 살펴본 결과, 인권감수성과 영유아권리인식 모두 수직적 관계에서 유의미한 차이를 보이지 않았다. 하지만 수평적 관계에서는 인권감수성의 상황지각, 결과지각, 다문화 감수성(반편견)에서, 영유아권리인식에서는 생존권, 보호권, 발달권, 참여권 모두에게서 정적인 차이가 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 통하여 보육교사의 인권감수성은 다문화 감수성(반편견), 영유아권리인식과 관련성이 높으며, 동료교사와의 관계가 수평적인 관계에 따라 인권의식이 높은 것으로 나타났다.
The purpose of this study was examine the realationship between Human Rights Sensitivity(HRS) and Multi-Cultural Sensitivity(Anti-bias)(MCS), Awareness of Child Rights(ACR), Relationship with Fellow Teachers(RFT). The research question of this study were as follows.
First, What is the HRS a...
The purpose of this study was examine the realationship between Human Rights Sensitivity(HRS) and Multi-Cultural Sensitivity(Anti-bias)(MCS), Awareness of Child Rights(ACR), Relationship with Fellow Teachers(RFT). The research question of this study were as follows.
First, What is the HRS and ACR according to general variables? Second, What is the relationship between the HRS and MCS? Third, What is the relationship between the HRS and ACR? Fourth, What is the relationship between the HRS and MCS depending on RFT?
The subjects in this study 303 edu-cate teachers in Seoul and Gyeonggi-do. A total of 298 survey questionnaires was retrived from October 30, 2017 to November 30, 2017. But only 283 survey questionnaire were used as final analysis data. By using SPSS 18.0, frequency analysis, descriptive statistics, reliability analysis, t-test, ANOVA, correlations analysis were conducted. The findings of this study can be summarized as follows. First, as a result of examining the difference according to the general variables of edu-care teachers, there was a significant difference HRS from teacher's age and type of day care center, ACR from teacher's age and major. In the words, HRS was recognized in edu-care teacher who worked in National day-care center and age of 30s. ACR was recognized in edu-care teacher who majored in early childhood education and age of 30s. Also, Edu-care teacher who think human rights education is very necessary was the hightest ACR. Second, the perception of edu-care teacher's MCS was also highly correlated with HRS Third, Edu-care Teacher's HRS and ACR were recognized to be related to each other all at a high level. Perception of Situation and Results perception, Perceived liability as d sub-factor of HRS showed high results. Perception of Situation in sub-factors, Civil Rights in human rights items was the highest. All Natural rights and Protection rights, Development Rights, Participation Rights appeared at a high level. also, Natural Rights and Protection rights was the hightest. Perception of Situation and Natural Rights and Protection Rights, Development rights, Participation rights were showed a positive correlation. Fourth, as a result of the RFT, there was no difference between HRS and ACR. But, perceiving peer relationship on horizontal and Perception of Situation, Results perception, MCS were showed a positive correlation. Perceiving peer relationship on horizontal and Natural rights, Protection rights, Development Rights, Participation Rights were showed a positive correlation. Consequently, Edu-care teacher's HRS was also highly correlated with MCS, ACR each others. And a perceiving peer relationship on horizontal with fellow teachers is highly related to human rights.
The purpose of this study was examine the realationship between Human Rights Sensitivity(HRS) and Multi-Cultural Sensitivity(Anti-bias)(MCS), Awareness of Child Rights(ACR), Relationship with Fellow Teachers(RFT). The research question of this study were as follows.
First, What is the HRS and ACR according to general variables? Second, What is the relationship between the HRS and MCS? Third, What is the relationship between the HRS and ACR? Fourth, What is the relationship between the HRS and MCS depending on RFT?
The subjects in this study 303 edu-cate teachers in Seoul and Gyeonggi-do. A total of 298 survey questionnaires was retrived from October 30, 2017 to November 30, 2017. But only 283 survey questionnaire were used as final analysis data. By using SPSS 18.0, frequency analysis, descriptive statistics, reliability analysis, t-test, ANOVA, correlations analysis were conducted. The findings of this study can be summarized as follows. First, as a result of examining the difference according to the general variables of edu-care teachers, there was a significant difference HRS from teacher's age and type of day care center, ACR from teacher's age and major. In the words, HRS was recognized in edu-care teacher who worked in National day-care center and age of 30s. ACR was recognized in edu-care teacher who majored in early childhood education and age of 30s. Also, Edu-care teacher who think human rights education is very necessary was the hightest ACR. Second, the perception of edu-care teacher's MCS was also highly correlated with HRS Third, Edu-care Teacher's HRS and ACR were recognized to be related to each other all at a high level. Perception of Situation and Results perception, Perceived liability as d sub-factor of HRS showed high results. Perception of Situation in sub-factors, Civil Rights in human rights items was the highest. All Natural rights and Protection rights, Development Rights, Participation Rights appeared at a high level. also, Natural Rights and Protection rights was the hightest. Perception of Situation and Natural Rights and Protection Rights, Development rights, Participation rights were showed a positive correlation. Fourth, as a result of the RFT, there was no difference between HRS and ACR. But, perceiving peer relationship on horizontal and Perception of Situation, Results perception, MCS were showed a positive correlation. Perceiving peer relationship on horizontal and Natural rights, Protection rights, Development Rights, Participation Rights were showed a positive correlation. Consequently, Edu-care teacher's HRS was also highly correlated with MCS, ACR each others. And a perceiving peer relationship on horizontal with fellow teachers is highly related to human rights.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.