본 연구는 사립유치원 고경력 교사가 겪는 어려움과 지원 요구에 대한 심층면담을 분석한 질적 연구이다. 이를 통해 사립유치원 고경력 교사의 구체적인 경험 속에서의 어려움을 탐색함으로써 사립유치원의 고경력 교사가 겪는 어려움에 대한 관심이 높아지기를 기대하며, 국가적•사회적으로 정책적 지원을 모색하는데 필요한 기초자료가 되기를 기대한다. 이러한 연구 목적을 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 사립유치원 고경력 교사가 겪는 어려움은 무엇인가?
연구문제 2. 사립유치원 고경력 교사가 겪는 어려움을 ...
본 연구는 사립유치원 고경력 교사가 겪는 어려움과 지원 요구에 대한 심층면담을 분석한 질적 연구이다. 이를 통해 사립유치원 고경력 교사의 구체적인 경험 속에서의 어려움을 탐색함으로써 사립유치원의 고경력 교사가 겪는 어려움에 대한 관심이 높아지기를 기대하며, 국가적•사회적으로 정책적 지원을 모색하는데 필요한 기초자료가 되기를 기대한다. 이러한 연구 목적을 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 사립유치원 고경력 교사가 겪는 어려움은 무엇인가?
연구문제 2. 사립유치원 고경력 교사가 겪는 어려움을 개선하기 위한 지원 요구는 무엇인가?
이를 위해 연구자는 2018년 2월 25일부터 5월 14일까지 사립유치원에서 초임교사부터 시작해 근무경력이 10년 이상인 교사 5명을 대상으로 사립유치원 고경력 교사가 겪는 어려움과 그 어려움을 개선하기 위한 지원 요구를 알아보기 위해 개별면담, 전화 인터뷰, 온라인 인터뷰를 진행하였다. 연구결과는 크게 사립유치원 고경력 교사가 겪는 어려움과 지원 요구로 나뉘어 도출되었다.
첫째, 사립유치원 고경력 교사가 겪는 어려움을 살펴본 결과, 근무환경에서 오는 어려움, 원장의 인식에서 오는 어려움, 원장•원감과의 관점차이에서 오는 어려움으로 구분되었다. 먼저 근무환경에서 오는 어려움에는 ‘과도한 업무로 인한 불규칙한 퇴근시간, 경력을 인정받지 못하는 급여’로 나타났고, 원장의 인식에서 오는 어려움에서는 ‘경력이 매우 많은 교사라는 부담감, 고경력 교사의 가족생활주기 변화에 따른 부정적 인식’으로 나타났다. 마지막으로 원장•원감과의 관점차이에서 오는 어려움은 ‘원장과 고경력 교사의 교육관에서의 차이, 원감과 고경력 교사의 일하는 방식에서의 차이’로 나타났다.
둘째, 사립유치원 고경력 교사가 겪는 어려움을 개선하기 위한 지원 요구를 살펴본 결과, 제도적인 개선과 개인적인 바람으로 구분되었다. 제도적인 개선에는 ‘사립유치원의 근무환경에 대한 요구, 급여에 대한 요구, 기혼교사에 대한 원장의 편견 개선을 요구’하는 것으로 나타났다. 개인적인 바람에는 ‘전문적인 교사가 되기 위한 노력, 고경력 교사의 열정, 안정된 미래 보장’을 바라는 것으로 나타났다.
본 연구를 통해 사립유치원 고경력 교사가 겪는 어려움을 알아보고, 그 어려움을 개선하기 위한 지원 요구는 무엇인지 구체적으로 알 수 있었다. 이러한 결과는 사립유치원 고경력 교사가 겪는 어려움을 개선하기 위한 국가적•사회적으로 정책적 지원과 제도적 발전 방안으로 모색하는데 필요한 기초자료가 되기를 기대한다.
본 연구는 사립유치원 고경력 교사가 겪는 어려움과 지원 요구에 대한 심층면담을 분석한 질적 연구이다. 이를 통해 사립유치원 고경력 교사의 구체적인 경험 속에서의 어려움을 탐색함으로써 사립유치원의 고경력 교사가 겪는 어려움에 대한 관심이 높아지기를 기대하며, 국가적•사회적으로 정책적 지원을 모색하는데 필요한 기초자료가 되기를 기대한다. 이러한 연구 목적을 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 사립유치원 고경력 교사가 겪는 어려움은 무엇인가?
연구문제 2. 사립유치원 고경력 교사가 겪는 어려움을 개선하기 위한 지원 요구는 무엇인가?
이를 위해 연구자는 2018년 2월 25일부터 5월 14일까지 사립유치원에서 초임교사부터 시작해 근무경력이 10년 이상인 교사 5명을 대상으로 사립유치원 고경력 교사가 겪는 어려움과 그 어려움을 개선하기 위한 지원 요구를 알아보기 위해 개별면담, 전화 인터뷰, 온라인 인터뷰를 진행하였다. 연구결과는 크게 사립유치원 고경력 교사가 겪는 어려움과 지원 요구로 나뉘어 도출되었다.
첫째, 사립유치원 고경력 교사가 겪는 어려움을 살펴본 결과, 근무환경에서 오는 어려움, 원장의 인식에서 오는 어려움, 원장•원감과의 관점차이에서 오는 어려움으로 구분되었다. 먼저 근무환경에서 오는 어려움에는 ‘과도한 업무로 인한 불규칙한 퇴근시간, 경력을 인정받지 못하는 급여’로 나타났고, 원장의 인식에서 오는 어려움에서는 ‘경력이 매우 많은 교사라는 부담감, 고경력 교사의 가족생활주기 변화에 따른 부정적 인식’으로 나타났다. 마지막으로 원장•원감과의 관점차이에서 오는 어려움은 ‘원장과 고경력 교사의 교육관에서의 차이, 원감과 고경력 교사의 일하는 방식에서의 차이’로 나타났다.
둘째, 사립유치원 고경력 교사가 겪는 어려움을 개선하기 위한 지원 요구를 살펴본 결과, 제도적인 개선과 개인적인 바람으로 구분되었다. 제도적인 개선에는 ‘사립유치원의 근무환경에 대한 요구, 급여에 대한 요구, 기혼교사에 대한 원장의 편견 개선을 요구’하는 것으로 나타났다. 개인적인 바람에는 ‘전문적인 교사가 되기 위한 노력, 고경력 교사의 열정, 안정된 미래 보장’을 바라는 것으로 나타났다.
본 연구를 통해 사립유치원 고경력 교사가 겪는 어려움을 알아보고, 그 어려움을 개선하기 위한 지원 요구는 무엇인지 구체적으로 알 수 있었다. 이러한 결과는 사립유치원 고경력 교사가 겪는 어려움을 개선하기 위한 국가적•사회적으로 정책적 지원과 제도적 발전 방안으로 모색하는데 필요한 기초자료가 되기를 기대한다.
This study is a qualitative study analyzing in - depth interviews about the difficulties and support needs of long-term career teachers at private kindergarten(later, LTCTPK). In the study, author defined the LTCTPK as who worked more than 10 years at any private kindergarten. Two research questions...
This study is a qualitative study analyzing in - depth interviews about the difficulties and support needs of long-term career teachers at private kindergarten(later, LTCTPK). In the study, author defined the LTCTPK as who worked more than 10 years at any private kindergarten. Two research questions were probed to accomplish research purpose:
Research Questions 1. What are the difficulties experienced by private kindergarten and long-term career teachers?
Research Questions 2. What are the support needs to improve the difficulties experienced by private kindergarten long-term career teachers?
To answer the research questions, 5 LTCTPK were contacted during the Feb. through May, 2018. Individual interviews, telephone interviews, and online interviews were conducted to determine the support needs.
Two main sources of difficulties of LTCTPK were a working environments and b. recognition of the directors.
First of all, the difficulties that come from the working environment appeared as 'irregular work hours due to excessive work and unfairly rated salary which might not valued their previous career experiences as kindergarten teachers. In the difficulties coming from the director 's recognition included the burden of having the long-term career teacher in terms of cost burdens, and the conflicts in teaching philosophy between directors and LTCTPK.
Second, this study suggested the needs for improving working environments and career development passages among the LTCTPK at the micro (individual) and macro (institutional) levels. Participating LTCTPK heighten their voices demanding the needs in modifying or improving the hiring LTCTPK regulations, salary systems, non discriminations against married teachers at the private kindergartens. In terms of individual levels, LTCTPK required the job security and professional development as a kindergarten teacher.
These results will provide the basic information for the national and socio - political support to improve the difficulties experienced by private kindergarten long-term career teachers.
This study is a qualitative study analyzing in - depth interviews about the difficulties and support needs of long-term career teachers at private kindergarten(later, LTCTPK). In the study, author defined the LTCTPK as who worked more than 10 years at any private kindergarten. Two research questions were probed to accomplish research purpose:
Research Questions 1. What are the difficulties experienced by private kindergarten and long-term career teachers?
Research Questions 2. What are the support needs to improve the difficulties experienced by private kindergarten long-term career teachers?
To answer the research questions, 5 LTCTPK were contacted during the Feb. through May, 2018. Individual interviews, telephone interviews, and online interviews were conducted to determine the support needs.
Two main sources of difficulties of LTCTPK were a working environments and b. recognition of the directors.
First of all, the difficulties that come from the working environment appeared as 'irregular work hours due to excessive work and unfairly rated salary which might not valued their previous career experiences as kindergarten teachers. In the difficulties coming from the director 's recognition included the burden of having the long-term career teacher in terms of cost burdens, and the conflicts in teaching philosophy between directors and LTCTPK.
Second, this study suggested the needs for improving working environments and career development passages among the LTCTPK at the micro (individual) and macro (institutional) levels. Participating LTCTPK heighten their voices demanding the needs in modifying or improving the hiring LTCTPK regulations, salary systems, non discriminations against married teachers at the private kindergartens. In terms of individual levels, LTCTPK required the job security and professional development as a kindergarten teacher.
These results will provide the basic information for the national and socio - political support to improve the difficulties experienced by private kindergarten long-term career teachers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.