본 연구는 신체활동을 통한 유아인성교육 프로그램을 개발하고, 이를 만 5세 유아에게 적용하여 그 효과를 검증하는 것이다. 이러한 연구 목적에 따라 본 연구의 문제를 다음과 같이 설정하였다.
연구문제 1. 신체활동을 통한 유아인성교육 프로그램의 구성은 어떠한가? 연구문제 2. 신체활동을 통한 유아인성교육 프로그램의 적용 효과는 어떠한가?
신체활동을 통한 유아인성교육 프로그램을 개발하기 위해 인성과 신체활동에 관련된 문헌을 검토하고 현장관찰, 현장교사와의 면담을 통해 프로그램 개발을 위한 시사점을 도출하였다. 이를 토대로 프로그램의 시안을 구성한 후 전문가 협의를 거쳐 문제점을 수정 및 보완하여 신체활동을 통한 유아인성교육 프로그램을 개발하였다. 본 프로그램의 목적은 신체활동에 즐겁게 참여하며 바른 인성을 형성하는 데 있다. 구체적인 목표는 ‘자신의 신체와 감정을 적절하게 조절한다.’, ‘또래와 긍정적인 관계를 형성한다.’, ‘신체활동에 즐겁게 참여한다.’이다. 본 프로그램의 교육내용은 ‘자기조절’, ‘또래관계’, ‘긍정적 정서’의 3개 영역이다. 세부 교육내용으로 ‘자기조절’은 지켜야 할 규칙 알고 지키기, 차례 지키기, 활동에서 나보다 집단을 먼저 생각하기, 인내하여 노력하기, 맡은 일 끝까지 해내기이다. ‘또래관계’는 양보하면서 활동하기, 다른 사람과 협동적으로 활동하기, 다른 사람과 공동의 목표를 공유하며 활동하기, 다른 사람이 어려워 할 때 도움 주기, 다른 사람의 입장에서 생각하기이다. ‘긍정적 정서’는 신체활동에 흥미 느끼기, 또래와의 신체활동에 즐거움 느끼기이다. 본 프로그램의 교수 학습 방법은 교수 학습 원리, 교수 학습 단계, 신체활동 내용, 신체활동 도구, 교사 역할로 구성되었다. 교수 학습 원리는 놀이중심의 원리, 흥미중심의 원리, 상호작용의 원리, 통합의 원리이고 교수 학습 단계는 신체활동 관심 갖기 → 신체활동 경험하기 → 인성관련 경험 회상하기 → 인성덕목 공유하기의 4단계로 구성하였다. 신체활동 내용은 비이동 운동, 이동 운동, 조작운동이며, 신체활동 도구는 공, 훌라후프, 줄, 유니바, 평균대이다. 교사 역할은 동기유발자, 시범자, ...
본 연구는 신체활동을 통한 유아인성교육 프로그램을 개발하고, 이를 만 5세 유아에게 적용하여 그 효과를 검증하는 것이다. 이러한 연구 목적에 따라 본 연구의 문제를 다음과 같이 설정하였다.
연구문제 1. 신체활동을 통한 유아인성교육 프로그램의 구성은 어떠한가? 연구문제 2. 신체활동을 통한 유아인성교육 프로그램의 적용 효과는 어떠한가?
신체활동을 통한 유아인성교육 프로그램을 개발하기 위해 인성과 신체활동에 관련된 문헌을 검토하고 현장관찰, 현장교사와의 면담을 통해 프로그램 개발을 위한 시사점을 도출하였다. 이를 토대로 프로그램의 시안을 구성한 후 전문가 협의를 거쳐 문제점을 수정 및 보완하여 신체활동을 통한 유아인성교육 프로그램을 개발하였다. 본 프로그램의 목적은 신체활동에 즐겁게 참여하며 바른 인성을 형성하는 데 있다. 구체적인 목표는 ‘자신의 신체와 감정을 적절하게 조절한다.’, ‘또래와 긍정적인 관계를 형성한다.’, ‘신체활동에 즐겁게 참여한다.’이다. 본 프로그램의 교육내용은 ‘자기조절’, ‘또래관계’, ‘긍정적 정서’의 3개 영역이다. 세부 교육내용으로 ‘자기조절’은 지켜야 할 규칙 알고 지키기, 차례 지키기, 활동에서 나보다 집단을 먼저 생각하기, 인내하여 노력하기, 맡은 일 끝까지 해내기이다. ‘또래관계’는 양보하면서 활동하기, 다른 사람과 협동적으로 활동하기, 다른 사람과 공동의 목표를 공유하며 활동하기, 다른 사람이 어려워 할 때 도움 주기, 다른 사람의 입장에서 생각하기이다. ‘긍정적 정서’는 신체활동에 흥미 느끼기, 또래와의 신체활동에 즐거움 느끼기이다. 본 프로그램의 교수 학습 방법은 교수 학습 원리, 교수 학습 단계, 신체활동 내용, 신체활동 도구, 교사 역할로 구성되었다. 교수 학습 원리는 놀이중심의 원리, 흥미중심의 원리, 상호작용의 원리, 통합의 원리이고 교수 학습 단계는 신체활동 관심 갖기 → 신체활동 경험하기 → 인성관련 경험 회상하기 → 인성덕목 공유하기의 4단계로 구성하였다. 신체활동 내용은 비이동 운동, 이동 운동, 조작운동이며, 신체활동 도구는 공, 훌라후프, 줄, 유니바, 평균대이다. 교사 역할은 동기유발자, 시범자, 촉진자, 평가자이다. 프로그램의 평가는 형식적 평가와 비형식적 평가로 구성하였다.
프로그램의 적용 효과를 알아보기 위해 서울시에 위치한 N유치원의 만 5세 유아 40명(실험집단 20명, 비교집단 20명)을 대상으로 2017년 12월 4일부터 1월 26일까지 8주간 총 20차시 실시되었다. 프로그램 적용 전과 후에 자기조절력, 친사회적 행동, 신체활동 즐거움 검사를 실시하였고, SPSSWIN 20.0 프로그램을 이용하여 t 검증을 실시하고 분석하였다. 신체활동을 통한 유아인성교육 프로그램 적용 효과에 대한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 본 프로그램에 참여한 실험집단의 유아의 자기조절력 점수가 비교집단 유아의 사후 자기조절력 점수보다 통계적으로 유의미한 수준에서 더 높은 것으로 나타났다. 자기조절력의 하위요인인 자기통제력, 충동성 억제, 주의집중력 모두 유의미한 수준에서 더 높은 것으로 나타났으며, 유아의 자기조절력 향상에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다. 둘째, 본 프로그램에 참여한 실험집단의 유아의 친사회적 행동 점수가 비교집단 유아의 사후 친사회적 행동 점수보다 통계적으로 유의미한 수준에서 더 높은 것으로 나타났다. 친사회적 행동의 하위요인인 지도성, 도움주기, 의사소통, 주도적 배려, 접근시도하기, 나누기, 감정이입 및 조절 모두 유의미한 수준에서 더 높은 것으로 나타났으며, 유아의 친사회적 행동 향상에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다. 셋째, 본 프로그램에 참여한 실험집단의 유아의 신체활동 즐거움 점수가 비교집단 유아의 사후 신체활동 즐거움 점수보다 통계적으로 유의미한 수준에서 더 높은 것으로 나타났다. 신체활동 즐거움의 하위요인 중 창의성을 제외하고 자신감, 재미, 협동심, 건강유지 및 미적체험에서 비교집단 유아의 사후 신체활동 즐거움 점수보다 통계적으로 유의미한 수준에서 더 높은 것으로 나타났으며, 유아의 신체활동 즐거움 향상에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다.
결과적으로 신체활동을 통한 유아인성교육 프로그램이 토의활동을 통한 유아인성교육 프로그램보다 유아의 자기조절력, 친사회적 행동, 신체활동 즐거움을 증진시키는 데 보다 더 효과적인 교수방법임을 나타낸다.
본 연구는 신체활동을 통한 유아인성교육 프로그램을 개발하고, 이를 만 5세 유아에게 적용하여 그 효과를 검증하는 것이다. 이러한 연구 목적에 따라 본 연구의 문제를 다음과 같이 설정하였다.
연구문제 1. 신체활동을 통한 유아인성교육 프로그램의 구성은 어떠한가? 연구문제 2. 신체활동을 통한 유아인성교육 프로그램의 적용 효과는 어떠한가?
신체활동을 통한 유아인성교육 프로그램을 개발하기 위해 인성과 신체활동에 관련된 문헌을 검토하고 현장관찰, 현장교사와의 면담을 통해 프로그램 개발을 위한 시사점을 도출하였다. 이를 토대로 프로그램의 시안을 구성한 후 전문가 협의를 거쳐 문제점을 수정 및 보완하여 신체활동을 통한 유아인성교육 프로그램을 개발하였다. 본 프로그램의 목적은 신체활동에 즐겁게 참여하며 바른 인성을 형성하는 데 있다. 구체적인 목표는 ‘자신의 신체와 감정을 적절하게 조절한다.’, ‘또래와 긍정적인 관계를 형성한다.’, ‘신체활동에 즐겁게 참여한다.’이다. 본 프로그램의 교육내용은 ‘자기조절’, ‘또래관계’, ‘긍정적 정서’의 3개 영역이다. 세부 교육내용으로 ‘자기조절’은 지켜야 할 규칙 알고 지키기, 차례 지키기, 활동에서 나보다 집단을 먼저 생각하기, 인내하여 노력하기, 맡은 일 끝까지 해내기이다. ‘또래관계’는 양보하면서 활동하기, 다른 사람과 협동적으로 활동하기, 다른 사람과 공동의 목표를 공유하며 활동하기, 다른 사람이 어려워 할 때 도움 주기, 다른 사람의 입장에서 생각하기이다. ‘긍정적 정서’는 신체활동에 흥미 느끼기, 또래와의 신체활동에 즐거움 느끼기이다. 본 프로그램의 교수 학습 방법은 교수 학습 원리, 교수 학습 단계, 신체활동 내용, 신체활동 도구, 교사 역할로 구성되었다. 교수 학습 원리는 놀이중심의 원리, 흥미중심의 원리, 상호작용의 원리, 통합의 원리이고 교수 학습 단계는 신체활동 관심 갖기 → 신체활동 경험하기 → 인성관련 경험 회상하기 → 인성덕목 공유하기의 4단계로 구성하였다. 신체활동 내용은 비이동 운동, 이동 운동, 조작운동이며, 신체활동 도구는 공, 훌라후프, 줄, 유니바, 평균대이다. 교사 역할은 동기유발자, 시범자, 촉진자, 평가자이다. 프로그램의 평가는 형식적 평가와 비형식적 평가로 구성하였다.
프로그램의 적용 효과를 알아보기 위해 서울시에 위치한 N유치원의 만 5세 유아 40명(실험집단 20명, 비교집단 20명)을 대상으로 2017년 12월 4일부터 1월 26일까지 8주간 총 20차시 실시되었다. 프로그램 적용 전과 후에 자기조절력, 친사회적 행동, 신체활동 즐거움 검사를 실시하였고, SPSS WIN 20.0 프로그램을 이용하여 t 검증을 실시하고 분석하였다. 신체활동을 통한 유아인성교육 프로그램 적용 효과에 대한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 본 프로그램에 참여한 실험집단의 유아의 자기조절력 점수가 비교집단 유아의 사후 자기조절력 점수보다 통계적으로 유의미한 수준에서 더 높은 것으로 나타났다. 자기조절력의 하위요인인 자기통제력, 충동성 억제, 주의집중력 모두 유의미한 수준에서 더 높은 것으로 나타났으며, 유아의 자기조절력 향상에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다. 둘째, 본 프로그램에 참여한 실험집단의 유아의 친사회적 행동 점수가 비교집단 유아의 사후 친사회적 행동 점수보다 통계적으로 유의미한 수준에서 더 높은 것으로 나타났다. 친사회적 행동의 하위요인인 지도성, 도움주기, 의사소통, 주도적 배려, 접근시도하기, 나누기, 감정이입 및 조절 모두 유의미한 수준에서 더 높은 것으로 나타났으며, 유아의 친사회적 행동 향상에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다. 셋째, 본 프로그램에 참여한 실험집단의 유아의 신체활동 즐거움 점수가 비교집단 유아의 사후 신체활동 즐거움 점수보다 통계적으로 유의미한 수준에서 더 높은 것으로 나타났다. 신체활동 즐거움의 하위요인 중 창의성을 제외하고 자신감, 재미, 협동심, 건강유지 및 미적체험에서 비교집단 유아의 사후 신체활동 즐거움 점수보다 통계적으로 유의미한 수준에서 더 높은 것으로 나타났으며, 유아의 신체활동 즐거움 향상에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다.
결과적으로 신체활동을 통한 유아인성교육 프로그램이 토의활동을 통한 유아인성교육 프로그램보다 유아의 자기조절력, 친사회적 행동, 신체활동 즐거움을 증진시키는 데 보다 더 효과적인 교수방법임을 나타낸다.
The purpose of this study was to develop the character education program through physical activity for young children and to examine the effects of this program after applying it to five-year-old children. The main research questions of this study are as follows.
Research Question 1. What i...
The purpose of this study was to develop the character education program through physical activity for young children and to examine the effects of this program after applying it to five-year-old children. The main research questions of this study are as follows.
Research Question 1. What is the composition of the children’s character education program through physical activity? Research Question 2. What is the application effects of the children’s character education program through physical activity?
In order to develop of the character education program through physical activity, the author reviewed literature related to personality and physical activity, and investigated the program from actual classroom observation and teacher interviews. Based on the results, the program was modified with consultations from experts resulting to develop new character education program though physical activity. The purpose of this program is to from the right personality by entertaining and participating in physical activities. There are three specific goals such as 'to control the body and emotion properly', 'to build a positive relationship with others', and 'to enjoy for participating in physical activities'. The contents of the program were three areas: self-regulation, relationship with others, and positive emotion. In detail education, "self-regulation" consisted of a rule, which they should know, keeping the order, thinking about the group first than themselves in the activity, endeavoring with patience, and finishing the task. 'Relationship with others' were activities to make concessions, to cooperate with others, to share common goals with others, to help others when they are difficult, and to think in terms of others. 'Positive emotion' was the feeling of interest in physical activity and the enjoyment of physical activity with others. The education and learning methods of the program consisted of teaching and learning principles, teaching and learning stages, physical activity contents, physical activity tools, and teacher’s roles. The principles of education and learning was focusing on principle of play center, interest center, interaction, and integration. The teaching and learning stage is followed as interest of physical activity → experience of physical activity → recall the experience related personality → share the personality virtue. Physical activity contents included activity of non-movement, movement, and manipulation, and tools such as ball, hula hoop, rope, uni-bar, and balance beam. Teacher’s roles are motivators, demonstrators, facilitators, and evaluators. The formal method and informal method were appropriately utilized for evaluation of the program. In order to investigate the effect of the program, total 20 examinations for 8 weeks were conducted on 40 children (20 experimental group and 20 comparative group) of 5 years old children from N kindergarten located in Seoul, Korea from December 4, 2017 to January 26, 2017. The author conducted the self-regulation, prosocial behavior and enjoyment of physical activity before and after the program application and performed t-test using SPSS WIN 20.0 program. The results of the children character education through physical activity were as follows: First, the children of the experimental group in this program showed statistically significant improvement in the scores compared with the children of the comparative group. This program has a positive effect on improving overall self-regulation including self-control, impulse suppression, and the concentration of attention for children. Second, there was a meaningful improvement in the scores of the experimental group compared with the comparative group in the prosocial behavior and the sub-areas of prosocial behaviors such as leadership, helping others, communication, initiative consideration, attempting to approach, sharing, empathy and emotional control. Therefore, this program has a positive effect on the prosocial behavior of children. Third, there are a significant improvement in the scores of the experimental group compared with comparative group in the enjoyment of physical activity and sub-areas of enjoyment of physical activity except for creativity such as self-confidence, enjoyment, cooperation, health maintenance and aesthetic experience. Therefore, this program has a positive effect on enjoyment of physical activity for children. As a result, it can be seen that the children character education program through physical activity has a positive effect on improving the level of self-regulation, prosocial behavior, and enjoyment of physical activity for children.
The purpose of this study was to develop the character education program through physical activity for young children and to examine the effects of this program after applying it to five-year-old children. The main research questions of this study are as follows.
Research Question 1. What is the composition of the children’s character education program through physical activity? Research Question 2. What is the application effects of the children’s character education program through physical activity?
In order to develop of the character education program through physical activity, the author reviewed literature related to personality and physical activity, and investigated the program from actual classroom observation and teacher interviews. Based on the results, the program was modified with consultations from experts resulting to develop new character education program though physical activity. The purpose of this program is to from the right personality by entertaining and participating in physical activities. There are three specific goals such as 'to control the body and emotion properly', 'to build a positive relationship with others', and 'to enjoy for participating in physical activities'. The contents of the program were three areas: self-regulation, relationship with others, and positive emotion. In detail education, "self-regulation" consisted of a rule, which they should know, keeping the order, thinking about the group first than themselves in the activity, endeavoring with patience, and finishing the task. 'Relationship with others' were activities to make concessions, to cooperate with others, to share common goals with others, to help others when they are difficult, and to think in terms of others. 'Positive emotion' was the feeling of interest in physical activity and the enjoyment of physical activity with others. The education and learning methods of the program consisted of teaching and learning principles, teaching and learning stages, physical activity contents, physical activity tools, and teacher’s roles. The principles of education and learning was focusing on principle of play center, interest center, interaction, and integration. The teaching and learning stage is followed as interest of physical activity → experience of physical activity → recall the experience related personality → share the personality virtue. Physical activity contents included activity of non-movement, movement, and manipulation, and tools such as ball, hula hoop, rope, uni-bar, and balance beam. Teacher’s roles are motivators, demonstrators, facilitators, and evaluators. The formal method and informal method were appropriately utilized for evaluation of the program. In order to investigate the effect of the program, total 20 examinations for 8 weeks were conducted on 40 children (20 experimental group and 20 comparative group) of 5 years old children from N kindergarten located in Seoul, Korea from December 4, 2017 to January 26, 2017. The author conducted the self-regulation, prosocial behavior and enjoyment of physical activity before and after the program application and performed t-test using SPSS WIN 20.0 program. The results of the children character education through physical activity were as follows: First, the children of the experimental group in this program showed statistically significant improvement in the scores compared with the children of the comparative group. This program has a positive effect on improving overall self-regulation including self-control, impulse suppression, and the concentration of attention for children. Second, there was a meaningful improvement in the scores of the experimental group compared with the comparative group in the prosocial behavior and the sub-areas of prosocial behaviors such as leadership, helping others, communication, initiative consideration, attempting to approach, sharing, empathy and emotional control. Therefore, this program has a positive effect on the prosocial behavior of children. Third, there are a significant improvement in the scores of the experimental group compared with comparative group in the enjoyment of physical activity and sub-areas of enjoyment of physical activity except for creativity such as self-confidence, enjoyment, cooperation, health maintenance and aesthetic experience. Therefore, this program has a positive effect on enjoyment of physical activity for children. As a result, it can be seen that the children character education program through physical activity has a positive effect on improving the level of self-regulation, prosocial behavior, and enjoyment of physical activity for children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.