본 연구의 목적은 건축디자인을 통한 유아인성교육 프로그램을 개발하고, 이를 만 5세 유아에게 적용하여 그 효과를 검증하는 것이다. 연구의 목적에 따라 본 연구의 문제를 다음과 같이 설정하였다.
첫째. 건축디자인을 통한 유아인성교육 프로그램은 어떻게 개발할 것인 가? 둘째. 건축디자인을 통한 유아인성교육 프로그램의 적용효과는 어떠한 가?
건축디자인을 통한 유아인성교육 프로그램을 개발하기 위하여 인성과 건축디자인에 관련된 문헌들을 고찰하고, 현장교사들의 면담을 통해 인식 및 요구를 조사하여 분석하였다. 이를 토대로 프로그램의 시안을 구성한 후 전문가 협의를 거쳐 문제점을 수정 및 보안하여 건축디자인을 통한 유아인성교육 프로그램을 개발하였다. 본 프로그램의 목적은 인간․자연․환경의 상호 관계적 이해를 바탕으로 유아의 창의인성을 갖춘 미래 시민을 육성하는 데 있다. 구체적인 목표는 첫째, 인간․자연․환경에 대해 존중하고, 상호 유기적 관계를 인식한다. 둘째, 자신과 타인을 이해하고 배려하는 태도를 기른다. 셋째, 협력적으로 의사소통하는 능력을 기른다. 넷째. 창의적으로 공간을 구성하며, 문제를 해결하는 능력을 기르는 것이다. 본 프로그램의 교육 내용은 ‘인간과 환경과의 관계’, ‘배려적 설계’, ‘협력적 의사소통’, ‘창의적 공간구성’의 4개 영역으로 나누며, 이들 4개의 교육 내용은 그에 따라 영역별 3개로 나누며, 총 12개의 하위요소로 구분하였다. 본 프로그램의 교수-학습 방법은 교수-학습 원리, 교수-학습 과정, 교수 전략, ...
본 연구의 목적은 건축디자인을 통한 유아인성교육 프로그램을 개발하고, 이를 만 5세 유아에게 적용하여 그 효과를 검증하는 것이다. 연구의 목적에 따라 본 연구의 문제를 다음과 같이 설정하였다.
첫째. 건축디자인을 통한 유아인성교육 프로그램은 어떻게 개발할 것인 가? 둘째. 건축디자인을 통한 유아인성교육 프로그램의 적용효과는 어떠한 가?
건축디자인을 통한 유아인성교육 프로그램을 개발하기 위하여 인성과 건축디자인에 관련된 문헌들을 고찰하고, 현장교사들의 면담을 통해 인식 및 요구를 조사하여 분석하였다. 이를 토대로 프로그램의 시안을 구성한 후 전문가 협의를 거쳐 문제점을 수정 및 보안하여 건축디자인을 통한 유아인성교육 프로그램을 개발하였다. 본 프로그램의 목적은 인간․자연․환경의 상호 관계적 이해를 바탕으로 유아의 창의인성을 갖춘 미래 시민을 육성하는 데 있다. 구체적인 목표는 첫째, 인간․자연․환경에 대해 존중하고, 상호 유기적 관계를 인식한다. 둘째, 자신과 타인을 이해하고 배려하는 태도를 기른다. 셋째, 협력적으로 의사소통하는 능력을 기른다. 넷째. 창의적으로 공간을 구성하며, 문제를 해결하는 능력을 기르는 것이다. 본 프로그램의 교육 내용은 ‘인간과 환경과의 관계’, ‘배려적 설계’, ‘협력적 의사소통’, ‘창의적 공간구성’의 4개 영역으로 나누며, 이들 4개의 교육 내용은 그에 따라 영역별 3개로 나누며, 총 12개의 하위요소로 구분하였다. 본 프로그램의 교수-학습 방법은 교수-학습 원리, 교수-학습 과정, 교수 전략, 교사의 역할로 구분하여 제시하였다. 교수-학습 원리는 통합성의 원리, 협동성의 원리, 지속성의 원리, 관계성의 원리이다. 교수-학습 과정은 관심갖기-알아보기-활동하기-평가하기-보완하기-공유하기의 6단계이다. 교수 전략은 경험하기, 문제해결하기, 협력하기, 표현하기이다. 교사의 역할은 상호협조자, 동기유발자, 격려자이다. 프로그램의 평가는 형식적 평가와 비형식적 평가로 구성하였다.
다음으로 프로그램의 적용효과를 알아보기 위해 강원도 S시에 위치한 유치원 두 곳을 선정하여 만 5세 유아 44명(실험집단 22명, 비교집단 22명)을 대상으로 2016년 9월 5일부터 2016년 11월 25일까지 총 12주 동안 연구를 실시하였다. 프로그램 적용 전과 후에 유아의 창의성, 의사소통 능력, 배려 검사 도구를 사용하여 검사를 실시하였다. 검사 결과는 SPSS 23.0 Window용 프로그램을 사용하여 분석하고 사후검사에 대한 공변량 분석(ANCOVA)을 실시하였다. 건축디자인을 통한 유아인성교육 프로그램 적용효과에 대한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 본 프로그램에 참여한 실험집단의 유아는 비교집단의 유아보다 창의성 검사에서 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 창의성 검사의 하위요인 유창성, 독창성, 제목의 추상성, 정교성, 성급한 종결에 대한 저항 모두 유의미한 것으로 나타났으며, 유아의 창의성 향상에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다. 둘째, 본 프로그램에 참여한 실험집단의 유아는 비교집단의 유아보다 의사소통 능력에서 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 의사소통 능력의 하위요인 언어적 능력, 인지적 능력, 사회⋅정서적 능력 모두 유의미한 것으로 나타났으며, 유아의 의사소통 능력에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다. 셋째, 본 프로그램에 참여한 실험집단의 유아는 비교집단의 유아보다 배려 향상에서 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 배려의 하위요인 환경에 대한 배려, 타인에 대한 배려, 자기에 대한 배려, 동식물에 대한 배려 모두 유의미한 것으로 나타났으며, 유아의 배려 향상에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다.
이상의 연구 결과를 바탕으로 건축디자인을 통한 유아인성교육 프로그램이 유아의 창의성, 의사소통 능력, 배려 모두 향상되었으며, 이는 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다.
본 연구의 목적은 건축디자인을 통한 유아인성교육 프로그램을 개발하고, 이를 만 5세 유아에게 적용하여 그 효과를 검증하는 것이다. 연구의 목적에 따라 본 연구의 문제를 다음과 같이 설정하였다.
첫째. 건축디자인을 통한 유아인성교육 프로그램은 어떻게 개발할 것인 가? 둘째. 건축디자인을 통한 유아인성교육 프로그램의 적용효과는 어떠한 가?
건축디자인을 통한 유아인성교육 프로그램을 개발하기 위하여 인성과 건축디자인에 관련된 문헌들을 고찰하고, 현장교사들의 면담을 통해 인식 및 요구를 조사하여 분석하였다. 이를 토대로 프로그램의 시안을 구성한 후 전문가 협의를 거쳐 문제점을 수정 및 보안하여 건축디자인을 통한 유아인성교육 프로그램을 개발하였다. 본 프로그램의 목적은 인간․자연․환경의 상호 관계적 이해를 바탕으로 유아의 창의인성을 갖춘 미래 시민을 육성하는 데 있다. 구체적인 목표는 첫째, 인간․자연․환경에 대해 존중하고, 상호 유기적 관계를 인식한다. 둘째, 자신과 타인을 이해하고 배려하는 태도를 기른다. 셋째, 협력적으로 의사소통하는 능력을 기른다. 넷째. 창의적으로 공간을 구성하며, 문제를 해결하는 능력을 기르는 것이다. 본 프로그램의 교육 내용은 ‘인간과 환경과의 관계’, ‘배려적 설계’, ‘협력적 의사소통’, ‘창의적 공간구성’의 4개 영역으로 나누며, 이들 4개의 교육 내용은 그에 따라 영역별 3개로 나누며, 총 12개의 하위요소로 구분하였다. 본 프로그램의 교수-학습 방법은 교수-학습 원리, 교수-학습 과정, 교수 전략, 교사의 역할로 구분하여 제시하였다. 교수-학습 원리는 통합성의 원리, 협동성의 원리, 지속성의 원리, 관계성의 원리이다. 교수-학습 과정은 관심갖기-알아보기-활동하기-평가하기-보완하기-공유하기의 6단계이다. 교수 전략은 경험하기, 문제해결하기, 협력하기, 표현하기이다. 교사의 역할은 상호협조자, 동기유발자, 격려자이다. 프로그램의 평가는 형식적 평가와 비형식적 평가로 구성하였다.
다음으로 프로그램의 적용효과를 알아보기 위해 강원도 S시에 위치한 유치원 두 곳을 선정하여 만 5세 유아 44명(실험집단 22명, 비교집단 22명)을 대상으로 2016년 9월 5일부터 2016년 11월 25일까지 총 12주 동안 연구를 실시하였다. 프로그램 적용 전과 후에 유아의 창의성, 의사소통 능력, 배려 검사 도구를 사용하여 검사를 실시하였다. 검사 결과는 SPSS 23.0 Window용 프로그램을 사용하여 분석하고 사후검사에 대한 공변량 분석(ANCOVA)을 실시하였다. 건축디자인을 통한 유아인성교육 프로그램 적용효과에 대한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 본 프로그램에 참여한 실험집단의 유아는 비교집단의 유아보다 창의성 검사에서 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 창의성 검사의 하위요인 유창성, 독창성, 제목의 추상성, 정교성, 성급한 종결에 대한 저항 모두 유의미한 것으로 나타났으며, 유아의 창의성 향상에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다. 둘째, 본 프로그램에 참여한 실험집단의 유아는 비교집단의 유아보다 의사소통 능력에서 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 의사소통 능력의 하위요인 언어적 능력, 인지적 능력, 사회⋅정서적 능력 모두 유의미한 것으로 나타났으며, 유아의 의사소통 능력에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다. 셋째, 본 프로그램에 참여한 실험집단의 유아는 비교집단의 유아보다 배려 향상에서 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 배려의 하위요인 환경에 대한 배려, 타인에 대한 배려, 자기에 대한 배려, 동식물에 대한 배려 모두 유의미한 것으로 나타났으며, 유아의 배려 향상에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다.
이상의 연구 결과를 바탕으로 건축디자인을 통한 유아인성교육 프로그램이 유아의 창의성, 의사소통 능력, 배려 모두 향상되었으며, 이는 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다.
The purpose of this research is to develop a personality education program for Young Children through architecture design, and to verify its effects by applying to five-year-old children. Accordingly, the following research problems were established.
First, how will the personality educati...
The purpose of this research is to develop a personality education program for Young Children through architecture design, and to verify its effects by applying to five-year-old children. Accordingly, the following research problems were established.
First, how will the personality education program of young children through architecture design be developed? Secondly, what are the application effects of personality education program for young children through architecture design?
Literatures related to personality and architecture design have been reviewed to develop a personality education program for young children through architecture design, and investigated and analyzed awareness and demands through face-to-face interview with on-site teachers in the field. Based on the findings, a personality education program for young children using architecture design was developed by modifying and revising problems through professional consultation after organizing a draft proposal of the program. The purpose of this program is to foster future citizens with creative personality based on inter-relational understanding of human․nature․environment. The specific objectives are; firstly to respect human․nature․environment, and to recognize organic relationship; secondly to raise attitude of understanding and caring themselves and others; thirdly to develop ability to communicate in a cooperative way; fourthly to heighten ability to organize space creatively and to improve problem solving ability. The education content is divided into four areas, ‘relationship between human and environment,’ ‘caring design,’ ‘collaborative communication,’ and ‘creative space composition,’ and these 4 education contents are divided into 3 by each area and classified into total 12 sub-factors. The teaching-learning method was suggested by classifying into teaching-learning principle, teaching-learning process, teaching strategy, and role of teachers. Teaching-learning principles are principle of integrity, principle of cooperativity, principle of durability, and principle of relationship. There are 6 steps of the teaching-learning process as to have interest–to investigate –to work-to evaluate-to supplement-to share. Teaching strategies are to experience, to solve problem, to cooperate, and to express. Roles of teachers include mutual supporter, motivator, and encourager. The evaluation of the program was organized into formal and informal evaluation.
Next, two kindergartens located in S-city Gangwon-do was selected to investigate the application effects of the program and conducted research on 44 5-year old children(22 experimental group, 22 comparative group) for total 12 weeks from September 5, 2016 to November 25, 2016. An inspection was performed using creativity, communication, and consideration testing tools before and after applying the program. The test results were analyzed using SPSS 23.0 Window Program, and conducted ANCOVA for post-test. The findings of the application effects of personality education program for young children through architecture design are as follows. Firstly, young children of the experimental group who participated in the program showed statistically significant difference in creativity test than young children of the control group. Sub-factors of the creativity test as fluency, originality, abstractness of title, elaboration, and resistance to hasty conclusion were significant, and they were identified to have positive effects on improving creativity of young children. Secondly, young children of the experimental group who participated in the program showed statistically significant difference in communication ability than young children of the control group. Sub-factors of communication ability as linguistic ability, cognitive ability, and social⋅emotional competency were significant, and they were identified to have positive effects on communication ability of young children. Thirdly, young children of the experimental group who participated in the program showed statistically significant difference in improved caring than children of the control group. Sub-factors of caring as consideration for the environment, consideration for others, consideration for themselves, and consideration for animals and plants were all significant, and they were identified to have positive effects on improving consideration of young children.
Based on these findings, it was observed that the personality education program for young children through architecture design has improved the creativity, the communication skill, and the consideration of young children with positive effects.
The purpose of this research is to develop a personality education program for Young Children through architecture design, and to verify its effects by applying to five-year-old children. Accordingly, the following research problems were established.
First, how will the personality education program of young children through architecture design be developed? Secondly, what are the application effects of personality education program for young children through architecture design?
Literatures related to personality and architecture design have been reviewed to develop a personality education program for young children through architecture design, and investigated and analyzed awareness and demands through face-to-face interview with on-site teachers in the field. Based on the findings, a personality education program for young children using architecture design was developed by modifying and revising problems through professional consultation after organizing a draft proposal of the program. The purpose of this program is to foster future citizens with creative personality based on inter-relational understanding of human․nature․environment. The specific objectives are; firstly to respect human․nature․environment, and to recognize organic relationship; secondly to raise attitude of understanding and caring themselves and others; thirdly to develop ability to communicate in a cooperative way; fourthly to heighten ability to organize space creatively and to improve problem solving ability. The education content is divided into four areas, ‘relationship between human and environment,’ ‘caring design,’ ‘collaborative communication,’ and ‘creative space composition,’ and these 4 education contents are divided into 3 by each area and classified into total 12 sub-factors. The teaching-learning method was suggested by classifying into teaching-learning principle, teaching-learning process, teaching strategy, and role of teachers. Teaching-learning principles are principle of integrity, principle of cooperativity, principle of durability, and principle of relationship. There are 6 steps of the teaching-learning process as to have interest–to investigate –to work-to evaluate-to supplement-to share. Teaching strategies are to experience, to solve problem, to cooperate, and to express. Roles of teachers include mutual supporter, motivator, and encourager. The evaluation of the program was organized into formal and informal evaluation.
Next, two kindergartens located in S-city Gangwon-do was selected to investigate the application effects of the program and conducted research on 44 5-year old children(22 experimental group, 22 comparative group) for total 12 weeks from September 5, 2016 to November 25, 2016. An inspection was performed using creativity, communication, and consideration testing tools before and after applying the program. The test results were analyzed using SPSS 23.0 Window Program, and conducted ANCOVA for post-test. The findings of the application effects of personality education program for young children through architecture design are as follows. Firstly, young children of the experimental group who participated in the program showed statistically significant difference in creativity test than young children of the control group. Sub-factors of the creativity test as fluency, originality, abstractness of title, elaboration, and resistance to hasty conclusion were significant, and they were identified to have positive effects on improving creativity of young children. Secondly, young children of the experimental group who participated in the program showed statistically significant difference in communication ability than young children of the control group. Sub-factors of communication ability as linguistic ability, cognitive ability, and social⋅emotional competency were significant, and they were identified to have positive effects on communication ability of young children. Thirdly, young children of the experimental group who participated in the program showed statistically significant difference in improved caring than children of the control group. Sub-factors of caring as consideration for the environment, consideration for others, consideration for themselves, and consideration for animals and plants were all significant, and they were identified to have positive effects on improving consideration of young children.
Based on these findings, it was observed that the personality education program for young children through architecture design has improved the creativity, the communication skill, and the consideration of young children with positive effects.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.