본 연구는 어린이집 영아반 교사의 연임담임제 운영현황과 영아반 교사의 인식을 알아보고 효과적으로 연임담임제가 운영될 수 있도록 하는 것에 그 목적이 있다. 이를 위하여 다음과 같이 연구문제를 설정하였다.
첫째, 어린이집 영아반 교사의 연임담임제에 대한 운영현황은 어떠한가? 둘째, 어린이집 영아반 교사의 연임담임제에 대한 인식은 어떠한가?
본 연구는 2018년 3월 26일부터 4월 6일까지 서울시와 경기도에 위치한 어린이집 중 영아반 연임담임제를 시행하고 있는 어린이집의 현직 영아반 교사 260명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 본 연구에 사용된 설문지는 선행연구(이수정, 2011)에서 연속담임제에 대한 교사의 인식부분과 어린이집 담임배정 실태 관련 문헌 및 선행연구(간호연, 2013)를 고찰하여 영아반 연임담임제 운영현황의 하위 범주를 추출하였다. 기본문항은 현장교사와의 면담과 예비조사를 거쳐 수정‧보완하였으며 안면타당도를 검증하여 최종 설문지를 완성하였다. 최종 사용된 설문지 문항의 하위영역은 교사의 ‘일반적인 배경’ 관련 5문항, ‘영아반 연임담임제 운영현황’ 관련 5문항, ‘영아반 연임담임제에 대한 교사의 인식’ 관련 21문항 총 31문항으로 구성되었다. 본 연구의 결과를 바탕으로 연구문제에 따라 논의하면 다음과 같다. 첫째, 영아반 연임담임제 운영현황을 살펴보면, 연임담임제 운영에 대한 이해를 도울 수 있는 오리엔테이션이 부족한 것으로 나타났다. 연임담임제 실시여부에 대한 결정은 기관장의 결정에 의해서 이뤄지는 경우가 가장 많았다. 연임교사를 배정할 때 교사의견수렴은 개인면담을 통해 이뤄지고 있으며 교사의 의견이 담임배정에 있어 대체로 반영되고 있음을 알 수 있었다. 또한 연임담임제의 구성원 결정도 기관장에 의해 결정되고 있음을 알 수 있다. 그 다음으로 교사의 배경변인에 따른 연임교사배정 시 고려하는 기준에서는 교사의 요인으로 ‘정서적 안정감’, ‘교사-영아간의 긍정적 관계정도’, ‘영아반 연령별 경험’, ‘학급운영능력’을 공통적으로 가장 많이 고려하고 있는 것으로 인식하고 있었다. 둘째, 영아반 연임담임제에 대한 인식을 살펴보면, 많은 교사들이 연임담임제를 실시하는 목적이 영아의 정서적 안정감을 높이기 위함으로 인식하고 있었다. 또한 대부분의 교사들이 연임담임제가 필요하다고 인식하고 있었으며 적정운영기간은 최소 2년이 적합하다는 의견이 가장 많았다. 다음으로 연임담임제의 효과에 대한 인식에서는 먼저 영아의 경우, 어린이집 적응과 정서적인 안정감을 높이는데 도움이 된다고 인식하는 것으로 나타났으며 연임담임제가 영아발달에 적합하다고 인식하고 있었다. 또한 연임담임제는 부모-교사와의 긍정적인 관계형성, 교사에 대한 신뢰감 향상, 가정과의 연계성에 있어서 긍정적인 영향을 미치고 있다고 인식하고 있었다. 마지막으로 연임담임제의 도입은 교사가 영아의 특성을 파악하는데 필요한 시간을 단축하는데 도움이 되는 제도임을 인식하고 있었다. 교사들 중에서도 특히 저경력 교사들이 교직에 대한 보람을 더욱 느끼고 있었으며 연임담임제 선호도에서는 연임경험이 있는 교사들이 더욱 선호도가 높은 경향이 나타났다. 이렇게 많은 교사들이 연임담임제의 효과적인 측면에 대한 긍정적인 인식을 가지고 있음에도 연임희망유무를 살펴보면, 하고 싶지 않다는 응답이 과반 수 이상으로 가장 많았다. 셋째, 연임담임제를 시행함에 있어서 교사가 갖추어야 하는 역량에는 전문적 자질이 필요하다는 응답이 가장 많았다. 다음으로 성공적으로 이뤄지기 위해서 필요한 지원은 무엇인지 질문한 결과, 교사의 의견을 적극적으로 수렴하며 격려하는 것이 필요하다는 응답이 가장 많았다. 본 연구의 결과를 종합해보면 대다수의 교사들이 영아반 연임담임제의 필요성과 효과성에 대하여 긍정적으로 인식하고 있음을 통하여 애착형성이 중요한 시기인 ...
본 연구는 어린이집 영아반 교사의 연임담임제 운영현황과 영아반 교사의 인식을 알아보고 효과적으로 연임담임제가 운영될 수 있도록 하는 것에 그 목적이 있다. 이를 위하여 다음과 같이 연구문제를 설정하였다.
첫째, 어린이집 영아반 교사의 연임담임제에 대한 운영현황은 어떠한가? 둘째, 어린이집 영아반 교사의 연임담임제에 대한 인식은 어떠한가?
본 연구는 2018년 3월 26일부터 4월 6일까지 서울시와 경기도에 위치한 어린이집 중 영아반 연임담임제를 시행하고 있는 어린이집의 현직 영아반 교사 260명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 본 연구에 사용된 설문지는 선행연구(이수정, 2011)에서 연속담임제에 대한 교사의 인식부분과 어린이집 담임배정 실태 관련 문헌 및 선행연구(간호연, 2013)를 고찰하여 영아반 연임담임제 운영현황의 하위 범주를 추출하였다. 기본문항은 현장교사와의 면담과 예비조사를 거쳐 수정‧보완하였으며 안면타당도를 검증하여 최종 설문지를 완성하였다. 최종 사용된 설문지 문항의 하위영역은 교사의 ‘일반적인 배경’ 관련 5문항, ‘영아반 연임담임제 운영현황’ 관련 5문항, ‘영아반 연임담임제에 대한 교사의 인식’ 관련 21문항 총 31문항으로 구성되었다. 본 연구의 결과를 바탕으로 연구문제에 따라 논의하면 다음과 같다. 첫째, 영아반 연임담임제 운영현황을 살펴보면, 연임담임제 운영에 대한 이해를 도울 수 있는 오리엔테이션이 부족한 것으로 나타났다. 연임담임제 실시여부에 대한 결정은 기관장의 결정에 의해서 이뤄지는 경우가 가장 많았다. 연임교사를 배정할 때 교사의견수렴은 개인면담을 통해 이뤄지고 있으며 교사의 의견이 담임배정에 있어 대체로 반영되고 있음을 알 수 있었다. 또한 연임담임제의 구성원 결정도 기관장에 의해 결정되고 있음을 알 수 있다. 그 다음으로 교사의 배경변인에 따른 연임교사배정 시 고려하는 기준에서는 교사의 요인으로 ‘정서적 안정감’, ‘교사-영아간의 긍정적 관계정도’, ‘영아반 연령별 경험’, ‘학급운영능력’을 공통적으로 가장 많이 고려하고 있는 것으로 인식하고 있었다. 둘째, 영아반 연임담임제에 대한 인식을 살펴보면, 많은 교사들이 연임담임제를 실시하는 목적이 영아의 정서적 안정감을 높이기 위함으로 인식하고 있었다. 또한 대부분의 교사들이 연임담임제가 필요하다고 인식하고 있었으며 적정운영기간은 최소 2년이 적합하다는 의견이 가장 많았다. 다음으로 연임담임제의 효과에 대한 인식에서는 먼저 영아의 경우, 어린이집 적응과 정서적인 안정감을 높이는데 도움이 된다고 인식하는 것으로 나타났으며 연임담임제가 영아발달에 적합하다고 인식하고 있었다. 또한 연임담임제는 부모-교사와의 긍정적인 관계형성, 교사에 대한 신뢰감 향상, 가정과의 연계성에 있어서 긍정적인 영향을 미치고 있다고 인식하고 있었다. 마지막으로 연임담임제의 도입은 교사가 영아의 특성을 파악하는데 필요한 시간을 단축하는데 도움이 되는 제도임을 인식하고 있었다. 교사들 중에서도 특히 저경력 교사들이 교직에 대한 보람을 더욱 느끼고 있었으며 연임담임제 선호도에서는 연임경험이 있는 교사들이 더욱 선호도가 높은 경향이 나타났다. 이렇게 많은 교사들이 연임담임제의 효과적인 측면에 대한 긍정적인 인식을 가지고 있음에도 연임희망유무를 살펴보면, 하고 싶지 않다는 응답이 과반 수 이상으로 가장 많았다. 셋째, 연임담임제를 시행함에 있어서 교사가 갖추어야 하는 역량에는 전문적 자질이 필요하다는 응답이 가장 많았다. 다음으로 성공적으로 이뤄지기 위해서 필요한 지원은 무엇인지 질문한 결과, 교사의 의견을 적극적으로 수렴하며 격려하는 것이 필요하다는 응답이 가장 많았다. 본 연구의 결과를 종합해보면 대다수의 교사들이 영아반 연임담임제의 필요성과 효과성에 대하여 긍정적으로 인식하고 있음을 통하여 애착형성이 중요한 시기인 어린 영아기의 발달에 있어서 보다 적합한 제도적 프로그램임을 알 수 있다. 그에 반하여 교육주체자인 교사들이 실제 연임담임제를 시행하는 데에 부담감이 높은 편이었으며 그에 따른 개선점들이 있는 것으로 나타났다. 첫째, 연임담임제의 기대효과와 필요성, 운영 방안, 성공적인 실천사례 소개 등과 같은 오리엔테이션 및 교육의 기회를 통해 인식변화가 필요하다. 또한 연임을 하게 될 경우, 영아-부모와의 지속적인 관계에 대한 교사의 부담이 높은 점을 고려할 때 기관 차원에서 부모의 협조성을 높이기 위한 오리엔테이션이 필요할 것이다. 둘째, 인사관리에 대한 적절한 담임배정 절차와 교사의견을 수렴하는 분위기가 필요하다. 모든 결정에 있어서 구성원 모두를 만족시키기는 어렵겠으나 절차가 명확하고 최종 결정에 대한 이유를 공유하며, 교육주체자인 교사들과의 공감을 형성하여 실행의지를 높이는 것이 무엇보다 필요할 것이다. 셋째, 연임담임제는 새로운 연령에 대한 발달수준을 포함하여 영아들의 변화된 개인발달과 흥미 및 욕구를 파악해야 하는 교사의 역할을 고려해볼 때 교수방법, 상호작용, 교재교구 등 적절하게 적용할 수 있는 다양한 교육의 기회를 통해 교사의 능력향상과 사기를 높이는 지원이 필요할 것이다. 넷째, 연임담임제의 목적이 영아 개개인의 특성을 파악하여 안정감을 높인다는 점에서 영아에 대한 깊이 있는 이해를 바탕으로 교육활동을 하는 것을 의미한다. 이러한 교육적 효과를 높이려면 연임담임제를 시행하는 데에 있어서 현장의 여건이 마련되는 것이 무엇보다 중요하다. 교사 대 영아 수 감축, 교사의 보육 행정업무 간소화 등을 통해 교사가 실질적으로 영아의 특성과 욕구를 파악하고 개인발달을 이해하는 것에 집중함으로써 안정적인 교육자, 안내자로서의 역할을 수행할 수 있도록 지원할 필요가 있다. 이러한 본 연구 결과를 통해 어린이집 영아반 교사의 연임담임제가 보육현장에 정착함으로써 양질의 보육이 제공되기 위한 기초 자료가 될 수 있기를 기대한다.
본 연구는 어린이집 영아반 교사의 연임담임제 운영현황과 영아반 교사의 인식을 알아보고 효과적으로 연임담임제가 운영될 수 있도록 하는 것에 그 목적이 있다. 이를 위하여 다음과 같이 연구문제를 설정하였다.
첫째, 어린이집 영아반 교사의 연임담임제에 대한 운영현황은 어떠한가? 둘째, 어린이집 영아반 교사의 연임담임제에 대한 인식은 어떠한가?
본 연구는 2018년 3월 26일부터 4월 6일까지 서울시와 경기도에 위치한 어린이집 중 영아반 연임담임제를 시행하고 있는 어린이집의 현직 영아반 교사 260명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 본 연구에 사용된 설문지는 선행연구(이수정, 2011)에서 연속담임제에 대한 교사의 인식부분과 어린이집 담임배정 실태 관련 문헌 및 선행연구(간호연, 2013)를 고찰하여 영아반 연임담임제 운영현황의 하위 범주를 추출하였다. 기본문항은 현장교사와의 면담과 예비조사를 거쳐 수정‧보완하였으며 안면타당도를 검증하여 최종 설문지를 완성하였다. 최종 사용된 설문지 문항의 하위영역은 교사의 ‘일반적인 배경’ 관련 5문항, ‘영아반 연임담임제 운영현황’ 관련 5문항, ‘영아반 연임담임제에 대한 교사의 인식’ 관련 21문항 총 31문항으로 구성되었다. 본 연구의 결과를 바탕으로 연구문제에 따라 논의하면 다음과 같다. 첫째, 영아반 연임담임제 운영현황을 살펴보면, 연임담임제 운영에 대한 이해를 도울 수 있는 오리엔테이션이 부족한 것으로 나타났다. 연임담임제 실시여부에 대한 결정은 기관장의 결정에 의해서 이뤄지는 경우가 가장 많았다. 연임교사를 배정할 때 교사의견수렴은 개인면담을 통해 이뤄지고 있으며 교사의 의견이 담임배정에 있어 대체로 반영되고 있음을 알 수 있었다. 또한 연임담임제의 구성원 결정도 기관장에 의해 결정되고 있음을 알 수 있다. 그 다음으로 교사의 배경변인에 따른 연임교사배정 시 고려하는 기준에서는 교사의 요인으로 ‘정서적 안정감’, ‘교사-영아간의 긍정적 관계정도’, ‘영아반 연령별 경험’, ‘학급운영능력’을 공통적으로 가장 많이 고려하고 있는 것으로 인식하고 있었다. 둘째, 영아반 연임담임제에 대한 인식을 살펴보면, 많은 교사들이 연임담임제를 실시하는 목적이 영아의 정서적 안정감을 높이기 위함으로 인식하고 있었다. 또한 대부분의 교사들이 연임담임제가 필요하다고 인식하고 있었으며 적정운영기간은 최소 2년이 적합하다는 의견이 가장 많았다. 다음으로 연임담임제의 효과에 대한 인식에서는 먼저 영아의 경우, 어린이집 적응과 정서적인 안정감을 높이는데 도움이 된다고 인식하는 것으로 나타났으며 연임담임제가 영아발달에 적합하다고 인식하고 있었다. 또한 연임담임제는 부모-교사와의 긍정적인 관계형성, 교사에 대한 신뢰감 향상, 가정과의 연계성에 있어서 긍정적인 영향을 미치고 있다고 인식하고 있었다. 마지막으로 연임담임제의 도입은 교사가 영아의 특성을 파악하는데 필요한 시간을 단축하는데 도움이 되는 제도임을 인식하고 있었다. 교사들 중에서도 특히 저경력 교사들이 교직에 대한 보람을 더욱 느끼고 있었으며 연임담임제 선호도에서는 연임경험이 있는 교사들이 더욱 선호도가 높은 경향이 나타났다. 이렇게 많은 교사들이 연임담임제의 효과적인 측면에 대한 긍정적인 인식을 가지고 있음에도 연임희망유무를 살펴보면, 하고 싶지 않다는 응답이 과반 수 이상으로 가장 많았다. 셋째, 연임담임제를 시행함에 있어서 교사가 갖추어야 하는 역량에는 전문적 자질이 필요하다는 응답이 가장 많았다. 다음으로 성공적으로 이뤄지기 위해서 필요한 지원은 무엇인지 질문한 결과, 교사의 의견을 적극적으로 수렴하며 격려하는 것이 필요하다는 응답이 가장 많았다. 본 연구의 결과를 종합해보면 대다수의 교사들이 영아반 연임담임제의 필요성과 효과성에 대하여 긍정적으로 인식하고 있음을 통하여 애착형성이 중요한 시기인 어린 영아기의 발달에 있어서 보다 적합한 제도적 프로그램임을 알 수 있다. 그에 반하여 교육주체자인 교사들이 실제 연임담임제를 시행하는 데에 부담감이 높은 편이었으며 그에 따른 개선점들이 있는 것으로 나타났다. 첫째, 연임담임제의 기대효과와 필요성, 운영 방안, 성공적인 실천사례 소개 등과 같은 오리엔테이션 및 교육의 기회를 통해 인식변화가 필요하다. 또한 연임을 하게 될 경우, 영아-부모와의 지속적인 관계에 대한 교사의 부담이 높은 점을 고려할 때 기관 차원에서 부모의 협조성을 높이기 위한 오리엔테이션이 필요할 것이다. 둘째, 인사관리에 대한 적절한 담임배정 절차와 교사의견을 수렴하는 분위기가 필요하다. 모든 결정에 있어서 구성원 모두를 만족시키기는 어렵겠으나 절차가 명확하고 최종 결정에 대한 이유를 공유하며, 교육주체자인 교사들과의 공감을 형성하여 실행의지를 높이는 것이 무엇보다 필요할 것이다. 셋째, 연임담임제는 새로운 연령에 대한 발달수준을 포함하여 영아들의 변화된 개인발달과 흥미 및 욕구를 파악해야 하는 교사의 역할을 고려해볼 때 교수방법, 상호작용, 교재교구 등 적절하게 적용할 수 있는 다양한 교육의 기회를 통해 교사의 능력향상과 사기를 높이는 지원이 필요할 것이다. 넷째, 연임담임제의 목적이 영아 개개인의 특성을 파악하여 안정감을 높인다는 점에서 영아에 대한 깊이 있는 이해를 바탕으로 교육활동을 하는 것을 의미한다. 이러한 교육적 효과를 높이려면 연임담임제를 시행하는 데에 있어서 현장의 여건이 마련되는 것이 무엇보다 중요하다. 교사 대 영아 수 감축, 교사의 보육 행정업무 간소화 등을 통해 교사가 실질적으로 영아의 특성과 욕구를 파악하고 개인발달을 이해하는 것에 집중함으로써 안정적인 교육자, 안내자로서의 역할을 수행할 수 있도록 지원할 필요가 있다. 이러한 본 연구 결과를 통해 어린이집 영아반 교사의 연임담임제가 보육현장에 정착함으로써 양질의 보육이 제공되기 위한 기초 자료가 될 수 있기를 기대한다.
The purpose of this study is to investigate the current status of its operation and teachers’ perception towards the looping of nursery infant teacher. To this end, research problems are set as follows:
1. what is the current status of the looping of nursery infant teacher? 2. what are ...
The purpose of this study is to investigate the current status of its operation and teachers’ perception towards the looping of nursery infant teacher. To this end, research problems are set as follows:
1. what is the current status of the looping of nursery infant teacher? 2. what are the teachers’ perceptions towards the looping of nursery infant teacher?
Dating from March 26 to April 6, 2018, this study surveyed 260 looping infant teachers in the nursery schools located in either Seoul and Gyeonggi-do. The questionnaires used in this study have extracted the subcategories of the operational status of the looping practice from a previous study on the teacher's perception of continuous homeroom (Lee, Soo-jung, 2011), together with a literature related to the nursing home assignment (Gan, Ho-yeon, 2013). The basic questionnaire was revised and supplemented from the results of interviews with the teachers and the preliminary investigation, and the final questionnaire was completed by verifying the face validity. The subdomain of the final questionnaire consisted of 31 items which include 5 items on ‘general background’, another 5 items on the ‘current status of looping practice’, and 21 items on ‘teachers’ perception towards looping practice’. Based on the results of this study, the following discussions can be outlined according to the research questions. First, regarding the operational status of the looping practice of nursery infant teachers, the orientations that can enhance the understanding of the system is in fact lacking. The decision on whether or not to implement the looping was made most often by a chief of the institute. Yet the teacher’s opinion was heard through personal interviews at the time of class allocation and was well reflected. Also, the selection of the looping teachers is also decided by the chief of the institute. Further, the commonly considered teachers’ background variables that are used as criteria for allocating looping teachers are ‘emotional stability’, ‘positive relationship between teacher and infant’, ‘experiences in different infant age group’, ‘class running ability'. Second, regarding the teachers’ perception towards looping practice, a number of teachers recognized the objective of the system as to improve children’s emotional stability. Moreover, most of the teachers admitted that the looping practice is necessary and the majority of them considered the appropriate duration of looping would be at least two years. Subsequently, the teachers’ perception on the effect of the looping was that it is helpful for the enhancement of infant’s adaptation to the nursery school and their emotional stability, and agreed that the looping is suitable for the development of the infants. Furthermore, they believed that the looping has a positive effect on the constructive parent-teacher relationship, teachers’ reliability, and the connection with the children’s home. Finally, the introduction of the looping was considered as a system that helps teachers to shorten the time to identify the characteristics of infants. Especially, less experienced teachers felt more rewarding for their job, while more experienced teachers showed a higher preference for looping. Nonetheless, although many teachers considered the looping practice to be effective aspects, the more than half of the respondents answered that they do not want to participate. Third, the professionalism was named to be the most important factor among teachers’ competence for implementing the looping. The following question that is asking what kind of support is needed to succeed the looping, the most frequently answered is that it is necessary to actively gather the teachers’ opinion and to encourage them. The results of this study suggest that the majority of teachers positively conceives the necessity and effectiveness of looping, hence it can be concluded that it is an appropriate institutional program for the infants’ development, in which the attachment formation takes a large role. On the contrary, the actual education practitioners, the teachers, felt great responsibilities for the implementation of the looping, and it seemed that some improvements on this matter were needed. First, it is necessary to change the perceptions through orientation and education opportunities such as introducing expected effects and necessity, setting operation plan, and suggesting successful case examples. Also, considering the high pressure that the teachers have for a longer-lasting relationship with infant and parent, the orientation at the institutional level will be needed to enhance the cooperation of the parents. Second, it is necessary to have an appropriate personnel management procedure in terms of class allocation and an appropriate atmosphere for gathering the teachers’ opinion. It will be difficult to satisfy every stakeholder in all decisions, but it is much necessary to clarify the procedure, to share the rationale for the final decision, and to establish empathy with teachers for their motivation. Third, considering the role of the teacher to grasp the infants’ ever-changing personal development, interest, and desire, as well as the development level for each age, a support to increase looping teachers’ capacity and moral through appropriate and various education opportunities including teaching method, interaction, and course materials. Fourth, as the purpose of looping is to enhance infants’ sense of security by identifying their individual characteristics, the looping refers to an educational practice that is based on the deeper understandings of the infant. In order to increase the educational effect, it is important that the condition is set in order to implement the looping. It is necessary to support the teachers to carry out their roles as a stable educator and guide by letting them concentrate on grasping the characteristics and needs of the infant as well as their development through reducing the number of infants per teacher and administrative work. This study expects that it could be a groundwork for the provision of effective child-care through implementing the looping of nursery infant teachers.
The purpose of this study is to investigate the current status of its operation and teachers’ perception towards the looping of nursery infant teacher. To this end, research problems are set as follows:
1. what is the current status of the looping of nursery infant teacher? 2. what are the teachers’ perceptions towards the looping of nursery infant teacher?
Dating from March 26 to April 6, 2018, this study surveyed 260 looping infant teachers in the nursery schools located in either Seoul and Gyeonggi-do. The questionnaires used in this study have extracted the subcategories of the operational status of the looping practice from a previous study on the teacher's perception of continuous homeroom (Lee, Soo-jung, 2011), together with a literature related to the nursing home assignment (Gan, Ho-yeon, 2013). The basic questionnaire was revised and supplemented from the results of interviews with the teachers and the preliminary investigation, and the final questionnaire was completed by verifying the face validity. The subdomain of the final questionnaire consisted of 31 items which include 5 items on ‘general background’, another 5 items on the ‘current status of looping practice’, and 21 items on ‘teachers’ perception towards looping practice’. Based on the results of this study, the following discussions can be outlined according to the research questions. First, regarding the operational status of the looping practice of nursery infant teachers, the orientations that can enhance the understanding of the system is in fact lacking. The decision on whether or not to implement the looping was made most often by a chief of the institute. Yet the teacher’s opinion was heard through personal interviews at the time of class allocation and was well reflected. Also, the selection of the looping teachers is also decided by the chief of the institute. Further, the commonly considered teachers’ background variables that are used as criteria for allocating looping teachers are ‘emotional stability’, ‘positive relationship between teacher and infant’, ‘experiences in different infant age group’, ‘class running ability'. Second, regarding the teachers’ perception towards looping practice, a number of teachers recognized the objective of the system as to improve children’s emotional stability. Moreover, most of the teachers admitted that the looping practice is necessary and the majority of them considered the appropriate duration of looping would be at least two years. Subsequently, the teachers’ perception on the effect of the looping was that it is helpful for the enhancement of infant’s adaptation to the nursery school and their emotional stability, and agreed that the looping is suitable for the development of the infants. Furthermore, they believed that the looping has a positive effect on the constructive parent-teacher relationship, teachers’ reliability, and the connection with the children’s home. Finally, the introduction of the looping was considered as a system that helps teachers to shorten the time to identify the characteristics of infants. Especially, less experienced teachers felt more rewarding for their job, while more experienced teachers showed a higher preference for looping. Nonetheless, although many teachers considered the looping practice to be effective aspects, the more than half of the respondents answered that they do not want to participate. Third, the professionalism was named to be the most important factor among teachers’ competence for implementing the looping. The following question that is asking what kind of support is needed to succeed the looping, the most frequently answered is that it is necessary to actively gather the teachers’ opinion and to encourage them. The results of this study suggest that the majority of teachers positively conceives the necessity and effectiveness of looping, hence it can be concluded that it is an appropriate institutional program for the infants’ development, in which the attachment formation takes a large role. On the contrary, the actual education practitioners, the teachers, felt great responsibilities for the implementation of the looping, and it seemed that some improvements on this matter were needed. First, it is necessary to change the perceptions through orientation and education opportunities such as introducing expected effects and necessity, setting operation plan, and suggesting successful case examples. Also, considering the high pressure that the teachers have for a longer-lasting relationship with infant and parent, the orientation at the institutional level will be needed to enhance the cooperation of the parents. Second, it is necessary to have an appropriate personnel management procedure in terms of class allocation and an appropriate atmosphere for gathering the teachers’ opinion. It will be difficult to satisfy every stakeholder in all decisions, but it is much necessary to clarify the procedure, to share the rationale for the final decision, and to establish empathy with teachers for their motivation. Third, considering the role of the teacher to grasp the infants’ ever-changing personal development, interest, and desire, as well as the development level for each age, a support to increase looping teachers’ capacity and moral through appropriate and various education opportunities including teaching method, interaction, and course materials. Fourth, as the purpose of looping is to enhance infants’ sense of security by identifying their individual characteristics, the looping refers to an educational practice that is based on the deeper understandings of the infant. In order to increase the educational effect, it is important that the condition is set in order to implement the looping. It is necessary to support the teachers to carry out their roles as a stable educator and guide by letting them concentrate on grasping the characteristics and needs of the infant as well as their development through reducing the number of infants per teacher and administrative work. This study expects that it could be a groundwork for the provision of effective child-care through implementing the looping of nursery infant teachers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.