자유선택활동이란 영유아가 자신의 개별적인 흥미나 욕구 및 발달 수준에 따라 자유롭게 놀잇감 또는 놀이방법을 선택하여 놀이 활동을 즐기는 것이다. 이 시간은 영유아의 흥미와 요구에 따른 개별적인 놀이 활동을 보장해주는 시간이기 때문에 즐거움과 행복감을 느낄 수 있으며, 능동적이고 자발적인 학습이 개별적으로 이루어지고, 자신이 스스로 선택한 활동을 하며 자율성과 책임감을 기를 수 있다. 또한 다양한 영역에서 놀이를 경험하며 통합적 교육을 통해 전인발달을 도모할 수 있으며, 교사, 또는 또래와의 상호작용을 통하여 사회적 대인관계기술을 형성할 수 있다. 이에 따라 본 연구는 국내에서 이루어진 영유아교육기관의 자유선택활동 관련 학위논문 및 학술지의 연구 시기, 연구 대상, 연구 방법, 연구 주제를 분석하여 동향을 파악하고 향후 연구 방향을 제시하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 선정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 영유아교육기관의 자유선택활동 관련 연구 시기별 양적분포는 어떠한가? 2. 영유아교육기관의 자유선택활동 관련 연구 논문의 대상은 어떠한가? 3. 영유아교육기관의 자유선택활동 관련 연구 논문의 연구방법은 어떠한가? 4. 영유아교육기관의 자유선택활동 관련 연구 논문의 주제는 어떠한가?
본 연구는 한국교육학술정보원(...
자유선택활동이란 영유아가 자신의 개별적인 흥미나 욕구 및 발달 수준에 따라 자유롭게 놀잇감 또는 놀이방법을 선택하여 놀이 활동을 즐기는 것이다. 이 시간은 영유아의 흥미와 요구에 따른 개별적인 놀이 활동을 보장해주는 시간이기 때문에 즐거움과 행복감을 느낄 수 있으며, 능동적이고 자발적인 학습이 개별적으로 이루어지고, 자신이 스스로 선택한 활동을 하며 자율성과 책임감을 기를 수 있다. 또한 다양한 영역에서 놀이를 경험하며 통합적 교육을 통해 전인발달을 도모할 수 있으며, 교사, 또는 또래와의 상호작용을 통하여 사회적 대인관계기술을 형성할 수 있다. 이에 따라 본 연구는 국내에서 이루어진 영유아교육기관의 자유선택활동 관련 학위논문 및 학술지의 연구 시기, 연구 대상, 연구 방법, 연구 주제를 분석하여 동향을 파악하고 향후 연구 방향을 제시하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 선정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 영유아교육기관의 자유선택활동 관련 연구 시기별 양적분포는 어떠한가? 2. 영유아교육기관의 자유선택활동 관련 연구 논문의 대상은 어떠한가? 3. 영유아교육기관의 자유선택활동 관련 연구 논문의 연구방법은 어떠한가? 4. 영유아교육기관의 자유선택활동 관련 연구 논문의 주제는 어떠한가?
본 연구는 한국교육학술정보원(RISS)와 국회도서관 홈페이지에서 키워드 검색을 통해 1995년부터 2016년까지 발표된 자유선택활동 관련 학위논문 및 학술지 중 분석기준에 적합한 논문 124편을 분석 대상 논문으로 선정하였다. 문헌연구 방법을 통해 수집한 논문을 백분율과 빈도분석을 통해 양적 경향을 파악하고, 연구 결과를 토대로 내용분석방법을 함께 사용하였다. 분석된 결과를 연구 문제의 순으로 제시하면 다음과 같다. 첫째, 자유선택활동 관련 연구 시기의 동향은 1995년에 발표된 석사학위논문을 시작으로 하여 2016년까지 꾸준하게 연구되고 있는 것으로 분석되었다. 석사학위논문과 학술지는 연도별로 다소 차이가 있지만, 전체적으로 연구물의 수가 증가하는 것으로 나타났으며, 이에 반해 박사학위논문은 전체 124편의 논문 중 5편에 불과하여 연구가 미비하게 되고 있는 것을 알 수 있다. 둘째, 자유선택활동 관련 연구 대상의 동향은 인적대상에 치중되어 있는 것으로 분석되었다. 인적대상 중 현직교사와 만5세 유아를 대상으로 한 연구가 진행되고 있음을 알 수 있었고, 반면 영아, 만3세, 예비교사, 부모를 대상으로 한 연구가 매우 부족한 실정이다. 셋째, 자유선택활동 관련 연구 방법의 동향은 질적 연구방법과 양적 연구 방법이 비슷하게 사용되고 있음을 알 수 있었다. 질적 연구방법에서는 관찰, 면담, 내용분석 등의 일반적인 질적 연구방법을 사용하는 연구가 많이 진행되었으며, 양적 연구 방법에서는 설문을 통한 조사연구 방법이 많이 사용된 것으로 나타났다. 질적 연구방법과 양적 연구 방법에 비하여 문헌연구 방법과 혼합연구 방법을 사용한 연구는 저조한 것으로 나타났다. 넷째, 자유선택활동 관련 연구 주제의 동향은 자유선택활동에 대한 인식 및 태도를 알아보는 연구와 자유선택활동에서의 유아들의 놀이행위를 분석한 연구가 주로 이루어졌다. 또한 교사의 자유선택활동에 대한 인식과 태도를 연구하면서 이와 함께 자유선택활동의 운영 실태를 파악하는 연구들도 많이 진행된 반면에, 자유선택활동 관련 철학 및 역사에 대한 연구, 교육과정 내 자유선택활동을 분석하는 연구, 자유선택활동의 평가연구는 미비한 것으로 분석되었다. 위에서 제시한 바와 같이, 본 연구를 토대로 후속 의미 있는 자유선택활동 관련 연구들이 지속적으로 진행될 수 있으리라 기대하며, 영유아・교사・부모 모두에게 도움이 되리라 생각한다.
자유선택활동이란 영유아가 자신의 개별적인 흥미나 욕구 및 발달 수준에 따라 자유롭게 놀잇감 또는 놀이방법을 선택하여 놀이 활동을 즐기는 것이다. 이 시간은 영유아의 흥미와 요구에 따른 개별적인 놀이 활동을 보장해주는 시간이기 때문에 즐거움과 행복감을 느낄 수 있으며, 능동적이고 자발적인 학습이 개별적으로 이루어지고, 자신이 스스로 선택한 활동을 하며 자율성과 책임감을 기를 수 있다. 또한 다양한 영역에서 놀이를 경험하며 통합적 교육을 통해 전인발달을 도모할 수 있으며, 교사, 또는 또래와의 상호작용을 통하여 사회적 대인관계기술을 형성할 수 있다. 이에 따라 본 연구는 국내에서 이루어진 영유아교육기관의 자유선택활동 관련 학위논문 및 학술지의 연구 시기, 연구 대상, 연구 방법, 연구 주제를 분석하여 동향을 파악하고 향후 연구 방향을 제시하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 선정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 영유아교육기관의 자유선택활동 관련 연구 시기별 양적분포는 어떠한가? 2. 영유아교육기관의 자유선택활동 관련 연구 논문의 대상은 어떠한가? 3. 영유아교육기관의 자유선택활동 관련 연구 논문의 연구방법은 어떠한가? 4. 영유아교육기관의 자유선택활동 관련 연구 논문의 주제는 어떠한가?
본 연구는 한국교육학술정보원(RISS)와 국회도서관 홈페이지에서 키워드 검색을 통해 1995년부터 2016년까지 발표된 자유선택활동 관련 학위논문 및 학술지 중 분석기준에 적합한 논문 124편을 분석 대상 논문으로 선정하였다. 문헌연구 방법을 통해 수집한 논문을 백분율과 빈도분석을 통해 양적 경향을 파악하고, 연구 결과를 토대로 내용분석방법을 함께 사용하였다. 분석된 결과를 연구 문제의 순으로 제시하면 다음과 같다. 첫째, 자유선택활동 관련 연구 시기의 동향은 1995년에 발표된 석사학위논문을 시작으로 하여 2016년까지 꾸준하게 연구되고 있는 것으로 분석되었다. 석사학위논문과 학술지는 연도별로 다소 차이가 있지만, 전체적으로 연구물의 수가 증가하는 것으로 나타났으며, 이에 반해 박사학위논문은 전체 124편의 논문 중 5편에 불과하여 연구가 미비하게 되고 있는 것을 알 수 있다. 둘째, 자유선택활동 관련 연구 대상의 동향은 인적대상에 치중되어 있는 것으로 분석되었다. 인적대상 중 현직교사와 만5세 유아를 대상으로 한 연구가 진행되고 있음을 알 수 있었고, 반면 영아, 만3세, 예비교사, 부모를 대상으로 한 연구가 매우 부족한 실정이다. 셋째, 자유선택활동 관련 연구 방법의 동향은 질적 연구방법과 양적 연구 방법이 비슷하게 사용되고 있음을 알 수 있었다. 질적 연구방법에서는 관찰, 면담, 내용분석 등의 일반적인 질적 연구방법을 사용하는 연구가 많이 진행되었으며, 양적 연구 방법에서는 설문을 통한 조사연구 방법이 많이 사용된 것으로 나타났다. 질적 연구방법과 양적 연구 방법에 비하여 문헌연구 방법과 혼합연구 방법을 사용한 연구는 저조한 것으로 나타났다. 넷째, 자유선택활동 관련 연구 주제의 동향은 자유선택활동에 대한 인식 및 태도를 알아보는 연구와 자유선택활동에서의 유아들의 놀이행위를 분석한 연구가 주로 이루어졌다. 또한 교사의 자유선택활동에 대한 인식과 태도를 연구하면서 이와 함께 자유선택활동의 운영 실태를 파악하는 연구들도 많이 진행된 반면에, 자유선택활동 관련 철학 및 역사에 대한 연구, 교육과정 내 자유선택활동을 분석하는 연구, 자유선택활동의 평가연구는 미비한 것으로 분석되었다. 위에서 제시한 바와 같이, 본 연구를 토대로 후속 의미 있는 자유선택활동 관련 연구들이 지속적으로 진행될 수 있으리라 기대하며, 영유아・교사・부모 모두에게 도움이 되리라 생각한다.
Free choice activity is for infants and early child to freely choose toys or play methods according to their own individual interests or desires and development levels and enjoy the activity. As infants and early child can feel pleasure and happiness according to their interests and demands during i...
Free choice activity is for infants and early child to freely choose toys or play methods according to their own individual interests or desires and development levels and enjoy the activity. As infants and early child can feel pleasure and happiness according to their interests and demands during individual play activities, they can actively and spontaneously learn individually and develop autonomy and responsibility through the activities they have chosen themselves. They can also play in various areas, promote holistic human development through comprehensive education, and form social personal relationship skills through interactions with teachers or friends. Therefore, this research aims to analyze Korean dissertations and academic journals on free choice activities for research time, subject, method and theme to identify the trend, and present a future research direction. The research Qustions for achieving the purpose of this study are as follows:
1. What is the trend to research on free choice activities of infants and early childhood educational institution by time? 2. What is the trend to research on free choice activities of infants and early childhood educational institution by subject? 3. What is the trend to research on free choice activities of infants and early childhood educational institution by study method? 4. What is the trend to research on free choice activities of infants and early childhood educational institution by theme?
The research selected 124 dissertations and academic journals on free choice activities published between 1995 and 2016 suitable for analysis by searching with keywords on the homepages of Research Information Sharing Service (RISS) and the National Assembly Library. The quantitative trend was investigated with analysis on percentage and frequency of the theses collected through literature review, and content analysis was conducted based on the research result. Our findings can be summarized as follows: First, the research on free choice activities was begun in 1995 and conducted continuously to 2016. Although Master’s theses and academic journals have somewhat differences by year, the number of research papers was, in general, on the rise. On the other hand, doctoral research was not conducted sufficiently; there were merely five doctoral dissertations out of the total 124. Second, the research targets were focused on human subjects. Most dealt with in-service teachers and infants aged 5, but very few studies concentrated on babies, children aged 3, teachers-to-be and parents. Third, as for the research trend, both qualitative and quantitative research methods were employed similarly. While qualitative research used general methods such as observation, interview and content analysis, quantitative research mostly employed surveys. Compared to the qualitative and quantitative research, fewer studies used literature review and mixed research methods. Fourth, when it comes to the research theme, studies on awareness and attitude and those analyzing play behavior of infants about free choice activities took the most parts. While many studies were conducted on teachers’ awareness and attitudes towards free choice activities as well as the operational status of free choice activities, there was insufficient research on the philosophy and history of free choice activities, free choice activities in curriculum, and evaluation of free choice activities. This study is expected to contribute to continuing significant follow-up research on free choice activities and be useful for infants, early child, teachers and parents.
Free choice activity is for infants and early child to freely choose toys or play methods according to their own individual interests or desires and development levels and enjoy the activity. As infants and early child can feel pleasure and happiness according to their interests and demands during individual play activities, they can actively and spontaneously learn individually and develop autonomy and responsibility through the activities they have chosen themselves. They can also play in various areas, promote holistic human development through comprehensive education, and form social personal relationship skills through interactions with teachers or friends. Therefore, this research aims to analyze Korean dissertations and academic journals on free choice activities for research time, subject, method and theme to identify the trend, and present a future research direction. The research Qustions for achieving the purpose of this study are as follows:
1. What is the trend to research on free choice activities of infants and early childhood educational institution by time? 2. What is the trend to research on free choice activities of infants and early childhood educational institution by subject? 3. What is the trend to research on free choice activities of infants and early childhood educational institution by study method? 4. What is the trend to research on free choice activities of infants and early childhood educational institution by theme?
The research selected 124 dissertations and academic journals on free choice activities published between 1995 and 2016 suitable for analysis by searching with keywords on the homepages of Research Information Sharing Service (RISS) and the National Assembly Library. The quantitative trend was investigated with analysis on percentage and frequency of the theses collected through literature review, and content analysis was conducted based on the research result. Our findings can be summarized as follows: First, the research on free choice activities was begun in 1995 and conducted continuously to 2016. Although Master’s theses and academic journals have somewhat differences by year, the number of research papers was, in general, on the rise. On the other hand, doctoral research was not conducted sufficiently; there were merely five doctoral dissertations out of the total 124. Second, the research targets were focused on human subjects. Most dealt with in-service teachers and infants aged 5, but very few studies concentrated on babies, children aged 3, teachers-to-be and parents. Third, as for the research trend, both qualitative and quantitative research methods were employed similarly. While qualitative research used general methods such as observation, interview and content analysis, quantitative research mostly employed surveys. Compared to the qualitative and quantitative research, fewer studies used literature review and mixed research methods. Fourth, when it comes to the research theme, studies on awareness and attitude and those analyzing play behavior of infants about free choice activities took the most parts. While many studies were conducted on teachers’ awareness and attitudes towards free choice activities as well as the operational status of free choice activities, there was insufficient research on the philosophy and history of free choice activities, free choice activities in curriculum, and evaluation of free choice activities. This study is expected to contribute to continuing significant follow-up research on free choice activities and be useful for infants, early child, teachers and parents.
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