본 연구의 목적은 유아교사의 미술교육 교수법 개선을 위한 협력적 실행연구를 통해 올바른 미술교육 교수법을 실천하는 과정과 그 과정에서 나타난 교육적 의미를 도출하는데 있다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 유아교사의 미술교육 교수법 개선을 위한 협력적 실행연구 과정은 어떻게 이루어졌는가? 둘째, 유아교사의 미술교육 교수법 개선을 위한 협력적 실행연구에서 나타난 교육적 의미는 무엇인가?
본 연구는 경기도에 위치한 사랑어린이집 만4세 하늘반에서 2016년 5월 초부터 2016년 8월말까지 약 4개월간 협력적 실행연구를 수행하였다. 연구 참여자는 하늘반 교사와 유아 14명, 그리고 연구자이다. 참여관찰, 면담, 저널, 문서, 객관화된 검사, 유아미술작품 등의 자료를 수집하고 이를 분석하였다. 그에 따른 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 협력적 실행연구 과정은 다음과 같다. 연구자는 성공적 연구 수행을 위해 연구 참여자와 심리적 공감대를 형성하는데 주력하였다. 교사는 자신이 미술교육을 매우 잘한다고 확신하였으므로, 연구자는 명확한 진단을 내리고자 집중적인 관찰을 하여 개선방안을 도출하였다. 이를 토대로 교사와 협의하여 탐색, 표현, 감상, 평가를 중심으로 개선을 위한 계획을 세우고 실행하며 그 과정과 결과를 평가한 후, 재계획하고 재실행하는 순환적이며 나선형적인 실행연구를 실시하였다. 탐색활동은 주도적으로 미적요소 탐색하도록 안내하기, 감각적으로 주변 환경 탐색하도록 안내하기, 미술영역에 다양한 미술재료 비치하기를 실행하였다. 표현활동은 자유롭고 허용적인 분위기 조성하기, 균형적 교수방법으로 지도하기를 실행하였다. 감상은 미적요소를 중심으로 주변 환경 및 미술작품 감상하기, 미적요소를 중심으로 유아미술작품 감상하기, ...
본 연구의 목적은 유아교사의 미술교육 교수법 개선을 위한 협력적 실행연구를 통해 올바른 미술교육 교수법을 실천하는 과정과 그 과정에서 나타난 교육적 의미를 도출하는데 있다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 유아교사의 미술교육 교수법 개선을 위한 협력적 실행연구 과정은 어떻게 이루어졌는가? 둘째, 유아교사의 미술교육 교수법 개선을 위한 협력적 실행연구에서 나타난 교육적 의미는 무엇인가?
본 연구는 경기도에 위치한 사랑어린이집 만4세 하늘반에서 2016년 5월 초부터 2016년 8월말까지 약 4개월간 협력적 실행연구를 수행하였다. 연구 참여자는 하늘반 교사와 유아 14명, 그리고 연구자이다. 참여관찰, 면담, 저널, 문서, 객관화된 검사, 유아미술작품 등의 자료를 수집하고 이를 분석하였다. 그에 따른 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 협력적 실행연구 과정은 다음과 같다. 연구자는 성공적 연구 수행을 위해 연구 참여자와 심리적 공감대를 형성하는데 주력하였다. 교사는 자신이 미술교육을 매우 잘한다고 확신하였으므로, 연구자는 명확한 진단을 내리고자 집중적인 관찰을 하여 개선방안을 도출하였다. 이를 토대로 교사와 협의하여 탐색, 표현, 감상, 평가를 중심으로 개선을 위한 계획을 세우고 실행하며 그 과정과 결과를 평가한 후, 재계획하고 재실행하는 순환적이며 나선형적인 실행연구를 실시하였다. 탐색활동은 주도적으로 미적요소 탐색하도록 안내하기, 감각적으로 주변 환경 탐색하도록 안내하기, 미술영역에 다양한 미술재료 비치하기를 실행하였다. 표현활동은 자유롭고 허용적인 분위기 조성하기, 균형적 교수방법으로 지도하기를 실행하였다. 감상은 미적요소를 중심으로 주변 환경 및 미술작품 감상하기, 미적요소를 중심으로 유아미술작품 감상하기, Feldman 감상방법으로 명화 감상하기, Feldman 감상방법 제대로 실천하기를 실행하였다. 평가는 유아의 생각과 미술표현 인정하고 격려하기, 유아와 함께 미술활동과정 및 미술작품 평가하기를 실행하였다. 둘째, 협력적 실행연구에서 나타난 교육적 의미를 교사, 유아, 연구자 측면에서 살펴보면 다음과 같다. 교사는 유아의 미술 잠재력과 가능성을 발현시키는 교사가 되었다. 유아가 능동적 학습자임을 인식하고 미술교육에 대한 실천적 지식을 형성하여 올바른 미술교육 교수법을 실천하는 전문가로 성장하였다. 유아는 미술활동의 주체가 되었다. 미술활동을 완성해야 할 과제가 아닌 재미있는 놀이로 인식하게 되었고, 허용적인 분위기 속에서 자유롭고 창의적으로 표현하였으며, 교사와 또래 간 상호관계를 맺으며 의미 있는 미적경험을 하게 되었다. 연구자는 협력적 관계에 담긴 의미를 깨닫고 교사의 상황과 맥락을 이해하는 교사교육자로 성장하였다. 또한 미술활동 과정 중 발생하는 상호작용의 중요성을 발견하게 되었다.
본 연구는 교육현장의 상황과 맥락을 고려한 현장 중심의 연구로 미술교육 이론과 실제의 간극을 줄이고 교육현장에서 나타난 다양한 미술교육 관련 문제를 개선하는데 효과적이었다. 또한 교사 및 연구자의 미술교육 전문성을 신장시켰으며 궁극적으로 유아의 미적안목을 증진시켰음을 알 수 있다. 그러므로 본 연구는 유아교사의 미술교육 교수법 개선을 위한 교사교육의 방안을 제시하는 자료로 활용될 수 있을 것으로 기대된다.
본 연구의 목적은 유아교사의 미술교육 교수법 개선을 위한 협력적 실행연구를 통해 올바른 미술교육 교수법을 실천하는 과정과 그 과정에서 나타난 교육적 의미를 도출하는데 있다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 유아교사의 미술교육 교수법 개선을 위한 협력적 실행연구 과정은 어떻게 이루어졌는가? 둘째, 유아교사의 미술교육 교수법 개선을 위한 협력적 실행연구에서 나타난 교육적 의미는 무엇인가?
본 연구는 경기도에 위치한 사랑어린이집 만4세 하늘반에서 2016년 5월 초부터 2016년 8월말까지 약 4개월간 협력적 실행연구를 수행하였다. 연구 참여자는 하늘반 교사와 유아 14명, 그리고 연구자이다. 참여관찰, 면담, 저널, 문서, 객관화된 검사, 유아미술작품 등의 자료를 수집하고 이를 분석하였다. 그에 따른 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 협력적 실행연구 과정은 다음과 같다. 연구자는 성공적 연구 수행을 위해 연구 참여자와 심리적 공감대를 형성하는데 주력하였다. 교사는 자신이 미술교육을 매우 잘한다고 확신하였으므로, 연구자는 명확한 진단을 내리고자 집중적인 관찰을 하여 개선방안을 도출하였다. 이를 토대로 교사와 협의하여 탐색, 표현, 감상, 평가를 중심으로 개선을 위한 계획을 세우고 실행하며 그 과정과 결과를 평가한 후, 재계획하고 재실행하는 순환적이며 나선형적인 실행연구를 실시하였다. 탐색활동은 주도적으로 미적요소 탐색하도록 안내하기, 감각적으로 주변 환경 탐색하도록 안내하기, 미술영역에 다양한 미술재료 비치하기를 실행하였다. 표현활동은 자유롭고 허용적인 분위기 조성하기, 균형적 교수방법으로 지도하기를 실행하였다. 감상은 미적요소를 중심으로 주변 환경 및 미술작품 감상하기, 미적요소를 중심으로 유아미술작품 감상하기, Feldman 감상방법으로 명화 감상하기, Feldman 감상방법 제대로 실천하기를 실행하였다. 평가는 유아의 생각과 미술표현 인정하고 격려하기, 유아와 함께 미술활동과정 및 미술작품 평가하기를 실행하였다. 둘째, 협력적 실행연구에서 나타난 교육적 의미를 교사, 유아, 연구자 측면에서 살펴보면 다음과 같다. 교사는 유아의 미술 잠재력과 가능성을 발현시키는 교사가 되었다. 유아가 능동적 학습자임을 인식하고 미술교육에 대한 실천적 지식을 형성하여 올바른 미술교육 교수법을 실천하는 전문가로 성장하였다. 유아는 미술활동의 주체가 되었다. 미술활동을 완성해야 할 과제가 아닌 재미있는 놀이로 인식하게 되었고, 허용적인 분위기 속에서 자유롭고 창의적으로 표현하였으며, 교사와 또래 간 상호관계를 맺으며 의미 있는 미적경험을 하게 되었다. 연구자는 협력적 관계에 담긴 의미를 깨닫고 교사의 상황과 맥락을 이해하는 교사교육자로 성장하였다. 또한 미술활동 과정 중 발생하는 상호작용의 중요성을 발견하게 되었다.
본 연구는 교육현장의 상황과 맥락을 고려한 현장 중심의 연구로 미술교육 이론과 실제의 간극을 줄이고 교육현장에서 나타난 다양한 미술교육 관련 문제를 개선하는데 효과적이었다. 또한 교사 및 연구자의 미술교육 전문성을 신장시켰으며 궁극적으로 유아의 미적안목을 증진시켰음을 알 수 있다. 그러므로 본 연구는 유아교사의 미술교육 교수법 개선을 위한 교사교육의 방안을 제시하는 자료로 활용될 수 있을 것으로 기대된다.
The purpose of this study is to conduct collaborative action research to improve teaching methods for early childhood teachers in art education, thus identifying a process of practicing the right teaching methods in art education and educational meanings in the process. For these purposes, the study...
The purpose of this study is to conduct collaborative action research to improve teaching methods for early childhood teachers in art education, thus identifying a process of practicing the right teaching methods in art education and educational meanings in the process. For these purposes, the study set the following research questions:
First, how does the process of collaborative action research improve teaching methods for early childhood teachers in art education? Second, what educational meanings are there in collaborative action research to improve teaching methods for early childhood teachers in art education?
The researcher carried out collaborative action research at the Haneul class for four-year-olds at Sarang Daycare Center in Gyeonggi Province for approximately four months from early May to late August, 2016. The participants include the teacher of the class, 14 young children, and the researcher, who collected and analyzed data through participant observations, interviews, journals, documents, objectified inventories and young children's artistic work. The findings were as follows: First, collaborative action research followed this process: the researcher focused on forming a psychological bond with the participants for successful research. The teacher was confident that she was very good at providing art education, and the researcher did intensive observations of her to make an accurate diagnosis and propose improvement measures. The action research was in a cyclic and spiral structure of the researcher consulted the teacher, making and implementing an improvement plan with a focus on inquiry, expression, appreciation, and evaluation, assessing the processes and outcomes, and planning and implementing it again. Inquiry activities included guiding the children to explore aesthetic elements, guiding them to explore surrounding environments in a sensible fashion, and preparing a variety of art materials for the art area. Expression activities included creating a free and permissive atmosphere and teaching children in a balanced teaching method. Appreciation activities included appreciating surrounding environments and art work with a focus on aesthetic elements, appreciating art work by young children with a focus on aesthetic elements, appreciating famous paintings through the Feldman's appreciation method, and practicing Feldman's appreciation method right way. Evaluation activities included recognizing and encouraging young children's thoughts and artistic expressions and assessing artistic activity processes and art work with young children. Secondly, the study examined educational meanings in the collaborative action research in the aspects of teacher, young children, and researcher. The teacher got to help the children manifest their artistic potential and possibilities and grew to be a professional that would recognize young children as active learners and practice the right teaching methods in art education by forming practical knowledge about art education. The young children became the subjects of artistic activities. They regarded artistic activities as fun play instead of a task to be completed, made free and creative expressions in a permissive atmosphere, and had meaningful aesthetic experiences by forming mutual relations with their teacher and peers. The researcher grew to be an educator for teachers that would realize the meanings of collaborative relationships and understand the situations and contexts of teachers, discovering the importance of interactions in the process of artistic activities.
A field-centric research to take the situations and contexts of the educational field into consideration, the present study was effective for narrowing down the gap between theory and reality in art education and improving various issues related to art education in the field of education. It helped to enhance the professionalism with art education of the teacher and the researcher and ultimately increase the aesthetic eye of young children. Its findings are expected to serve as materials based on which to propose plans for teacher education in order to improve teaching methods for early childhood teachers in art education.
The purpose of this study is to conduct collaborative action research to improve teaching methods for early childhood teachers in art education, thus identifying a process of practicing the right teaching methods in art education and educational meanings in the process. For these purposes, the study set the following research questions:
First, how does the process of collaborative action research improve teaching methods for early childhood teachers in art education? Second, what educational meanings are there in collaborative action research to improve teaching methods for early childhood teachers in art education?
The researcher carried out collaborative action research at the Haneul class for four-year-olds at Sarang Daycare Center in Gyeonggi Province for approximately four months from early May to late August, 2016. The participants include the teacher of the class, 14 young children, and the researcher, who collected and analyzed data through participant observations, interviews, journals, documents, objectified inventories and young children's artistic work. The findings were as follows: First, collaborative action research followed this process: the researcher focused on forming a psychological bond with the participants for successful research. The teacher was confident that she was very good at providing art education, and the researcher did intensive observations of her to make an accurate diagnosis and propose improvement measures. The action research was in a cyclic and spiral structure of the researcher consulted the teacher, making and implementing an improvement plan with a focus on inquiry, expression, appreciation, and evaluation, assessing the processes and outcomes, and planning and implementing it again. Inquiry activities included guiding the children to explore aesthetic elements, guiding them to explore surrounding environments in a sensible fashion, and preparing a variety of art materials for the art area. Expression activities included creating a free and permissive atmosphere and teaching children in a balanced teaching method. Appreciation activities included appreciating surrounding environments and art work with a focus on aesthetic elements, appreciating art work by young children with a focus on aesthetic elements, appreciating famous paintings through the Feldman's appreciation method, and practicing Feldman's appreciation method right way. Evaluation activities included recognizing and encouraging young children's thoughts and artistic expressions and assessing artistic activity processes and art work with young children. Secondly, the study examined educational meanings in the collaborative action research in the aspects of teacher, young children, and researcher. The teacher got to help the children manifest their artistic potential and possibilities and grew to be a professional that would recognize young children as active learners and practice the right teaching methods in art education by forming practical knowledge about art education. The young children became the subjects of artistic activities. They regarded artistic activities as fun play instead of a task to be completed, made free and creative expressions in a permissive atmosphere, and had meaningful aesthetic experiences by forming mutual relations with their teacher and peers. The researcher grew to be an educator for teachers that would realize the meanings of collaborative relationships and understand the situations and contexts of teachers, discovering the importance of interactions in the process of artistic activities.
A field-centric research to take the situations and contexts of the educational field into consideration, the present study was effective for narrowing down the gap between theory and reality in art education and improving various issues related to art education in the field of education. It helped to enhance the professionalism with art education of the teacher and the researcher and ultimately increase the aesthetic eye of young children. Its findings are expected to serve as materials based on which to propose plans for teacher education in order to improve teaching methods for early childhood teachers in art education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.