디지털 시대, 인공지능 시대, IT시대 등 현대사회는 다양하고도 빠르게 급변하고 있으며 변화하는 시대에 맞춰 소비자의 성향 또한 점점 다양해지고 세분화되면서 까다로워졌다. 기업들은 이런 소비자들의 성향에 맞춰 다양한 마케팅 활동을 벌이고자 콘텐츠 개발에 노력하였고 그 일환으로 스토리텔링이라는 감성 요소를 활용하게 되었다. 스토리텔링을 활용한 마케팅은 매체광고에서 흔히 접할 수 있으며 이벤트에서도 국토대장정 같은 사례로 확인할 수 있다. 일반적으로 스토리텔링을 활용한 이벤트는 자체적으로 스토리를 개발하여 소비자의 참여를 유도하고 있는 반면, 자동차기업은 차종이 갖고 있는 특징에 대한 스토리나 차종으로 경험할 수 있는 스토리를 통해 소비자의 참여를 유도한다. 자동차 선택에 있어 소비자의 직접 체험이 중요하기 때문이다. 따라서 본 연구의 목적은 자동차기업 이벤트의 스토리텔링 특성이 소비자의 브랜드 인식과 구매의향에 어떠한 영향을 미치는지에 대하여 실증적으로 연구하는 것에 있다. 특히 스토리텔링이 갖고 있는 여러 특성 중 어떤 특성들이 자동차기업 이벤트에 접목이 될 때 유의한 영향을 미치는지에 대하여 연구한다. 연구방법은 자동차기업 이벤트에 참여했던 일반인 대상의 설문을 통한 실증분석으로 자동차기업 이벤트의 스토리텔링 특성이 브랜드 인식과 구매의향에 미치는 영향을 분석하였고, 그 결과 모든 특성이 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 그러나 세부 가설을 살펴보면, 스토리텔링 특성에서 체험속성은 신뢰감보다 호감도에 영향을 더 미치는 것으로 나타났으며 반대로 공감속성은 호감도보다 신뢰감에 영향을 더 미치는 것으로 나타났다. 또한 공감속성과 흥미속성은 체험속성과 설득속성보다 구매의향에 영향을 더 미치는 것으로 나타났으며 브랜드 인식인 신뢰감과 호감도는 모두 구매의향에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 선행연구가 미흡한 자동차기업 이벤트에서 스토리텔링의 특성을 연구하고 그 특성이 브랜드 인식과 구매의향에 어떠한 영향을 미치는지 상관관계를 측정했다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있다. 이를 통해 자동차기업 이벤트를 기획하고 진행함에 있어 스토리텔링을 좀 더 효과적으로 활용할 수 있는 방안을 제시하여 소비자의 브랜드 인식 개선에 도움을 줄 것으로 기대된다. 자동차산업이 사라지지 않는 이상 계속해서 끊임없는 신차가 출시될 것이다. 자동차기업은 소비자의 니즈에 맞는 자동차를 개발할 것이고 소비자는 자동차 선택의 폭이 넓어질 것이다. 선택폭이 넓은 만큼 자동차기업은 시장점유 확보를 위해 다양한 마케팅 활동을 펼칠 것이고 그 안에서 스토리텔링은 계속해서 성공적인 ...
디지털 시대, 인공지능 시대, IT시대 등 현대사회는 다양하고도 빠르게 급변하고 있으며 변화하는 시대에 맞춰 소비자의 성향 또한 점점 다양해지고 세분화되면서 까다로워졌다. 기업들은 이런 소비자들의 성향에 맞춰 다양한 마케팅 활동을 벌이고자 콘텐츠 개발에 노력하였고 그 일환으로 스토리텔링이라는 감성 요소를 활용하게 되었다. 스토리텔링을 활용한 마케팅은 매체광고에서 흔히 접할 수 있으며 이벤트에서도 국토대장정 같은 사례로 확인할 수 있다. 일반적으로 스토리텔링을 활용한 이벤트는 자체적으로 스토리를 개발하여 소비자의 참여를 유도하고 있는 반면, 자동차기업은 차종이 갖고 있는 특징에 대한 스토리나 차종으로 경험할 수 있는 스토리를 통해 소비자의 참여를 유도한다. 자동차 선택에 있어 소비자의 직접 체험이 중요하기 때문이다. 따라서 본 연구의 목적은 자동차기업 이벤트의 스토리텔링 특성이 소비자의 브랜드 인식과 구매의향에 어떠한 영향을 미치는지에 대하여 실증적으로 연구하는 것에 있다. 특히 스토리텔링이 갖고 있는 여러 특성 중 어떤 특성들이 자동차기업 이벤트에 접목이 될 때 유의한 영향을 미치는지에 대하여 연구한다. 연구방법은 자동차기업 이벤트에 참여했던 일반인 대상의 설문을 통한 실증분석으로 자동차기업 이벤트의 스토리텔링 특성이 브랜드 인식과 구매의향에 미치는 영향을 분석하였고, 그 결과 모든 특성이 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 그러나 세부 가설을 살펴보면, 스토리텔링 특성에서 체험속성은 신뢰감보다 호감도에 영향을 더 미치는 것으로 나타났으며 반대로 공감속성은 호감도보다 신뢰감에 영향을 더 미치는 것으로 나타났다. 또한 공감속성과 흥미속성은 체험속성과 설득속성보다 구매의향에 영향을 더 미치는 것으로 나타났으며 브랜드 인식인 신뢰감과 호감도는 모두 구매의향에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 선행연구가 미흡한 자동차기업 이벤트에서 스토리텔링의 특성을 연구하고 그 특성이 브랜드 인식과 구매의향에 어떠한 영향을 미치는지 상관관계를 측정했다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있다. 이를 통해 자동차기업 이벤트를 기획하고 진행함에 있어 스토리텔링을 좀 더 효과적으로 활용할 수 있는 방안을 제시하여 소비자의 브랜드 인식 개선에 도움을 줄 것으로 기대된다. 자동차산업이 사라지지 않는 이상 계속해서 끊임없는 신차가 출시될 것이다. 자동차기업은 소비자의 니즈에 맞는 자동차를 개발할 것이고 소비자는 자동차 선택의 폭이 넓어질 것이다. 선택폭이 넓은 만큼 자동차기업은 시장점유 확보를 위해 다양한 마케팅 활동을 펼칠 것이고 그 안에서 스토리텔링은 계속해서 성공적인 콘텐츠로 자리매김 할 것이다.
디지털 시대, 인공지능 시대, IT시대 등 현대사회는 다양하고도 빠르게 급변하고 있으며 변화하는 시대에 맞춰 소비자의 성향 또한 점점 다양해지고 세분화되면서 까다로워졌다. 기업들은 이런 소비자들의 성향에 맞춰 다양한 마케팅 활동을 벌이고자 콘텐츠 개발에 노력하였고 그 일환으로 스토리텔링이라는 감성 요소를 활용하게 되었다. 스토리텔링을 활용한 마케팅은 매체광고에서 흔히 접할 수 있으며 이벤트에서도 국토대장정 같은 사례로 확인할 수 있다. 일반적으로 스토리텔링을 활용한 이벤트는 자체적으로 스토리를 개발하여 소비자의 참여를 유도하고 있는 반면, 자동차기업은 차종이 갖고 있는 특징에 대한 스토리나 차종으로 경험할 수 있는 스토리를 통해 소비자의 참여를 유도한다. 자동차 선택에 있어 소비자의 직접 체험이 중요하기 때문이다. 따라서 본 연구의 목적은 자동차기업 이벤트의 스토리텔링 특성이 소비자의 브랜드 인식과 구매의향에 어떠한 영향을 미치는지에 대하여 실증적으로 연구하는 것에 있다. 특히 스토리텔링이 갖고 있는 여러 특성 중 어떤 특성들이 자동차기업 이벤트에 접목이 될 때 유의한 영향을 미치는지에 대하여 연구한다. 연구방법은 자동차기업 이벤트에 참여했던 일반인 대상의 설문을 통한 실증분석으로 자동차기업 이벤트의 스토리텔링 특성이 브랜드 인식과 구매의향에 미치는 영향을 분석하였고, 그 결과 모든 특성이 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 그러나 세부 가설을 살펴보면, 스토리텔링 특성에서 체험속성은 신뢰감보다 호감도에 영향을 더 미치는 것으로 나타났으며 반대로 공감속성은 호감도보다 신뢰감에 영향을 더 미치는 것으로 나타났다. 또한 공감속성과 흥미속성은 체험속성과 설득속성보다 구매의향에 영향을 더 미치는 것으로 나타났으며 브랜드 인식인 신뢰감과 호감도는 모두 구매의향에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 선행연구가 미흡한 자동차기업 이벤트에서 스토리텔링의 특성을 연구하고 그 특성이 브랜드 인식과 구매의향에 어떠한 영향을 미치는지 상관관계를 측정했다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있다. 이를 통해 자동차기업 이벤트를 기획하고 진행함에 있어 스토리텔링을 좀 더 효과적으로 활용할 수 있는 방안을 제시하여 소비자의 브랜드 인식 개선에 도움을 줄 것으로 기대된다. 자동차산업이 사라지지 않는 이상 계속해서 끊임없는 신차가 출시될 것이다. 자동차기업은 소비자의 니즈에 맞는 자동차를 개발할 것이고 소비자는 자동차 선택의 폭이 넓어질 것이다. 선택폭이 넓은 만큼 자동차기업은 시장점유 확보를 위해 다양한 마케팅 활동을 펼칠 것이고 그 안에서 스토리텔링은 계속해서 성공적인 콘텐츠로 자리매김 할 것이다.
As the modern society is rapidly changing to the Digital era, AI (Artificial Intelligence)era and IT era, the consumer’s tendency has become more diverse and detailed. For that reason, the Companies have tried to develop the contents to fit for these consumers’ preferences, and accept the emotional ...
As the modern society is rapidly changing to the Digital era, AI (Artificial Intelligence)era and IT era, the consumer’s tendency has become more diverse and detailed. For that reason, the Companies have tried to develop the contents to fit for these consumers’ preferences, and accept the emotional element “Storytelling” as part of it. The Marketing using the storytelling is common in media advertisements and can be found in the on-site events such as Long march through the National road. Generally, the event using the storytelling is developing their brand story to engage consumer’s participation however the automotive company attract consumer’s participation with their vehicles’ product features or give the opportunity the consumer to experience the vehicle directly. The direct experience is important for consumer’s choice. As it is, this study explores how the storytelling characteristics of car event affect consumers’ brand perception and purchase willingness. In particular, it studies which characteristics of storytelling have a significant impact when combined with car events. The research method analyzed the effect of storytelling characteristics of automobile business events on brand perception and purchase willingness through an empirical analysis of the general public who participated in car events. In detailed assumptions, experience attributes have been shown to have more impact on favor than trust in storytelling, while empathy has more impact on confidence than on favor. In addition, empathy and interest were found to affect purchase willingness more than experience and persuasion. This study is meaningful in that prior research has studied the characteristics of storytelling in automotive business events that are insufficient and measured the relationship between brand perception and purchase willingness. This study is also meaningful it studied the characteristics of storytelling in car events which is insufficient and measured the relationship between brand perception and purchase willingness Through this, I suggest the more effective method of using the storytelling in planning as well as proceeding the car event and expect it will helpful to improve consumer’s brand perception. As long as the auto industry is still alive, a constant new car will be released. Car companies will develop cars to meet consumers ' needs, and consumers will have a wider range of car choices. For this, car companies will engage in various marketing activities to secure market share, and the storytelling will continue to establish itself as a successful content.
As the modern society is rapidly changing to the Digital era, AI (Artificial Intelligence)era and IT era, the consumer’s tendency has become more diverse and detailed. For that reason, the Companies have tried to develop the contents to fit for these consumers’ preferences, and accept the emotional element “Storytelling” as part of it. The Marketing using the storytelling is common in media advertisements and can be found in the on-site events such as Long march through the National road. Generally, the event using the storytelling is developing their brand story to engage consumer’s participation however the automotive company attract consumer’s participation with their vehicles’ product features or give the opportunity the consumer to experience the vehicle directly. The direct experience is important for consumer’s choice. As it is, this study explores how the storytelling characteristics of car event affect consumers’ brand perception and purchase willingness. In particular, it studies which characteristics of storytelling have a significant impact when combined with car events. The research method analyzed the effect of storytelling characteristics of automobile business events on brand perception and purchase willingness through an empirical analysis of the general public who participated in car events. In detailed assumptions, experience attributes have been shown to have more impact on favor than trust in storytelling, while empathy has more impact on confidence than on favor. In addition, empathy and interest were found to affect purchase willingness more than experience and persuasion. This study is meaningful in that prior research has studied the characteristics of storytelling in automotive business events that are insufficient and measured the relationship between brand perception and purchase willingness. This study is also meaningful it studied the characteristics of storytelling in car events which is insufficient and measured the relationship between brand perception and purchase willingness Through this, I suggest the more effective method of using the storytelling in planning as well as proceeding the car event and expect it will helpful to improve consumer’s brand perception. As long as the auto industry is still alive, a constant new car will be released. Car companies will develop cars to meet consumers ' needs, and consumers will have a wider range of car choices. For this, car companies will engage in various marketing activities to secure market share, and the storytelling will continue to establish itself as a successful content.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.