본 연구의 목적은 중국 유치원에서 유아 미술 감상교육에 대한 실태 및 교사의 인식과 요구가 어떠한지 알아봄으로써 중국의 유아 교사들에게 미술 감상교육에 대한 이해와 효과적인 미술 감상교육활동을 실시하는 데 기초적 자료를 제공하고자 하였다. 이를 위하여 다음과 같은 2가지 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 중국 유치원의 유아 미술 감상교육에 실태는 어떠한가? 둘째, 유아 미술 감상교육에 대한 중국 교사의 인식은 어떠한가? 본 연구대상은 중국 동북부 지방에 있는 헤이룽장성 하얼빈시의 유치원에서 근무하고 있는 279명 유아교사이다. 본 연구의 설문지는 이인숙(2001), 김수경(2009), 김소연(2016), 박서연(2016)이 사용한 설문지를 기초로 하여 중국유아교육 상황에 적합하게 수정・보완하였다. 설문지는 일반적 교사 배경이 5문항, 유아 미술 감상교육의 실태에 관련 영역이 15문항, 유아 미술 감상교육에 대한 교사들의 인식과 관련 영역이 10문항 등 총 30문항으로 구성되었다. 수집된 자료는 ...
본 연구의 목적은 중국 유치원에서 유아 미술 감상교육에 대한 실태 및 교사의 인식과 요구가 어떠한지 알아봄으로써 중국의 유아 교사들에게 미술 감상교육에 대한 이해와 효과적인 미술 감상교육활동을 실시하는 데 기초적 자료를 제공하고자 하였다. 이를 위하여 다음과 같은 2가지 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 중국 유치원의 유아 미술 감상교육에 실태는 어떠한가? 둘째, 유아 미술 감상교육에 대한 중국 교사의 인식은 어떠한가? 본 연구대상은 중국 동북부 지방에 있는 헤이룽장성 하얼빈시의 유치원에서 근무하고 있는 279명 유아교사이다. 본 연구의 설문지는 이인숙(2001), 김수경(2009), 김소연(2016), 박서연(2016)이 사용한 설문지를 기초로 하여 중국유아교육 상황에 적합하게 수정・보완하였다. 설문지는 일반적 교사 배경이 5문항, 유아 미술 감상교육의 실태에 관련 영역이 15문항, 유아 미술 감상교육에 대한 교사들의 인식과 관련 영역이 10문항 등 총 30문항으로 구성되었다. 수집된 자료는 SPSS Statistics 22.0 프로그램을 사용하여 설문지의 문항에 따라 빈도와 백분율 및 표준 편차를 산출하였고 교사의 일반적인 배경에 따라 유아 미술 감상교육의 실태와 유아 미술 감상교육에 대한 교사의 인식 차이를 분석하기 위하여 독립표본 t-검증, One-Way ANOVA과 사후분석으로 Scheffé 검증, x(카이제곱)검증으로 통계처리 분석하였다. 본 연구 결과는 연구문제에 따라 다음과 같다. A. 중국 유치원의 유아 미술 감상교육에 대한 실태 중국 유치원의 미술 교육활동 내용 중 가장 비중을 두고 진행하는 영역에 대하여 조사한 결과, 표현활동이 가장 많이 응답하였으며 감상활동이 제일 적게 응답하는 것으로 나타났다. 감상교육에 비중을 적게 두는 이유는 활동 시간이 부족해서의 응답이 1위를 차지하였다. 중국 유치원에서 미술 감상교육은 대부분 교사들이 주1회로 응답하는 것을 나타났으며 미술 감상교육 1회 소요시간은 대부분 교사는 5분 이상 20분미만의 시간을 거쳐 실시됨을 나타났다. 또한 중국 유치원에서 미술 감상교육이 주로 미술활동 시간에 실시하였다. 유아 미술 감상교육을 준비할 때 교사들이 가장 많이 이용하는 방법을 살펴보면 감상에 대한 자료를 참고가 57.7%로 제일 많이 응답하였으며 미술 감상교육 자료선정 시 가장 고려하는 점은 유아의 흥미로 69.9%의 중국 유아교사가 응답하였다. 그리고 또래 유아의 작품은 중국 유치원에서 미술 감상교육 실시하였을 때 가장 많이 활용하고 유아들도 가장 흥미 있는 감상 소재인 것으로 밝혀졌다. 중국의 유아교사들이 미술 감상교육의 방법에 대하여 주로 '작품의 특성과 감상관점에 대해서 교사 먼저 설명하는 방식'이 35.1%로 제일 많이 응답하였고 중국 유치원에서 미술 감상교육활동 후에 주로 그리기, 수공 활동으로 연계하였다는 것으로 밝혀졌다. 중국 교사들은 미술 감상교육활동을 진행할 때 교수매체를 긍정적으로 사용하는 것을 나타났으며 교수매체를 사용하지 않는 이유는 '교수매체 구비되어있지 않다'고 응답한 경우가 38.5%로 가장 많이 나타났으며 미술 감상교육 시 미술작품 관련 슬라이드자료를 활용한 것으로 나타났다. 그리고 교사들은 미술 감상교육활동 시 교수매체를 활용하면 긍정적인 효과가 있다고 생각하였다. B. 유아 미술 감상교육에 대한 중국 교사의 인식 중국의 유아교사들은 미술 감상교육의 필요성을 높게 인식하고 있었으며 미술 감상교육의 목표에 도달했는지를 평가할 때 가장 중요한 평가요인에 대한 교사의 인식을 조사한 결과, 중국 유아교사들은 '작품에 대한 느낌을 언어로 표현할 줄 안다'로 가장 많이 응답하였다. 또한 교사들은 미술 감상교육이 유아의 심미발달과 정서순화에 효과적이라고 인식하고 있었고 미술 감상교육이 유아의 미적 표현능력에 긍정적인 효과가 있는 것도 매우 높은 수준에서 인식하고 있었다. 유아교사들은 미술 감상교육활동이 현장에 적용을 어렵다고 생각하고 있으며 미술 감상교육을 현장에서 운영 시 가장 큰 어려운 이유는 대부분 교사들이 지도방법과 이해의 부족이라고 응답하였다. 효과적인 유아 미술 감상교육을 위해서 대부분의 유아교사들은 미술 감상교육에 관한 교사 재교육, 지침서, 교재와 교구 개발을 요구하고 있는 동시에 유아가 이용 가능한 미술 감상 장소의 확대의 필요성도 높게 인식하고 있다. 그리고 유아 미술 감상교육에 관한 교사 재교육 프로그램을 실시한다면, 대부분의 유아교사들은 미술의 기초이론교육 및 미술 실기 교육을 희망하였다.
본 연구의 목적은 중국 유치원에서 유아 미술 감상교육에 대한 실태 및 교사의 인식과 요구가 어떠한지 알아봄으로써 중국의 유아 교사들에게 미술 감상교육에 대한 이해와 효과적인 미술 감상교육활동을 실시하는 데 기초적 자료를 제공하고자 하였다. 이를 위하여 다음과 같은 2가지 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 중국 유치원의 유아 미술 감상교육에 실태는 어떠한가? 둘째, 유아 미술 감상교육에 대한 중국 교사의 인식은 어떠한가? 본 연구대상은 중국 동북부 지방에 있는 헤이룽장성 하얼빈시의 유치원에서 근무하고 있는 279명 유아교사이다. 본 연구의 설문지는 이인숙(2001), 김수경(2009), 김소연(2016), 박서연(2016)이 사용한 설문지를 기초로 하여 중국유아교육 상황에 적합하게 수정・보완하였다. 설문지는 일반적 교사 배경이 5문항, 유아 미술 감상교육의 실태에 관련 영역이 15문항, 유아 미술 감상교육에 대한 교사들의 인식과 관련 영역이 10문항 등 총 30문항으로 구성되었다. 수집된 자료는 SPSS Statistics 22.0 프로그램을 사용하여 설문지의 문항에 따라 빈도와 백분율 및 표준 편차를 산출하였고 교사의 일반적인 배경에 따라 유아 미술 감상교육의 실태와 유아 미술 감상교육에 대한 교사의 인식 차이를 분석하기 위하여 독립표본 t-검증, One-Way ANOVA과 사후분석으로 Scheffé 검증, x(카이제곱)검증으로 통계처리 분석하였다. 본 연구 결과는 연구문제에 따라 다음과 같다. A. 중국 유치원의 유아 미술 감상교육에 대한 실태 중국 유치원의 미술 교육활동 내용 중 가장 비중을 두고 진행하는 영역에 대하여 조사한 결과, 표현활동이 가장 많이 응답하였으며 감상활동이 제일 적게 응답하는 것으로 나타났다. 감상교육에 비중을 적게 두는 이유는 활동 시간이 부족해서의 응답이 1위를 차지하였다. 중국 유치원에서 미술 감상교육은 대부분 교사들이 주1회로 응답하는 것을 나타났으며 미술 감상교육 1회 소요시간은 대부분 교사는 5분 이상 20분미만의 시간을 거쳐 실시됨을 나타났다. 또한 중국 유치원에서 미술 감상교육이 주로 미술활동 시간에 실시하였다. 유아 미술 감상교육을 준비할 때 교사들이 가장 많이 이용하는 방법을 살펴보면 감상에 대한 자료를 참고가 57.7%로 제일 많이 응답하였으며 미술 감상교육 자료선정 시 가장 고려하는 점은 유아의 흥미로 69.9%의 중국 유아교사가 응답하였다. 그리고 또래 유아의 작품은 중국 유치원에서 미술 감상교육 실시하였을 때 가장 많이 활용하고 유아들도 가장 흥미 있는 감상 소재인 것으로 밝혀졌다. 중국의 유아교사들이 미술 감상교육의 방법에 대하여 주로 '작품의 특성과 감상관점에 대해서 교사 먼저 설명하는 방식'이 35.1%로 제일 많이 응답하였고 중국 유치원에서 미술 감상교육활동 후에 주로 그리기, 수공 활동으로 연계하였다는 것으로 밝혀졌다. 중국 교사들은 미술 감상교육활동을 진행할 때 교수매체를 긍정적으로 사용하는 것을 나타났으며 교수매체를 사용하지 않는 이유는 '교수매체 구비되어있지 않다'고 응답한 경우가 38.5%로 가장 많이 나타났으며 미술 감상교육 시 미술작품 관련 슬라이드자료를 활용한 것으로 나타났다. 그리고 교사들은 미술 감상교육활동 시 교수매체를 활용하면 긍정적인 효과가 있다고 생각하였다. B. 유아 미술 감상교육에 대한 중국 교사의 인식 중국의 유아교사들은 미술 감상교육의 필요성을 높게 인식하고 있었으며 미술 감상교육의 목표에 도달했는지를 평가할 때 가장 중요한 평가요인에 대한 교사의 인식을 조사한 결과, 중국 유아교사들은 '작품에 대한 느낌을 언어로 표현할 줄 안다'로 가장 많이 응답하였다. 또한 교사들은 미술 감상교육이 유아의 심미발달과 정서순화에 효과적이라고 인식하고 있었고 미술 감상교육이 유아의 미적 표현능력에 긍정적인 효과가 있는 것도 매우 높은 수준에서 인식하고 있었다. 유아교사들은 미술 감상교육활동이 현장에 적용을 어렵다고 생각하고 있으며 미술 감상교육을 현장에서 운영 시 가장 큰 어려운 이유는 대부분 교사들이 지도방법과 이해의 부족이라고 응답하였다. 효과적인 유아 미술 감상교육을 위해서 대부분의 유아교사들은 미술 감상교육에 관한 교사 재교육, 지침서, 교재와 교구 개발을 요구하고 있는 동시에 유아가 이용 가능한 미술 감상 장소의 확대의 필요성도 높게 인식하고 있다. 그리고 유아 미술 감상교육에 관한 교사 재교육 프로그램을 실시한다면, 대부분의 유아교사들은 미술의 기초이론교육 및 미술 실기 교육을 희망하였다.
This study aims to make preschool teachers in China have new understanding on the art appreciation education, and provides basic data that contribute to effective art appreciation education in Chinese kindergarten, based on the comprehension on current situation of art appreciation education for you...
This study aims to make preschool teachers in China have new understanding on the art appreciation education, and provides basic data that contribute to effective art appreciation education in Chinese kindergarten, based on the comprehension on current situation of art appreciation education for young children in Chinese kindergarten, as well as the relevant awareness and demand of preschool teachers. The study problems are as follows: First, what is the actual situation of art appreciation for young children in Chinese kindergarten? Second, what about the recognition of preschool teachers in China on art appreciation education for young children. The subjects in this study were 279 in-service preschool teachers in the city of Harbin, Heilongjiang province, the northeast China. On basis of the questionnaires used by Lee In Sook (2001), Kim Soo Kyung (2009), Kim So Yeon (2016) and Park Seo Yeon (2016), the questionnaire adopted by this study was adjusted according to the current situation of preschool education in China. The collected data were analyzed using the SPSS Statistics 22.0 program. The frequency, percentage and standard deviation were calculated from the study problem in the questionnaire. Moreover, the difference between the current situation of art appreciation education for young children and the recognition of preschool teachers on art appreciation was analyzed according to the general background of preschool teachers. The average difference was obtained to detect the independent sample t-test, the One-Way ANOVA, the postmortem analysis scheffé test, and the cross-analysis Chi-square test for further statistical analysis. The findings from these study problems are listed as following.
A. The current situation of art appreciation education for young children in Chinese kindergarten. The study results concerning the activity field accounted for the largest percentage of art education activity in Chinese kindergarten indicate that the most preschool teachers approve of presentation activity, while the fewest preschool teachers think of appreciation activities. The most preschool teachers agree that the reason why appreciation education activities are accounted for the minimum percentage of art education is the limited activity time. The art appreciation education is carried out once a weak in Chinese kindergarten, answered by most of preschool teachers, and which only occupy the teaching time ranging from 5 to 20 minutes. Furthermore, the art appreciation education in Chinese kindergarten is mainly performed in the time of art activity. The most preschool teachers, about 57.7 percent of the respondents, would refer to the materials related to appreciation when they prepare for art appreciation education for young children. Regarding the key factor to determine the textbooks of art appreciation, about 69.9 percent of the preschool teachers would consider the interests of young children. Moreover, the common textbooks are the artwork of the peers, which are also the appreciation materials that the young children are most interested to, in the art appreciation education of Chinese kindergarten. As for the educational methods of art appreciation for preschool teachers, the view that the preschool teachers would introduce the characteristics of appreciation objects and the advanced nature of appreciation opinions are supported by the most preschool teacher, accounted for 35.1 percent of the respondents. After the art appreciation education of Chinese kindergarten, there are painting and handwork activity. Additionally, most preschool teachers use actively teaching medium in the art appreciation education of Chinese kindergarten. 38.5 percent of the respondents think that the reason why they do not use teaching medium is the lack of the equipment of teaching medium. Preschool teachers think that use of teaching medium has a positive effect on the art appreciation education.
B. What about the recognition of preschool teachers in China on art appreciation education for young children. The preschool teachers have high awareness of the necessity of art appreciation education. Teachers' perceptions of the most important factors in assessing whether they reached the goal of art appreciation education were most frequently answered by Chinese preschool teachers as' the feelings of works can be expressed in words’. Teachers not only realize that art appreciation education has a positive influence on young children's aesthetic ability and emotional purification, but also have a higher understanding that the art appreciation education has a positive impact on the ability of how to show the beauty of young children. In addition, the kindergarten teachers are difficult to teach children art appreciation education at the educational scene. Most of the teachers answered that the biggest difficulty of art appreciation education at the educational scene was ' lack of guidance and understanding '. In order to effectively carry out the education of children's art appreciation, most of the kindergarten teachers have needs to participate in the training about art appreciation education and they also have a demand for the development of instructional materials and teaching AIDS. At the same time, the teachers also recognize that expanding the place which can be used in the art appreciation activities is necessary. If the training activities related to children's art appreciation education are carried out, most of the preschool teachers want to train the basic theory and the practical education of art.
This study aims to make preschool teachers in China have new understanding on the art appreciation education, and provides basic data that contribute to effective art appreciation education in Chinese kindergarten, based on the comprehension on current situation of art appreciation education for young children in Chinese kindergarten, as well as the relevant awareness and demand of preschool teachers. The study problems are as follows: First, what is the actual situation of art appreciation for young children in Chinese kindergarten? Second, what about the recognition of preschool teachers in China on art appreciation education for young children. The subjects in this study were 279 in-service preschool teachers in the city of Harbin, Heilongjiang province, the northeast China. On basis of the questionnaires used by Lee In Sook (2001), Kim Soo Kyung (2009), Kim So Yeon (2016) and Park Seo Yeon (2016), the questionnaire adopted by this study was adjusted according to the current situation of preschool education in China. The collected data were analyzed using the SPSS Statistics 22.0 program. The frequency, percentage and standard deviation were calculated from the study problem in the questionnaire. Moreover, the difference between the current situation of art appreciation education for young children and the recognition of preschool teachers on art appreciation was analyzed according to the general background of preschool teachers. The average difference was obtained to detect the independent sample t-test, the One-Way ANOVA, the postmortem analysis scheffé test, and the cross-analysis Chi-square test for further statistical analysis. The findings from these study problems are listed as following.
A. The current situation of art appreciation education for young children in Chinese kindergarten. The study results concerning the activity field accounted for the largest percentage of art education activity in Chinese kindergarten indicate that the most preschool teachers approve of presentation activity, while the fewest preschool teachers think of appreciation activities. The most preschool teachers agree that the reason why appreciation education activities are accounted for the minimum percentage of art education is the limited activity time. The art appreciation education is carried out once a weak in Chinese kindergarten, answered by most of preschool teachers, and which only occupy the teaching time ranging from 5 to 20 minutes. Furthermore, the art appreciation education in Chinese kindergarten is mainly performed in the time of art activity. The most preschool teachers, about 57.7 percent of the respondents, would refer to the materials related to appreciation when they prepare for art appreciation education for young children. Regarding the key factor to determine the textbooks of art appreciation, about 69.9 percent of the preschool teachers would consider the interests of young children. Moreover, the common textbooks are the artwork of the peers, which are also the appreciation materials that the young children are most interested to, in the art appreciation education of Chinese kindergarten. As for the educational methods of art appreciation for preschool teachers, the view that the preschool teachers would introduce the characteristics of appreciation objects and the advanced nature of appreciation opinions are supported by the most preschool teacher, accounted for 35.1 percent of the respondents. After the art appreciation education of Chinese kindergarten, there are painting and handwork activity. Additionally, most preschool teachers use actively teaching medium in the art appreciation education of Chinese kindergarten. 38.5 percent of the respondents think that the reason why they do not use teaching medium is the lack of the equipment of teaching medium. Preschool teachers think that use of teaching medium has a positive effect on the art appreciation education.
B. What about the recognition of preschool teachers in China on art appreciation education for young children. The preschool teachers have high awareness of the necessity of art appreciation education. Teachers' perceptions of the most important factors in assessing whether they reached the goal of art appreciation education were most frequently answered by Chinese preschool teachers as' the feelings of works can be expressed in words’. Teachers not only realize that art appreciation education has a positive influence on young children's aesthetic ability and emotional purification, but also have a higher understanding that the art appreciation education has a positive impact on the ability of how to show the beauty of young children. In addition, the kindergarten teachers are difficult to teach children art appreciation education at the educational scene. Most of the teachers answered that the biggest difficulty of art appreciation education at the educational scene was ' lack of guidance and understanding '. In order to effectively carry out the education of children's art appreciation, most of the kindergarten teachers have needs to participate in the training about art appreciation education and they also have a demand for the development of instructional materials and teaching AIDS. At the same time, the teachers also recognize that expanding the place which can be used in the art appreciation activities is necessary. If the training activities related to children's art appreciation education are carried out, most of the preschool teachers want to train the basic theory and the practical education of art.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.