이 연구는 다문화 가정 학습자들의 학업 향상을 위한 학습 한국어의 개념 및 필요성을 밝히고, 한국어(KSL) 교육과정을 바탕으로 학습 한국어 어휘를 분석하여 그 교육 방안을 제시하는 데 목적이 있다.
이 연구는 최근 다문화 가정 학습자들은 증가하고 있지만, 그들의 취학률은 낮아지고 학업중단율도 높아지고 있는 현상의 원인이 무엇일까라는 문제 인식에서 출발하였다. 실제로 다문화 가정 학습자들은 학년이 올라갈수록 일상생활에서의 의사소통에는 큰 문제가 없지만, 학습 내용이 어려워지고 개념어와 추상어 등의 사용이 많아짐에 따라 학업...
이 연구는 다문화 가정 학습자들의 학업 향상을 위한 학습 한국어의 개념 및 필요성을 밝히고, 한국어(KSL) 교육과정을 바탕으로 학습 한국어 어휘를 분석하여 그 교육 방안을 제시하는 데 목적이 있다.
이 연구는 최근 다문화 가정 학습자들은 증가하고 있지만, 그들의 취학률은 낮아지고 학업중단율도 높아지고 있는 현상의 원인이 무엇일까라는 문제 인식에서 출발하였다. 실제로 다문화 가정 학습자들은 학년이 올라갈수록 일상생활에서의 의사소통에는 큰 문제가 없지만, 학습 내용이 어려워지고 개념어와 추상어 등의 사용이 많아짐에 따라 학업에 어려움을 느끼고 있는 것이 밝혀졌다. 따라서 다문화 가정 학습자들이 교과 학습 부진을 해결하고 학교생활에 적응을 잘 할 수 있도록 하기 위하여 교과시간 혹은 교과 외 시간에 주요 개념 및 내용 이해에 도움이 되는 학습 한국어를 익힐 수 있는 시간이 필수적으로 요구된다. 하지만 실제 학교 현장에서는 그러한 교육이 잘 이루어지지 않고 있으며, 학습 한국어 교육에 대한 연구들마저도 그 필요성과 어휘 목록 등에 대한 연구만 진행되고 있을 뿐 학습 한국어를 어떻게 교육할 것인지 교육 방안에 대한 연구는 거의 이루어지지 않고 있다. 국어과는 여러 교과 학습의 도구가 되는 언어를 가르치는 교과로서 다문화 가정 학습자들이 공교육에 적응하기 위해 반드시 필요한 교과이므로 다문화 가정 학습자들의 학업 부진 문제를 해결하기 위해 국어과에서 학습 한국어 교육이 필요하다고 보았다.
이에 대한 문제의식에서 출발하여 이 연구에서는 다문화 가정 학습자들의 학업 향상에 실질적으로 도움을 줄 수 있는 학습 한국어 어휘를 효과적으로 교육하는 방안을 제시하고, 이를 바탕으로 학습 한국어 어휘 교육의 토대를 마련하는 데 목적을 두었다. 하지만 아직 2017 개정 한국어(KSL) 교육과정에서는 학습 한국어 어휘 목록을 제시하지 않고 있기 때문에 2015 개정 한국어(KSL) 교육과정에서 제시하고 있는 학습 한국어 어휘 목록을 적합한 기준으로 분류하여 교육 방안을 연구해보았다. 따라서 2012년 고시된 교육과정뿐만 아니라 2017년 개정 고시된 교육과정에서의 학습 한국어의 성격, 개념, 목표 및 내용 체계까지 분석하고, 다문화 가정 학습자들의 학업 능력 향상과 관련하여 학습 한국어의 의의를 밝혔다. 그 후 학습 한국어 어휘를 분석하고 기존의 한국어 언어 교수법 및 어휘 교육 모형을 참고하여 체계적인 학습 한국어 어휘 교육 모형을 제시하였다. 이를 바탕으로 실질적인 교육이 이루어질 수 있도록 수업 지도안 양식에 맞게 학습 한국어 어휘 교육 내용 및 방안을 설계하였다. 다문화 가정 학습자들 중 중학생을 교육 대상으로 삼았고, 그들이 학습 한국어 어휘를 교육받음으로써 학업 능력을 향상하는 데 도움이 되는 것을 목적으로 두었다. 교육 방법은 학습자들이 정규 수업시간 외에 그 수업을 위한 예습 단계로 학습할 수 있도록 방과 후 수업 시간을 활용하며, 한국어(KSL) 교육과정에서 제시한 학습 한국어 어휘 목록을 주제별로 나누어 교육할 것으로 계획하였다.
이상의 과정을 중심으로 수행된 이 연구는 다음의 세 가지 측면에서 의의를 찾을 수 있다. 먼저, 학습 한국어 어휘 교육 모형과 구체적인 교육 방안을 제시했다는 점이다. 지금까지의 연구에서 다문화 가정 학습자들의 학업 능력 향상을 위한 학습 한국어의 중요성은 대두되고 있지만 구체적인 교육 방안 제시는 미흡했다. 따라서 이 연구에서 제시한 교육 모형과 교육 방안이 다문화 가정 학습자들의 효과적인 학습 한국어 어휘 교육을 위한 구체적인 교육 방안 연구의 발전에 이바지할 수 있을 것이다. 둘째, 더욱 효과적인 교육을 위해 다문화 가정 학습자들과 학습 한국어 어휘의 특징을 분석하여 교육 모형에 적용했다는 점이다. 기존의 연구를 살펴보면 다문화 가정 학습자들의 특징에 대한 연구 혹은 학습 한국어의 중요성에 대해 다루는 연구는 많았으나 이러한 특징을 분석하고 학습 한국어 어휘 교육을 위해 교육 모형에 적용한 연구는 많지 않았다. 이러한 점에서 이 연구의 교육 모형 및 방안 제시는 다문화 가정 학습자들의 효과적인 교육 실현에 한 걸음 더 나아갔다고 볼 수 있다. 셋째, 학습 한국어 교수-학습 전략을 모형으로 제시함으로써 기존의 한국어(KSL) 교육과정에서 제시된 어휘뿐만 아니라 개정된 교육과정에서 새롭게 제시할 학습 한국어 어휘의 교육에도 적용할 수 있으며, 각 학교에서 교과목별로 수업할 단원에 맞게 적용할 수 있다는 점이다. 이 연구에서는 중학교 학습자들을 대상으로 한 국어 교육에서의 학습 한국어로 한정했지만 이 모형과 각 교수-학습 전략을 바탕으로 다른 학년 및 다양한 교과에서의 학습 한국어 교육에 적용할 수 있을 것이고, 이를 통해 다문화 가정 학습자들의 학업 능력 향상을 기대할 수 있을 것으로 본다.
이 연구는 다문화 가정 학습자들의 학업 향상을 위한 학습 한국어의 개념 및 필요성을 밝히고, 한국어(KSL) 교육과정을 바탕으로 학습 한국어 어휘를 분석하여 그 교육 방안을 제시하는 데 목적이 있다.
이 연구는 최근 다문화 가정 학습자들은 증가하고 있지만, 그들의 취학률은 낮아지고 학업중단율도 높아지고 있는 현상의 원인이 무엇일까라는 문제 인식에서 출발하였다. 실제로 다문화 가정 학습자들은 학년이 올라갈수록 일상생활에서의 의사소통에는 큰 문제가 없지만, 학습 내용이 어려워지고 개념어와 추상어 등의 사용이 많아짐에 따라 학업에 어려움을 느끼고 있는 것이 밝혀졌다. 따라서 다문화 가정 학습자들이 교과 학습 부진을 해결하고 학교생활에 적응을 잘 할 수 있도록 하기 위하여 교과시간 혹은 교과 외 시간에 주요 개념 및 내용 이해에 도움이 되는 학습 한국어를 익힐 수 있는 시간이 필수적으로 요구된다. 하지만 실제 학교 현장에서는 그러한 교육이 잘 이루어지지 않고 있으며, 학습 한국어 교육에 대한 연구들마저도 그 필요성과 어휘 목록 등에 대한 연구만 진행되고 있을 뿐 학습 한국어를 어떻게 교육할 것인지 교육 방안에 대한 연구는 거의 이루어지지 않고 있다. 국어과는 여러 교과 학습의 도구가 되는 언어를 가르치는 교과로서 다문화 가정 학습자들이 공교육에 적응하기 위해 반드시 필요한 교과이므로 다문화 가정 학습자들의 학업 부진 문제를 해결하기 위해 국어과에서 학습 한국어 교육이 필요하다고 보았다.
이에 대한 문제의식에서 출발하여 이 연구에서는 다문화 가정 학습자들의 학업 향상에 실질적으로 도움을 줄 수 있는 학습 한국어 어휘를 효과적으로 교육하는 방안을 제시하고, 이를 바탕으로 학습 한국어 어휘 교육의 토대를 마련하는 데 목적을 두었다. 하지만 아직 2017 개정 한국어(KSL) 교육과정에서는 학습 한국어 어휘 목록을 제시하지 않고 있기 때문에 2015 개정 한국어(KSL) 교육과정에서 제시하고 있는 학습 한국어 어휘 목록을 적합한 기준으로 분류하여 교육 방안을 연구해보았다. 따라서 2012년 고시된 교육과정뿐만 아니라 2017년 개정 고시된 교육과정에서의 학습 한국어의 성격, 개념, 목표 및 내용 체계까지 분석하고, 다문화 가정 학습자들의 학업 능력 향상과 관련하여 학습 한국어의 의의를 밝혔다. 그 후 학습 한국어 어휘를 분석하고 기존의 한국어 언어 교수법 및 어휘 교육 모형을 참고하여 체계적인 학습 한국어 어휘 교육 모형을 제시하였다. 이를 바탕으로 실질적인 교육이 이루어질 수 있도록 수업 지도안 양식에 맞게 학습 한국어 어휘 교육 내용 및 방안을 설계하였다. 다문화 가정 학습자들 중 중학생을 교육 대상으로 삼았고, 그들이 학습 한국어 어휘를 교육받음으로써 학업 능력을 향상하는 데 도움이 되는 것을 목적으로 두었다. 교육 방법은 학습자들이 정규 수업시간 외에 그 수업을 위한 예습 단계로 학습할 수 있도록 방과 후 수업 시간을 활용하며, 한국어(KSL) 교육과정에서 제시한 학습 한국어 어휘 목록을 주제별로 나누어 교육할 것으로 계획하였다.
이상의 과정을 중심으로 수행된 이 연구는 다음의 세 가지 측면에서 의의를 찾을 수 있다. 먼저, 학습 한국어 어휘 교육 모형과 구체적인 교육 방안을 제시했다는 점이다. 지금까지의 연구에서 다문화 가정 학습자들의 학업 능력 향상을 위한 학습 한국어의 중요성은 대두되고 있지만 구체적인 교육 방안 제시는 미흡했다. 따라서 이 연구에서 제시한 교육 모형과 교육 방안이 다문화 가정 학습자들의 효과적인 학습 한국어 어휘 교육을 위한 구체적인 교육 방안 연구의 발전에 이바지할 수 있을 것이다. 둘째, 더욱 효과적인 교육을 위해 다문화 가정 학습자들과 학습 한국어 어휘의 특징을 분석하여 교육 모형에 적용했다는 점이다. 기존의 연구를 살펴보면 다문화 가정 학습자들의 특징에 대한 연구 혹은 학습 한국어의 중요성에 대해 다루는 연구는 많았으나 이러한 특징을 분석하고 학습 한국어 어휘 교육을 위해 교육 모형에 적용한 연구는 많지 않았다. 이러한 점에서 이 연구의 교육 모형 및 방안 제시는 다문화 가정 학습자들의 효과적인 교육 실현에 한 걸음 더 나아갔다고 볼 수 있다. 셋째, 학습 한국어 교수-학습 전략을 모형으로 제시함으로써 기존의 한국어(KSL) 교육과정에서 제시된 어휘뿐만 아니라 개정된 교육과정에서 새롭게 제시할 학습 한국어 어휘의 교육에도 적용할 수 있으며, 각 학교에서 교과목별로 수업할 단원에 맞게 적용할 수 있다는 점이다. 이 연구에서는 중학교 학습자들을 대상으로 한 국어 교육에서의 학습 한국어로 한정했지만 이 모형과 각 교수-학습 전략을 바탕으로 다른 학년 및 다양한 교과에서의 학습 한국어 교육에 적용할 수 있을 것이고, 이를 통해 다문화 가정 학습자들의 학업 능력 향상을 기대할 수 있을 것으로 본다.
This study aims to clarify the concept and necessity of CALP(Cognitive Academic Language Proficiency) of Korean for the improvement of academic skills of student from multi-cultural families, and to analyze the CALP of Korean vocabulary based on The KSL(Korean as a Second Language) curriculum and to...
This study aims to clarify the concept and necessity of CALP(Cognitive Academic Language Proficiency) of Korean for the improvement of academic skills of student from multi-cultural families, and to analyze the CALP of Korean vocabulary based on The KSL(Korean as a Second Language) curriculum and to present the education plan.
This study started with the recognition that the cause of the phenomenon that the number of student from multi-cultural families is increasing but their attendance rate is decreasing and the school drop rate is increasing. In fact, student from multi-cultural families have no difficulty in communicating in everyday life as the grade increases, but it turns out that they are having difficulty in studying as the content of learning becomes more difficult and the usage of the concept and conjecture word increases. Therefore, it is essential that student from multi-cultural families learn CALP of Korean to help them understand key concepts and contents in curriculum or out of curriculum time to solve the problem of poor learning and to adapt to school life. However, such education is not done well in actual school field. Even studies on CALP of Korean education are only being conducted on the necessity and the list of vocabulary, and research on teaching methods of how to teach CALP of Korean is hardly done. Learning CALP of Korean education is needed in the Korean language department to solve the problem of the learning underachievement of student from multi-cultural families, because the Korean language course is a curriculum that teaches a language as a tool for learning various subjects and a necessary subject for them to adapt to public education.
Starting from awareness of this problem, the study presents an effective way to educate CALP of Korean vocabulary that can effectively help students from multi-cultural families to improve their academic ability, and based on this education method, the study finally aims to lay the foundation for CALP of Korean vocabulary education. However, this study examines the educational methods by CALP of Korean vocabulary lists presented in the KSL curriculum revised in 2015, since the KSL curriculum revised in 2017 has not presented CALP of Korean vocabulary lists yet. Therefore, this study analyzes the nature, concepts, goals and system of content of CALP of Korean by not only the KSL curriculum published in 2012, but also the KSL curriculum revised and published in 2017, and this study revealed the significance of CALP of Korean for improving academic ability of students from multi-cultural families. Then, a systematic education model of CALP of Korean vocabulary was presented by analyzing CALP of Korean vocabulary and referring to existing Korean language teaching methods and vocabulary education models. According to the class guidelines, the contents and methods of CALP of Korean vocabulary education were designed in order to enable practical education. Among students from multi-cultural families, middle school students were targeted at the education, and the aim was to help them improve their academic ability by learning CALP of Korean vocabulary. The method of education was to utilize the after-school classes for student to prepare regular classes in advance, and to provide education by dividing the list of CALP of Korean vocabulary lists presented in the KSL curriculum by subject.
The study conducted around the above processes has significance in three aspects. First of all, the study suggests an educational model of CALP of Korean vocabulary and concrete education methods. While studies have so far raised the importance of CALP of Korean to improve the academic ability of students from multi-cultural families, concrete education methods have been insufficient. Thus, the education models and methods suggested in this study can contribute to the development of concrete educational methods for students from multi-cultural families to learn CALP of Korean vocabulary effectively. Second, this study analyzed the characteristics of CALP of Korean vocabulary with students from multi-cultural families and applied them to the education model for effective education. There have been many studies on the characteristics of students from multi-cultural families or the importance of CALP of Korean lanaguage, but there haven’t been many studies to analyze these characteristics and apply them to education models for CALP of Korean vocabulary education. In this regard, suggestion on education models and methods can be seen as taking a step forward in realizing effective education for students from multi-cultural families. Third, by presenting a CALP of Korean teaching-learning strategy as a model, it can be applied not only to the vocabulary presented in the existing the KSL curriculum, but also to the education of CALP of Korean vocabulary newly introduced in the revised curriculum, and it can be applied to lesson units of various subjects in each school. Although this study limited CALP of Korean in Korean education for middle school student, it would be applicable to CALP of Korean education in different grades and various subject based on this model and each teaching-learning strategy. It is expected that student from multi-cultural families will be able to improve their academic ability.
Keywords : student from multi-cultural families, The KSL curriculum, Cognitive Academic Language Proficiency, CALP of Korean, CALP of Korean vocabulary, Teaching Methods vocabulary.
This study aims to clarify the concept and necessity of CALP(Cognitive Academic Language Proficiency) of Korean for the improvement of academic skills of student from multi-cultural families, and to analyze the CALP of Korean vocabulary based on The KSL(Korean as a Second Language) curriculum and to present the education plan.
This study started with the recognition that the cause of the phenomenon that the number of student from multi-cultural families is increasing but their attendance rate is decreasing and the school drop rate is increasing. In fact, student from multi-cultural families have no difficulty in communicating in everyday life as the grade increases, but it turns out that they are having difficulty in studying as the content of learning becomes more difficult and the usage of the concept and conjecture word increases. Therefore, it is essential that student from multi-cultural families learn CALP of Korean to help them understand key concepts and contents in curriculum or out of curriculum time to solve the problem of poor learning and to adapt to school life. However, such education is not done well in actual school field. Even studies on CALP of Korean education are only being conducted on the necessity and the list of vocabulary, and research on teaching methods of how to teach CALP of Korean is hardly done. Learning CALP of Korean education is needed in the Korean language department to solve the problem of the learning underachievement of student from multi-cultural families, because the Korean language course is a curriculum that teaches a language as a tool for learning various subjects and a necessary subject for them to adapt to public education.
Starting from awareness of this problem, the study presents an effective way to educate CALP of Korean vocabulary that can effectively help students from multi-cultural families to improve their academic ability, and based on this education method, the study finally aims to lay the foundation for CALP of Korean vocabulary education. However, this study examines the educational methods by CALP of Korean vocabulary lists presented in the KSL curriculum revised in 2015, since the KSL curriculum revised in 2017 has not presented CALP of Korean vocabulary lists yet. Therefore, this study analyzes the nature, concepts, goals and system of content of CALP of Korean by not only the KSL curriculum published in 2012, but also the KSL curriculum revised and published in 2017, and this study revealed the significance of CALP of Korean for improving academic ability of students from multi-cultural families. Then, a systematic education model of CALP of Korean vocabulary was presented by analyzing CALP of Korean vocabulary and referring to existing Korean language teaching methods and vocabulary education models. According to the class guidelines, the contents and methods of CALP of Korean vocabulary education were designed in order to enable practical education. Among students from multi-cultural families, middle school students were targeted at the education, and the aim was to help them improve their academic ability by learning CALP of Korean vocabulary. The method of education was to utilize the after-school classes for student to prepare regular classes in advance, and to provide education by dividing the list of CALP of Korean vocabulary lists presented in the KSL curriculum by subject.
The study conducted around the above processes has significance in three aspects. First of all, the study suggests an educational model of CALP of Korean vocabulary and concrete education methods. While studies have so far raised the importance of CALP of Korean to improve the academic ability of students from multi-cultural families, concrete education methods have been insufficient. Thus, the education models and methods suggested in this study can contribute to the development of concrete educational methods for students from multi-cultural families to learn CALP of Korean vocabulary effectively. Second, this study analyzed the characteristics of CALP of Korean vocabulary with students from multi-cultural families and applied them to the education model for effective education. There have been many studies on the characteristics of students from multi-cultural families or the importance of CALP of Korean lanaguage, but there haven’t been many studies to analyze these characteristics and apply them to education models for CALP of Korean vocabulary education. In this regard, suggestion on education models and methods can be seen as taking a step forward in realizing effective education for students from multi-cultural families. Third, by presenting a CALP of Korean teaching-learning strategy as a model, it can be applied not only to the vocabulary presented in the existing the KSL curriculum, but also to the education of CALP of Korean vocabulary newly introduced in the revised curriculum, and it can be applied to lesson units of various subjects in each school. Although this study limited CALP of Korean in Korean education for middle school student, it would be applicable to CALP of Korean education in different grades and various subject based on this model and each teaching-learning strategy. It is expected that student from multi-cultural families will be able to improve their academic ability.
Keywords : student from multi-cultural families, The KSL curriculum, Cognitive Academic Language Proficiency, CALP of Korean, CALP of Korean vocabulary, Teaching Methods vocabulary.
주제어
#다문화 가정 학습자 한국어(KSL) 교육과정 학습 한국어 학습 한국어 어휘 어휘 교육 방안
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.