행동억제, 부모양육태도 및 사회불안의 관계: 부정적 및 긍정적 평가에 대한 두려움의 매개효과 The relationship between behavior inhibition, parenting attitude and social anxiety : Mediating effect of fear of negative and positive evaluation원문보기
본 연구는 사회불안에서 나타나는 부정적 및 긍정적 평가에 대한 두려움의 원인을 탐색하고, 행동억제와 부모양육태도가 사회불안에 미치는 영향에서 부정적 및 긍정적 평가에 대한 두려움의 매개효과를 확인하고자 하였다. 이를 위하여 대학생 311명(남 140명, 여 171명)을 대상으로 설문을 실시하였으며, 상호작용 불안 척도, 사회공포증 척도, 긍정적 평가에 대한 두려움 척도, 부모-자녀 결합형태 척도, 자기보고식 회고적 행동억제 척도를 측정도구로 사용하였다. 수집된 자료에 대하여 ...
본 연구는 사회불안에서 나타나는 부정적 및 긍정적 평가에 대한 두려움의 원인을 탐색하고, 행동억제와 부모양육태도가 사회불안에 미치는 영향에서 부정적 및 긍정적 평가에 대한 두려움의 매개효과를 확인하고자 하였다. 이를 위하여 대학생 311명(남 140명, 여 171명)을 대상으로 설문을 실시하였으며, 상호작용 불안 척도, 사회공포증 척도, 긍정적 평가에 대한 두려움 척도, 부모-자녀 결합형태 척도, 자기보고식 회고적 행동억제 척도를 측정도구로 사용하였다. 수집된 자료에 대하여 상관분석을 실시하였으며, 구조 방정식 모형 검증을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 행동억제, 부모양육태도, 사회불안, 부정적 평가에 대한 두려움, 긍정적 평가에 대한 두려움의 하위척도들은 서로 정적, 부적 상관이 있었다. 둘째, 행동억제 및 모의 양육태도와 사회불안의 관계에서 부정적 및 긍정적 평가에 대한 두려움의 부분매개모형을 연구 모형으로 설정하였으며, 완전매개모형을 경쟁모형으로 설정하여 분석한 결과, 연구모형인 부분매개 효과의 모형 적합도가 자료에 더 부합하였다. 셋째, 행동억제 및 부의 양육태도와 사회불안의 관계에서 부정적 및 긍정적 평가에 대한 두려움의 부분매개모형을 연구 모형으로 설정하였으며, 완전매개모형을 경쟁모형으로 설정하여 분석한 결과, 연구모형인 부분매개 효과의 모형 적합도가 자료에 더 적합하였다. 이를 통해 행동억제 성향이 높고 부모의 돌봄이 부족하며 통제가 심할수록 부정적 및 긍정적 평가에 대한 두려움이 높은 것을 알 수 있었다. 끝으로 본 연구의 의의 및 제한점과 향후 연구방향을 기술하였다.
본 연구는 사회불안에서 나타나는 부정적 및 긍정적 평가에 대한 두려움의 원인을 탐색하고, 행동억제와 부모양육태도가 사회불안에 미치는 영향에서 부정적 및 긍정적 평가에 대한 두려움의 매개효과를 확인하고자 하였다. 이를 위하여 대학생 311명(남 140명, 여 171명)을 대상으로 설문을 실시하였으며, 상호작용 불안 척도, 사회공포증 척도, 긍정적 평가에 대한 두려움 척도, 부모-자녀 결합형태 척도, 자기보고식 회고적 행동억제 척도를 측정도구로 사용하였다. 수집된 자료에 대하여 상관분석을 실시하였으며, 구조 방정식 모형 검증을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 행동억제, 부모양육태도, 사회불안, 부정적 평가에 대한 두려움, 긍정적 평가에 대한 두려움의 하위척도들은 서로 정적, 부적 상관이 있었다. 둘째, 행동억제 및 모의 양육태도와 사회불안의 관계에서 부정적 및 긍정적 평가에 대한 두려움의 부분매개모형을 연구 모형으로 설정하였으며, 완전매개모형을 경쟁모형으로 설정하여 분석한 결과, 연구모형인 부분매개 효과의 모형 적합도가 자료에 더 부합하였다. 셋째, 행동억제 및 부의 양육태도와 사회불안의 관계에서 부정적 및 긍정적 평가에 대한 두려움의 부분매개모형을 연구 모형으로 설정하였으며, 완전매개모형을 경쟁모형으로 설정하여 분석한 결과, 연구모형인 부분매개 효과의 모형 적합도가 자료에 더 적합하였다. 이를 통해 행동억제 성향이 높고 부모의 돌봄이 부족하며 통제가 심할수록 부정적 및 긍정적 평가에 대한 두려움이 높은 것을 알 수 있었다. 끝으로 본 연구의 의의 및 제한점과 향후 연구방향을 기술하였다.
The purpose of this study was to investigate the causes of fear of negative and positive evaluation in social anxiety and to examine the mediating effects of fear of negative and positive evaluation on the effects of behavior inhibition and parenting attitude on social anxiety. For this, 311 college...
The purpose of this study was to investigate the causes of fear of negative and positive evaluation in social anxiety and to examine the mediating effects of fear of negative and positive evaluation on the effects of behavior inhibition and parenting attitude on social anxiety. For this, 311 college students (140 males and 171 females) completed the questionnaires. The social interaction anxiety scale, the social phobia scale, Brief-fear of negative evaluation scale, Fear of positive evaluation scale, Korean version of parental bonding instrument scale was used as a measurement tool. Correlation analysis and the structural equation model analysis were performed on the collected data. The results of this study were as follows. First, subscales of behavior inhibition, parenting attitude, social anxiety, fear of negative evaluation, and fear of positive evaluation were statistically and negatively correlated with each other. Second, the partial mediating model of fear of negative and positive evaluation in the relationship between behavior inhibition and mothers' rearing attitude and social anxiety was set as a research model. As a result of analyzing the complete mediation model as a competitive model, The partial mediation model fit of the effect was more appropriate for the data. Third, the partial mediation model of fear of negative and positive evaluation in the relationship between behavior inhibition and negative rearing attitude and social anxiety was set as the research model. The complete mediation model was set as the competitive model, The partial mediation model fit of the effect was more appropriate for the data. This suggested that individuals with higher level of the behavior inhibition, the lower level of parents' care and higher level of the parents’ overprotecting, are more likely to have the higher level of the fear of negative and positive evaluation. Finally, the implications and limitations of this study and future research directions were described.
The purpose of this study was to investigate the causes of fear of negative and positive evaluation in social anxiety and to examine the mediating effects of fear of negative and positive evaluation on the effects of behavior inhibition and parenting attitude on social anxiety. For this, 311 college students (140 males and 171 females) completed the questionnaires. The social interaction anxiety scale, the social phobia scale, Brief-fear of negative evaluation scale, Fear of positive evaluation scale, Korean version of parental bonding instrument scale was used as a measurement tool. Correlation analysis and the structural equation model analysis were performed on the collected data. The results of this study were as follows. First, subscales of behavior inhibition, parenting attitude, social anxiety, fear of negative evaluation, and fear of positive evaluation were statistically and negatively correlated with each other. Second, the partial mediating model of fear of negative and positive evaluation in the relationship between behavior inhibition and mothers' rearing attitude and social anxiety was set as a research model. As a result of analyzing the complete mediation model as a competitive model, The partial mediation model fit of the effect was more appropriate for the data. Third, the partial mediation model of fear of negative and positive evaluation in the relationship between behavior inhibition and negative rearing attitude and social anxiety was set as the research model. The complete mediation model was set as the competitive model, The partial mediation model fit of the effect was more appropriate for the data. This suggested that individuals with higher level of the behavior inhibition, the lower level of parents' care and higher level of the parents’ overprotecting, are more likely to have the higher level of the fear of negative and positive evaluation. Finally, the implications and limitations of this study and future research directions were described.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.