[학위논문]제4차 산업혁명시대의 교회학교 유아를 위한 부모교육 프로그램 개발 The Development of Parent Education Program for Children at Church Schools in the Fourth Industrial Revolution원문보기
본 연구의 목적은 제4차 산업혁명시대의 교회학교 유아를 위한 부모교육 프로그램을 개발하여 현 시대를 살아가는 교회학교 부모들에게 하나님 안에서 자신의 정체성을 확립하고 자녀를 잘 양육할 수 있는 역량을 기르는데 효율적으로 활용하도록 도움을 주는데 의의가 있다. 이를 위해 만 3∼5세의 유아기 자녀를 둔 부모를 대상으로 구성하였고, 관련된 문헌과 선행연구 결과를 토대로 프로그램의 기본방향, 목적 및 목표, 교육내용, 교육방법 및 운영형태, 교육평가를 선정하여 본 프로그램을 개발하였다. 프로그램의 기본방향은 하나님알기, 부모알기, 자녀알기, 비전보기 및 미래핵심역량교육이다. 프로그램의 목적은 제4차 산업혁명시대를 살아가는 교회학교 유아기 자녀를 둔 부모들에게 하나님 안에서 자신의 정체성을 확립하고 자녀를 잘 양육할 수 있는 역량을 기르는 것이다. 이러한 목적을 이루기 위한 프로그램의 목표는 ‘첫째, 기독교 부모로써 정체성과 소명을 바르게 인식한다. 둘째, 기독교적 가치관을 토대로 자녀교육에 대한 바른 이해를 정립한다. 셋째, 부모와 자녀의 존중과 의사소통하는 기술을 익힌다. 넷째, 제4차 산업혁명시대에 대한 이해와 교회학교 자녀의 미래 ...
국문초록
본 연구의 목적은 제4차 산업혁명시대의 교회학교 유아를 위한 부모교육 프로그램을 개발하여 현 시대를 살아가는 교회학교 부모들에게 하나님 안에서 자신의 정체성을 확립하고 자녀를 잘 양육할 수 있는 역량을 기르는데 효율적으로 활용하도록 도움을 주는데 의의가 있다. 이를 위해 만 3∼5세의 유아기 자녀를 둔 부모를 대상으로 구성하였고, 관련된 문헌과 선행연구 결과를 토대로 프로그램의 기본방향, 목적 및 목표, 교육내용, 교육방법 및 운영형태, 교육평가를 선정하여 본 프로그램을 개발하였다. 프로그램의 기본방향은 하나님알기, 부모알기, 자녀알기, 비전보기 및 미래핵심역량교육이다. 프로그램의 목적은 제4차 산업혁명시대를 살아가는 교회학교 유아기 자녀를 둔 부모들에게 하나님 안에서 자신의 정체성을 확립하고 자녀를 잘 양육할 수 있는 역량을 기르는 것이다. 이러한 목적을 이루기 위한 프로그램의 목표는 ‘첫째, 기독교 부모로써 정체성과 소명을 바르게 인식한다. 둘째, 기독교적 가치관을 토대로 자녀교육에 대한 바른 이해를 정립한다. 셋째, 부모와 자녀의 존중과 의사소통하는 기술을 익힌다. 넷째, 제4차 산업혁명시대에 대한 이해와 교회학교 자녀의 미래 핵심역량을 신장시키도록 돕는다. 다섯째, 성경말씀의 바탕위에 코딩교육의 실제 방법과 기술을 습득한다.’이다. 교육내용으로는 첫째, 부모들이 자녀를 교육함에 있어 기독교적 가치관과 세계관을 정립하고, 하나님의 말씀이 집약된 성경구조체계를 아는 것이며, 둘째, 자녀를 알기 위해서는 먼저 부모 자신을 알아야 하기에 부모자신의 성격기질 및 특성을 이해하고 하나님 관점에서 부모자신을 바라보는 것이다. 뿐만 아니라 유아기 발달에 따라 부모가 행해야 할 역할을 이해하는 것을 내용요소에 포함시켰다. 셋째, 부모가 자녀를 어떻게 바라보며, 어떤 양육태도를 가지는지 알아보고 자녀와의 의사소통 및 존중방법과 같은 양육태도 기술의 내용을 선정하였으며, 넷째, 부모와 자녀의 재능 및 달란트를 바라보고 하나님의 소명을 발견하는 것을 구성내용으로 선정하였다. 다섯째, 제4차 산업혁명시대에 관한 전반적인 이해뿐 만 아니라 자녀의 미래핵심 역량교육을 신장시키기 위해 유아기에 적용할 수 있는 코딩교육의 언플러그드 놀이 활동을 성경말씀에 융합시켜 가정에서 자녀와 함께 확장활동으로 연계하여 활용하는 것을 내용에 포함시켰다. 교육방법으로는 이론 및 지식을 제시할 때는 강의법을 선정하였으며, 이론과 관련된 경험, 의견을 제시할 때는 소그룹별로 자유롭게 발표하고 토의하는 방법을 선정하였다. 또한 코딩교육을 실시할 때에는 구체적인 체험활동, 실생활과 밀접한 놀이 활동 및 소그룹 협력학습을 포함시켰다. 프로그램의 운영방법은 관련 문헌을 바탕으로 총 20시간, 8회기 프로그램으로 한회기당 150분으로 구성하였으며, 프로그램 평가는 부모교육 만족도 평가방법으로 선정하였다. 이는 성경말씀의 바탕위에 기독교적 가치관, 기독부모로써의 정체성과 소명, 존중과 의사소통방법과 같은 유아 양육태도기술 등을 제4차 산업혁명시대 부모들이 요구하는 코딩교육의 실제 방법과 함께 습득할 수 있는 효율적인 교회학교 유아를 위한 부모교육 프로그램이라고 볼 수 있다.
국문초록
본 연구의 목적은 제4차 산업혁명시대의 교회학교 유아를 위한 부모교육 프로그램을 개발하여 현 시대를 살아가는 교회학교 부모들에게 하나님 안에서 자신의 정체성을 확립하고 자녀를 잘 양육할 수 있는 역량을 기르는데 효율적으로 활용하도록 도움을 주는데 의의가 있다. 이를 위해 만 3∼5세의 유아기 자녀를 둔 부모를 대상으로 구성하였고, 관련된 문헌과 선행연구 결과를 토대로 프로그램의 기본방향, 목적 및 목표, 교육내용, 교육방법 및 운영형태, 교육평가를 선정하여 본 프로그램을 개발하였다. 프로그램의 기본방향은 하나님알기, 부모알기, 자녀알기, 비전보기 및 미래핵심역량교육이다. 프로그램의 목적은 제4차 산업혁명시대를 살아가는 교회학교 유아기 자녀를 둔 부모들에게 하나님 안에서 자신의 정체성을 확립하고 자녀를 잘 양육할 수 있는 역량을 기르는 것이다. 이러한 목적을 이루기 위한 프로그램의 목표는 ‘첫째, 기독교 부모로써 정체성과 소명을 바르게 인식한다. 둘째, 기독교적 가치관을 토대로 자녀교육에 대한 바른 이해를 정립한다. 셋째, 부모와 자녀의 존중과 의사소통하는 기술을 익힌다. 넷째, 제4차 산업혁명시대에 대한 이해와 교회학교 자녀의 미래 핵심역량을 신장시키도록 돕는다. 다섯째, 성경말씀의 바탕위에 코딩교육의 실제 방법과 기술을 습득한다.’이다. 교육내용으로는 첫째, 부모들이 자녀를 교육함에 있어 기독교적 가치관과 세계관을 정립하고, 하나님의 말씀이 집약된 성경구조체계를 아는 것이며, 둘째, 자녀를 알기 위해서는 먼저 부모 자신을 알아야 하기에 부모자신의 성격기질 및 특성을 이해하고 하나님 관점에서 부모자신을 바라보는 것이다. 뿐만 아니라 유아기 발달에 따라 부모가 행해야 할 역할을 이해하는 것을 내용요소에 포함시켰다. 셋째, 부모가 자녀를 어떻게 바라보며, 어떤 양육태도를 가지는지 알아보고 자녀와의 의사소통 및 존중방법과 같은 양육태도 기술의 내용을 선정하였으며, 넷째, 부모와 자녀의 재능 및 달란트를 바라보고 하나님의 소명을 발견하는 것을 구성내용으로 선정하였다. 다섯째, 제4차 산업혁명시대에 관한 전반적인 이해뿐 만 아니라 자녀의 미래핵심 역량교육을 신장시키기 위해 유아기에 적용할 수 있는 코딩교육의 언플러그드 놀이 활동을 성경말씀에 융합시켜 가정에서 자녀와 함께 확장활동으로 연계하여 활용하는 것을 내용에 포함시켰다. 교육방법으로는 이론 및 지식을 제시할 때는 강의법을 선정하였으며, 이론과 관련된 경험, 의견을 제시할 때는 소그룹별로 자유롭게 발표하고 토의하는 방법을 선정하였다. 또한 코딩교육을 실시할 때에는 구체적인 체험활동, 실생활과 밀접한 놀이 활동 및 소그룹 협력학습을 포함시켰다. 프로그램의 운영방법은 관련 문헌을 바탕으로 총 20시간, 8회기 프로그램으로 한회기당 150분으로 구성하였으며, 프로그램 평가는 부모교육 만족도 평가방법으로 선정하였다. 이는 성경말씀의 바탕위에 기독교적 가치관, 기독부모로써의 정체성과 소명, 존중과 의사소통방법과 같은 유아 양육태도기술 등을 제4차 산업혁명시대 부모들이 요구하는 코딩교육의 실제 방법과 함께 습득할 수 있는 효율적인 교회학교 유아를 위한 부모교육 프로그램이라고 볼 수 있다.
The purpose of this study is to give meaning in helping the parent's competencies to establish their own identity in God as well as raising the children well for them at church schools in the Fourth Industrial Revolution. For the reason, the study was conducted on parents with earl...
ABSTRACT
The purpose of this study is to give meaning in helping the parent's competencies to establish their own identity in God as well as raising the children well for them at church schools in the Fourth Industrial Revolution. For the reason, the study was conducted on parents with early childhood children aged between 3 to 5. Based on the related literature and preceding study results, this program was developed to reflect on the basic direction, purpose and objective of the program, content of education, method and operation of education, and method of assessment. The basic direction of the program will promote the Key Competencies of the future and acquire knowledge of God, parents and children. It's also consisted in searching the calling for each individuals. The goal of the program is to develop their competencies to establish their identity in God and to raise children well for the parents of church schools who live in the Fourth Industrial Revolution. To achieve this goal, the objectives of the program are as follows. First, as a Christian parent, they should be properly aware of their identity and calling. Second, a proper understanding of children's education established based on Christian values. Third, parents must learn how to communicate with their children. Fourth, it helps to develop an understanding of the Fourth Industrial Revolution and the future Key Competencies of children in church schools. Fifth, parents learn the actual methods and skills of coding education on the basics of the Bible. The contents of education are as follows. First, parents should establish Christian values and worldviews in order to be aware of God in their children's education, and know the structure of the Bible that contains the Word of God. Second, parents should understand their own personal traits and see themselves from God's perspective in order to understand and know their children. It also includes understanding the role the parents should play in their children's infant development. Third, the selected contents include parenting skills such as how accurately parents view their children, how to communicate and respect them. Fourth, the contents were chosen as a tool to search for the gifts of parents and their children in discovering the calling of God. Fifth, It will provide coding education that can be applied in early childhood to improve children's future key competencies as well as overall understanding of the Fourth Industrial Revolution. In addition, the Unplugged Coding Education Program is combined with the scripture to allow parents to experience the activities for themselves and to link them with their children at home as an extension activity. As a method of education, the lecture method was chosen to present theories and knowledge, and when presenting experiences and opinions related to theories, the method was chosen to freely announce and discuss them in small groups. When teaching Coding Program the method also included specific experience activities, life-related play activities, and small-group collaborative learning. Based on the related literature, the operation method of the program is consisted of a total of 20 hours for education and an eight-session program including of 150 minutes for each program. The program evaluation is a method of assessing satisfaction in education. Therefore, through this parent education program, parents who have early childhood children, learn about the Christian values, identity and calling, the Early Childhood parenting skills as Christian parents. The skill of learning to respect and communicate based on the Bible. The coding education programs required by the need of the parents in the Fourth Industrial Revolution are also effective programs to learn together.
ABSTRACT
The purpose of this study is to give meaning in helping the parent's competencies to establish their own identity in God as well as raising the children well for them at church schools in the Fourth Industrial Revolution. For the reason, the study was conducted on parents with early childhood children aged between 3 to 5. Based on the related literature and preceding study results, this program was developed to reflect on the basic direction, purpose and objective of the program, content of education, method and operation of education, and method of assessment. The basic direction of the program will promote the Key Competencies of the future and acquire knowledge of God, parents and children. It's also consisted in searching the calling for each individuals. The goal of the program is to develop their competencies to establish their identity in God and to raise children well for the parents of church schools who live in the Fourth Industrial Revolution. To achieve this goal, the objectives of the program are as follows. First, as a Christian parent, they should be properly aware of their identity and calling. Second, a proper understanding of children's education established based on Christian values. Third, parents must learn how to communicate with their children. Fourth, it helps to develop an understanding of the Fourth Industrial Revolution and the future Key Competencies of children in church schools. Fifth, parents learn the actual methods and skills of coding education on the basics of the Bible. The contents of education are as follows. First, parents should establish Christian values and worldviews in order to be aware of God in their children's education, and know the structure of the Bible that contains the Word of God. Second, parents should understand their own personal traits and see themselves from God's perspective in order to understand and know their children. It also includes understanding the role the parents should play in their children's infant development. Third, the selected contents include parenting skills such as how accurately parents view their children, how to communicate and respect them. Fourth, the contents were chosen as a tool to search for the gifts of parents and their children in discovering the calling of God. Fifth, It will provide coding education that can be applied in early childhood to improve children's future key competencies as well as overall understanding of the Fourth Industrial Revolution. In addition, the Unplugged Coding Education Program is combined with the scripture to allow parents to experience the activities for themselves and to link them with their children at home as an extension activity. As a method of education, the lecture method was chosen to present theories and knowledge, and when presenting experiences and opinions related to theories, the method was chosen to freely announce and discuss them in small groups. When teaching Coding Program the method also included specific experience activities, life-related play activities, and small-group collaborative learning. Based on the related literature, the operation method of the program is consisted of a total of 20 hours for education and an eight-session program including of 150 minutes for each program. The program evaluation is a method of assessing satisfaction in education. Therefore, through this parent education program, parents who have early childhood children, learn about the Christian values, identity and calling, the Early Childhood parenting skills as Christian parents. The skill of learning to respect and communicate based on the Bible. The coding education programs required by the need of the parents in the Fourth Industrial Revolution are also effective programs to learn together.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.