본 연구는 자연물을 활용한 미술-수학 통합 활동이 유아의 그리기 표상능력 및 공간능력에 미치는 영향을 알아보는 것을 목적으로 한다.
자연물을 활용한 미술-수학 통합 활동이 유아의 그리기 표상능력과 공간능력에 미치는 영향을 살펴본 결과는 다음과 같다.
첫째, 자연물을 활용한 미술-수학 통합 활동은 만 4세 유아의 그리기 표상능력에 긍정적인 효과가 있었다. 그리기 표상능력의 하위요소인 세부적 묘사, 조화로운 구성, 다양한 형체, 주제관련 표상, 표상의 창의성, 그림의 완성, 표상과 언어의 연계성에서 자연물을 활용한 미술...
본 연구는 자연물을 활용한 미술-수학 통합 활동이 유아의 그리기 표상능력 및 공간능력에 미치는 영향을 알아보는 것을 목적으로 한다.
자연물을 활용한 미술-수학 통합 활동이 유아의 그리기 표상능력과 공간능력에 미치는 영향을 살펴본 결과는 다음과 같다.
첫째, 자연물을 활용한 미술-수학 통합 활동은 만 4세 유아의 그리기 표상능력에 긍정적인 효과가 있었다. 그리기 표상능력의 하위요소인 세부적 묘사, 조화로운 구성, 다양한 형체, 주제관련 표상, 표상의 창의성, 그림의 완성, 표상과 언어의 연계성에서 자연물을 활용한 미술-수학 통합 활동은 긍정적인 변화를 가져왔다.
둘째, 자연물을 활용한 미술-수학 통합 활동은 만 4세의 공간능력에 긍정적인 변화를 가져왔다. 특히 공간능력의 하위 요소인 눈-운동 협응, 시각적 기억 및 회상능력에 향상을 보였다.
이와 같은 결과는 자연물을 활용한 미술-수학 통합 활동이 유아의 그리기 표상능력과 공간능력을 향상시키는 데 의미 있는 활동임을 시사한다. 따라서 본 연구는 상품화된 재료나 교구 위주로 활동하고 있는 유아교육현장에서 비구조화된 자료를 활용하여 미술-수학 통합 활동을 함으로써 그리기 표상능력과 공간능력의 증진 뿐만 아니라 수학적 개념을 이해하고 확장 시킬 수 있는 가능성을 제시했다는 데 그 의미가 있다.
본 연구는 자연물을 활용한 미술-수학 통합 활동이 유아의 그리기 표상능력 및 공간능력에 미치는 영향을 알아보는 것을 목적으로 한다.
자연물을 활용한 미술-수학 통합 활동이 유아의 그리기 표상능력과 공간능력에 미치는 영향을 살펴본 결과는 다음과 같다.
첫째, 자연물을 활용한 미술-수학 통합 활동은 만 4세 유아의 그리기 표상능력에 긍정적인 효과가 있었다. 그리기 표상능력의 하위요소인 세부적 묘사, 조화로운 구성, 다양한 형체, 주제관련 표상, 표상의 창의성, 그림의 완성, 표상과 언어의 연계성에서 자연물을 활용한 미술-수학 통합 활동은 긍정적인 변화를 가져왔다.
둘째, 자연물을 활용한 미술-수학 통합 활동은 만 4세의 공간능력에 긍정적인 변화를 가져왔다. 특히 공간능력의 하위 요소인 눈-운동 협응, 시각적 기억 및 회상능력에 향상을 보였다.
이와 같은 결과는 자연물을 활용한 미술-수학 통합 활동이 유아의 그리기 표상능력과 공간능력을 향상시키는 데 의미 있는 활동임을 시사한다. 따라서 본 연구는 상품화된 재료나 교구 위주로 활동하고 있는 유아교육현장에서 비구조화된 자료를 활용하여 미술-수학 통합 활동을 함으로써 그리기 표상능력과 공간능력의 증진 뿐만 아니라 수학적 개념을 이해하고 확장 시킬 수 있는 가능성을 제시했다는 데 그 의미가 있다.
The purpose of this study is to investigate the effects of integrated art and mathematics activities using natural objects on children's drawing representation ability and spatial ability.
The effects of integrated art and mathematics activities using natural objects on young children's drawing ...
The purpose of this study is to investigate the effects of integrated art and mathematics activities using natural objects on children's drawing representation ability and spatial ability.
The effects of integrated art and mathematics activities using natural objects on young children's drawing representation ability and spatial ability are concluded as follows:
First, it was found that the integrated art and mathematics activities using natural objects had a positive effect on the artistic representation ability on 4-year-old children. The integrated art and mathematics activities using natural objects are in the subordinate elements of drawing representation ability such as detailed description, harmonious composition, various shapes, subject-related representation, creativity of representation, completion of drawing, and connectivity of representation and language.
Second, the integrated art and mathematics activities using natural objects have brought positive changes in the spatial ability on 4-year-old children. Especially, it showed improvement in eye-movement coordination, visual memory and recall ability which are sub-elements of spatial ability.
The result of this study suggests that the integrated art and mathematics activities using natural objects are meaningful activities to improve the drawing representation ability and spatial ability of young children. The purpose of this study is to understand and extend the mathematical concepts as well as to enhance the drawing representation ability and spatial ability by integrating art and mathematics using unstructured data in the field of early childhood education for its possible use.
The purpose of this study is to investigate the effects of integrated art and mathematics activities using natural objects on children's drawing representation ability and spatial ability.
The effects of integrated art and mathematics activities using natural objects on young children's drawing representation ability and spatial ability are concluded as follows:
First, it was found that the integrated art and mathematics activities using natural objects had a positive effect on the artistic representation ability on 4-year-old children. The integrated art and mathematics activities using natural objects are in the subordinate elements of drawing representation ability such as detailed description, harmonious composition, various shapes, subject-related representation, creativity of representation, completion of drawing, and connectivity of representation and language.
Second, the integrated art and mathematics activities using natural objects have brought positive changes in the spatial ability on 4-year-old children. Especially, it showed improvement in eye-movement coordination, visual memory and recall ability which are sub-elements of spatial ability.
The result of this study suggests that the integrated art and mathematics activities using natural objects are meaningful activities to improve the drawing representation ability and spatial ability of young children. The purpose of this study is to understand and extend the mathematical concepts as well as to enhance the drawing representation ability and spatial ability by integrating art and mathematics using unstructured data in the field of early childhood education for its possible use.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.