본 연구는 유아교육에서 미술과 수학 통합 활동이 유아의 그리기 표상능력 및 공간능력에 미치는 효과를 분석하여 미술과 수학 통합활동에 대한 효과적인 교수-학습방법의 기초 정보를 제공하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구 목적을 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 유아 미술과 수학 통합활동은 그리기 표상능력에 어떠한 효과가 있는가? 2. 유아 미술과 수학 통합활동은 공간능력에 어떠한 효과가 있는가? 본 연구의 대상은 K시에 소재한 D유치원의 만 5세 유아 한 학급과 같은 동에 소재한 M유치원의 만 5세 유아 한 학급의 총 42명이 참여하였으며, 실험집단과 비교집단으로 무선 배정하였다. 각 연구에 사용된 검사도구는 유아의 그리기 표상능력 검사를 위해 지성애(2001)가 제작한 ‘그리기 표상능력 측정 척도’를 사용하였으며, 공간능력을 측정하기 위해서는 홍혜경(2001a)의 ‘유아 공간능력 검사’도구를 사용하였다. 본 연구는 예비검사 및 예비실험, 사전검사, 실험처치, 사후검사 순으로 진행되었으며 연구기간은 2006년 8월 28일부터 11월 17일까지 총 12주에 걸쳐 이루어졌다. 집단 간 동질성을 검증하기 위해 그리기 표상능력과 공간능력에 대한 사전검사에서 실험집단과 비교집단 간에 유의미한 차이가 나타나지 않아 동질집단임을 확인할 수 있었다. 실험집단은 매주 2회씩 8주 동안 총 16회의 미술과 수학 통합활동을 실시하였고, 비교집단은 같은 기간 동안 미술활동이 매주 1회씩 8회와 수학활동이 매주 1회씩 8회의 분리된 활동을 실시하였다. 유아 미술과 수학 통합활동이 그리기 표상능력 및 공간능력에 미치는 효과를 알아보기 위하여 사전 ㆍ 사후 검사 결과를 수집한 후 수집 자료는 ...
본 연구는 유아교육에서 미술과 수학 통합 활동이 유아의 그리기 표상능력 및 공간능력에 미치는 효과를 분석하여 미술과 수학 통합활동에 대한 효과적인 교수-학습방법의 기초 정보를 제공하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구 목적을 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 유아 미술과 수학 통합활동은 그리기 표상능력에 어떠한 효과가 있는가? 2. 유아 미술과 수학 통합활동은 공간능력에 어떠한 효과가 있는가? 본 연구의 대상은 K시에 소재한 D유치원의 만 5세 유아 한 학급과 같은 동에 소재한 M유치원의 만 5세 유아 한 학급의 총 42명이 참여하였으며, 실험집단과 비교집단으로 무선 배정하였다. 각 연구에 사용된 검사도구는 유아의 그리기 표상능력 검사를 위해 지성애(2001)가 제작한 ‘그리기 표상능력 측정 척도’를 사용하였으며, 공간능력을 측정하기 위해서는 홍혜경(2001a)의 ‘유아 공간능력 검사’도구를 사용하였다. 본 연구는 예비검사 및 예비실험, 사전검사, 실험처치, 사후검사 순으로 진행되었으며 연구기간은 2006년 8월 28일부터 11월 17일까지 총 12주에 걸쳐 이루어졌다. 집단 간 동질성을 검증하기 위해 그리기 표상능력과 공간능력에 대한 사전검사에서 실험집단과 비교집단 간에 유의미한 차이가 나타나지 않아 동질집단임을 확인할 수 있었다. 실험집단은 매주 2회씩 8주 동안 총 16회의 미술과 수학 통합활동을 실시하였고, 비교집단은 같은 기간 동안 미술활동이 매주 1회씩 8회와 수학활동이 매주 1회씩 8회의 분리된 활동을 실시하였다. 유아 미술과 수학 통합활동이 그리기 표상능력 및 공간능력에 미치는 효과를 알아보기 위하여 사전 ㆍ 사후 검사 결과를 수집한 후 수집 자료는 SPSS 12.0 프로그램을 이용하여 집단간 t검증하여 비교 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아 미술과 수학 통합활동에 참여한 실험집단 유아의 그리기 표상능력이 미술활동과 수학활동이 분리된 활동에 참여한 비교집단에 비해 더 향상된 것으로 나타났다. 또한 그리기 표상능력의 하위 영역인 기본도형과 선의 병합, 다양한 색채, 세부적 묘사, 조화로운 구성, 다양한 형체, 표상의 창의성, 그림의 완성, 표상과 언어의 연계성에서 실험집단 유아의 점수가 비교집단 유아에 비해 유의미하게 증진 된 것으로 나타났다. 그러나 주제관련 표상에서는 실험집단이 비교집단에 비해 점수는 높았으나 통계적으로 유의미한 차이는 없었다. 이러한 결과는 유아 미술과 수학 통합활동이 그리기표상능력 향상에 긍정적 효과가 있음을 의미한다. 둘째, 유아 미술과 수학 통합활동에 참여한 실험집단 유아의 공간능력이 미술활동과 수학활동이 분리된 활동에 참여한 비교집단에 비해 더 향상된 것으로 나타났다. 또한 공간능력의 하위 영역인 눈-운동 협응, 형태-배경 구별, 공간적 추리, 시각적 기억 및 회상하기, 공간지각에서 위치 알기에서도 실험집단 유아의 점수가 비교집단 유아에 비해 유의미하게 증진된 것으로 나타났다. 즉 유아 미술과 수학 통합활동이 공간능력 향상에 긍정적 효과가 있음을 의미한다. 본 연구에서는 유아 미술과 수학 통합활동이 미술활동과 수학활동이 각각 분리된 활동보다 유아의 그리기표상능력과 공간능력 증진에 매우 효과적인 교수학습방법으로 유아교육 현장에 적용될 수 있음을 시사하고 있다.
본 연구는 유아교육에서 미술과 수학 통합 활동이 유아의 그리기 표상능력 및 공간능력에 미치는 효과를 분석하여 미술과 수학 통합활동에 대한 효과적인 교수-학습방법의 기초 정보를 제공하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구 목적을 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 유아 미술과 수학 통합활동은 그리기 표상능력에 어떠한 효과가 있는가? 2. 유아 미술과 수학 통합활동은 공간능력에 어떠한 효과가 있는가? 본 연구의 대상은 K시에 소재한 D유치원의 만 5세 유아 한 학급과 같은 동에 소재한 M유치원의 만 5세 유아 한 학급의 총 42명이 참여하였으며, 실험집단과 비교집단으로 무선 배정하였다. 각 연구에 사용된 검사도구는 유아의 그리기 표상능력 검사를 위해 지성애(2001)가 제작한 ‘그리기 표상능력 측정 척도’를 사용하였으며, 공간능력을 측정하기 위해서는 홍혜경(2001a)의 ‘유아 공간능력 검사’도구를 사용하였다. 본 연구는 예비검사 및 예비실험, 사전검사, 실험처치, 사후검사 순으로 진행되었으며 연구기간은 2006년 8월 28일부터 11월 17일까지 총 12주에 걸쳐 이루어졌다. 집단 간 동질성을 검증하기 위해 그리기 표상능력과 공간능력에 대한 사전검사에서 실험집단과 비교집단 간에 유의미한 차이가 나타나지 않아 동질집단임을 확인할 수 있었다. 실험집단은 매주 2회씩 8주 동안 총 16회의 미술과 수학 통합활동을 실시하였고, 비교집단은 같은 기간 동안 미술활동이 매주 1회씩 8회와 수학활동이 매주 1회씩 8회의 분리된 활동을 실시하였다. 유아 미술과 수학 통합활동이 그리기 표상능력 및 공간능력에 미치는 효과를 알아보기 위하여 사전 ㆍ 사후 검사 결과를 수집한 후 수집 자료는 SPSS 12.0 프로그램을 이용하여 집단간 t검증하여 비교 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아 미술과 수학 통합활동에 참여한 실험집단 유아의 그리기 표상능력이 미술활동과 수학활동이 분리된 활동에 참여한 비교집단에 비해 더 향상된 것으로 나타났다. 또한 그리기 표상능력의 하위 영역인 기본도형과 선의 병합, 다양한 색채, 세부적 묘사, 조화로운 구성, 다양한 형체, 표상의 창의성, 그림의 완성, 표상과 언어의 연계성에서 실험집단 유아의 점수가 비교집단 유아에 비해 유의미하게 증진 된 것으로 나타났다. 그러나 주제관련 표상에서는 실험집단이 비교집단에 비해 점수는 높았으나 통계적으로 유의미한 차이는 없었다. 이러한 결과는 유아 미술과 수학 통합활동이 그리기표상능력 향상에 긍정적 효과가 있음을 의미한다. 둘째, 유아 미술과 수학 통합활동에 참여한 실험집단 유아의 공간능력이 미술활동과 수학활동이 분리된 활동에 참여한 비교집단에 비해 더 향상된 것으로 나타났다. 또한 공간능력의 하위 영역인 눈-운동 협응, 형태-배경 구별, 공간적 추리, 시각적 기억 및 회상하기, 공간지각에서 위치 알기에서도 실험집단 유아의 점수가 비교집단 유아에 비해 유의미하게 증진된 것으로 나타났다. 즉 유아 미술과 수학 통합활동이 공간능력 향상에 긍정적 효과가 있음을 의미한다. 본 연구에서는 유아 미술과 수학 통합활동이 미술활동과 수학활동이 각각 분리된 활동보다 유아의 그리기표상능력과 공간능력 증진에 매우 효과적인 교수학습방법으로 유아교육 현장에 적용될 수 있음을 시사하고 있다.
This study was aimed to examine the effects of integrated art and mathematics activities on drawing representation ability and spatial ability of young children. The research questions for this study are as follows: 1. What are the effects of integrated art and mathematics activities on draw...
This study was aimed to examine the effects of integrated art and mathematics activities on drawing representation ability and spatial ability of young children. The research questions for this study are as follows: 1. What are the effects of integrated art and mathematics activities on drawing representation ability of young children? 2. What are the effects of integrated art and mathematics activities on spatial ability of young children? The subjects of this study were 42 five-year-old young children from D and M Kindergartens located in K city. They were randomly assigned to either: the experimental group or the comparative group. To assess the children's Drawing Representation abilities and spatial abilities, “Drawing Representation Evaluation scale” developed by Chi Sung-Ae(2001), and “Young Children's Spatial Ability Test” developed by Hong HaeKyung(2001a) were used. The experimental procedures consist of preliminary test and experiment, pre-test, experimental treatment, and post-test. It was carried out from August 28, 2006 to November 17, 2006, which is a total of 12 weeks. The results of pre-test to search the homogeneity between the experimental group and comparative group was no significant difference in young children's drawing representation ability and spatial ability between the two groups, so these groups are assumed homogeneous group. As for the experimental group, integrated art and mathematics activities were offered twice a week for 8 weeks, totals 16 times, and as for the comparative group, art activity once a week eight times and mathematics activity once a week eight times during the same period were offered. To examine the effects of integrated art and mathematics activities on drawing representation ability and spatial ability, collected data was analyzed with t-test using SPSS 12.0 program. The result of this study were as follows: First, it was found that experimental group showed higher improvement in young children's drawing representation ability than comparative group. Also, as for sub-factors of young children's drawing representation abilities, combination of lines and basic forms, use of colors, details, appropriative representation, use of figures, creative representation, completion of drawings, verbal representation drawings appeared that experimental group showed significantly higher improvement in drawing representation ability than comparative group. It means that the integrated art and mathematics activities are effective teaching methods to young children's drawing representation ability. Second, it was found that experimental group showed higher improvement in young children's spatial ability than comparative group. Also, as for sub-factors of young children's spatial ability, eye-motor coordination, figure-ground perception, spatial reasoning, visual memory and recall, position-in-space perception appeared that experimental group showed significantly higher improvement in spatial ability than comparative group. It means that the integrated art and mathematics activities are also effective teaching methode to young children's spatial ability. In conclusion, The integrated art and mathematics activities improve drawing representation ability and spatial ability. Therefore, the results of this study suggest that the integrated art and mathematics activities should be used in the field of early childhood education as a effective and meaningful teaching method for improving young children's drawing representation ability and spatial ability.
This study was aimed to examine the effects of integrated art and mathematics activities on drawing representation ability and spatial ability of young children. The research questions for this study are as follows: 1. What are the effects of integrated art and mathematics activities on drawing representation ability of young children? 2. What are the effects of integrated art and mathematics activities on spatial ability of young children? The subjects of this study were 42 five-year-old young children from D and M Kindergartens located in K city. They were randomly assigned to either: the experimental group or the comparative group. To assess the children's Drawing Representation abilities and spatial abilities, “Drawing Representation Evaluation scale” developed by Chi Sung-Ae(2001), and “Young Children's Spatial Ability Test” developed by Hong HaeKyung(2001a) were used. The experimental procedures consist of preliminary test and experiment, pre-test, experimental treatment, and post-test. It was carried out from August 28, 2006 to November 17, 2006, which is a total of 12 weeks. The results of pre-test to search the homogeneity between the experimental group and comparative group was no significant difference in young children's drawing representation ability and spatial ability between the two groups, so these groups are assumed homogeneous group. As for the experimental group, integrated art and mathematics activities were offered twice a week for 8 weeks, totals 16 times, and as for the comparative group, art activity once a week eight times and mathematics activity once a week eight times during the same period were offered. To examine the effects of integrated art and mathematics activities on drawing representation ability and spatial ability, collected data was analyzed with t-test using SPSS 12.0 program. The result of this study were as follows: First, it was found that experimental group showed higher improvement in young children's drawing representation ability than comparative group. Also, as for sub-factors of young children's drawing representation abilities, combination of lines and basic forms, use of colors, details, appropriative representation, use of figures, creative representation, completion of drawings, verbal representation drawings appeared that experimental group showed significantly higher improvement in drawing representation ability than comparative group. It means that the integrated art and mathematics activities are effective teaching methods to young children's drawing representation ability. Second, it was found that experimental group showed higher improvement in young children's spatial ability than comparative group. Also, as for sub-factors of young children's spatial ability, eye-motor coordination, figure-ground perception, spatial reasoning, visual memory and recall, position-in-space perception appeared that experimental group showed significantly higher improvement in spatial ability than comparative group. It means that the integrated art and mathematics activities are also effective teaching methode to young children's spatial ability. In conclusion, The integrated art and mathematics activities improve drawing representation ability and spatial ability. Therefore, the results of this study suggest that the integrated art and mathematics activities should be used in the field of early childhood education as a effective and meaningful teaching method for improving young children's drawing representation ability and spatial ability.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.