본 연구의 목적은 아동이 지각한 모의 학업성취압력과 과보호가 학업지연행동에 미치는 영향을 알아보고, 아동이 지각한 모의 학업성취압력, 과보호와 학업지연행동 간 관계에서 자아탄력성의 조절효과를 검증하는 것이다. 이에 따른 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 아동의 성별, 학년과 출생순위에 따라 아동이 지각한 학업성취압력, 과보호, 아동의 학업지연행동 및 자아탄력성은 각각 차이가 있는가? 둘째, 아동이 지각한 모의 학업성취압력과 과보호 및 자아탄력성이 아동의 학업성취압력에 미치는 상대적 영향력은 어떠한가? 셋째, 아동이 지각한 모의 학업성취압력과 과보호가 학업지연행동에 미치는 영향에 있어 ...
본 연구의 목적은 아동이 지각한 모의 학업성취압력과 과보호가 학업지연행동에 미치는 영향을 알아보고, 아동이 지각한 모의 학업성취압력, 과보호와 학업지연행동 간 관계에서 자아탄력성의 조절효과를 검증하는 것이다. 이에 따른 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 아동의 성별, 학년과 출생순위에 따라 아동이 지각한 학업성취압력, 과보호, 아동의 학업지연행동 및 자아탄력성은 각각 차이가 있는가? 둘째, 아동이 지각한 모의 학업성취압력과 과보호 및 자아탄력성이 아동의 학업성취압력에 미치는 상대적 영향력은 어떠한가? 셋째, 아동이 지각한 모의 학업성취압력과 과보호가 학업지연행동에 미치는 영향에 있어 아동의 자아탄력성의 조절효과는 각각 어떠한가? 이러한 연구목적을 달성하기 위해 본 연구는 전라남도 화순군 지역 소재의 초등학교 4학년, 5학년, 6학년 750명을 대상으로 설문지를 배부 및 회수하였으며, 회수된 설문지 중 응답이 무성의하거나 누락된 설문지 69부를 제외한 681부를 최종 연구 대상으로 하여 분석하였다. 연구 분석은 SPSS 21.0을 이용하여 빈도분석, 기술통계, 독립표본 t-검증, 일원변량분석(One-way ANOVA), Pearson의 상관관계 분석, 단계적(Stepwwise) 중다회기분석, 위계적(Hierarchical) 중다회기분석을 실시하였다. 이와 같은 연구절차를 통해 얻은 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 아동의 성별, 학년, 출생순위에 따른 학업지연행동, 학업성취압력, 과보호, 자아탄력성의 차이를 살펴본 결과, 아동의 성별에 따라 학업지연행동 전체와 하위변인인 인지적 요인, 과보호의 하위변인인 과잉통제, 과잉애정과 자아탄력성에서는 유의한 차이가 나타나지 않았지만 학업지연행동의 하위변인인 행동적 요인과 정서적 요인, 과보호 전체와 과보호의 하위변인인 과잉기대, 자율성통제, 과잉보호에서 유의한 차이가 나타났다. 학년에 따라서는 학업지연행동의 하위요인인 행동적 요인, 인지적 요인, 정서적 요인을 포함한 전체 학업지연행동과 과보호 전체, 과보호의 하위요인인 과잉기대, 자율성통제, 과잉애정에서 유의한 차이가 나타났지만 학업성취압력과 과보호의 하위요인인 과잉통제와 과잉보호, 자아탄력성에서는 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다. 모든 변인이 출생순위에 따른 유의한 차이는 나타나지 않았다. 둘째, 아동이 지각한 모의 학업성취압력, 과보호, 자아탄력성 모두 학업지연행동에 영향을 미치는 요인으로 나타났으며, 아동이 지각한 모의 학업성취압력, 자아탄력성, 과보호 순서로 상대적 영향력을 미친다고 설명되었다. 셋째, 아동의 자아탄력성이 아동이 지각한 모의 학업성취압력과 학업지연행동의 관계와 아동이 지각한 모의 과보호와 학업지연행동의 관계에서 조절효과가 나타났다. 본 연구는 아동이 지각한 모의 학업성취압력과 과보호가 학업지연행동에 미치는 영향을 알아보고 자아탄력성이 아동이 지각한 모의 학업성취압력, 과보호와 학업지연행동 간 관계에서 조절효과가 있는 것을 검증함으로써 학업상황에서 어려움으로 작용하는 학업지연행동과 관련된 연구를 보다 확장시키고, 학업지연행동에 영향을 주는 환경적 요인인 어머니와 개인적 특성인 자아탄력성의 상호작용에 대해 설명한다. 이러한 연구결과를 토대로, 학업지연행동을 감소시키기 위한 프로그램이나 부모교육프로그램 등을 개발하는데 자료를 제공해 아동이 학업상황에서 보다 잘 적응해 나가는데 도움을 줄 수 있을 것으로 기대한다.
본 연구의 목적은 아동이 지각한 모의 학업성취압력과 과보호가 학업지연행동에 미치는 영향을 알아보고, 아동이 지각한 모의 학업성취압력, 과보호와 학업지연행동 간 관계에서 자아탄력성의 조절효과를 검증하는 것이다. 이에 따른 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 아동의 성별, 학년과 출생순위에 따라 아동이 지각한 학업성취압력, 과보호, 아동의 학업지연행동 및 자아탄력성은 각각 차이가 있는가? 둘째, 아동이 지각한 모의 학업성취압력과 과보호 및 자아탄력성이 아동의 학업성취압력에 미치는 상대적 영향력은 어떠한가? 셋째, 아동이 지각한 모의 학업성취압력과 과보호가 학업지연행동에 미치는 영향에 있어 아동의 자아탄력성의 조절효과는 각각 어떠한가? 이러한 연구목적을 달성하기 위해 본 연구는 전라남도 화순군 지역 소재의 초등학교 4학년, 5학년, 6학년 750명을 대상으로 설문지를 배부 및 회수하였으며, 회수된 설문지 중 응답이 무성의하거나 누락된 설문지 69부를 제외한 681부를 최종 연구 대상으로 하여 분석하였다. 연구 분석은 SPSS 21.0을 이용하여 빈도분석, 기술통계, 독립표본 t-검증, 일원변량분석(One-way ANOVA), Pearson의 상관관계 분석, 단계적(Stepwwise) 중다회기분석, 위계적(Hierarchical) 중다회기분석을 실시하였다. 이와 같은 연구절차를 통해 얻은 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 아동의 성별, 학년, 출생순위에 따른 학업지연행동, 학업성취압력, 과보호, 자아탄력성의 차이를 살펴본 결과, 아동의 성별에 따라 학업지연행동 전체와 하위변인인 인지적 요인, 과보호의 하위변인인 과잉통제, 과잉애정과 자아탄력성에서는 유의한 차이가 나타나지 않았지만 학업지연행동의 하위변인인 행동적 요인과 정서적 요인, 과보호 전체와 과보호의 하위변인인 과잉기대, 자율성통제, 과잉보호에서 유의한 차이가 나타났다. 학년에 따라서는 학업지연행동의 하위요인인 행동적 요인, 인지적 요인, 정서적 요인을 포함한 전체 학업지연행동과 과보호 전체, 과보호의 하위요인인 과잉기대, 자율성통제, 과잉애정에서 유의한 차이가 나타났지만 학업성취압력과 과보호의 하위요인인 과잉통제와 과잉보호, 자아탄력성에서는 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다. 모든 변인이 출생순위에 따른 유의한 차이는 나타나지 않았다. 둘째, 아동이 지각한 모의 학업성취압력, 과보호, 자아탄력성 모두 학업지연행동에 영향을 미치는 요인으로 나타났으며, 아동이 지각한 모의 학업성취압력, 자아탄력성, 과보호 순서로 상대적 영향력을 미친다고 설명되었다. 셋째, 아동의 자아탄력성이 아동이 지각한 모의 학업성취압력과 학업지연행동의 관계와 아동이 지각한 모의 과보호와 학업지연행동의 관계에서 조절효과가 나타났다. 본 연구는 아동이 지각한 모의 학업성취압력과 과보호가 학업지연행동에 미치는 영향을 알아보고 자아탄력성이 아동이 지각한 모의 학업성취압력, 과보호와 학업지연행동 간 관계에서 조절효과가 있는 것을 검증함으로써 학업상황에서 어려움으로 작용하는 학업지연행동과 관련된 연구를 보다 확장시키고, 학업지연행동에 영향을 주는 환경적 요인인 어머니와 개인적 특성인 자아탄력성의 상호작용에 대해 설명한다. 이러한 연구결과를 토대로, 학업지연행동을 감소시키기 위한 프로그램이나 부모교육프로그램 등을 개발하는데 자료를 제공해 아동이 학업상황에서 보다 잘 적응해 나가는데 도움을 줄 수 있을 것으로 기대한다.
This study aimed to test the effect of academic achievement pressure and maternal overprotection on academic procrastination and the moderating role of ego-resilience in the relation between academic achievement pressure, maternal overprotection and academic procrastination. The questions of this st...
This study aimed to test the effect of academic achievement pressure and maternal overprotection on academic procrastination and the moderating role of ego-resilience in the relation between academic achievement pressure, maternal overprotection and academic procrastination. The questions of this study were as follows. First, are there the differences in academic procrastination, academic achievement pressure, maternal overprotection, and ego-resilience by elementary school students according to gender, grade and birth order? Second, how are the relative effects of academic achievement pressure, maternal overprotection, academic procrastination, and ego-resilience perceived by elementary shool students? Third, how is the moderating role of ego-resilience in the relation between academic achievement pressure, maternal overprotection, and academic procrastination perceived by elementary shool student? The questionnaires were distributed to 4, 5 and 6 grade elementary school students in Hwasun, Jeollanam-do province. A total of 681 valid data were finally analysed in this study. The statistical analyses were conducted by frequency analysis, descriptive statistics, independent t-test, Pearson correlation analysis, simple regression analysis, stepwise regression analysis, and hierarchical multiple regression analysis. The results were as follows. First, there were upon result of the differences in academic procrastination, academic achievement pressure, maternal overprotection, and ego-resilience according to gender, grade, birth order of a child. The difference in maternal overprotection and academic achievement pressure were significant, but academic procrastination, ego-resilience were not significant according gender. Also the differences in academic procrastination, maternal overprotection were significant, but academic achievement pressure, ego-resilience were not significant according grade. There was no significant difference in all variables according the birth order. Second, academic achievement pressure, maternal overprotection, ego-resilience effected on academic procrastination perceived by elementary students. The academic procrastination effected by the order of academic achievement pressure, ego-resilience, maternal overprotection. Third, ego-resilience moderated the relation between academic achievement pressure, maternal overprotection and academic procrastination perceived by elementary school students. This study proved the effect of academic achievement pressure and maternal overprotection on academic procrastination and the moderating role of ego-resilience in the relation between academic achievement pressure, maternal overprotection and academic procrastination perceived by elementary school students. These results extend the study on academic procrastination in upper-grade elementary students. It is expected that the results of this study provide foundation informations on development of effective elementary school student education programs for reducing academic procrastination and parent education programs.
This study aimed to test the effect of academic achievement pressure and maternal overprotection on academic procrastination and the moderating role of ego-resilience in the relation between academic achievement pressure, maternal overprotection and academic procrastination. The questions of this study were as follows. First, are there the differences in academic procrastination, academic achievement pressure, maternal overprotection, and ego-resilience by elementary school students according to gender, grade and birth order? Second, how are the relative effects of academic achievement pressure, maternal overprotection, academic procrastination, and ego-resilience perceived by elementary shool students? Third, how is the moderating role of ego-resilience in the relation between academic achievement pressure, maternal overprotection, and academic procrastination perceived by elementary shool student? The questionnaires were distributed to 4, 5 and 6 grade elementary school students in Hwasun, Jeollanam-do province. A total of 681 valid data were finally analysed in this study. The statistical analyses were conducted by frequency analysis, descriptive statistics, independent t-test, Pearson correlation analysis, simple regression analysis, stepwise regression analysis, and hierarchical multiple regression analysis. The results were as follows. First, there were upon result of the differences in academic procrastination, academic achievement pressure, maternal overprotection, and ego-resilience according to gender, grade, birth order of a child. The difference in maternal overprotection and academic achievement pressure were significant, but academic procrastination, ego-resilience were not significant according gender. Also the differences in academic procrastination, maternal overprotection were significant, but academic achievement pressure, ego-resilience were not significant according grade. There was no significant difference in all variables according the birth order. Second, academic achievement pressure, maternal overprotection, ego-resilience effected on academic procrastination perceived by elementary students. The academic procrastination effected by the order of academic achievement pressure, ego-resilience, maternal overprotection. Third, ego-resilience moderated the relation between academic achievement pressure, maternal overprotection and academic procrastination perceived by elementary school students. This study proved the effect of academic achievement pressure and maternal overprotection on academic procrastination and the moderating role of ego-resilience in the relation between academic achievement pressure, maternal overprotection and academic procrastination perceived by elementary school students. These results extend the study on academic procrastination in upper-grade elementary students. It is expected that the results of this study provide foundation informations on development of effective elementary school student education programs for reducing academic procrastination and parent education programs.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.