본 연구의 목적은 성인 ADHD 대학생을 위한 인지행동치료와 마음챙김기반 스트레스 감소 개입을 구성하고 인지행동치료를 실시한 실험집단1과 마음챙김기반 스트레스 감소 개입을 실시한 실험집단2, 그리고 프로그램을 실시하지 않은 통제집단 간의 효과를 비교·검증하는 것이다. 이를 위해 인지행동치료와 마음챙김기반 스트레스 감소 개입을 구성하여 예비 프로그램을 실시한 후, 예비 프로그램의 문제점을 수정·보완하여 최종 프로그램을 구성하였다. 인지행동치료의 구성요인은 인지적 개입인 인지적 재구성과 행동적 개입인 실행기능 향상에 중점을 두어 구성하였다. 구체적으로는 인지적 개입으로 사고와 정서 및 행동에 대한 자기감찰과 이를 통한 인지적 재구성을 실시하였고, 행동적 개입으로는 시간관리 기술 훈련과 계획하기, 조직화 기술 훈련 및 프로젝트 수행하기 등의 실행기능을 훈련시켰다. 마음챙김기반 스트레스 감소 개입의 구성요인은 인지적 개입인 인지적 탈융합화와 행동적 개입인 실행기능 향상에 중점을 두어 구성하였다. 구체적으로는 인지적 개입으로 의도적으로 현재의 순간에 주의를 집중하고, 순간순간 체험한 것을 느끼며, 체험한 것을 있는 그대로 받아들이는 인지적 탈융합화를 실시하였으며, 행동적 개입으로는 시간관리 기술 훈련과 계획하기, 조직화 기술 훈련 및 프로젝트 수행하기 등의 실행기능훈련을 실시하였다. 본 연구의 대상자 선정은 서울에 위치한 3개의 대학교와 경기도에 위치한 2개의 대학교에 재학 중인 대학생 700명을 대상으로 한국판 코너스 성인 ADHD 평정 척도(CAARS-K)를 실시하였다. 회수된 668부 설문지들 중 ...
본 연구의 목적은 성인 ADHD 대학생을 위한 인지행동치료와 마음챙김기반 스트레스 감소 개입을 구성하고 인지행동치료를 실시한 실험집단1과 마음챙김기반 스트레스 감소 개입을 실시한 실험집단2, 그리고 프로그램을 실시하지 않은 통제집단 간의 효과를 비교·검증하는 것이다. 이를 위해 인지행동치료와 마음챙김기반 스트레스 감소 개입을 구성하여 예비 프로그램을 실시한 후, 예비 프로그램의 문제점을 수정·보완하여 최종 프로그램을 구성하였다. 인지행동치료의 구성요인은 인지적 개입인 인지적 재구성과 행동적 개입인 실행기능 향상에 중점을 두어 구성하였다. 구체적으로는 인지적 개입으로 사고와 정서 및 행동에 대한 자기감찰과 이를 통한 인지적 재구성을 실시하였고, 행동적 개입으로는 시간관리 기술 훈련과 계획하기, 조직화 기술 훈련 및 프로젝트 수행하기 등의 실행기능을 훈련시켰다. 마음챙김기반 스트레스 감소 개입의 구성요인은 인지적 개입인 인지적 탈융합화와 행동적 개입인 실행기능 향상에 중점을 두어 구성하였다. 구체적으로는 인지적 개입으로 의도적으로 현재의 순간에 주의를 집중하고, 순간순간 체험한 것을 느끼며, 체험한 것을 있는 그대로 받아들이는 인지적 탈융합화를 실시하였으며, 행동적 개입으로는 시간관리 기술 훈련과 계획하기, 조직화 기술 훈련 및 프로젝트 수행하기 등의 실행기능훈련을 실시하였다. 본 연구의 대상자 선정은 서울에 위치한 3개의 대학교와 경기도에 위치한 2개의 대학교에 재학 중인 대학생 700명을 대상으로 한국판 코너스 성인 ADHD 평정 척도(CAARS-K)를 실시하였다. 회수된 668부 설문지들 중 DSM 지표(DSM-부주의와 DSM-과잉행동 척도 합산점수)가 21점(T점수=65) 이상인 73명의 대학생을 1차 선별하였다. 그리고 선별된 대학생 73명 중 ADHD 반응 비일관성 지표가 8점 이상인 16명을 제외한 57명의 대학생에게 프로그램의 취지를 설명한 후 프로그램에 적극 참여할 의사가 있는 39명을 대상으로 임상심리사 1명이 DSM-Ⅴ의 부주의, 과잉활동, 충동성 척도를 기준으로 성인 ADHD의 임상 수준을 충족하는 21명을 최종적으로 선정하였다. 선별된 대상자들은 인지행동치료인 실험집단1 7명, 마음챙김기반 스트레스 감소 개입인 실험집단2 7명, 통제집단 7명으로 무선 배정되었으며 인지행동치료인 실험집단1과 마음챙김기반 스트레스 감소 개입인 실험집단2는 각각 주 1회, 회기당 60분씩 총 10회기를 실시하였다. 프로그램 효과를 검증하기 위해 ADHD 증상 변인(코너스 성인 ADHD 평정 척도), 인지 변인(부정적 자동적 사고, 켄터키 마음챙김기술), 정서 변인(우울, 상태·특성 불안), 실행기능 변인(목표설정, 목표실행, 성공을 위한 전략)을 사용하여 측정하였다. 수집된 자료 분석은 SPSS 21.0 통계 프로그램을 사용하였으며 구체적인 분석 방법은 다음과 같다. 첫째, 실험집단1, 실험집단2 및 통제집단의 동질성 검증과 실험집단1, 실험집단2 및 통제집단 간 사전-사후 검정 점수의 차이를 알아보기 위해 비모수 검정인 Kruskal Wallis 검정을 실시하였고, Bonferroni correction을 통해 사후검정을 하였다. 둘째, 실험집단1, 실험집단2 및 통제집단 내 각 변인의 사전-사후검사 점수의 차이와 실험집단1 및 실험집단2 내 각 변인의 사전-추후검사 점수의 차이를 알아보기 위해 비모수 검정인 Wilcoxon signed-rank test를 실시하였다. 셋째, 실험집단1 및 실험집단2 내 각 변인의 집단 간 추후검사 차이를 알아보기 위해 비모수 검정인 Mann-Whitey U 검정을 하였다. 본 연구의 주요결과는 다음과 같다. 첫째, ADHD 증상 변인을 알아보기 위한 코너스 성인 ADHD 평정 척도와 코너스 성인 ADHD 평정 척도의 하위영역인 부주의/기억, 과잉활동성/초조함, 충동성/정서적 불안정성, 자기개념 문제 및 ADHD 지수에서는 인지행동치료 모두 변화를 보였다. 반면, 마음챙김기반 스트레스 감소 개입에서는 코너스 성인 ADHD 평정 척도와 코너스 성인 ADHD 평정 척도의 하위영역인 부주의/기억에서만 변화를 보였다. 프로그램의 효과성이 유지되는지 검증하고자 프로그램 종료 3개월 후 실시한 추후검사에서는 코너스 성인 ADHD 평정 척도의 하위영역인 부주의/기억에서는 인지행동치료와 마음챙김기반 스트레스 감소 개입 모두 변화를 유지하였으나, 코너스 성인 ADHD 평정 척도에서는 인지행동치료만이 변화를 유지하고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 인지 변인을 알아보기 위한 인지적 재구성 변인인 부정적 자동적 사고의 하위영역인 무기력과 의욕상실에서는 인지행동치료와 마음챙김기반 스트레스 감소 개입 모두 변화를 보였다. 반면, 부정적 자동적 사고와 하위영역인 부정적인 자기상과 부정적인 기대, 현실에 대한 불만과 변화 욕구에서는 인지행동치료만이 변화를 보였다. 프로그램의 효과성이 유지되는지 검증하고자 프로그램 종료 3개월 후 실시한 추후검사에서는 실험집단1만이 변화를 유지하고 있는 것으로 나타났다. 인지적 탈융합화 변인인 켄터키 마음챙김기술에서는 마음챙김기반 스트레스 감소 개입만이 변화를 보였으며, 프로그램 종료 3개월 후 실시한 추후검사에서도 효과가 유지되고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 정서 변인을 알아보기 위한 우울과 상태·특성 불안에서는 인지행동치료와 마음챙김기반 스트레스 감소 개입 모두 변화를 보였으나, 프로그램 종료 3개월 후 실시한 추후검사에서는 상태·특성 불안에서 인지행동치료와 마음챙김기반 스트레스 감소 개입 모두 효과가 유지되지만, 우울에서는 인지행동치료만 효과를 유지하고 있는 것으로 나타났다. 넷째, 실행기능 변인을 알아보기 위한 목표설정, 목표실행 및 성공을 위한 전략에서는 인지행동치료와 마음챙김기반 스트레스 감소 개입 모두 변화를 보였고, 프로그램 종료 3개월 후 실시한 추후검사에서도 인지행동치료와 마음챙김기반 스트레스 감소 개입 모두 효과를 유지하고 있는 것으로 나타났다. 반면, 목표설정의 하위영역인 목표의식 및 효능감과 목표실행의 하위영역인 수행 스트레스에서는 인지행동치료만이 유의미하게 나타났으며, 이는 프로그램 종료 3개월 후에도 효과를 유지하고 있는 것으로 나타났다. 본 연구의 의의는 다음과 같다. 첫째, 성인 ADHD 대학생의 특성을 고려한 인지행동치료 집단과 마음챙김기반 스트레스 감소 개입을 구성하였다는데 의의가 있다. 둘째, 성인 ADHD 대학생을 대상으로 인지적 접근 방법에 차이를 가진 인지행동치료와 마음챙김기반 스트레스 감소 개입을 실시하여 프로그램 효과를 검증하였다는데 그 의의가 있으며, 사전·사후·추후 연구설계를 사용하여 프로그램 효과의 지속성을 검증하였다는데 의의가 있다. 셋째, 프로그램 효과검증 및 비교를 위해 성인 ADHD 대학생을 대상으로 한 변인을 ADHD 증상, 인지, 정서 및 실행기능으로 나누어 다양하게 측정하였다는데 그 의의가 있다. 넷째, 성인 ADHD 대학생을 대상으로 인지, 정서 및 행동의 변화를 위한 개입을 통합적으로 실시하므로 성인 ADHD 대학생의 인지적 변화와 함께 정서 및 행동의 변화를 가져왔다는데 그 의의가 있다.
본 연구의 목적은 성인 ADHD 대학생을 위한 인지행동치료와 마음챙김기반 스트레스 감소 개입을 구성하고 인지행동치료를 실시한 실험집단1과 마음챙김기반 스트레스 감소 개입을 실시한 실험집단2, 그리고 프로그램을 실시하지 않은 통제집단 간의 효과를 비교·검증하는 것이다. 이를 위해 인지행동치료와 마음챙김기반 스트레스 감소 개입을 구성하여 예비 프로그램을 실시한 후, 예비 프로그램의 문제점을 수정·보완하여 최종 프로그램을 구성하였다. 인지행동치료의 구성요인은 인지적 개입인 인지적 재구성과 행동적 개입인 실행기능 향상에 중점을 두어 구성하였다. 구체적으로는 인지적 개입으로 사고와 정서 및 행동에 대한 자기감찰과 이를 통한 인지적 재구성을 실시하였고, 행동적 개입으로는 시간관리 기술 훈련과 계획하기, 조직화 기술 훈련 및 프로젝트 수행하기 등의 실행기능을 훈련시켰다. 마음챙김기반 스트레스 감소 개입의 구성요인은 인지적 개입인 인지적 탈융합화와 행동적 개입인 실행기능 향상에 중점을 두어 구성하였다. 구체적으로는 인지적 개입으로 의도적으로 현재의 순간에 주의를 집중하고, 순간순간 체험한 것을 느끼며, 체험한 것을 있는 그대로 받아들이는 인지적 탈융합화를 실시하였으며, 행동적 개입으로는 시간관리 기술 훈련과 계획하기, 조직화 기술 훈련 및 프로젝트 수행하기 등의 실행기능훈련을 실시하였다. 본 연구의 대상자 선정은 서울에 위치한 3개의 대학교와 경기도에 위치한 2개의 대학교에 재학 중인 대학생 700명을 대상으로 한국판 코너스 성인 ADHD 평정 척도(CAARS-K)를 실시하였다. 회수된 668부 설문지들 중 DSM 지표(DSM-부주의와 DSM-과잉행동 척도 합산점수)가 21점(T점수=65) 이상인 73명의 대학생을 1차 선별하였다. 그리고 선별된 대학생 73명 중 ADHD 반응 비일관성 지표가 8점 이상인 16명을 제외한 57명의 대학생에게 프로그램의 취지를 설명한 후 프로그램에 적극 참여할 의사가 있는 39명을 대상으로 임상심리사 1명이 DSM-Ⅴ의 부주의, 과잉활동, 충동성 척도를 기준으로 성인 ADHD의 임상 수준을 충족하는 21명을 최종적으로 선정하였다. 선별된 대상자들은 인지행동치료인 실험집단1 7명, 마음챙김기반 스트레스 감소 개입인 실험집단2 7명, 통제집단 7명으로 무선 배정되었으며 인지행동치료인 실험집단1과 마음챙김기반 스트레스 감소 개입인 실험집단2는 각각 주 1회, 회기당 60분씩 총 10회기를 실시하였다. 프로그램 효과를 검증하기 위해 ADHD 증상 변인(코너스 성인 ADHD 평정 척도), 인지 변인(부정적 자동적 사고, 켄터키 마음챙김기술), 정서 변인(우울, 상태·특성 불안), 실행기능 변인(목표설정, 목표실행, 성공을 위한 전략)을 사용하여 측정하였다. 수집된 자료 분석은 SPSS 21.0 통계 프로그램을 사용하였으며 구체적인 분석 방법은 다음과 같다. 첫째, 실험집단1, 실험집단2 및 통제집단의 동질성 검증과 실험집단1, 실험집단2 및 통제집단 간 사전-사후 검정 점수의 차이를 알아보기 위해 비모수 검정인 Kruskal Wallis 검정을 실시하였고, Bonferroni correction을 통해 사후검정을 하였다. 둘째, 실험집단1, 실험집단2 및 통제집단 내 각 변인의 사전-사후검사 점수의 차이와 실험집단1 및 실험집단2 내 각 변인의 사전-추후검사 점수의 차이를 알아보기 위해 비모수 검정인 Wilcoxon signed-rank test를 실시하였다. 셋째, 실험집단1 및 실험집단2 내 각 변인의 집단 간 추후검사 차이를 알아보기 위해 비모수 검정인 Mann-Whitey U 검정을 하였다. 본 연구의 주요결과는 다음과 같다. 첫째, ADHD 증상 변인을 알아보기 위한 코너스 성인 ADHD 평정 척도와 코너스 성인 ADHD 평정 척도의 하위영역인 부주의/기억, 과잉활동성/초조함, 충동성/정서적 불안정성, 자기개념 문제 및 ADHD 지수에서는 인지행동치료 모두 변화를 보였다. 반면, 마음챙김기반 스트레스 감소 개입에서는 코너스 성인 ADHD 평정 척도와 코너스 성인 ADHD 평정 척도의 하위영역인 부주의/기억에서만 변화를 보였다. 프로그램의 효과성이 유지되는지 검증하고자 프로그램 종료 3개월 후 실시한 추후검사에서는 코너스 성인 ADHD 평정 척도의 하위영역인 부주의/기억에서는 인지행동치료와 마음챙김기반 스트레스 감소 개입 모두 변화를 유지하였으나, 코너스 성인 ADHD 평정 척도에서는 인지행동치료만이 변화를 유지하고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 인지 변인을 알아보기 위한 인지적 재구성 변인인 부정적 자동적 사고의 하위영역인 무기력과 의욕상실에서는 인지행동치료와 마음챙김기반 스트레스 감소 개입 모두 변화를 보였다. 반면, 부정적 자동적 사고와 하위영역인 부정적인 자기상과 부정적인 기대, 현실에 대한 불만과 변화 욕구에서는 인지행동치료만이 변화를 보였다. 프로그램의 효과성이 유지되는지 검증하고자 프로그램 종료 3개월 후 실시한 추후검사에서는 실험집단1만이 변화를 유지하고 있는 것으로 나타났다. 인지적 탈융합화 변인인 켄터키 마음챙김기술에서는 마음챙김기반 스트레스 감소 개입만이 변화를 보였으며, 프로그램 종료 3개월 후 실시한 추후검사에서도 효과가 유지되고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 정서 변인을 알아보기 위한 우울과 상태·특성 불안에서는 인지행동치료와 마음챙김기반 스트레스 감소 개입 모두 변화를 보였으나, 프로그램 종료 3개월 후 실시한 추후검사에서는 상태·특성 불안에서 인지행동치료와 마음챙김기반 스트레스 감소 개입 모두 효과가 유지되지만, 우울에서는 인지행동치료만 효과를 유지하고 있는 것으로 나타났다. 넷째, 실행기능 변인을 알아보기 위한 목표설정, 목표실행 및 성공을 위한 전략에서는 인지행동치료와 마음챙김기반 스트레스 감소 개입 모두 변화를 보였고, 프로그램 종료 3개월 후 실시한 추후검사에서도 인지행동치료와 마음챙김기반 스트레스 감소 개입 모두 효과를 유지하고 있는 것으로 나타났다. 반면, 목표설정의 하위영역인 목표의식 및 효능감과 목표실행의 하위영역인 수행 스트레스에서는 인지행동치료만이 유의미하게 나타났으며, 이는 프로그램 종료 3개월 후에도 효과를 유지하고 있는 것으로 나타났다. 본 연구의 의의는 다음과 같다. 첫째, 성인 ADHD 대학생의 특성을 고려한 인지행동치료 집단과 마음챙김기반 스트레스 감소 개입을 구성하였다는데 의의가 있다. 둘째, 성인 ADHD 대학생을 대상으로 인지적 접근 방법에 차이를 가진 인지행동치료와 마음챙김기반 스트레스 감소 개입을 실시하여 프로그램 효과를 검증하였다는데 그 의의가 있으며, 사전·사후·추후 연구설계를 사용하여 프로그램 효과의 지속성을 검증하였다는데 의의가 있다. 셋째, 프로그램 효과검증 및 비교를 위해 성인 ADHD 대학생을 대상으로 한 변인을 ADHD 증상, 인지, 정서 및 실행기능으로 나누어 다양하게 측정하였다는데 그 의의가 있다. 넷째, 성인 ADHD 대학생을 대상으로 인지, 정서 및 행동의 변화를 위한 개입을 통합적으로 실시하므로 성인 ADHD 대학생의 인지적 변화와 함께 정서 및 행동의 변화를 가져왔다는데 그 의의가 있다.
The purpose of this study is to construct the CBT(Cognitive Behavioral Therapy) and MBSR(Mindfulness-Based Stress Reduction) for college students with ADHD, and compare the effect of CBT(Cognitive Behavioral Therapy) conducted on Group 1, MBSR intervention on Group 2, and no intervention on the cont...
The purpose of this study is to construct the CBT(Cognitive Behavioral Therapy) and MBSR(Mindfulness-Based Stress Reduction) for college students with ADHD, and compare the effect of CBT(Cognitive Behavioral Therapy) conducted on Group 1, MBSR intervention on Group 2, and no intervention on the control group. For this purpose, the study designed and carried out a preliminary CBT and MBSR intervention, and revised and supplemented the shortcomings of each program. CBT focused on the cognitive restructure which involved cognitive intervention, along with the improvement of executive function which involved behavioral intervention. To be more specific about the cognitive intervention, self-inspection of thoughts, emotions and behaviors were promoted to undergo cognitive restructuring. For behavioral intervention, the participants were trained on executive functions which included time management training and planning, systematization training and project performance. MBSR focused on the cognitive defusion of cognitive intervention as well as the executive function enhancement of behavioral intervention. In terms of cognitive intervention, cognitive defusion guided the participants to concentrate on the present moment, feel the moment-to-moment experience and receive the experience as it is. In terms of behavioral intervention, the study trained executive functions such as time management training and planning, systematization training and project performance. For analysis, the study conducted CAARS-K(Conners’ Adult ADHD Rating Scales for Korean) on 700 students from three universities based in Seoul and two universities based in Gyeonggi-do. Among the retrieved 668 copies of survey, the study primarily selected 73 samples with DSM index over 21(t score=65). Of 73, 16 samples with 8 or above for ADHD reaction inconsistences index were excluded. For 39 students who were willing to participate in the program, an extra diagnostic interview was conducted based on DSM-V's inattention, hyperaction and impulsiveness index. The study finally selected 21 students who satisfied the adult ADHD's clinical level. These participants were randomly divided into the CBT group(Group 1), the MBSR group(Group 2), and control group, and the experiment groups received ten 60-minute sessions of therapy, for 10 weeks. To verify the effectiveness of program, the study used the ADHD symptom variable(Connerss Adult ADHD Rating Scale), cognitive variable(negative automatic thinking, Kentucky mindfulness technique), emotional variable(depression, condition, characteristic anxiety), and executive function variable(purpose setting, purpose execution, strategy for success). The collected data were analyzed on the SPSS 21.0 statistics program through following methods. First, to examine the homogeneity of Group 1, Group 2 and the control group, and the difference in the pre-test and post-test scores among the groups, the non-parametric Kruskal Wallis test was used. Additionally, the Bonferroni correction was carried out for a post-test. Second, the non-parametric Wilcoxon signed rank test was conducted to examine the difference in the pre-test and post-test scores for each variable among Group 1, Group 2 and the control group as well as the difference in the pre-test and follow-up scores for each variable between Group 1 and Group 2. Third, to examine the difference in the follow-up scores of each variable between Group 1 and Group 2, the non-parametric Mann-Whitey U test was used. The study results are as follows. First, CBT made a difference in the Conners’ Adult ADHD Rating Scales and its sub-scales including inattention/memory, hyper action/anxiety, impulsiveness/emotional instability, self-concept problem and ADHD index. In terms of the effect of MBSR intervention, difference was made on the Conners’ Adult ADHD Rating Scales and its subscale inattention/memory. The three-month follow-up test showed that the changes in the Conners’ subscale inattention/memory were maintained for both CBT and MBSR, while the changes in the Conners’ Adult ADHD Rating Scales were maintained only for CBT. Second, regarding the cognitive restructure variables, both CBT and MBSR were found to influence lethargy and lack of enthusiasm, the subscales of negative automatic thinking. On the other hand, the negative self-image, negative expectation, unsatisfaction toward reality and desire to change were influenced by CBT alone. According to the three-month follow-up test, only Group 1 maintained its effectiveness. regarding the Kentucky mindfulness technique for verifying the cognitive defusion variables, only MBSR intervention showed changes, and its effectiveness was maintained at the three-month follow-up. Third, in depression and emotional condition/characteristics anxiety for emotional variables, both CBT and MBSR showed changes. According to the three-month follow-up test, the effect of CBT and MBSR was maintained for condition·characteristics anxiety, but the change in depression was maintained for CBT alone. Fourth, regarding the executive function variables, goal setting and strategy for goal fulfillment and success were influenced by both CBT and MBSR, and the effect was maintained at the three-month follow-up. However, sense of purpose and efficacy, a subscale of goal setting, and fulfillment stress, a subscale of goal fulfillment, were affected by CBT alone, and its effectiveness was maintained at the three-month follow-up. The significance of this study is as follows. First, it is significant that the study designed CBT and MBSR intervention in consideration of the characteristics of college students with ADHD. Second, the study implemented the CBT and MBSR intervention which entail different cognitive approaches, and confirmed the effectiveness of each therapy on adult students with ADHD. It is also significant that the effect was verified through a pre-test, post-test and follow-up design. Third, to verify the effect and compare the results between the programs, the assessment was made from various approaches by dividing the variables into ADHD symptom, cognitive restructure, cognitive defusion, emotion and executive function. Fourth, by implementing an integrative approach, the study attempted to bring changes to the cognition, emotion and behaviors of adult students with ADHD.
The purpose of this study is to construct the CBT(Cognitive Behavioral Therapy) and MBSR(Mindfulness-Based Stress Reduction) for college students with ADHD, and compare the effect of CBT(Cognitive Behavioral Therapy) conducted on Group 1, MBSR intervention on Group 2, and no intervention on the control group. For this purpose, the study designed and carried out a preliminary CBT and MBSR intervention, and revised and supplemented the shortcomings of each program. CBT focused on the cognitive restructure which involved cognitive intervention, along with the improvement of executive function which involved behavioral intervention. To be more specific about the cognitive intervention, self-inspection of thoughts, emotions and behaviors were promoted to undergo cognitive restructuring. For behavioral intervention, the participants were trained on executive functions which included time management training and planning, systematization training and project performance. MBSR focused on the cognitive defusion of cognitive intervention as well as the executive function enhancement of behavioral intervention. In terms of cognitive intervention, cognitive defusion guided the participants to concentrate on the present moment, feel the moment-to-moment experience and receive the experience as it is. In terms of behavioral intervention, the study trained executive functions such as time management training and planning, systematization training and project performance. For analysis, the study conducted CAARS-K(Conners’ Adult ADHD Rating Scales for Korean) on 700 students from three universities based in Seoul and two universities based in Gyeonggi-do. Among the retrieved 668 copies of survey, the study primarily selected 73 samples with DSM index over 21(t score=65). Of 73, 16 samples with 8 or above for ADHD reaction inconsistences index were excluded. For 39 students who were willing to participate in the program, an extra diagnostic interview was conducted based on DSM-V's inattention, hyperaction and impulsiveness index. The study finally selected 21 students who satisfied the adult ADHD's clinical level. These participants were randomly divided into the CBT group(Group 1), the MBSR group(Group 2), and control group, and the experiment groups received ten 60-minute sessions of therapy, for 10 weeks. To verify the effectiveness of program, the study used the ADHD symptom variable(Connerss Adult ADHD Rating Scale), cognitive variable(negative automatic thinking, Kentucky mindfulness technique), emotional variable(depression, condition, characteristic anxiety), and executive function variable(purpose setting, purpose execution, strategy for success). The collected data were analyzed on the SPSS 21.0 statistics program through following methods. First, to examine the homogeneity of Group 1, Group 2 and the control group, and the difference in the pre-test and post-test scores among the groups, the non-parametric Kruskal Wallis test was used. Additionally, the Bonferroni correction was carried out for a post-test. Second, the non-parametric Wilcoxon signed rank test was conducted to examine the difference in the pre-test and post-test scores for each variable among Group 1, Group 2 and the control group as well as the difference in the pre-test and follow-up scores for each variable between Group 1 and Group 2. Third, to examine the difference in the follow-up scores of each variable between Group 1 and Group 2, the non-parametric Mann-Whitey U test was used. The study results are as follows. First, CBT made a difference in the Conners’ Adult ADHD Rating Scales and its sub-scales including inattention/memory, hyper action/anxiety, impulsiveness/emotional instability, self-concept problem and ADHD index. In terms of the effect of MBSR intervention, difference was made on the Conners’ Adult ADHD Rating Scales and its subscale inattention/memory. The three-month follow-up test showed that the changes in the Conners’ subscale inattention/memory were maintained for both CBT and MBSR, while the changes in the Conners’ Adult ADHD Rating Scales were maintained only for CBT. Second, regarding the cognitive restructure variables, both CBT and MBSR were found to influence lethargy and lack of enthusiasm, the subscales of negative automatic thinking. On the other hand, the negative self-image, negative expectation, unsatisfaction toward reality and desire to change were influenced by CBT alone. According to the three-month follow-up test, only Group 1 maintained its effectiveness. regarding the Kentucky mindfulness technique for verifying the cognitive defusion variables, only MBSR intervention showed changes, and its effectiveness was maintained at the three-month follow-up. Third, in depression and emotional condition/characteristics anxiety for emotional variables, both CBT and MBSR showed changes. According to the three-month follow-up test, the effect of CBT and MBSR was maintained for condition·characteristics anxiety, but the change in depression was maintained for CBT alone. Fourth, regarding the executive function variables, goal setting and strategy for goal fulfillment and success were influenced by both CBT and MBSR, and the effect was maintained at the three-month follow-up. However, sense of purpose and efficacy, a subscale of goal setting, and fulfillment stress, a subscale of goal fulfillment, were affected by CBT alone, and its effectiveness was maintained at the three-month follow-up. The significance of this study is as follows. First, it is significant that the study designed CBT and MBSR intervention in consideration of the characteristics of college students with ADHD. Second, the study implemented the CBT and MBSR intervention which entail different cognitive approaches, and confirmed the effectiveness of each therapy on adult students with ADHD. It is also significant that the effect was verified through a pre-test, post-test and follow-up design. Third, to verify the effect and compare the results between the programs, the assessment was made from various approaches by dividing the variables into ADHD symptom, cognitive restructure, cognitive defusion, emotion and executive function. Fourth, by implementing an integrative approach, the study attempted to bring changes to the cognition, emotion and behaviors of adult students with ADHD.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.