ADHD 성향 대학생을 위한 인지행동치료 프로그램의 개발 및 효과 안 재 순 명지대학교 대학원 아동학과 아동가족심리치료 전공 지도교수 김 정 민
본 연구의 목적은 ADHD 성향 대학생을 대상으로 비합리적이고 부적응적인 사고를 수정하며 ADHD 증상으로 유발된 우울과 분노를 감소하고 ...
국문초록
ADHD 성향 대학생을 위한 인지행동치료 프로그램의 개발 및 효과 안 재 순 명지대학교 대학원 아동학과 아동가족심리치료 전공 지도교수 김 정 민
본 연구의 목적은 ADHD 성향 대학생을 대상으로 비합리적이고 부적응적인 사고를 수정하며 ADHD 증상으로 유발된 우울과 분노를 감소하고 실행기능을 향상시키기 위한 인지행동치료 프로그램을 개발, 실시한 후 그 효과를 검증하는 것이다. 이를 위해 ADHD 성향 대학생을 위한 인지행동치료 프로그램을 개발하였으며, 예비 프로그램을 실시한 뒤, 발견된 문제점들을 수정·보완하여 최종 프로그램을 구성하였다. 본 프로그램의 치료 구성 요인은 인지적 개입으로서 심리교육, 사고와 정서 및 행동에 관한 자기감찰과 이를 통한 인지적 재구성이며 행동적 개입으로는 실행기능 훈련과 학습기술 훈련 및 사회적 기술 훈련이다. 연구 대상은 서울특별시 S 대학교 학생 중 436명에게 한국판 Conners 성인 ADHD 평정척도(CAARS-K)를 실시하여 T점수 63점에 해당하는 56명을 1차로 선발하였다. 그리고 선별된 대학생 56명 중 임상심리사 2인의 DSM-Ⅳ의 부주의, 과잉활동, 충동성 척도를 기준으로 한 진단 면접을 추가로 실시하여 성인 ADHD의 임상 수준을 충족하는 대상을 선별하였다. 이들 중 참여 의사를 밝힌 20명 중에서 인지행동치료 프로그램 집단에 무선 할당된 최종 10명(남 6명, 여 4명)이 연구에 참여하였다. 본 프로그램은 2015년 8월 3일부터 9월 2일까지 주 2회, 120분씩 총 10회기에 걸쳐 S 대학교 집단 상담실에서 실시되었다. 프로그램 전후 변화를 측정하기 위해 인지적 특성(부정적 자동적 사고, ADHD 인지, ADHD 지식), 정서적 특성(우울, 분노), 행동적 특성(목표설정, 목표실행, 성공을 위한 전략)으로 나누어 각 척도를 사전-사후로 나누어 자료를 수집하였다. 수집된 자료들은 SPSS 21.0 프로그램을 통해 빈도, 백분율, 평균, 표준편차의 기초통계 분석과 사전-사후 평정자간 신뢰도를 알아보기 위해 Pearson의 단순적률상관계수를 실시하였다. 실험집단과 통제집단의 동질성 검증과 프로그램 사후 집단 간의 점수의 차이를 검정하기 위해 비모수 검정인 Mann-Whitney U Test를 실시하였고, 프로그램 사후 실험집단과 통제집단 간 각 척도별 사후검사 점수의 차이를 검증하기 위해 비모수 검증인 Mann-Whitney U Test를 실시하였다. 또한 실험집단과 통제집단 내 각 척도별 사전-사후검사의 차이를 알아보기 위해 비모수 검정인 Wilcoxon signed rank test를 실시하였다. 그리고 양적 분석에서 나타난 검증 결과를 보다 구체적으로 살펴보기 위하여 실험집단의 자동적 사고 및 신념 기록지, 과제로 제시했던 워크시트, 연구자의 회기별 평가 기록, 회기 녹음 내용을 전사한 것, 보조 연구자 및 관찰자의 보고서를 중심으로 실험집단의 인지, 정서 및 행동 특성의 변화 내용을 분석하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 프로그램을 통해 인지적 특성인 부정적 자동적 사고가 모두 유의미하게 감소하였으며, 자동적 사고의 하위 영역에서도 모두 유의미한 감소가 나타났다. 또한 ADHD 인지와 ADHD 지식 모두 통계적으로 유의미하게 증가하여 인지행동치료 프로그램이 ADHD 성향 대학생의 ADHD에 대한 인지와 지식을 높이는 데 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 둘째, 프로그램 실시 후 정서적 특성인 우울과 일차적 분노에서 사전-사후 집단 내 유의미한 변화를 나타내었다. 그러나 이차적 분노의 하위 영역인 통제 및 건설적 대처는 프로그램 실시 후 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다. 셋째, 프로그램 실시 후 행동적 특성인 목표설정, 목표실행, 성공을 위한 전략 모두에서 유의미한 변화를 나타내었다. 넷째, 프로그램의 실시 과정에서 나타난 실험집단의 인지, 정서 및 행동 특성 내용을 분석한 결과, 실험집단의 자동적 사고 및 비합리적 신념이 대안적이고 적응적인 사고 및 신념으로 대체되어 긍정적인 변화를 나타냈으며, 우울과 분노의 감소와 더불어 적응적인 행동으로 변화되었음을 확인할 수 있었다. 따라서 본 연구의 의의는 다음과 같다. 첫째, 본 프로그램은 ADHD 성향 대학생을 대상으로 인지, 정서 및 행동적 특성을 고려하여 인지행동치료 프로그램을 개발하였다는 데 의의가 있다. 둘째, 성인 ADHD의 증상을 고려한 치료 프로그램을 개발하고 실시하여 그 효과를 검증하였다는 데 그 의의가 있다. 셋째, 인지적 재구성을 통해 각 치료 구성 요인을 통합하여 부적응적 자기 개념을 수정하고, 더불어 실행기능 훈련을 함으로써 인지와 행동적 접근을 병행했다는 점에서 가치가 있다고 할 수 있다. 넷째, ADHD 성향 대학생을 대상으로 심리치료 프로그램을 개발하기 위해 진단과 대상자 선정, 치료가 연속선상에서 이루어졌으며, 프로그램 구성 시 ADHD 성향 대학생의 적응을 돕기 위해 학습기술과 관련이 있는 실행기능에 초점을 맞춘 프로그램을 개발하고 실시하였다는 데 의의가 있다고 할 수 있다.
주요어: ADHD 성향 대학생, 인지행동치료, 대학생 인지행동치료 프로그램
국문초록
ADHD 성향 대학생을 위한 인지행동치료 프로그램의 개발 및 효과 안 재 순 명지대학교 대학원 아동학과 아동가족심리치료 전공 지도교수 김 정 민
본 연구의 목적은 ADHD 성향 대학생을 대상으로 비합리적이고 부적응적인 사고를 수정하며 ADHD 증상으로 유발된 우울과 분노를 감소하고 실행기능을 향상시키기 위한 인지행동치료 프로그램을 개발, 실시한 후 그 효과를 검증하는 것이다. 이를 위해 ADHD 성향 대학생을 위한 인지행동치료 프로그램을 개발하였으며, 예비 프로그램을 실시한 뒤, 발견된 문제점들을 수정·보완하여 최종 프로그램을 구성하였다. 본 프로그램의 치료 구성 요인은 인지적 개입으로서 심리교육, 사고와 정서 및 행동에 관한 자기감찰과 이를 통한 인지적 재구성이며 행동적 개입으로는 실행기능 훈련과 학습기술 훈련 및 사회적 기술 훈련이다. 연구 대상은 서울특별시 S 대학교 학생 중 436명에게 한국판 Conners 성인 ADHD 평정척도(CAARS-K)를 실시하여 T점수 63점에 해당하는 56명을 1차로 선발하였다. 그리고 선별된 대학생 56명 중 임상심리사 2인의 DSM-Ⅳ의 부주의, 과잉활동, 충동성 척도를 기준으로 한 진단 면접을 추가로 실시하여 성인 ADHD의 임상 수준을 충족하는 대상을 선별하였다. 이들 중 참여 의사를 밝힌 20명 중에서 인지행동치료 프로그램 집단에 무선 할당된 최종 10명(남 6명, 여 4명)이 연구에 참여하였다. 본 프로그램은 2015년 8월 3일부터 9월 2일까지 주 2회, 120분씩 총 10회기에 걸쳐 S 대학교 집단 상담실에서 실시되었다. 프로그램 전후 변화를 측정하기 위해 인지적 특성(부정적 자동적 사고, ADHD 인지, ADHD 지식), 정서적 특성(우울, 분노), 행동적 특성(목표설정, 목표실행, 성공을 위한 전략)으로 나누어 각 척도를 사전-사후로 나누어 자료를 수집하였다. 수집된 자료들은 SPSS 21.0 프로그램을 통해 빈도, 백분율, 평균, 표준편차의 기초통계 분석과 사전-사후 평정자간 신뢰도를 알아보기 위해 Pearson의 단순적률상관계수를 실시하였다. 실험집단과 통제집단의 동질성 검증과 프로그램 사후 집단 간의 점수의 차이를 검정하기 위해 비모수 검정인 Mann-Whitney U Test를 실시하였고, 프로그램 사후 실험집단과 통제집단 간 각 척도별 사후검사 점수의 차이를 검증하기 위해 비모수 검증인 Mann-Whitney U Test를 실시하였다. 또한 실험집단과 통제집단 내 각 척도별 사전-사후검사의 차이를 알아보기 위해 비모수 검정인 Wilcoxon signed rank test를 실시하였다. 그리고 양적 분석에서 나타난 검증 결과를 보다 구체적으로 살펴보기 위하여 실험집단의 자동적 사고 및 신념 기록지, 과제로 제시했던 워크시트, 연구자의 회기별 평가 기록, 회기 녹음 내용을 전사한 것, 보조 연구자 및 관찰자의 보고서를 중심으로 실험집단의 인지, 정서 및 행동 특성의 변화 내용을 분석하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 프로그램을 통해 인지적 특성인 부정적 자동적 사고가 모두 유의미하게 감소하였으며, 자동적 사고의 하위 영역에서도 모두 유의미한 감소가 나타났다. 또한 ADHD 인지와 ADHD 지식 모두 통계적으로 유의미하게 증가하여 인지행동치료 프로그램이 ADHD 성향 대학생의 ADHD에 대한 인지와 지식을 높이는 데 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 둘째, 프로그램 실시 후 정서적 특성인 우울과 일차적 분노에서 사전-사후 집단 내 유의미한 변화를 나타내었다. 그러나 이차적 분노의 하위 영역인 통제 및 건설적 대처는 프로그램 실시 후 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다. 셋째, 프로그램 실시 후 행동적 특성인 목표설정, 목표실행, 성공을 위한 전략 모두에서 유의미한 변화를 나타내었다. 넷째, 프로그램의 실시 과정에서 나타난 실험집단의 인지, 정서 및 행동 특성 내용을 분석한 결과, 실험집단의 자동적 사고 및 비합리적 신념이 대안적이고 적응적인 사고 및 신념으로 대체되어 긍정적인 변화를 나타냈으며, 우울과 분노의 감소와 더불어 적응적인 행동으로 변화되었음을 확인할 수 있었다. 따라서 본 연구의 의의는 다음과 같다. 첫째, 본 프로그램은 ADHD 성향 대학생을 대상으로 인지, 정서 및 행동적 특성을 고려하여 인지행동치료 프로그램을 개발하였다는 데 의의가 있다. 둘째, 성인 ADHD의 증상을 고려한 치료 프로그램을 개발하고 실시하여 그 효과를 검증하였다는 데 그 의의가 있다. 셋째, 인지적 재구성을 통해 각 치료 구성 요인을 통합하여 부적응적 자기 개념을 수정하고, 더불어 실행기능 훈련을 함으로써 인지와 행동적 접근을 병행했다는 점에서 가치가 있다고 할 수 있다. 넷째, ADHD 성향 대학생을 대상으로 심리치료 프로그램을 개발하기 위해 진단과 대상자 선정, 치료가 연속선상에서 이루어졌으며, 프로그램 구성 시 ADHD 성향 대학생의 적응을 돕기 위해 학습기술과 관련이 있는 실행기능에 초점을 맞춘 프로그램을 개발하고 실시하였다는 데 의의가 있다고 할 수 있다.
The Development and Effectiveness of Cognitive Behavioral Therapy Program for College Students with ADHD Tendency
An Jae-sun Department of Child Development and Education Graduate School, Myongji University Directed by Professor Kim Jung-min
The Development and Effectiveness of Cognitive Behavioral Therapy Program for College Students with ADHD Tendency
An Jae-sun Department of Child Development and Education Graduate School, Myongji University Directed by Professor Kim Jung-min
The purpose of this study was to verify (verifies/confirms) the effectiveness of Cognitive Behaviour Therapy, after developing and implementing its program to revise irrational and maladjusted thought, and to reduce depression and anger as symptoms occurring from ADHD, and also to improve the functional implementation for college students who have an ADHD tendency. For this, I developed a Cognitive Behaviour Therapy program for the college students who have the ADHD tendency, and it also consists of the final program after revision and improvement for problems found from conducting a pre-program. Treatment contents factors for this program are cognitive restructures through psychological education as a cognitive intervention, (self-inspection/self-supervision) concerning thinking, emotions and behaviour. Behavioural interventions are implementation function training, learning skill training and social skill training. 1st Samples were 56 college students who has T-score point of 63, after testing with the Korean version of Conners Adult ADHD standard scale, out of 436 for S college students in Seoul. I then sorted out the right target group, who meet the clinical standard for adult ADHD through an additional diagnosis interview using DSM-Ⅳ, for such things as (heedlessness / carelessness), over-action and impulsion scale provided by 2 clinical psychologists for the 56 college students. Finally 10 students (6 male, 4 female) participated out of the 20 who showed an interest in participation. This program was implemented from August 3 to September 2 two times a week, 120 minutes per time, for 10 sessions in a group consultation room of S college. Each scale was distributed and collected for Cognitive characteristics (automatically negative thinking, ADHD cognition, ADHD knowledge), Emotional characteristics (depression, anger) and Behaviour characteristics (goal setting, goal implementation, strategies for success) in order to measure the changes from pre to post program. Collected data were implemented using Pearson’s simple correlation coefficient. to find out basic statistical analysis such as frequency, percentages, means and standard deviation, and the reliability of pre and post measurements between sessions of the SPSS 21.0 program. I implemented the Mann-Whitney U Test in order to get official approval for homogeneity between test group and control group, and group score differences after the program. I also used the same U test to get approval in score differences after the test in each of the scales between test group and control group. For the differences of pre-post test between test group and control group in each scale we used the Wilcoxon Signed Rank Test. And I analysed the change contents for cognition, emotion and behaviour characteristics of test group, using an automatic thinking and belief report, a worksheet presented as an assignment, an evaluation record by a researcher, a written record from session recordings and a report from research assistants and observers. The main outcomes of this study are follows. First, Negative automatic thinking as a Cognitive characteristic was significantly decreased and also showed a significant decrease in lower areas of automatic thinking through the program. And the Cognitive Behaviour Therapy program showed a positive influence for increasing ADHD cognition and knowledge for college students who have an ADHD tendency, through a statistically significant increase in the area of ADHD cognition and ADHD knowledge.. Second, this study showed significant changes between the pre and post groups for depression and primary anger, as an emotional characteristic after the program. But controlled and constructive coping, as a lower area of secondary anger, did not show any significant differences statistically after the program. Third, goal setting, goal implementation and strategies for success, as Behaviour characteristics, showed significant changes after the program. Forth, Analysis results for cognition, emotion and behaviour characteristics of the test group during the program process, were shown to have positive changes, automatic thinking and irrational belief were substituted for alternative and adaptable thinking and beliefs in the test group, and decreased depression and anger were confirmed and changed to adaptable behaviours. Therefore, this study’s significances are as follows. First, This study was shown to be significant for the development of a Cognitive Behaviour Therapy program considering cognition, emotion and behavioural characteristics and for unifying the each treatment contents factors for college students who have an ADHD tendency. Second, This study significantly proved its effectiveness, through the use of a treatment program development and implementation, suitable in Korea’s situation, considering the symptoms of adult ADHD. Third, This research was valuable to indicate the running of a parallel approach with cognition and behaviour, through cognitive restructuring to revise a maladjusted self concept and train the implementing skills. Forth, this study was significant for diagnosis, choosing samples and treatment that was in the line of continuity for the college students who have an ADHD tendency, and for the development and implementation of a program focused on an implementing function that relates to the learning skills of the college students who have an ADHD tendency in the areas that this program measured.
Key Words: ADHD in college students, ADHD tendencies, Cognitive Behaviour Therapy, CBT programs for college students.
The Development and Effectiveness of Cognitive Behavioral Therapy Program for College Students with ADHD Tendency
An Jae-sun Department of Child Development and Education Graduate School, Myongji University Directed by Professor Kim Jung-min
The purpose of this study was to verify (verifies/confirms) the effectiveness of Cognitive Behaviour Therapy, after developing and implementing its program to revise irrational and maladjusted thought, and to reduce depression and anger as symptoms occurring from ADHD, and also to improve the functional implementation for college students who have an ADHD tendency. For this, I developed a Cognitive Behaviour Therapy program for the college students who have the ADHD tendency, and it also consists of the final program after revision and improvement for problems found from conducting a pre-program. Treatment contents factors for this program are cognitive restructures through psychological education as a cognitive intervention, (self-inspection/self-supervision) concerning thinking, emotions and behaviour. Behavioural interventions are implementation function training, learning skill training and social skill training. 1st Samples were 56 college students who has T-score point of 63, after testing with the Korean version of Conners Adult ADHD standard scale, out of 436 for S college students in Seoul. I then sorted out the right target group, who meet the clinical standard for adult ADHD through an additional diagnosis interview using DSM-Ⅳ, for such things as (heedlessness / carelessness), over-action and impulsion scale provided by 2 clinical psychologists for the 56 college students. Finally 10 students (6 male, 4 female) participated out of the 20 who showed an interest in participation. This program was implemented from August 3 to September 2 two times a week, 120 minutes per time, for 10 sessions in a group consultation room of S college. Each scale was distributed and collected for Cognitive characteristics (automatically negative thinking, ADHD cognition, ADHD knowledge), Emotional characteristics (depression, anger) and Behaviour characteristics (goal setting, goal implementation, strategies for success) in order to measure the changes from pre to post program. Collected data were implemented using Pearson’s simple correlation coefficient. to find out basic statistical analysis such as frequency, percentages, means and standard deviation, and the reliability of pre and post measurements between sessions of the SPSS 21.0 program. I implemented the Mann-Whitney U Test in order to get official approval for homogeneity between test group and control group, and group score differences after the program. I also used the same U test to get approval in score differences after the test in each of the scales between test group and control group. For the differences of pre-post test between test group and control group in each scale we used the Wilcoxon Signed Rank Test. And I analysed the change contents for cognition, emotion and behaviour characteristics of test group, using an automatic thinking and belief report, a worksheet presented as an assignment, an evaluation record by a researcher, a written record from session recordings and a report from research assistants and observers. The main outcomes of this study are follows. First, Negative automatic thinking as a Cognitive characteristic was significantly decreased and also showed a significant decrease in lower areas of automatic thinking through the program. And the Cognitive Behaviour Therapy program showed a positive influence for increasing ADHD cognition and knowledge for college students who have an ADHD tendency, through a statistically significant increase in the area of ADHD cognition and ADHD knowledge.. Second, this study showed significant changes between the pre and post groups for depression and primary anger, as an emotional characteristic after the program. But controlled and constructive coping, as a lower area of secondary anger, did not show any significant differences statistically after the program. Third, goal setting, goal implementation and strategies for success, as Behaviour characteristics, showed significant changes after the program. Forth, Analysis results for cognition, emotion and behaviour characteristics of the test group during the program process, were shown to have positive changes, automatic thinking and irrational belief were substituted for alternative and adaptable thinking and beliefs in the test group, and decreased depression and anger were confirmed and changed to adaptable behaviours. Therefore, this study’s significances are as follows. First, This study was shown to be significant for the development of a Cognitive Behaviour Therapy program considering cognition, emotion and behavioural characteristics and for unifying the each treatment contents factors for college students who have an ADHD tendency. Second, This study significantly proved its effectiveness, through the use of a treatment program development and implementation, suitable in Korea’s situation, considering the symptoms of adult ADHD. Third, This research was valuable to indicate the running of a parallel approach with cognition and behaviour, through cognitive restructuring to revise a maladjusted self concept and train the implementing skills. Forth, this study was significant for diagnosis, choosing samples and treatment that was in the line of continuity for the college students who have an ADHD tendency, and for the development and implementation of a program focused on an implementing function that relates to the learning skills of the college students who have an ADHD tendency in the areas that this program measured.
Key Words: ADHD in college students, ADHD tendencies, Cognitive Behaviour Therapy, CBT programs for college students.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.